Wytyczne dotyczące warunków korzystania z urządzeń wodociągowych oraz utrzymanie ich w stanie zdatnym do użytku.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 6 maja 1963 r.
w sprawie wytycznych dotyczących warunków korzystania z urządzeń wodociągowych oraz utrzymania ich w stanie zdatnym do użytku.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 1960 r. o zaopatrywaniu ludności w wodę (Dz. U. Nr 11, poz. 72) zarządza się, co następuje:
§  1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) określą warunki korzystania z urządzeń do zaopatrywania ludności w wodę oraz obowiązek utrzymania instalacji wodociągowej w stanie zdatnym do użytku, a w szczególności uprawnienia dostarczających i pobierających wodę z tych urządzeń, kierując się wytycznymi zawartymi w niniejszym zarządzeniu.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o ustawie bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 17 lutego 1960 r. o zaopatrywaniu ludności w wodę (Dz. U. Nr 11, poz. 72),
2)
o dostawcy wody bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć komunalne przedsiębiorstwo (zakład) wodociągów i kanalizacji, a w odniesieniu do terenu gromad – również spółkę wodną, kółko rolnicze albo inną jednostkę, która eksploatuje urządzenia do zaopatrywania ludności w wodę,
3)
o odbiorcy wody bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć osobę fizyczną lub prawną pobierającą wodę z urządzeń wodociągowych,
4)
o właścicielu nieruchomości bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć również użytkownika, zarządcę lub administratora nieruchomości albo osobę upoważnioną do działania w ich imieniu.
§  3.
1.
Dostawca wody ma obowiązek utrzymywać urządzenia wodociągowe, w tym sieć wodociągową z połączeniami do zaworu głównego za wodomierzem lub miejscem przeznaczonym na jego umieszczenie, w należytym stanie, zapewniającym stały dopływ wody do instalacji odbiorców.
2.
Właściciel nieruchomości ma obowiązek konserwowania i utrzymania w należytym stanie wewnętrznej instalacji wodociągowej, zaczynającej się od zaworu głównego za wodomierzem lub miejscem przeznaczonym na jego umieszczenie.
3.
Najemca lokalu (budynku) ma obowiązek utrzymywać w należytym stanie instalacje wodociągowe znajdujące się w zajmowanym przez niego pomieszczeniu, a przede wszystkim dbać o ich szczelność, zapobiegającą marnotrawnym przeciekom wody.
§  4.
1.
Dostawca wody ma obowiązek podłączenia nieruchomości na wniosek i na koszt właściciela domu do sieci wodociągowej w terminie możliwie najkrótszym, dostarczenia na koszt własny wodomierzy i dokonywania ich wymiany na uzasadniony wniosek odbiorcy wody.
2.
Dostawca wody dokonuje zainstalowania (ustawienia bądź podłączenia) zalegalizowanych wodomierzy, ich konserwacji i kontroli działania. Za pierwsze zainstalowanie wodomierzy, bez kosztów ich zakupu, przysługuje dostawcy wody opłata ustalona w taryfie, z wyjątkiem przypadku określonego w § 16 ust. 2 i innych przypadków uregulowanych odmiennie w przepisach szczególnych.
3.
Dostawca wody dokonuje sprawdzenia wodomierzy w terminach określonych obowiązującymi przepisami. Poza tym dostawca wody jest obowiązany dokonać sprawdzenia wodomierza na wniosek odbiorcy wody; koszt sprawdzenia ponosi w tym przypadku dostawca wody, jeżeli wodomierz wykazał przy sprawdzeniu błędy przekraczające granice dopuszczone przez Główny Urząd Miar; w przeciwnym razie koszt przeglądu obciąża wnioskodawcę. Dostawca wody może żądać, by odbiorca wody przed sprawdzeniem wodomierza złożył ustaloną w taryfie kwotę na pokrycie kosztów sprawdzenia, która podlega zwrotowi, jeżeli wodomierz wykazał wady.
4.
Za uszkodzenie lub zniszczenie wodomierza z winy właściciela nieruchomości albo dopuszczenia do zamarznięcia wodomierza odpowiada właściciel nieruchomości. Dostawca wody powinien w takich przypadkach żądać zwrotu kosztów naprawy i legalizacji wodomierza na podstawie sporządzonego protokołu uszkodzenia (zniszczenia) oraz rachunku za naprawę i legalizację wodomierza.
