Gospodarka finansowa zakładów budżetowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 czerwca 1965 r.
w sprawie gospodarki finansowej zakładów budżetowych.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy wspólne.

§  1.
1. 1
Zakładami budżetowymi mogą być państwowe jednostki organizacyjne, których rodzaj działalności uzasadnia uzależnienie wydatków tych jednostek od ich dochodów i zużywanie tych dochodów na koszty wynikające z ich działalności.
2.
Odrębne zarządzenie określa, które państwowe jednostki organizacyjne są zakładami budżetowymi.
3.
Nadwyżki lub niedobory zakładów budżetowych są dochodami lub wydatkami budżetowymi.
4.
Zakłady budżetowe prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu.
5.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o utworzeniu zakładu budżetowego, należy przez to rozumieć nadanie państwowej jednostce organizacyjnej prawa do prowadzenia gospodarki finansowej według zasad ustalonych w zarządzeniu.
6.
Przepisy wspólne zarządzenia mają zastosowanie do wszystkich zakładów budżetowych, chyba że przepisy szczególne (rozdział II) stanowią inaczej.
§  2.
1.
Zakłady budżetowe są tworzone w drodze zarządzenia Ministra Finansów, na wniosek właściwego ministra (urzędu centralnego).
2.
Zakład budżetowy może być utworzony tylko z dniem 1 stycznia na podstawie wniosku (ust. 1) zgłoszonego w terminie do dnia 1 lipca roku poprzedniego.
3.
Wniosek o utworzenie zakładu budżetowego powinien zawierać następujące dane:
1)
nazwę i siedzibę państwowej jednostki organizacyjnej, która ma działać w formie zakładu budżetowego,
2)
podstawę prawną działania jednostki organizacyjnej,
3)
przedmiot działalności,
4)
określenie dotychczasowej formy finansowania oraz właściwego budżetu,
5) 2
źródła i kalkulację dochodów oraz przeznaczenie i kalkulację kosztów,
6)
uzasadnienie celowości utworzenia zakładu budżetowego.
4. 3
Decyzję o utworzeniu zakładu budżetowego, określonego rodzajowo a nie imiennie w przepisach o nadaniu formy zakładów budżetowych, podejmuje organ właściwy dla utworzenia danej jednostki organizacyjnej, z tym że co do zakładów budżetowych budżetu terenowego decyzja powinna być podjęta po zasięgnięciu opinii wydziału finansowego prezydium właściwej rady narodowej o celowości utworzenia zakładu.
5. 4
Decyzje, o których mowa w ust. 4, mogą być podejmowane, jeżeli rozmiar działalności i warunki miejscowe uzasadniają potrzebę utworzenia zakładu budżetowego.
6. 5
Organ, o którym mowa w ust. 4, zarządzi likwidację zakładu budżetowego oraz włączy jego dochody i wydatki do budżetu, jeżeli rozmiar działalności nie uzasadnia potrzeby prowadzenia jej w formie zakładu budżetowego.
§  3.
1. 6
Zakładami budżetowymi mogą być państwowe jednostki organizacyjne, których dochody stanowią nie mniej niż 60% kosztów.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do zakładów budżetowych działających przed wejściem w życie zarządzenia oraz w wypadkach, gdy w chwili tworzenia zakładu budżetowego istnieją podstawy do osiągnięcia przez zakład budżetowy w latach następnych dochodów w wysokości określonej w ust. 1, jak również w innych wypadkach uzasadnionych względami gospodarczymi.
§  4.
1.
W razie likwidacji państwowej jednostki organizacyjnej będącej zakładem budżetowym organ właściwy do przeprowadzenia likwidacji zawiadamia o tym Ministra Finansów.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w wypadkach, gdy likwidowana jednostka organizacyjna była zakładem budżetowym określonym rodzajowo, a nie imiennie w przepisach o nadaniu formy zakładów budżetowych.
3.
Środki pieniężne pozostałe na rachunku bankowym (§ 10), po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych, podlegają odprowadzeniu na dochody budżetowe jednostki nadrzędnej.
