Szczegółowe zasady gospodarowania funduszem płac w jednostkach i zakładach budżetowych w roku 1965.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 marca 1965 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarowania funduszem płac w jednostkach i zakładach budżetowych w roku 1965.

Na podstawie § 46 uchwały nr 334 Rady Ministrów z dnia 2 listopada 1964 r. w sprawie projektu budżetu Państwa na rok 1965 i niektórych zasad jego wykonywania, zwanej dalej "uchwałą" - zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Fundusz płac osobowy i bezosobowy jednostek budżetowych wraz z ich gospodarstwami pomocniczymi i środkami specjalnymi oraz zakładów budżetowych, ustalony dla tych jednostek w załączniku nr 9 do uchwały, stanowi limit wydatków.
2.
Limitami, w ramach których ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) dokonują, zgodnie z przepisami § 32 ust. 4 i 5 uchwały, podziału kwot ustalonych w załączniku nr 9 do uchwały oraz ustalonych przez Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki - są odrębnie dla działów klasyfikacji wydatków budżetu centralnego i budżetów terenowych:
1)
osobowy fundusz płac jednostek budżetowych:
a)
działu 1,
b)
działu 4,
c)
działów 2, 3, 5, 6, 7, 8 i 9,
d)
działu 11,
e)
działu 12;
2)
osobowy fundusz płac zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych:
a)
działu 1,
b)
działu 4,
c)
działów 2, 3, 5, 6, 7, 8 i 9,
d)
działu 11,
e)
działu 12;
3)
bezosobowy fundusz płac jednostek budżetowych:
a)
działu 1,
b)
działu 4,
c)
działów 2, 3, 5, 6, 7, 8 i 9,
d)
działu 11,
e)
działu 12;
4)
bezosobowy fundusz płac zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych:
a)
działu 1,
b)
działu 4,
c)
działów 2, 3, 5, 6, 7, 8 i 9,
d)
działu 11,
e)
działu 12.
3.
Zwiększenie każdego z limitów (ust. 2) ustalonych dla poszczególnych ministerstw (urzędów centralnych) oraz prezydiów rad narodowych, powodujące zmiany kwot w załączniku nr 9 do uchwały, wymaga zgody Ministra Finansów, z wyjątkiem wypadków, o których mowa w § 35 ust. 2 oraz § 37 uchwały. Dotyczy to zarówno przeniesień pomiędzy limitami dla poszczególnych grup jednostek, jak i przekroczenia limitu globalnego w granicach ustalonych w § 35 ust. 1 uchwały.
4.
Zwiększenia limitów funduszu płac na szczególnie ważne dla gospodarki narodowej prace w zakresie rozwoju techniki dokonuje Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki w granicach i trybie określonych w § 35 ust. 2 uchwały.
5.
Zmiany limitów nie mogą naruszać przepisów prawa budżetowego o przenoszeniu kredytów.
§  2.
1.
Osobowy fundusz płac (§ 1 ust. 2) powinien być podzielony na kwartały.
2.
Przy podziale rocznego limitu osobowego funduszu płac na kwartały należy uwzględnić:
1)
terminy awansów określone w § 6, jak również awanse automatyczne (np. nauczycieli, służby zdrowia), wypłaty premii oraz dodatki za wysługę lat,
2)
wypadki, gdy stan zatrudnienia w poszczególnych kwartałach musi być różny ze względu na zadania wynikające z narodowego planu gospodarczego,
3)
sezonowość zwiększenia pracy niektórych kategorii pracowników.
3.
Poza wypadkami wymienionymi w ust. 2 plan ostatniego kwartału nie może przekraczać 1/4 rocznego limitu osobowego funduszu płac.
4.
Podział rocznego planu osobowego funduszu płac na kwartały powinien być w ciągu 7 dni od dnia ogłoszenia zarządzenia zatwierdzony przez kierownika jednostki sporządzającej podział po uprzednim podpisaniu przez głównego księgowego jednostki.
5.
Jednostka sporządzająca podział planu obowiązana jest w ciągu 5 dni od dnia zatwierdzenia planu przekazać podział planu, o którym mowa w ust. 1-4, do wiadomości jednostki właściwej do zatwierdzenia jednostkowego planu finansowego. Jednostka zatwierdzająca sprawdza zgodność podziału z limitem rocznym oraz zasadami podanymi w ust. 2 i 3 oraz dokonuje ewentualnych zmian w tym podziale.
6.
Zobowiązuje się ministerstwa (urzędy centralne) do nadesłania do Ministerstwa Finansów planu podziału na kwartały osobowego funduszu płac z uwzględnieniem zasad podanych w ust. 2 i 3; w planie tym powinny być wyodrębnione kwoty osobowego funduszu płac, nie podlegające kwartalnemu limitowaniu zgodnie z § 5.