§  5.
1.
Dostawca wody nie ma prawa bez ważnej przyczyny usunąć urządzeń służących do doprowadzenia wody, wyłączać dopływu wody ani też powodować w innym sposób utrudnień w pobieraniu wody przez odbiorcę.
2.
Ważnymi przyczynami wyłączenia dopływu wody są:
1)
brak wody w ujęciu,
2)
zanieczyszczenie wody w sposób niebezpieczny dla zdrowia w urządzeniach doprowadzających ją do odbiorcy,
3)
pożar i potrzeba zwiększenia dopływu wody do hydrantów pożarowych,
4)
konieczność przeprowadzenia naprawy urządzeń wodociągowych, np. wskutek awarii,
5)
braki w instalacji grożące niebezpieczeństwem, np. zalanie budynku wodą.
3.
Do obowiązku dostawcy wody należy powiadomienie odbiorców o konieczności wstrzymania dostawy wody z równoczesnym podaniem terminu wstrzymania i uruchomienia dostawy.
4.
We wszystkich przypadkach wymienionych w ust. 2 dostawca wody powinien uruchomić dopływ wody natychmiast po ustaniu przyczyny wyłączenia dopływu.
§  6.
Wszelkie naprawy urządzeń wodociągowych, powodujące wstrzymanie dopływu wody do odbiorców, powinny być wykonywane w porze, w której odbiorcy zużywają najmniej wody, np. w porze nocnej.
§  7.
Przed nastaniem pory zimowej dostawca wody jest obowiązany zabezpieczyć przed zamarznięciem urządzenie pozostające w jego eksploatacji.
§  8.
1.
Właściciel nieruchomości powinien przeznaczyć odpowiednie pomieszczenie na umieszczenie w nim wodomierza i utrzymywać je stale w porządku i czystości.
2.
Warunki, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia na wodomierze, określają przepisy rozporządzenia Ministrów Budownictwa oraz Gospodarki Komunalnej z dnia 9 października 1956 r. w sprawie urządzeń instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych (Dz. U. Nr 48, poz. 216).
3.
Klucze od pomieszczeń, w których znajdują się wodomierze, powinny być przechowywane przez dozorcę, a w razie braku dozorcy – u osoby upoważnionej do tego przez właściciela nieruchomości, zamieszkałej możliwie blisko bramy wejściowej do tej nieruchomości.
4.
O każdym zauważonym uszkodzeniu wodomierza właściciel nieruchomości obowiązany jest niezwłocznie powiadomić dostawcę wody.
§  9.
Właściciel nieruchomości powinien zabezpieczyć wewnętrzne urządzenie wodociągowe przed działaniem mrozu. Przed okresem mrozów należy w szczególności usunąć wodę ze studzienek wodomierzowych, zabezpieczyć studzienki i pomieszczenia przez naprawę uszkodzonych ścian i przez wstawienie brakujących okien i drzwi, założyć brakujące pokrywy w studzienkach i izolację ocieplającą instalacje wodociągowe przechodzące przez kondygnacje nie ocieplone oraz odwodnić przewody sieci letniej i zamknąć zawory ogrodowe i działkowe.
§  10.
Dostawcy wody służy prawo kontroli urządzeń i instalacji wodociągowych odbiorców wody. Pracownicy dostawcy wody legitymujący się pisemnym upoważnieniem są uprawnieni do wstępu do wszystkich pomieszczeń i miejsc, w których znajdują się te urządzenia, pomiędzy godzinami 8 i 18, a gdy zwłoka może spowodować szkodę w urządzeniach dostawcy lub w nieruchomości – o każdej porze.
§  11.
Właściciel nieruchomości ma obowiązek zawiadomić dostawcę wody o zamierzonej przebudowie lub rozbudowie wewnętrznej sieci lub instalacji wodociągowej, jeżeli w wyniku tej przebudowy lub rozbudowy powiększy się liczba punktów czerpalnych.
§  12.
1.
Odbiorca wody i najemcy lokali (budynków) są uprawnieni do pobierania w ciągu całej doby wody z wodociągu bez jej marnotrawienia.