4.
Zmiana zasad gospodarki finansowej jednostki organizacyjnej będącej zakładem budżetowym następuje w terminie ustalonym w § 2 ust. 2.
§  5.
1. 7
Podstawę gospodarki finansowej zakładu budżetowego stanowi plan finansowy ustalający dochody i koszty z tytułu całokształtu działalności oraz stan środków obrotowych na początek i koniec roku. Planowany stan środków obrotowych nie może przekraczać ustalonego normatywu zapasów materiałowych zwiększonego o 1/12 kosztów działalności bieżącej.
2.
Do planu finansowego załącza się:
1)
kalkulację i uzasadnienie dochodów,
2) 8
kalkulację i uzasadnienie kosztów, a w tym szczegółową kalkulację zatrudnienia i funduszu płac,
3) 9
dane co do maksymalnych norm zapasów materiałowych (ustalonych zgodnie z przepisami o rachunkowości budżetowej) oraz przewidywanego stanu zapasów materiałowych, należności i zobowiązań, które uwzględnia się przy ustalaniu w planie stanu środków obrotowych łącznie ze środkami pieniężnymi na początek i koniec roku.
3.
Zasady i tryb opracowywania jednostkowych i zbiorczych planów finansowych zakładów budżetowych oraz wzory tych planów i załączników ustalają przepisy o opracowaniu projektu budżetu oraz planów finansowych jednostek i zakładów budżetowych.
§  6. 10
Zakłady budżetowe wykazują w planach finansowych i sprawozdawczości poszczególne rodzaje dochodów i kosztów, realizowanych stosownie do ustalonych zadań, według podziałek określonych w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.
§  7.
1. 11
Zakłady budżetowe mogą otrzymywać z budżetu dotacje na pokrycie wynikającego z planu finansowego niedoboru, stanowiącego różnicę między kosztami z tytułu działalności bieżącej a dochodami. Wysokość dotacji należy ustalać uwzględniając stan środków obrotowych na początek i koniec roku.
2. 12
Inwestycje i kapitalne remonty zakładów budżetowych finansowane będą odrębnymi dotacjami budżetowymi na zasadach i w trybie określonym odpowiednimi przepisami.
3. 13
Inwestycje drobne, dopuszczone do realizacji poza planem inwestycyjnym na podstawie odrębnych przepisów, mogą być finansowane z ponadplanowych dochodów zakładu budżetowego w wysokości do 50% tych dochodów.
4. 14
Zakłady budżetowe wymienione w § 1 cz. A dz. III pkt 2, dz. IV pkt 10 - domy wypoczynkowe, dz. V i dz. VII pkt 1, 2, 5, 9, 10 i 11 oraz w cz. B dz. V i dz. VI pkt 3, 6, 9 i 10 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 15 czerwca 1965 r. w sprawie nadania państwowym jednostkom organizacyjnym formy zakładów budżetowych (Monitor Polski z 1965 r. Nr 34, poz. 189, z 1967 r. Nr 16, poz. 78, z 1968 r. Nr 20, poz. 128 i z 1969 r. Nr 38 poz. 312) nie otrzymują z budżetu dotacji na wydatki bieżące..
5. 15
Jeżeli obowiązujący układ cen, opłat i taryf lub inne szczególnie uzasadnione względy gospodarcze nie pozwalają przejściowo na pełne pokrycie w zakładach budżetowych, określonych w ust. 3, kosztów z ich dochodów, Ministerstwo Finansów w zakresie zakładów budżetu centralnego i wydział finansowy prezydium właściwej rady narodowej w zakresie zakładów budżetu terenowego może przewidzieć w projekcie budżetu dotacje na pokrycie niedoboru tych zakładów.
6. 16
W uzasadnionych wypadkach nowo utworzone zakłady budżetowe mogą otrzymać dotację z budżetu do wysokości 1/12 planowanych rocznych kosztów bieżących, jako pierwsze wyposażenie w środki pieniężne, bez względu na planowany roczny wynik działalności.
§  8.
1.
Ministerstwo Finansów, po uchwaleniu projektu budżetu Państwa przez Radę Ministrów, zatwierdza wstępnie zbiorcze plany finansowe zakładów budżetu centralnego oraz jednostkowe plany finansowe nie objęte planem zbiorczym.
2.
Właściwe ministerstwa, na podstawie zatwierdzonych zbiorczych planów finansowych (ust. 1), zatwierdzają wstępnie:
1)
jednostkowe plany finansowe zakładów budżetowych bezpośrednio podległych ministerstwu,
2)
zbiorcze plany finansowe zakładów budżetowych podporządkowanych poszczególnym jednostkom organizacyjnym podległym ministerstwu.
3.
Właściwe jednostki nadrzędne na podstawie zatwierdzonych zbiorczych planów finansowych (ust. 2 pkt 2) zatwierdzają wstępnie jednostkowe plany finansowe podległych zakładów budżetowych.
4.
Ostateczne zatwierdzenie zbiorczych i jednostkowych planów finansowych zakładów budżetowych następuje na podstawie uchwalonego przez Sejm budżetu Państwa. Jeżeli w związku z uchwaleniem budżetu nie ma potrzeby wprowadzenia zmian do planów finansowych zakładów budżetowych, zatwierdzenie wstępne nabiera mocy zatwierdzenia ostatecznego.
5.
Przy wstępnym i ostatecznym zatwierdzaniu planów finansowych należy przestrzegać zgodności z ustalonymi w zatwierdzonych zbiorczych planach finansowych kwotami:
1)
wpłaty do budżetu,
2)
osobowego i bezosobowego funduszu płac,
3)
dotacji z budżetu na pokrycie niedoboru.
§  9.
1.
Zatwierdzenie planów finansowych zakładów budżetu terenowego następuje po uchwaleniu budżetu przez radę narodową.
2.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych na podstawie uchwalonego budżetu zatwierdzają zbiorcze oraz jednostkowe plany finansowe nie objęte planami zbiorczymi.
3.
Właściwe wydziały prezydiów rad narodowych, w granicach zatwierdzonych planów zbiorczych (ust. 2), zatwierdzają jednostkowe plany finansowe podległych im zakładów budżetowych.
4.
Jeżeli zatwierdzenie jednostkowych planów finansowych, w trybie określonym ust. 1-3 nie może nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, jednostkowy plan finansowy podlega wstępnemu zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną (właściwy wydział).
5.
W gromadach, osiedlach i miastach nie stanowiących powiatów plany finansowe zakładów budżetowych zatwierdza przewodniczący prezydium rady narodowej.
6.
Przy zatwierdzaniu planów finansowych zakładów budżetu terenowego mają zastosowanie przepisy § 8 ust. 4 i 5.
§  10.
1. 17
Właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego otwiera rachunek dla nowo utworzonego zakładu budżetowego na podstawie decyzji Ministra Finansów o nadaniu jednostce organizacyjnej formy zakładu budżetowego bądź decyzji powziętej w trybie § 2 ust. 4.
2.
Podstawą dokonywania wypłat z rachunku zakładu budżetowego jest zatwierdzony jednostkowy plan finansowy tego zakładu.
§  11.
1.
Wypłaty z rachunku bankowego zakładu budżetowego ograniczone są wysokością sum zgromadzonych na tym rachunku.
2. 18
Koszty zakładu budżetowego, poza wpłatami do budżetu, nie mogą przekraczać kwot ustalonych w poszczególnych paragrafach planu finansowego.
§  12. 19
(skreślony).
§  13.
1.
Zmianę zbiorczych i jednostkowych planów finansowych zakładów budżetowych przeprowadza organ właściwy do ich zatwierdzenia.
2.
Zmiany w zbiorczych i jednostkowych planach finansowych zakładów budżetowych, powodujące zwiększenie dotacji budżetowych, mogą być dokonywane po wprowadzeniu odpowiednich zmian w budżecie.
3.
Zmiany jednostkowych planów finansowych, powodujące zmniejszenie wpłat do budżetu w planie zbiorczym, mogą być dokonywane za zgodą Ministerstwa Finansów w zakresie zakładów budżetu centralnego lub wydziału finansowego prezydium właściwej rady narodowej - w zakresie zakładów budżetu terenowego.
4. 20
Jednostka nadrzędna jest uprawniona do dokonywania w zatwierdzonym jednostkowym planie finansowym zmian polegających na:
1)
zwiększeniu kosztów w poszczególnych paragrafach w wypadku, gdy znajdują one pokrycie w ponadplanowych dochodach,
2)
przeniesieniach pomiędzy poszczególnymi paragrafami kosztów,

