Zakres, organizacja i tryb działania organów bilansowania i rozdziału robót buwowlano-montażowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 1967 r.
w sprawie zakresu, organizacji i trybu działania organów bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych.

Na podstawie § 8 ust. 4 zarządzenia nr 30 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 1967 r. w sprawie ramowych zasad, trybu i organizacji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 29, poz. 137) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wojewódzkie komisje bilansowania i rozdziału robót, a dla m. st. Warszawy i m. Łodzi miejskie komisje bilansowania i rozdziału robót, zwane dalej WKBiRR, działające przy wojewódzkich (miejskich) komisjach planowania gospodarczego, opracowują dla poszczególnych województw (m. st. Warszawy i m. Łodzi) wojewódzkie bilanse robót budowlano-montażowych, obejmujące:
1)
całość potrzeb w zakresie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym i spoza planu inwestycyjnego,
2)
całość zdolności wykonawczych uspołecznionych przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz jednostek i komórek wykonawstwa w systemie gospodarczym.
2.
Do zadań WKBiRR należy ponadto:
1)
dokonywanie szczegółowego rozdziału nowo rozpoczynanych robót budowlano-montażowych między poszczególnych wykonawców,
2)
ocena mocy produkcyjnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych na terenie województwa oraz jednostek wykonawstwa w systemie gospodarczym,
3)
opiniowanie i przedstawianie wniosków organom nadrzędnym wykonawców oraz Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału Robót co do kierunków rozwoju sieci organizacyjnej i powoływania nowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz komórek wykonawstwa w systemie gospodarczym na terenie województwa.
3.
W bilansach, o których mowa w ust. 1, oraz w planach rozdziału robót należy ewidencjonować wielkości robót kontynuowanych, wynikających z umów wieloletnich, zawartych między inwestorem a wykonawcą, w rozmiarach wynikających z tych umów i zgodnie z obowiązującymi cyklami budowy oraz harmonogramem robót.
§  2.
WKBiRR sporządzają bilans i plan rozdziału robót budowlano-montażowych na podstawie materiałów określonych w § 5 ust. 1 zarządzenia nr 30 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 1967 r. w sprawie ramowych zasad, trybu i organizacji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 29, poz. 137), danych otrzymanych od Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału Robót oraz własnego rozeznania.
§  3.
1.
WKBiRR zobowiązane są w zakresie nowo rozpoczynanych robót budowlano-montażowych zapewnić w pierwszej kolejności wykonawstwo dla:
1)
inwestycji centralnych priorytetowych,
2)
inwestycji związanych z rozwojem eksportu,
3)
pozostałych inwestycji centralnych i produkcyjnych zjednoczeń,
4)
budownictwa rolniczego,
5)
budownictwa mieszkaniowego oraz towarzyszącego w zakresie handlu i usług,
6)
budownictwa szkolnego i szpitalnego,
7)
robót o charakterze awaryjnym.
2.
W ramach inwestycji realizowanych w trybie odrębnych przepisów, zgodnie z uchwałą nr 90 Rady Ministrów z dnia 5 maja 1967 r. w sprawie rozwoju spółdzielczości inwalidzkiej (Monitor Polski Nr 30, poz. 141), WKBiRR powinny zapewnić wykonawstwo w systemie zleceniowym spółdzielniom inwalidów.
3.
W ramach zadań produkcyjnych resortowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych WKBiRR powinny w planach rozdziału robót w pierwszej kolejności uwzględniać zlecenia danego resortu, a zlecenia inwestorów innych resortów tylko w razie posiadania wolnej mocy produkcyjnej.
§  4.
Roboty budowlano-montażowe resortu rolnictwa w zakresie melioracji wodnych, elektryfikacji rolnictwa, zaopatrzenia wsi w wodę, wykonywane przez przedsiębiorstwa podległe i nadzorowane przez Ministra Rolnictwa, oraz roboty budowlano-montażowe w zakresie dróg publicznych, wykonywane przez wojewódzkie zarządy dróg publicznych, i roboty remontowo-budowlane, wykonywane przez zakłady Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", mogą być włączane do bilansu robót zbiorczo bez szczegółowego rozdziału tych robót miedzy poszczególnych wykonawców, z wyjątkiem zleceń przyjętych od inwestorów podległych innym resortom.
§  5.