2.
W miejscowościach, w których występują niedobory w zakresie zaopatrywania ludności w wodę, dostawca wody może w umowie zawartej z odbiorcą zastrzec, że woda nie powinna być pobierana w określonych godzinach.
§  13.
Po otrzymaniu od dostawcy wody wiadomości, że dopływ wody z ważnych przyczyn zostanie na czas określony wstrzymany, odbiorca wody powinien zawiadomić o tym bezzwłocznie wszystkich najemców lokali korzystających z domowych instalacji wodociągowych.
§  14. 1
1.
Dostawca wody ma obowiązek dokonywania odczytów wodomierzy i przedstawiania rachunków za pobraną wodę:
1)
odbiorcom wody objętym kontyngentowaniem i odbiorcom wody, zużywającym według oceny dostawcy znaczne ilości wody - w okresach miesięcznych,
2)
zarządom budynków mieszkalnych - w okresach 3-miesięcznych,
3)
pozostałym odbiorcom wody - w okresach 2 lub 3-miesięcznych.
2.
Okresy odczytywania wodomierzy powinny być tak ustalone, aby ostatni odczyt wodomierza w roku, zwłaszcza u odbiorców, u których odczytywanie odbywa się w okresach dłuższych niż 1 miesiąc, mógł być dokonany w miesiącu grudniu.
§  15.
1. 2
Dostawca wody wystawia rachunek za dostarczoną wodę, biorąc za podstawę wskazania wodomierza; w razie niemożności dokonania odczytu wodomierza w określonym czasie, dostawca wody może wystawić rachunek, przyjmując za podstawę obliczenia średnie zużycie wody w ostatnich 3 miesiącach, z zaznaczeniem na rachunku, że wymieniona w nim kwota ma charakter zaliczki. Wystawienie rachunku na podstawie średniego zużycia wody nie może następować w dwu po sobie następujących okresach; w drugim okresie należy ustalić zużycie wody na podstawie odczytu wodomierza, rozliczając pobraną zaliczkę.
2. 3
Zużycie wody u odbiorców, u których z uzasadnionych przyczyn nie zainstalowano wodomierzy, ustala dostawca wody, kierując się obowiązującymi normami zużycia wody (zarządzenie nr 149 Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 14 października 1955 r. w sprawie ustalenia tymczasowych norm zużycia wody przez odbiorców nie posiadających zainstalowanych wodomierzy). Zużycie wody przez jej odbiorców na terenie miast i osiedli może być ustalane w ten sposób tylko do dnia 31 grudnia 1965 r. W ten sam sposób ustala się również zużycie wody w razie stwierdzenia, że zainstalowany wodomierz nie działał lub fałszywie wskazywał pobór wody w określonym czasie.
3.
Okresy czasu, za które zużycie wody przez jej odbiorców w gromadach może być ustalone według zasad podanych w ust. 2, wyznaczają organy do spraw gospodarki komunalnej prezydiów wojewódzkich rad narodowych, przy czym dla poszczególnych powiatów i gromad mogą być wyznaczane różne okresy.
§  16.
1.
Jeżeli na jednej nieruchomości podłączonej do sieci wodociągowej znajdują się odbiorcy wody różnych kategorii, np. odbiorcy zużywający wodę dla celów gospodarstw domowych i odbiorcy zużywający ją dla innych celów, w szczególności dla celów przemysłowo-wytwórczych, np. zakłady produkcji wody gazowej, mleczarnie, pralnie, należy zainstalować oddzielne wodomierze dla tych kategorii odbiorców. W stosunku do odbiorców objętych kontygentowaniem wody zainstalowanie odrębnych wodomierzy jest obowiązkowe.
2.
Jeżeli ten sam odbiorca pobiera na różne cele wodę podlegającą opłacie według różnych stawek, dopuszczalne jest na wniosek i koszt odbiorcy wody zainstalowanie odrębnych wodomierzy na odgałęzieniach sieci wewnętrznej dla pomiarów wody pobieranej na poszczególne cele; w przypadku tym koszt zakupu wodomierzy dodatkowych oraz ich zainstalowania pokrywa odbiorca.
3.