pod warunkiem, że zmiany te (pkt 1 i 2) nie spowodują:

a)
zwiększenia osobowego i bezosobowego funduszu płac, chyba że przepisy szczególne zezwalają na takie zwiększenie,
b)
zmniejszenia planowych środków na inwestycje i kapitalne remonty,
c) 21
zmniejszenia planowanej pozostałości środków obrotowych na koniec roku.
5.
W szczególnie uzasadnionych wypadkach jednostka nadrzędna może upoważnić kierownika zakładu budżetowego do dokonywania zmian, o których mowa w ust. 4.
6.
Wprowadzenie zmian, wymienionych w ust. 4 i 5, nie wymaga zmiany zbiorczego planu finansowego ministerstwa i innych jednostek nadrzędnych, których plan zbiorczy zatwierdziło właściwe ministerstwo (wydział finansowy).
§  14.
1.
Zakłady budżetowe, których plany finansowe przewidują wpłaty do budżetu, dokonują tych wpłat za I, II i III kwartał w ciągu 15 dni po zakończeniu kwartału, za IV kwartał zaś zaliczkowo do dnia 31 grudnia i ostatecznie - w ciągu 5 dni po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego.
2.
Należną wpłatę do budżetu za I, II i III kwartał oraz zaliczkową za IV kwartał ustala się w takim stosunku do faktycznie osiągniętego dochodu, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznych planowanych dochodów, przy czym przy ustalaniu wpłaty zaliczkowej za IV kwartał przyjmuje się za podstawę dochody osiągnięte do dnia 25 grudnia.
3. 22
Wpłatę ostateczną do budżetu za IV kwartał stanowi nadwyżka środków obrotowych zakładu budżetowego ponad normatyw zapasów materiałowych i 1/12 planowanych na rok następny kosztów działalności bieżącej.
4.
Wpłaty do budżetu, o których mowa w ust. 2 i 3, mogą być zwiększone przez jednostkę nadrzędną, jeżeli zakład budżetowy utrzymuje przez dłuższy czas nieuzasadniony stan zapasów materiałowych, przekraczający normy ustalone na podstawie przepisów o rachunkowości budżetowej, lub gdy nie realizuje należności we właściwych terminach.
5. 23
Przepisy ust. 3 i 4 mają odpowiednie zastosowanie do zakładów budżetowych, których plany finansowe nie przewidywały wpłat do budżetu.
§  15. 24
Jeżeli zakład budżetowy przy racjonalnej gospodarce osiąga wyniki finansowe lepsze od planowanych lub rozszerza zakres świadczonych usług i polepsza jakość tych usług można stosować zasady odmienne od ustalonych w § 14 ust. 2, 3 i 5 za zgodą:
1)
jednostki nadrzędnej - w zakresie wpłat do budżetu centralnego za I, II i III kwartał oraz wpłaty zaliczkowej za IV kwartał (§ 14 ust. 2),
2)
Ministerstwa Finansów - w zakresie ostatecznych wpłat do budżetu centralnego za IV kwartał (§ 14 ust. 3 i 5),
3)
właściwego organu finansowego na wniosek jednostki nadrzędnej zakładu budżetowego - w zakresie wpłat do budżetu terenowego (§ 14 ust. 2, 3 i 5).
§  16. 25
1.
W razie niedokonania przez zakład budżetowy wpłat do budżetu na zasadach ustalonych w §§ 14 i 15 właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowych, wystawionego przez jednostkę nadrzędną zakładu budżetowego lub organ finansowy, dokona przelewu odpowiedniej kwoty na dochody budżetowe.
2.
