Zasady rozliczeń związanych z przekazaniem terenów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 1 października 1962 r.
w sprawie zasad rozliczeń związanych z przekazaniem terenów.

Na podstawie § 28 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 maja 1962 r. w sprawie przekazywania terenów w miastach i osiedlach (Dz. U. Nr 35, poz. 159) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu użyto wyrazu "rozporządzenie" bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 maja 1962 r. w sprawie przekazywania terenów w miastach i osiedlach (Dz. U. Nr 35, poz. 159).
2.
Ilekroć w zarządzeniu użyto określenia "zarządzenie Ministra Finansów", należy przez to rozumieć zarządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1959 r. w sprawie podstawowych zasad prowadzenia księgowości, inwentaryzacji, sporządzania sprawozdań finansowych oraz przechowywania dowodów księgowych przez jednostki gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1959 r. Nr 102, poz. 546 oraz z 1961 r. Nr 26, poz. 128 i Nr 72, poz. 304).

Rozliczenia pomiędzy przedsiębiorstwami państwowymi.

§  2.
W przypadkach przekazania terenu zabudowanego stanowiącego zakład samodzielnie bilansujący (§ 18 ust. 2 rozporządzenia) podstawę rozliczeń stanowi bilans sporządzony na dzień spisania protokołu zdawczo-odbiorczego i oddania przedmiotu przekazania jednostce przejmującej, zwany dalej "bilansem przekazania".
§  3.
W zakresie techniki spisu z natury składników majątkowych ujętych protokołem zdawczo-odbiorczym, wyceny oraz zasad wykazywania w bilansie przekazania przekazanych aktywów i pasywów stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia Ministra Finansów, o ile przepisy niniejszego zarządzenia nie stanowią inaczej.
§  4.
1.
Przekazane aktywa i pasywa wyłącza się z bilansu przedsiębiorstwa przekazującego i wykazuje się w odrębnym bilansie przekazania. Aktywa i pasywa ujęte bilansem przekazania podlegają włączeniu do bilansu przedsiębiorstwa przejmującego.
2.
Bilans przekazania sporządza przedsiębiorstwo przekazujące w ciągu 30 dni od dnia przekazania terenu. Jeżeli jednak dniem przekazania jest dzień 1 stycznia, bilans przekazania sporządza się w terminie wyznaczonym dla złożenia sprawozdania rocznego.
3.
Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw, w których rok gospodarczy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
§  5.
1.
W aktywach bilansu przekazania wykazuje się:
1)
wartość początkową nieodpłatnie przekazanych budynków i budowli,
2)
rozpoczęte inwestycje centralne i inwestycje zjednoczeń w wysokości rzeczywiście poniesionych nakładów,
3) 1
wartość innych składników majątkowych przekazanych nieodpłatnie stosownie do § 19 ust. 2 i 3 rozporządzenia,
4)
wartość wszystkich pozostałych składników majątkowych objętych protokołem zdawczo-odbiorczym, z tym że wartość przekazanych środków trwałych oraz przedmiotów nietrwałych wykazuje się w ich wartości początkowej.
2.
W pasywach bilansu przekazania wykazuje się:
1)
dotychczasowe umorzenie nieodpłatnie przekazanych budynków i budowli,
2)
finansowanie nieodpłatnie przekazanych inwestycji centralnych i zjednoczeń,
3)
różnicę między wielkością aktywów wymienionych w ust. 1 pkt 1-3 a wielkością pasywów wymienionych w pkt 1 i 2 niniejszego ustępu, którą wykazuje się jako "Fundusz statutowy",
4)
przekazane ewentualnie inne fundusze i zobowiązania,
5)
dotychczasowe umorzenie przekazanych odpłatnie środków trwałych i zużycie przedmiotów nietrwałych.
3.
Nie wykazuje się w bilansie przekazania wartości przekazanych terenów nie zabudowanych, które w każdym przypadku są przekazywane nieodpłatnie.
§  6.
1.
Jeżeli suma przekazanych składników majątkowych, wykazanych w aktywach bilansu przekazania, przekracza sumę przekazanych funduszów i zobowiązań, wykazanych w pasywach bilansu przekazania, różnicę należy wykazać w bilansie przekazania jako zobowiązanie przedsiębiorstwa przejmującego wobec przedsiębiorstwa przekazującego.
2.
Jeżeli suma przekazanych funduszów i zobowiązań wykazanych w pasywach bilansu przekazania przekracza sumę przekazanych składników majątkowych wykazanych w aktywach bilansu przekazania, różnicę należy wykazać w bilansie przekazania jako należność przedsiębiorstwa przejmującego od przedsiębiorstwa przekazującego.
3.
Należności lub zobowiązania z tytułu różnicy pomiędzy sumą przekazanych aktywów i pasywów powinny być ustalone z podziałem na:
1)
należności bądź zobowiązania płatne ze środków obrotowych,
2)
należności bądź zobowiązania płatne ze środków na inwestycje i kapitalne remonty.
§  7.
Bilans przekazania podlega zatwierdzeniu przez jednostki nadrzędne przedsiębiorstwa przekazującego i przejmującego według zasad określonych odrębnymi przepisami w terminie 5 dni po upływie terminu określonego w § 4 ust. 2.
§  8.
1.
Należność przedsiębiorstwa przekazującego od przedsiębiorstwa przejmującego z tytułu przekazanych składników majątkowych (§ 6 ust. 1) bądź należność przedsiębiorstwa przejmującego od przedsiębiorstwa przekazującego z tytułu przejętych składników majątkowych (§ 6 ust. 2) powinna być uregulowana poleceniem przelewu.
2.
Na kwotę należności przedsiębiorstwo będące wierzycielem wystawia w ciągu 5 dni od daty zatwierdzenia bilansu przekazania dwie odrębne faktury (płatne ze środków obrotowych oraz ze środków na inwestycje i remonty kapitalne przedsiębiorstwa będącego dłużnikiem), podając w tych fakturach wzmiankę o zatwierdzeniu bilansu przekazania.
3.
Termin zapłaty faktur, o których mowa w ust. 2, ustala przedsiębiorstwo przekazujące w porozumieniu z przedsiębiorstwem przejmującym. Termin ten nie może być jednak dłuższy niż 6 miesięcy od dnia wystawienia faktur.
§  9.
1.
W celu księgowego ujęcia przekazania zarówno przedsiębiorstwo przekazujące, jak i przedsiębiorstwo przejmujące otworzą konta pod nazwą "Rozliczenia z tytułu przekazania (przejęcia) terenów" jako konta analityczne do kont "Inne należności i zobowiązania" i "Rozrachunki z tytułu inwestycji i remontów kapitalnych".
2.
Przedsiębiorstwo przekazujące przeksięguje przekazane aktywa w ciężar kont, o których mowa w ust. 1, przekazane zaś pasywa - na dobro tych kont. Salda wymienionych kont będą wyrażać należność bądź też zobowiązanie przedsiębiorstwa przekazującego wobec przedsiębiorstwa przejmującego.
3.
Przedsiębiorstwo przejmujące przeksięguje przejęte aktywa na dobro kont, o których mowa w ust. 1, przejęte zaś pasywa - w ciężar tych kont. Salda tych kont będą wyrażać zobowiązanie bądź należność przedsiębiorstwa przejmującego wobec przedsiębiorstwa przekazującego.
§  10.
1.
W przypadkach przekazania terenu zabudowanego, nie stanowiącego zakładu samodzielnie bilansującego, należność przedsiębiorstwa przekazującego od przedsiębiorstwa przejmującego ustala się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego wycenionego zgodnie z zasadami ustalonymi w zarządzeniu Ministra Finansów.
2.
Należność, o której mowa w ust. 1, stanowi wartość netto składników majątkowych przekazanych odpłatnie.
3.
Przepisy §§ 8 i 9 stosuje się odpowiednio.
§  11.
W przypadkach gdy przedmiotem przekazania jest teren nie zabudowany, który stosownie do przepisu § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia jest każdorazowo przekazywany nieodpłatnie, nie przeprowadza się żadnych rozliczeń między przedsiębiorstwem przekazującym i przejmującym.