Jeżeli w wyjątkowych przypadkach kilku odbiorców pobiera wodę mierzoną wspólnym wodomierzem, dostawca wody określa zużycie wody przez poszczególnych odbiorców szacunkowo, kierując się normami zużycia wymienionymi w § 15 ust. 2, z tym że ustalona ilość zużytej wody przez wszystkich odbiorców nie może przekraczać ilości wykazanej przez wodomierz. Rachunek dla poszczególnych odbiorców wystawia dostawca według stawek obowiązujących w stosunku do poszczególnych kategorii odbiorców.
§  17.
Dostawca wody może doliczyć w rachunku za wodę koszt doręczenia rachunku w wysokości opłaty pocztowej za list polecony, jeżeli ma inną siedzibę niż odbiorca wody.
§  18.
1.
Odbiorca wody ma obowiązek regularnego uiszczenia należności za zużytą wodę na podstawie doręczonego mu przez dostawcę wody rachunku. Rachunek jest płatny w ciągu 5 dni od doręczenia. Jednocześnie odbiorca wody wnosi stałą opłatę miesięczną za wodomierz w wysokości ustalonej uchwałą prezydium rady narodowej.
2.
W razie nieuregulowania rachunku w terminie określonym w ust. 1 dostawca wody doręcza odbiorcy wody upomnienie o zapłatę należności w ciągu jednego tygodnia z zastrzeżeniem, że po bezskutecznym upływie tego terminu nastąpi przymusowe ściągnięcie należności w drodze egzekucji administracyjnej.
3. 4
Zobowiązania zarządów budynków mieszkalnych z tytułu dostawy wody wraz ze stałymi opłatami za wodomierze powinny być regulowane w drodze miesięcznych zaliczek, płatnych w okresach i sumach; ustalonych w umowach między dostawcami wody a zarządami budynków mieszkalnych.
4. 5
Pobór miesięcznych zaliczek na poczet należności za wodę i kanalizację wraz ze stałymi opłatami za wodomierze, przewidziany w ust. 3 dla zarządów budynków mieszkalnych, może być stosowany również do innych odbiorców wody.
5. 6
Wyrównanie miesięcznych zaliczek (ust. 3 i 4) powinno być dokonane w ustalonych okresach (2 lub 3-miesięcznych) na podstawie faktur (rachunków), opartych na odczycie wodomierzy.
§  19.
1.
Przy zawieraniu umowy lub przy przyjmowaniu zleceń w sprawie dostarczenia wody dostawca wody powinien przedstawić jej odbiorcy zarządzenie prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) określające warunki korzystania z urządzeń do zaopatrywania ludności w wodę oraz obowiązek utrzymania instalacji wodociągowej w stanie zdatnym do użytku (art. 10 ust. 2 ustawy), a odbiorca pisemnie potwierdzić, że zapoznał się z treścią zarządzenia i przyjmuje wynikające z niego obowiązki.
2.
Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach ureguluje w zarządzeniu wydanym na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy również warunki dostarczania wody przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Katowicach jako głównego dostawcę wody na rzecz przedsiębiorstw (zakładów) wodociągów i kanalizacji dostarczających wodę bezpośrednio odbiorcom.
§  20.
Z dniem ustalenia przez prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy i niniejszego zarządzenia warunków korzystania z urządzeń do zaopatrywania ludności w wodę oraz obowiązku utrzymania instalacji wodociągowej w stanie zdatnym do użytku traci moc w zakresie unormowanym niniejszym zarządzeniem rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Opieki Społecznej z dnia 8 stycznia 1938 r. o korzystaniu z urządzeń wodociągowych oraz urządzeń do usuwania nieczystości i wód opadowych (Dz. U. Nr 11, poz. 76).
§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 listopada 1964 r. (M.P.64.80.379) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 1964 r.
2 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 listopada 1964 r. (M.P.64.80.379) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 1964 r.
3 § 15 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 18 listopada 1964 r. (M.P.64.80.379) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 1964 r.
4 § 18 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 18 listopada 1964 r. (M.P.64.80.379) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 1964 r.
5 § 18 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 18 listopada 1964 r. (M.P.64.80.379) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 1964 r.
6 § 18 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 18 listopada 1964 r. (M.P.64.80.379) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 1964 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024