Zakłady budżetowe, które nie uiszczą w terminach ustalonych w zarządzeniu należnych wpłat przypadających na rzecz budżetu, przekazują na rachunek dochodów budżetowych odsetki za zwłokę w wysokości i na zasadach obowiązujących jednostki gospodarki uspołecznionej.
§  17.
1. 26
Dotacje budżetowe na pokrycie niedoboru wynikającego z planu finansowego zakładu budżetowego (§ 7 ust. 1) przekazuje się raz na kwartał, w wysokości 1/4 planowanej dotacji rocznej.
2.
W zależności od przebiegu wykonania planu finansowego organ udzielający dotacji na pokrycie niedoboru może ją odpowiednio zwiększyć lub zmniejszyć w granicach ustalonych na ten cel kredytów budżetowych.
3.
Jeżeli zakład budżetowy osiągając planowane dochody nie wykonuje zadań przewidzianych planem, dotacja na pokrycie niedoboru ulega odpowiedniemu zmniejszeniu bądź wstrzymaniu. Kwota nadmiernie udzielonej dotacji podlega zwrotowi po upływie kwartału, jeżeli nie przewiduje się realizacji nie wykonanych zadań w kwartałach następnych.
4.
Jednostka nadrzędna może zmniejszyć wysokość dotacji dla zakładu budżetowego w wypadkach, o których mowa w § 14 ust. 4.
§  18.
1. 27
Jeżeli szczególnie uzasadnione względy gospodarcze (np. sezonowa działalność) nie pozwalają przejściowo na pełne pokrycie kosztów zakładu budżetowego z osiąganych dochodów, właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego może udzielić temu zakładowi krótkoterminowego kredytu bankowego.
2.
Szczegółowe warunki oraz tryb korzystania z kredytów określa Prezes Narodowego Banku Polskiego.
§  18a. 28
Wpływy z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych zakładu budżetowego podlegają przekazaniu na dochody budżetowe.
§  19.
Zakłady budżetowe prowadzą rachunkowość oraz sporządzają sprawozdania zgodnie z przepisami o rachunkowości budżetowej.
§  19a. 29
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych kontrolują prawidłowość rozliczeń zakładów budżetowych z budżetem na podstawie zatwierdzonych planów finansowych i sprawozdań finansowych.
§  20.
Jeżeli statut organizacyjny jednostki będącej zakładem budżetowym przewiduje posiadanie przez nią oddziałów, mogą one za zgodą jednostki nadrzędnej prowadzić gospodarkę finansową na podstawie własnych planów finansowych i posiadać własne rachunki bankowe we właściwych terytorialnie oddziałach Narodowego Banku Polskiego.
§  21.
1.
Plan finansowy oddziału zakładu budżetowego zatwierdza wstępnie i ostatecznie kierownik zakładu budżetowego na podstawie wstępnie lub ostatecznie zatwierdzonego planu finansowego zakładu.
2.
Zmiany planu finansowego oddziału zakładu budżetowego przeprowadza kierownik zakładu.
3.
Zmiany planów finansowych oddziałów zakładu budżetowego, z których wynikają zmiany planu finansowego zakładu budżetowego, mogą być wprowadzone dopiero po dokonaniu we właściwym trybie odpowiednich zmian planu finansowego zakładu.
§  22.
Oddziały zakładu budżetowego, których plany finansowe przewidują odprowadzanie środków na rachunek zakładu, dokonują wpłat na zasadach określonych w § 14 oraz w terminach ustalonych przez kierownika zakładu.
§  23.
Do oddziałów zakładów budżetowych mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 5-7, § 8 ust. 5, § 10-12, 16, 17 i 19.