WKBiRR rozpatruje propozycje odmowy wykonawców przyjęcia zlecenia na wykonanie obiektów i robót oraz decyduje co do objęcia ich planem rozdziału robót lub do wykonania w systemie gospodarczym albo przedstawia Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału Robót odpowiednie wnioski w sprawie skreślenia danej inwestycji z planu.
§  6.
1.
Ustalenia WKBiRR w sprawach bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych zapadają kolegialnie. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
2.
Ustalenia wymienione w ust. 1 są ostateczne dla inwestora w zakresie:
1)
inwestycji objętych planem terenowym,
2)
inwestycji realizowanych w trybie odrębnych przepisów oraz inwestycji przedsiębiorstw,
3)
robót spoza planu inwestycyjnego,
4)
robót o charakterze awaryjnym.
3.
W zakresie pozostałych inwestycji nie wymienionych w ust. 2 (centralne, zjednoczeń, jednostek budżetowych) poszczególni inwestorzy mogą odwołać się w terminie 14 dni od ustaleń WKBiRR do Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału Robót. Odwołania powinny być składane za pośrednictwem właściwej WKBiRR. Odwołania dotyczące inwestycji priorytetowych mogą być kierowane do Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału Robót bezpośrednio przez właściwych ministrów nadzorujących inwestorów z równoczesnym powiadomieniem właściwej terenowo WKBiRR.
4.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe mogą w uzasadnionych wypadkach odwołać się w ciągu 14 dni od ustaleń WKBiRR do Centralnej Komisu Bilansowania i Rozdziału Robót. Przedsiębiorstwa obowiązane są składać swoje odwołania w WKBiRR za pośrednictwem jednostek nadrzędnych (zjednoczeń).
§  7.
Warunkiem rozpoczęcia robót budowlano-montażowych wykonywanych systemem zleceniowym w zakresie nowo rozpoczynanych inwestycji jest objęcie tych robót planem rozdziału robót akceptowanym przez WKBiRR.
§  8.
1.
W skład WKBiRR wchodzą: przewodniczący i jego zastępcy oraz członkowie powołani przez przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi).
2.
Na członków WKBiRR mogą być powołani przedstawiciele banku finansującego inwestycje i roboty spoza planu inwestycyjnego, dyrekcji budownictwa rolniczego oraz dyrekcji inwestycji miejskich.
3.
Przewodniczący WKBiRR mogą zapraszać do udziału w posiedzeniach komisji z głosem doradczym przedstawicieli jednostek organizacyjnych nie wymienionych w ust. 2.
4.
Organem przygotowującym materiały WKBiRR jest stały sekretariat jako wyodrębniona komórka organizacyjna, działająca zgodnie z wytycznymi i pod bezpośrednim nadzorem przewodniczącego WKBiRR.
§  9.
1.
Do zadań Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału robót należy:
1)
opracowanie bilansu i planu rozdziału robót budowlano-montażowych w skali całego kraju na podstawie przeprowadzonej analizy wojewódzkich bilansów i planów rozdziału robót oraz własnych materiałów, z uwzględnieniem:
a)
całości zapotrzebowania na roboty budowlano-montażowe zarówno z planu inwestycyjnego, jak i spoza planu inwestycyjnego;
b)
całości wykonawstwa budowlano-montażowego w systemie zleceniowym i systemie gospodarczym;
2)
współpraca z resortami nadzorującymi inwestorów w zakresie zapotrzebowania na roboty budowlano-montażowe oraz resortami nadzorującymi wykonawców w zakresie mocy produkcyjnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz robót wykonywanych w systemie gospodarczym,
3)
kierowanie, koordynowanie i nadzór nad całością prac WKBiRR, a w szczególności opracowywanie wytycznych i prowadzenie instruktażu w zakresie szczegółowych zasad oraz trybu bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych,
4)
akceptowanie bilansu robót i projektu planu rozdziału robót budowlano-montażowych.
2.
Centralna Komisja Bilansowania i Rozdziału Robót przedstawia do zatwierdzenia bilans i projekt planu rozdziału robót budowlano-montażowych Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
§  10.
Centralna Komisja Bilansowania i Rozdziału Robót rozpatruje odwołania od ustaleń WKBiRR i po uzyskaniu akceptacji Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów wydaje ostateczną decyzję.
§  11.
1.
W skład Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału Robót wchodzą:
1)
jako przewodniczący - przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,
2)
jako członkowie - przedstawiciele: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Rolnictwa, centrali Banku Inwestycyjnego, zainteresowanych komórek organizacyjnych Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,

powołani przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.

