Ustalenie taryfy i pobór składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 11 lutego 1965 r.
w sprawie ustalenia taryfy i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych. *

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 72, poz. 357) oraz § 1 i § 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 grudnia 1961 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. z 1962 r. Nr 3, poz. 6 i z 1965 r. Nr 7, poz. 36) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Składkę roczną za prowadzone przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych ustala się w następującej wysokości:
Pozycja taryfy Grupy pojazdów samochodowych Składka w złotych
1 2 3
1 Samochody osobowe 2-miejscowe oraz samochody z silnikiem o pojemności cylindrów do 500 cm3 550,00
2 Samochody osobowe z silnikiem o pojemności cylindrów ponad 500 cm3, 3–5-miejscowe 750,00
3 Samochody osobowe z silnikiem o pojemności cylindrów ponad 500 cm3, ponad 5-miejscowe 900,00
4 Autobusy służące do zarobkowego przewozu osób 6.200,00
5 Przyczepy autobusowe do zarobkowego przewozu osób 3.100,00
6 Autobusy służące do własnych potrzeb 3.100,00
7 Samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób 3.500,00
8 Samochody osobowe służące do zarobkowego przewozu osób (taksówki, dorożki samochodowe) 1.250,00
9 Samochody ciężarowe o ładowności do 1,5 tony i ciągniki, z wyjątkiem wymienionych w pozycjach 10 i 11 900,00
10 Ciągniki typu rolniczego w rolnictwie, o cechach konstrukcyjnych umożliwiających szybkość ponad 20 km/godz. 700,00
11 Samochody ciężarowe o ładowności ponad 1,5 tony, w tym również samochody o nadwoziach przeznaczonych do specjalnych ładunków, ciągniki siodłowe z naczepami, ciągniki balastowe z przyczepami 1.250,00
12 Samochody do specjalnego przeznaczenia, np. pogrzebowe, strażackie, polewaczki, śmieciarki, samochody pogotowia ratunkowego, samochody-dźwigi 550,00
13 Motocykle z wózkiem, trójkołowce oraz motocykle i skutery z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 200 cm3 bez wózka 320,00
14 Motocykle i skutery z silnikiem o pojemności skokowej od 100 do 200 cm3 220,00
15 Motocykle z silnikiem o pojemności skokowej do 100 cm3 oraz rowery z silnikiem pomocniczym (motorowery) do 50 cm3, podlegające rejestracji jako pojazdy samochodowe 60,00
2.
Dla inwalidów, posiadaczy niezarobkowych pojazdów samochodowych, ustala się składkę roczną w wysokości 50% składek określonych w ust. 1.
3.
Za inwalidów (ust. 2) uważa się:
1)
inwalidów I i II grupy,
2)
innych inwalidów, którzy posiadają pozwolenie na prowadzenie pojazdów samochodowych kategorii inwalidzkiej lub którym zostały przydzielone pojazdy samochodowe przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej bądź przez Związek Inwalidów Wojennych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej albo przez właściwy do spraw zdrowia i opieki społecznej organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).
§  2.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej opłacają składki w formie zaliczek w wysokości 50% składek ustalonych w § 1.
2.
W razie gdy wysokość szkód spowodowanych przez pojazdy samochodowe należące do jednostek gospodarki uspołecznionej przekroczy w danym roku 70% wpłaconych przez nie zaliczkowo składek, Państwowy Zakład Ubezpieczeń może pobrać składkę uzupełniającą w wysokości do 100% składek ustalonych w § 1. Składkę uzupełniającą określa się oddzielnie dla spółdzielczości według jej podstawowych pionów, dla gospodarki państwowej według resortów gospodarczych oraz dla administracji państwowej.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 mają również zastosowanie do kółek rolniczych.
§  3.
Posiadacze pojazdów samochodowych opłacają składkę jednorazowo za rok kalendarzowy w okresie od 1 do 31 marca danego roku, z zastrzeżeniem przepisów § 7.
§  4.
W razie rejestrowania pojazdów samochodowych w ciągu roku kalendarzowego posiadacze tych pojazdów opłacają składkę przed ich zarejestrowaniem w wysokości:
1)
100% składki określonej w § 1, jeżeli pojazd jest rejestrowany w pierwszym półroczu,
2)
50% składki określonej w § 1, jeżeli pojazd jest rejestrowany w drugim półroczu.
§  5.
W razie wyrejestrowania pojazdu w pierwszym półroczu roku kalendarzowego posiadaczowi pojazdu przysługuje zwrot w wysokości 50% wpłaconej składki. Jeżeli pojazd zostanie wyrejestrowany w drugim półroczu, zwrot składki nie przysługuje.
§  6.
Przepisy § 4 i § 5 nie mają zastosowania do jednostek gospodarki uspołecznionej.
§  7.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej dokonują wpłaty na poczet należnej składki według stanu zarejestrowanych pojazdów na 1 stycznia danego roku. Ostatecznego rozliczenia składki jednostki gospodarki uspołecznionej dokonują na podstawie przeciętnej liczby zarejestrowanych pojazdów wyprowadzonej ze stanów na 1 stycznia danego roku i na 1 stycznia następnego roku. Jeżeli w wyniku rozliczenia okaże się, że Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń przysługuje wyższa składka od dokonanej wpłaty, jednostka gospodarki uspołecznionej dopłaca Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń różnicę w terminie do 31 marca następnego roku; w razie nadpłaty składki Państwowy Zakład Ubezpieczeń zwraca jednostce gospodarki uspołecznionej różnicę w terminie miesięcznym po otrzymaniu rozliczenia.
2.
Jeżeli jednostka gospodarki uspołecznionej w dniu 1 stycznia danego roku nie posiada w ogóle zarejestrowanych pojazdów, a rejestruje je dopiero w ciągu roku kalendarzowego, składkę za ten rok oblicza się według stanu zarejestrowanych pojazdów na 1 stycznia następnego roku w wysokości połowy składek określonych w § 2, bez względu na to, w którym miesiącu pojazd został zarejestrowany.
§  8.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie ustalenia taryfy i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 6, poz. 30).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1965 r.
* Z dniem 1 stycznia 1969 r. nin. zarządzenie utraciło moc w części dotyczącej jednostek gospodarki uspołecznionej, zgodnie z § 4 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 31 lipca 1968 r. w sprawie ustalenia i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej (M.P.68.34.232).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.9.30

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalenie taryfy i pobór składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych.
Data aktu: 11/02/1965
Data ogłoszenia: 19/02/1965
Data wejścia w życie: 19/02/1965, 01/01/1965