II.

Przepisy szczególne.

A.

Urządzenia socjalne.

§  24.
1.
Dla żłobków, przedszkoli (z wyjątkiem prowadzonych przy szkołach podstawowych) i dziecińców wiejskich oraz domów wczasów dziecięcych (zwanych w dalszym ciągu "urządzeniami socjalnymi"), które zalicza się do tego samego rozdziału klasyfikacji budżetowej, może być utworzony na terenie gromady, osiedla i miasta nie stanowiącego powiatu jeden zakład budżetowy.
2.
Dla żłobków, przedszkoli miejskich i świetlic dziecięcych Ministerstwa Komunikacji (zwanych w dalszym ciągu "urządzeniami socjalnymi"), które zalicza się do tego samego rozdziału klasyfikacji budżetowej, może być utworzony na terenie dyrekcji okręgowej kolei państwowych jeden zakład budżetowy dla każdego z wymienionych urządzeń socjalnych.
§  25.
Dochody urządzeń socjalnych z tytułu:
1)
dobrowolnych indywidualnych wpłat rodziców,
2)
wpłat z funduszu zakładowego,
3)
wpłat komitetów rodzicielskich, organizacji związkowych itp.,
4)
darów w naturze,
5)
hodowli trzody chlewnej i uprawy roślin

powinny być przeznaczone na rozszerzenie zakresu świadczeń lub podniesienie ich poziomu.