2.
Przewodniczący Centralnej Komisji może w razie potrzeby zapraszać do udziału w pracach Komisji przedstawicieli innych jednostek organizacyjnych, nie wymienionych w ust. 1.
§  12.
Szczegółowy tryb, zasady i terminy opracowania bilansu i planu rozdziału robót budowlano-montażowych określa instrukcja, wydawana corocznie przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów. Dla lat 1968 i 1969 tryb oraz zasady opracowania bilansu i planu rozdziału robót budowlano-montażowych określa instrukcja, stanowiąca załącznik do zarządzenia.
§  13.
1.
Członkom Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału Robót oraz osobom zaproszonym do udziału w pracach komisji przysługuje wynagrodzenie za posiedzenia odbywane w godzinach pozasłużbowych według stawek przewidzianych w § 5 ust. 3 i 4 uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1954 r. w sprawie trybu powoływania komisji resortowych i wynagrodzenia za udział w posiedzeniach (Monitor Polski Nr A-30, poz. 442).
2.
Wynagrodzenie za udział w posiedzeniach członkom WKBiRR oraz osobom zaproszonym do udziału w pracach komisji odbywanych w godzinach pozasłużbowych mogą przyznać prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi).
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD, TRYBU I TERMINÓW PRAC ZWIĄZANYCH ZE SPORZĄDZENIEM BILANSU I PLANU ROZDZIAŁU ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH NA LATA 1968 I 1969.

I.

Prace inwestorów.

1.
Ministerstwa nadzorujące inwestorów planu centralnego zwrócą szczególną uwagę, aby limit robót budowlano-montażowych (na poszczególne rodzaje inwestycji) na 1968 r. nie został przekroczony w stosunku do założeń planu na 1968 r., a na 1969 r. w stosunku do ustaleń na dany rok, zawartych w planie 5-letnim o rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966-1970. W zakresie inwestycji centralnych i jednostek budżetowych ministerstwa nadzorujące inwestorów powinny poinformować wstępnie podległe jednostki, jakie inwestycje nowo rozpoczynane powinny być uwzględnione w projekcie planu inwestycyjnego na 1968 r.
2.
Na podstawie ustaleń wynikających z założeń planu na 1968 r. inwestorzy w terminie do dnia 20 lipca 1967 r. zaktualizują w uzgodnieniu z wykonawcami i bankami finansującymi zakres rzeczowy i wielkość robót dla zadań kontynuowanych finansowanych z planu inwestycyjnego oraz spoza planu inwestycyjnego przy zachowaniu zasad i trybu określonych w instrukcji dotyczącej opracowania projektu narodowego planu gospodarczego na 1968 r. oraz podstawowych założeń planu na 1969 r. (rozdział "Inwestycje i kapitalne remonty" § 21). Podstawę do określenia wielkości robót budowlano-montażowych dla inwestycji kontynuowanych powinny stanowić:
1)
terminy oddania obiektów do użytku, wynikające z zawartych umów oraz harmonogramu i cyklu budowy,
2)
zapewnienie dostaw maszyn i urządzeń,
3)
dokumentacja inwestycyjna.

W tym samym terminie inwestorzy objęci planem centralnym zarejestrują u wykonawców proponowane wielkości robót budowlano-montażowych dla inwestycji przewidywanych do rozpoczęcia w 1968 r. oraz nowo rozpoczynane roboty w 1968 r. spoza planu inwestycyjnego.