§  3.
1.
Limity funduszu płac kwartałów następnych mogą być zmieniane wyłącznie w drodze przeniesień pomiędzy kwartałami pozostałymi do końca roku.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy wypadków zwiększenia rocznego limitu funduszu płac na zasadzie przepisów § 35 i § 37 ust. 1, 2 i 4 uchwały w odniesieniu do kwartału bieżącego i do kwartałów następnych oraz w razie wyrażenia zgody przez Ministra Finansów na wykorzystanie oszczędności powstałych w kwartałach ubiegłych.
3.
Ministerstwa (urzędy centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) zobowiązane są przesłać zbiorcze zestawienie decyzji o zmianach kwartalnych limitów funduszu płac do Ministerstwa Finansów najpóźniej 7 dnia po upływie kwartału.
§  4.
Przekroczenie kwartalnego limitu osobowego funduszu płac może nastąpić:
1)
w zakresie wynagrodzeń za zastępstwo w okresie choroby lub urlopu pracownika, który w razie jednoosobowej obsady nie może być zastąpiony przez innego pracownika, pod warunkiem nie przekroczenia rocznego funduszu płac;
2)
w zakresie wypłat zaległych pod warunkiem, o którym mowa w pkt 1;
3)
w zakresie wykorzystania rezerwy, o której mowa w § 5 ust. 2;
4)
w jednostkach budżetowych, dla których ustalone są etaty na podstawie załączników nr 2 i nr 4 do ustawy budżetowej na 1965 r. z dnia 12 grudnia 1964 r. (Dz. U. Nr 45, poz. 303), do wysokości funduszu płac wynikającego ze stanu zatrudnienia mieszczącego się w granicach ustalonych etatów, pod warunkiem że przekroczenie limitów kwartalnych nie spowoduje przekroczenia limitu rocznego.
§  5.
1.
Bezosobowy fundusz płac oraz część osobowego funduszu płac, określona w klasyfikacji wydatków budżetowych jako kwoty na deputaty i umundurowanie, nie podlegają obowiązkowi limitowania kwartalnego, o którym mowa w § 2, z tym że wydatki z każdego z tych tytułów w ciągu roku nie mogą przekroczyć kwot ustalonych na rok 1965.
2.
Nie podlega limitowaniu kwartalnemu cześć osobowego funduszu płac wydzielona na rezerwę zgodnie z § 33 uchwały, jak również roczny fundusz płac, o którym mowa w § 39 ust. 3 uchwały.
§  6.
1.
Wyższe stawki wynagrodzenia (w tym również dodatków specjalnych) mogą być przyznawane wyłącznie w terminach: 1 stycznia i 22 lipca na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2.
Wyższe stawki wynagrodzenia (dodatku specjalnego) mogą być przyznane pracownikowi poza terminami, o których mowa w ust. 1, jedynie w razie:
1)
konieczności obsadzenia zwolnionego stanowiska kierowniczego;
2)
gdy odpowiednie przepisy przewidują awanse automatyczne lub automatyczne przyznawanie dodatku po dopełnieniu wymaganych warunków (np.: za wysługę lat, za znajomość języków obcych, za pracę w warunkach szczególnie szkodliwych dla zdrowia, dodatku z tytułu posiadania uprawnień budowlanych, dodatku dla dyplomowanych biegłych księgowych, przyznania rewidentom wynagrodzenia funkcyjnego).
3.
Zmiana wysokości wynagrodzenia następuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po powstaniu warunków do zmiany.
§  7.
1.
W jednostkach objętych limitami ustalonymi w załącznikach nr 9 i nr 10 do uchwały skutki finansowe awansów pracowników, obliczone w skali całego roku, nie mogą przekroczyć kwoty wynikającej z procentu osobowego funduszu płac, która została ustalona w planie danej jednostki z przeznaczeniem na awanse pracowników.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy skutków finansowych awansów i przeszeregowań automatycznych, dodatków za wysługę lat i zaszeregowań stażystów po odbyciu stażu.
§  8.
Wynagrodzenie dla pracowników zatrudnionych w niepełnej ilości godzin pracy powinno być wypłacane według przewidzianych dla danego stanowiska stawek uposażenia zasadniczego i dodatków, zmniejszonych odpowiednio do ilości godzin pracy, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
§  9.
Sumy przeznaczone na fundusz płac dla jednostek, których działalność rozpoczyna się w ciągu roku budżetowego, powinny być wyodrębnione i wykorzystywane dopiero w miarę uruchamiania tych jednostek.
§  10.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) i przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) zapewnią kontrolę wykonania przepisów niniejszego zarządzenia w celu zapobieżenia nieprawidłowej gospodarce w zakresie etatów (zatrudnienia) i funduszu płac jednostek podległych.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1965 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024