Zasady współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 16 października 1962 r.
w sprawie zasad współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

Na podstawie § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 października 1954 r. w sprawie organizacji i zakresu działania organów kontroli i rewizji finansowej (Dz. U. z 1954 r. Nr 50, poz. 255 i z 1957 r. Nr 47, poz. 224) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "inspektoratach kontrolno-rewizyjnych", należy przez to rozumieć:
1)
Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny w Ministerstwie Finansów,
2)
inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (m.st. Warszawy i m. Łodzi).
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "organach rewizji finansowo-księgowej", należy przez to rozumieć rewidentów oraz organy uprawnione do zarządzania rewizji, powołanych na podstawie uchwały nr 187 Rady Ministrów z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 58, poz. 278 i z 1961 r. Nr 87, poz. 370).
§  2.
1.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne współpracują z organami rewizji finansowo-księgowej w zakresie ujawniania przestępstw skarbowych i gospodarczych oraz naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej.
2.
Współpraca jednostek wymienionych w ust. 1 powinna polegać w szczególności na omawianiu kierunków, tematyki oraz metod i techniki kontroli i rewizji, a w miarę potrzeby uzgadnianiu wzajemnych planów kontroli i rewizji, wymianie doświadczeń w ujawnianiu przestępstw i naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej, jak również przekazywaniu okresowych informacji o wynikach kontroli i rewizji.
§  3.
Organy rewizji finansowo-księgowej są obowiązane:
1)
udostępniać do wglądu właściwym inspektoratom kontrolno-rewizyjnym, na ich żądanie, materiały z rewizji finansowo-księgowej przeprowadzonej przez rewidentów,
2)
informować właściwe inspektoraty kontrolno-rewizyjne, na ich żądanie, o terminach i zakresie planowanych rewizji,
3)
informować Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny o planowanych kompleksowych rewizjach, obejmujących większą liczbę jednostek.
§  4.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne są obowiązane:
1)
udzielać właściwym organom rewizji finansowo-księgowej, na ich żądanie, informacji o wynikach przeprowadzanych kontroli i rewizji finansowych w jednostkach podlegających rewizji ze strony tych organów,
2)
informować właściwe organy rewizji finansowo-księgowej o stwierdzonych w czasie kontroli i rewizji finansowej faktach, świadczących o istnieniu poważniejszych naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej w jednostkach podlegających rewizji tych organów,
3)
przekazywać właściwym organom rewizji finansowo-księgowej posiadane materiały informacyjne, dotyczące zagadnień objętych rewizją finansowo-księgową, których inspektorat kontrolno-rewizyjny nie jest w stanie wykorzystać w krótkim czasie we własnym zakresie.
§  5.
1.
Organ rewizji finansowo-księgowej obowiązany jest sprawdzać w czasie rewizji wykonanie zarządzeń pokontrolnych z ostatniej kontroli i rewizji finansowej przeprowadzonej przez inspektorat kontrolno-rewizyjny. W razie stwierdzenia niewykonania tych zarządzeń, organ rewizji finansowo-księgowej obowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną oraz właściwy inspektorat kontrolno-rewizyjny.
2.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne obowiązane są sprawdzać w czasie kontroli i rewizji finansowej wykonanie zarządzeń porewizyjnych z ostatniej rewizji przeprowadzonej przez organ rewizji finansowo-księgowej. W razie stwierdzenia niewykonania tych zarządzeń, inspektorat kontrolno-rewizyjny obowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną oraz właściwy organ rewizji finansowo-księgowej.
§  6.
W razie zbiegu kontroli i rewizji finansowej przeprowadzanej przez inspektorat kontrolno-rewizyjny z rewizją przeprowadzaną przez organ rewizji finansowo-księgowej, gdy:
1)
obie rewizje dotyczą tego samego zakresu - rewizja może być wykonywana:
a)
łącznie przez obydwa te organy pod kierunkiem inspektora inspektoratu kontrolno-rewizyjnego lub
b)
na wniosek inspektoratu kontrolno-rewizyjnego przez jeden z tych organów;

w przypadku określonym pod lit. a) sporządza się wspólny protokół rewizji; zawiadomienie pokontrolne sporządza inspektorat kontrolno-rewizyjny, przesyłając odpis tego zawiadomienia organowi rewizji finansowo-księgowej;

2)
obie pokrywają się tylko w części swoim zakresem - rewizję przeprowadza organ, którego zakres rewizji jest szerszy; jeżeli kontrolę i rewizję finansową przeprowadził inspektorat kontrolno-rewizyjny, sporządza on zawiadomienie pokontrolne, przesyłając odpis zawiadomienia pokontrolnego łącznie z odpisem protokołu kontroli i rewizji finansowej organowi rewizji finansowo-księgowej; jeżeli rewizję przeprowadził organ rewizji finansowo-księgowej, organ ten sporządza zarządzenia porewizyjne, przesyłając odpis tych zarządzeń łącznie z odpisem protokołu rewizji inspektoratowi kontrolno-rewizyjnemu, który odstąpił od kontroli;
3)
obie obejmują swym zakresem różne zagadnienia - obydwa organy przeprowadzają kontrolę samodzielnie.
§  7.
1.
Jeżeli inspektorat kontrolno-rewizyjny, przeprowadzając kontrolę i rewizję finansową, ujawni przestępstwo skarbowe lub gospodarcze albo inne poważne naruszenie dyscypliny finansowej lub gospodarczej, a okoliczności uzasadniają podejrzenie, że przestępstwa bądź naruszenia tego rodzaju występują w szeregu innych jednostek danego pionu - może zwrócić się do właściwego organu rewizji finansowo-księgowej z umotywowanym wnioskiem o uwzględnienie tego zagadnienia w ramach planowanych rewizji finansowo-księgowych, a w razie nagłości sprawy - o przeprowadzenie rewizji w określonych jednostkach.
2.
Organ rewizji finansowo-księgowej przesyła inspektoratowi kontrolno-rewizyjnemu po jednym egzemplarzu protokołu rewizji i zarządzeń porewizyjnych z rewizji przeprowadzonych na wniosek inspektoratu kontrolno-rewizyjnego.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.79.370

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.
Data aktu: 16/10/1962
Data ogłoszenia: 02/11/1962
Data wejścia w życie: 02/11/1962