§  26.
1.
Dochody placówek akcji wczasów dla dzieci i młodzieży, zwanych w dalszym ciągu "placówkami", pobierają jednostki organizujące akcję (inspektoraty oświaty, wydziały oświaty i kultury, kuratoria okręgów szkolnych, przedsiębiorstwa, zjednoczenia przedsiębiorstw itd.).
2.
Kierownicy placówek mogą bez pośrednictwa jednostek organizujących akcję:
1)
przyjmować dary w naturze,
2)
pobierać wpływy pieniężne z tytułu dobrowolnych, indywidualnych wpłat rodziców, opłat personelu za wyżywienie oraz z tytułu opłat za posiłki jednorazowe z zachowaniem przepisu § 31.
3.
Jednostki organizujące akcję mogą dokonywać zastępczo niektórych wydatków placówek, w szczególności wydatków osobowych oraz wydatków związanych z urządzaniem placówek.
§  27.
1.
Podstawę gospodarki finansowej placówek stanowią ich jednostkowe plany finansowe oraz łączny plan finansowy.
2. 30
Łączny plan finansowy obejmuje dochody i koszty placówek organizowanych przez jedną jednostkę organizującą akcję łącznie z dochodami i kosztami realizowanymi przez tę jednostkę zastępczo (§ 26 ust. 3).
§  28.
1.
Jednostkowe plany finansowe placówek opracowują i zatwierdzają jednostki organizujące akcję przy współudziale kierowników placówek w terminie poprzedzającym uruchomienie tych placówek.
2.
Łączne plany finansowe są zatwierdzane przez jednostkę nadrzędną w stosunku do jednostek organizujących akcję.
§  29.
Rachunek bankowy placówki otwiera się we właściwym oddziale Narodowego Banku Polskiego do dyspozycji jednostki organizującej akcję łącznie dla wszystkich placówek podległych tej jednostce.
§  30. 31
Na pokrycie kosztów objętych jednostkowymi planami finansowymi nie znajdujących pokrycia w dochodach, pobieranych bezpośrednio przez kierowników placówek, kierownicy ci otrzymują do rozliczenia czeki akceptowane.
§  31.
Stan gotówki przechowywanej w kasie podręcznej placówki nie może przekraczać na koniec dnia kwoty zł 3.000.
§  32.
1.
Zmiany jednostkowych planów finansowych placówek dokonują jednostki organizujące akcję, z wyjątkiem zmian, o których mowa w ust. 2.
2.
Wydatki na wyżywienie w placówce mogą być zwiększone z oszczędności na wydatkach rzeczowych oraz z ponadplanowych dochodów pobieranych bezpośrednio przez kierowników placówek (§ 26 ust. 2).
3.
Przekroczenie łącznych planów finansowych, wynikające ze zwiększenia wydatków na wyżywienie, dokonane w trybie ust. 2, należy uzasadnić w sprawozdaniu z wykonania planów finansowych.
§  33.
1.
Saldo środków pieniężnych placówek na koniec roku pozostaje na ich rachunku na rok następny.
2.
Jeżeli jednostka organizująca akcję zaprzestaje prowadzenia akcji wczasów dla dzieci i młodzieży, pozostałość środków, o których mowa w ust. 1, podlega przekazaniu na dochód budżetu.
§  34.
1.
Księgowość i sprawozdawczość dotyczącą placówek prowadzą jednostki organizujące akcję.
2. 32
Poszczególne placówki prowadzą ewidencję obrotów na zasadach określonych instrukcją Ministerstwa Oświaty i Szkolnictwa Wyższego.
§  35.
Przepisy zarządzenia odnoszące się do jednostkowych planów finansowych placówek stosuje się odpowiednio do łącznych planów finansowych placówek.
§  36.
Dotację z budżetu na wydatki bieżące urządzeń socjalnych oraz placówek ustala się w wysokości różnicy między wydatkami bieżącymi, obliczonymi według obowiązujących norm finansowych (budżetowych), wyłącznie na zadania objęte narodowym planem gospodarczym, a kwotą dochodów z obowiązkowych opłat, przewidzianych odrębnymi przepisami.
§  36a. 33
Świetlice szkolne o rozszerzonym programie działalności opiekuńczej i wychowawczej, zwane półinternatami, mogą otrzymywać dotację z budżetu z przeznaczeniem na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów usług świadczonych wychowankom (opieka i dożywianie) kwalifikującym się do otrzymania pomocy społecznej. Dotacja nie może przekraczać kwoty stanowiącej różnicę między rocznymi kosztami a dochodami budżetowymi półinternatu przed nadaniem mu formy zakładu budżetowego.

B.

Zakłady gospodarki komunalnej.

§  37.
1. 34
Zakłady gospodarki komunalnej, działające na podstawie odrębnych przepisów, mogą być zakładami budżetowymi, jeżeli ich dochody stanowią 60% ogółu kosztów normowanych w rozumieniu przepisów o opracowaniu projektu budżetu, nie mniej jednak niż 0,5 mln zł rocznie.
2.
Na terenie gromady, miasta lub osiedla może być powołany tylko jeden zakład gospodarki komunalnej prowadzący gospodarkę finansową w formie zakładu budżetowego, obejmujący całość zadań w zakresie gospodarki komunalnej.
3. 35
Warunki określone w ust. 1 nie mają zastosowania do zakładów gospodarki komunalnej w tych wypadkach, gdy z mocy odrębnych przepisów są one obowiązane do prowadzenia również działalności w zakresie gospodarki mieszkaniowej, a rozmiary każdego z rodzajów działalności nie uzasadniają utworzenia odrębnych zakładów budżetowych.

C.