3.
Inwestorzy objęci planem terenowym w ramach nakładów na roboty budowlano-montażowe przewidziane w założeniach planu na 1968 r. w terminie do dnia 20 lipca 1967 r.:
1)
zaktualizują w uzgodnieniu z wykonawcami oraz bankami finansującymi wartość robót budowlano-montażowych w zakresie inwestycji kontynuowanych oraz robót kontynuowanych spoza planu inwestycyjnego według zasad podanych w ust. 2,
2)
zlecą wykonawcom roboty budowlano-montażowe w zakresie nowo rozpoczynanych inwestycji dotyczących budownictwa mieszkaniowego, oświaty, służby zdrowia i budownictwa rolniczego,
3)
zarejestrują pozostałe nowo rozpoczynane roboty budowlano-montażowe z planu terenowego, przewidziane do rozpoczęcia w 1968 r.
4.
Inwestorzy objęci planem centralnym i planem terenowym opierając się na zasadach wymienionych w ust. 2 zrejestrują u wykonawców proponowane wielkości robót budowlano-montażowych na 1969 r. dla poszczególnych zadań inwestycyjnych.
5.
Inwestorzy objęci planem centralnym i planem terenowym zgłoszą WKBiRR w terminie do dnia 20 lipca 1967 r. rozmiary robót wykonywanych w systemie gospodarczym zarówno z planu inwestycyjnego, jak i planu kapitalnych remontów.
6.
Inwestorzy nie powinni zlecać i zgłaszać do rejestracji, a przedsiębiorstwa budowlano-montażowe nie powinny przyjmować zleceń ani rejestrować nowo rozpoczynanych zadań w 1968 r., które nie odpowiadają wymaganiom dokumentacyjnym, określonym w uchwale nr 246 Rady Ministrów z dnia 19 sierpnia 1964 r. w sprawie wymogów dokumentacyjnych dla inwestycji na lata 1966-1970 (Monitor Polski Nr 63, poz. 292) oraz zarządzeniu nr 73 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1966 r. w sprawie wymogów w zakresie projektów technicznych dla inwestycji na lata 1968-1970 (Monitor Polski Nr 69, poz. 328), oraz robót, dla których inwestorzy nie mają zapewnionych dostaw maszyn i urządzeń.
7.
Inwestorzy uczestniczący w inwestycjach wspólnych, realizowanych przez prezydia rad narodowych, w terminie do dnia 20 lipca 1967 r. uzgodnią z inwestorami zastępczymi realizującymi te inwestycje w trybie określonym uchwałą nr 67 Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1963 r. w sprawie terenowej koordynacji inwestycji (Monitor Polski Nr 19, poz. 104) wielkości udziałów w nakładach na roboty budowlano-montażowe dla tych inwestycji na lata 1968 i 1969. Uzgodnienia powinny obejmować kontynuowane i nowo rozpoczynane inwestycje wspólne, dla których została opracowana i zatwierdzona w obowiązujących terminach dokumentacja inwestycyjna i zostały zawarte odpowiednie umowy (porozumienia). Wykazy uzgodnionych udziałów w inwestycjach wspólnych powinny być w terminie do dnia 31 lipca 1967 r. przekazane ministerstwom w celu zapewnienia odpowiednich nakładów na te inwestycje, w odrębnej pozycji projektu planu inwestycyjnego zainteresowanego resortu. Ewentualne rozbieżności co do wysokości udziałów w inwestycjach wspólnych powinny być przedstawione do rozstrzygnięcia Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.

II.

Prace w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

8.
Zjednoczenia budowlano-montażowe na podstawie otrzymanych z właściwych ministerstw wielkości zadań produkcyjnych dokonają podziału tych zadań między przedsiębiorstwa oraz zawiadomią je o tym, a odpisy tych zawiadomień prześlą do wiadomości właściwym WKBiRR.
9.
Przy ustalaniu wielkości zadań produkcyjnych dla jednostek wykonawczych ministerstwa zarezerwują nie rozdzieloną moc produkcyjną dla zapewnienia wykonawstwa:
1)
robót poślizgowych z 1967 r.,
2)
większych inwestycji rekonstrukcyjnych i modernizacyjnych, włączanych do planu rozdziału robót w ciągu roku,
3)
inwestycji z centralnej rezerwy planu inwestycyjnego.

Rozmiary tych rezerw powinny być uzgodnione z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów. Rezerwa może być wykorzystana na roboty budowlano-montażowe wskazane przez Centralną Komisję Bilansowania i Rozdziału Robót. Rezerwa na roboty poślizgowe zostanie określona dla poszczególnych województw po zakończeniu prac nad planem 1968 r. Rozdzielenie tej rezerwy powinno być zgodne z ustaleniami WKBiRR.

