Obowiązek stosowania nawozów mineralnych w indywidualnych gospodarstwach rolnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA
z dnia 31 lipca 1967 r.
w sprawie obowiązku stosowania nawozów mineralnych w indywidualnych gospodarstwach rolnych.

Na podstawie art. 2 ust. 4 i art. 6 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 13 czerwca 1967 r. o obowiązku stosowania nawozów mineralnych w gospodarstwach rolnych (Dz. U. Nr 23, poz. 109) zarządza się, co następuje:
§  1.
Obowiązek stosowania minimalnych dawek nawozów mineralnych - azotowych, fosforowych i potasowych, zwanych dalej "nawozami mineralnymi'", może być wprowadzony w rejonach obejmujących powiat (miasto stanowiące powiat, dzielnicę w mieście wyłączonym z województwa) bądź jedną lub kilka gromad, jeżeli w tych rejonach:
1)
zapewnione jest w danym roku gospodarczym zaopatrzenie indywidualnych gospodarstw rolnych w wymienione nawozy w wysokości co najmniej minimum nawożenia mineralnego przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich ilości nawozów mineralnych na pokrycie zapotrzebowania gospodarstw:
a)
objętych kontraktacją roślinną,
b)
posiadających trwałe zmeliorowane użytki zielone - dla ich należytego utrzymania,
c)
reprodukcyjnych - na plantacje nasienne,
d)
stosujących już dawki nawozowe wyższe od projektowanego przeciętnego minimum na uprawach nie kontraktowanych; zapotrzebowanie to ocenia w drodze szacunku prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat lub dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa),
2)
istnieją mapy odczytu i zasobności gleb dla danego rejonu,
3)
zapewniony jest instruktaż i poradnictwo fachowe w zakresie nawożenia roślin uprawnych.
§  2.
Opinia prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat, dzielnicowej rady narodowej w mieście wyłączonym z województwa) w sprawie wprowadzenia obowiązku stosowania minimalnych dawek nawozów mineralnych, przedstawiana prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), powinna zawierać:
1)
szacunkową ocenę dotychczasowego poziomu sprzedaży nawozów mineralnych w poszczególnych gromadach (osiedlach, miastach, dzielnicach) oraz szacunkową liczbę gospodarstw nie stosujących nawożenia mineralnego,
2)
propozycje co do ustalenia rejonów, które powinny być objęte obowiązkiem stosowania minimalnych dawek nawozów mineralnych.
§  3.
Opinia stacji chemiczno-rolniczej w sprawie ustalania wysokości minimalnych dawek nawozów mineralnych dla poszczególnych rejonów, przedstawiana prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat, dzielnicowej rady narodowej w mieście wyłączonym z województwa), powinna zawierać:
1)
proponowane minimalne dawki nawozów mineralnych na 1 hektar przeliczeniowy gruntów ornych i na 1 hektar fizyczny trwałych użytków zielonych, objętych obowiązkiem nawożenia mineralnego, opracowane na podstawie oceny zasobności i odczynu gleb oraz warunków glebowo-klimatycznych w danym rejonie,
2)
proponowany stosunek poszczególnych składników nawozów mineralnych do użycia na gruntach ornych i na trwałych użytkach zielonych.
§  4.
Średnią cenę krajową 1 kg czystego składnika nawozów mineralnych, stanowiącą podstawę do obliczenia wysokości kwot podlegających - zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 13 czerwca 1967 r. o obowiązku stosowania nawozów mineralnych w gospodarstwach rolnych (Dz. U. Nr 23, poz. 109) - wpłacie przez właściciela (posiadacza) gospodarstwa rolnego na rachunek prezydium właściwej rady narodowej z tytułu niewykonania w całości lub części obowiązku zastosowania tych nawozów, ustala się w wysokości 5 zł.
§  5.
1.
Biuro gromadzkiej rady narodowej bądź właściwy do spraw rolnych organ prezydium rady narodowej osiedla lub miejskiej (dzielnicowej) rady narodowej może zwolnić od obowiązku wpłacenia kwoty przypadającej z tytułu niewykonania obowiązującego nawożenia mineralnego w razie:
1)
klęski losowej wynikłej wskutek pożaru, powodzi lub gradobicia,
2)
wystąpienia długotrwałej suszy lub długotrwałych nadmiernych opadów powodujących podtopienie użytków rolnych, jeżeli wskutek tego zastosowanie nawozów mineralnych było ze względów agrotechnicznych niecelowe,
3)
gdy przypadająca do wpłacenia kwota nie przekracza 50 zł.
2.
Uznanie, że zastosowanie nawozów mineralnych na obszarze danej wsi z powodu wystąpienia długotrwałej suszy lub długotrwałych nadmiernych opadów było niecelowe, może nastąpić po zasięgnięciu opinii komisji rolnictwa i zaopatrzenia ludności gromadzkiej rady narodowej lub agronoma gromadzkiego.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024