Zakłady usługowe. 36

§  38. 37
Terenowe zakłady usługowe działające na podstawie odrębnych przepisów mogą być prowadzone w formie zakładów budżetowych przez gromadzkie rady narodowe (rady narodowe osiedli i miast nie stanowiących powiatów), jeżeli obroty tych zakładów z tytułu usług dla ludności wynoszą co najmniej 250 tys. zł rocznie, działalność ich jest rentowna i jest oparta na zasadzie pełnej odpłatności świadczonych usług.
§  38a. 38
1.
Usługi obliczeniowe zakładów wymienionych w § 1 cz. A dz. VI pkt 3 zarządzenia, o którym mowa w § 7 ust. 4, będą kalkulowane i rozliczane łącznie z amortyzacją. Części wpływów za usługi tych zakładów odpowiadająca amortyzacji wliczonej do ceny usług powinna być przekazywana na dochody budżetowe w terminach ustalonych dla wpłat do budżetu (§ 14 ust. 1).
2.
Zakłady, o których mowa w ust. 1, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości ewidencyjnej środków trwałych przydzielonych zakładowi według stawek obowiązujących przedsiębiorstwa państwowe lub według stawek określonych odrębnymi przepisami.

D.

Skarbowe urzędy komornicze.

§  39. 39
Skarbowe urzędy komornicze wpłacają w terminie do dnia 31 grudnia na dochód budżetu właściwej rady narodowej pozostałość środków przekraczającą 25% kosztów planowanych na rok następny.
§  40.
Rachunkowość skarbowych urzędów komorniczych prowadzą wydziały finansowe prezydiów właściwych rad narodowych.

E.

Zarządy budynków mieszkalnych oraz okręgowe zarządy wodne.

§  41. 40
Zasady gospodarki finansowej zarządów budynków mieszkalnych oraz okręgowych zarządów wodnych, działających w formie zakładów budżetowych, regulują odrębne przepisy, z tym, że w sprawach nie unormowanych tymi przepisami mają zastosowanie przepisy rozdziału I zarządzenia.

F.

Instytuty i centralne laboratoria.

§  42. 41
Instytuty i centralne laboratoria, określone w § 1 cz. A dz. I i II zarządzenia wymienionego w § 7 ust. 4, prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w rozdziale I niniejszego zarządzenia oraz w przepisach w sprawie gospodarki finansowej instytutów naukowo-badawczych, będących zakładami budżetowymi.

III.

Przepisy końcowe.

§  43.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1957 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania, zatwierdzania i wykonywania preliminarzy zakładów budżetowych (Monitor Polski z 1958 r. Nr 1, poz. 4),
2)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 1959 r. w sprawie zasad finansowania akcji wczasów dla dzieci i młodzieży (Monitor Polski Nr 53, poz. 253) oraz
3)
inne przepisy wydane w zakresie unormowanym niniejszym zarządzeniem.
§  44.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
2 § 2 ust. 3 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
3 § 2 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.
4 § 2 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
5 § 2 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
6 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
7 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
8 § 5 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
9 § 5 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
10 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
11 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
12 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
13 § 7 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
14 § 7 ust. 4:

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. c) i d) zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 25 kwietnia 1968 r. (M.P.68.20.130) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 maja 1968 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.

15 § 7 ust. 5:

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.

16 § 7 ust. 6:

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.

17 § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
18 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
19 § 12 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 25 kwietnia 1968 r. (M.P.68.20.130) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 maja 1968 r.
20 § 13 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
21 § 13 ust. 4 pkt 2 lit. c) zmieniona przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
22 § 14 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
23 § 14 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.
24 § 15:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 25 kwietnia 1968 r. (M.P.68.20.130) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 maja 1968 r.

25 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
26 § 17 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.
27 § 18 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
28 § 18a dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.
29 § 19a dodany przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
30 § 27 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
31 § 30 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
32 § 34 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
33 § 36a:

- dodany przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.

34 § 37 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
35 § 37 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.
36 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
37 § 38 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.
38 § 38a dodany przez § 1 pkt 12 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
39 § 39 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
40 § 41 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.
41 § 42 zmieniony przez § 1 pkt 12 zarządzenia z dnia 28 lutego 1967 r. (M.P.67.16.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 marca 1967 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024