10.
Na podstawie przyjętych i uzgodnionych wielkości robót na 1968 r. przedsiębiorstwa budowlano-montażowe dokonają w terminie do dnia 28 lipca 1967 r. podzleceń we właściwych przedsiębiorstwach specjalistycznych.
11.
Na podstawie uzgodnionych z inwestorami zleceń oraz na podstawie zarejestrowanych robót przedsiębiorstwa budowlano-montażowe opracują i przekażą za pośrednictwem zjednoczeń budownictwa właściwym WKBiRR w terminie do dnia 5 sierpnia 1967 r.:
1)
proponowane i uzgodnione z jednostkami nadrzędnymi wielkości zadań produkcyjnych na terenie danego województwa na 1968 r. i 1969 r.,
2)
imienne wykazy kontynuowanych i nowo rozpoczynanych robót objętych planem centralnym, przyjętych do realizacji,
3)
imienne wykazy nowo rozpoczynanych robót objętych planem centralnym, nie przyjętych do realizacji,
4)
zestawienie przyjętych i nie przyjętych robót objętych planem terenowym.

Materiały te powinny być opracowane na formularzach według wzorów RR-1 - RR-5, załączonych do niniejszej instrukcji.

III.

Prace wojewódzkich komisji bilansowania i rozdziału robót.

12.
Komisja Planowania przy Radzie Ministrów przekaże w terminie do dnia 20 lipca 1967 r. WKBiRR spisy kontynuowanych i nowo rozpoczynanych zadań inwestycji centralnych i jednostek budżetowych w 1968 r. dla uwzględnienia ich w wojewódzkich bilansach oraz planach rozdziału robót budowlano-montażowych.
13.
WKBiRR rozpatrzą przedstawione przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe materiały określone w ust. 11, przeanalizują możliwości wykonawcze przedsiębiorstw budowlano-montażowych i podejmą decyzję co do włączenia nowo rozpoczynanych robót budowlano-montażowych objętych planem terenowym do planu wykonawstwa oraz zaopiniują i przedstawią propozycje co do możliwości wykonawstwa inwestycji nowo rozpoczynanych objętych planem centralnym. WKBiRR w decyzjach i propozycjach zobowiązane są uwzględnić zasady zawarte w § 3 zarządzenia.
14.
Przy podejmowaniu decyzji o włączeniu robót do planu wykonawstwa WKBiRR powinny zwrócić szczególną uwagę na:
1)
kierowanie do wykonawstwa w systemie gospodarczym robót drobnych (rekonstrukcji i modernizacji) i nieskomplikowanych, w szczególności realizowanych w trybie odrębnych przepisów,
2)
ustalenia wielkości robót na dany rok w generalnym wykonawstwie w rozmiarach, uwzględniających zapewnione podwykonawstwo w przedsiębiorstwach specjalistycznych, przy zachowaniu trybu postępowania przewidzianego w zarządzeniu Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 30 grudnia 1966 r. w sprawie zasad i warunków umów o wykonanie obiektów budownictwa oraz zasad ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za te obiekty (Monitor Polski z 1967 r. Nr 2, poz. 9),
3)
ustalenia Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w zakresie nowo rozpoczynanych inwestycji centralnych,
4)
uwzględnianie robót tylko do wysokości zadań produkcyjnych ustalonych wstępnie przez ministerstwo nadzorujące wykonawców.
15.
W wyniku przeprowadzonych prac WKBiRR przedstawią w terminie do dnia 31 sierpnia 1967 r. Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału Robót następujące materiały:
1)
wojewódzkie bilanse i plany rozdziału robót budowlano-montażowych,
2)
wykaz częściowo lub całkowicie nie włączonych do planu wykonawstwa robót budowlano-montażowych objętych planem centralnym,
3)
wykaz przyjętych do realizacji inwestycji centralnych kontynuowanych i nowo rozpoczynanych,
4)
wielkości nie włączonych do planu wykonawstwa robót z planu terenowego z wyodrębnieniem budownictwa mieszkaniowego, oświaty, służby zdrowia i rolnictwa,
5)
wielkości robót przewidzianych do wykonania w systemie gospodarczym,
6)
analizę mocy produkcyjnej wykonawstwa na terenie województwa oraz propozycje i wnioski w sprawie możliwości zwiększenia mocy produkcyjnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.

Materiały przedstawiane Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału Robót powinny być opracowane na formularzach według wzorów RR-1, RR-2, RR-3, RR-6, RR-7 i RR-7a, załączonych do niniejszej instrukcji.

Załącznik  Nr 1

Załącznik  Nr 2

Załącznik  Nr 3

Załącznik  Nr 4

Załącznik  Nr 5

Załącznik  Nr 6

Załącznik  Nr 7

Załącznik  Nr 7a

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024