Rozliczenia pomiędzy przedsiębiorstwami państwowymi a jednostkami budżetowymi (zakładami budżetowymi).

§  12.
1.
W przypadkach przekazania terenu przez przedsiębiorstwo państwowe jednostce budżetowej przedsiębiorstwo stosuje się do przepisów §§ 2-11.
2.
Teren objęty bilansem przekazania (§ 2) włącza jednostka budżetowa do swego bilansu (księgowości) po odpowiednim przekształceniu bilansu przekazania.
§  13.
1.
W przypadku przekazania przez jednostkę budżetową przedsiębiorstwu państwowemu terenu zabudowanego stanowiącego zakład samodzielnie bilansujący (§ 18 ust. 2 rozporządzenia) podstawę rozliczeń stanowi bilans przekazania sporządzony przez jednostkę budżetową na dzień spisania protokołu zdawczo-odbiorczego i oddania przedmiotu przekazania.
2.
Bilans przekazania należy sporządzić w ciągu 30 dni od dnia przekazania terenu. Jeżeli jednak dniem przekazania jest dzień 1 stycznia, bilans przekazania sporządza się w terminie wyznaczonym do złożenia sprawozdania rocznego.
3.
W bilansie przekazania wykazuje się wartość składników majątkowych według cen ewidencyjnych.
4.
W celu ustalenia sumy do rozliczenia z przedsiębiorstwem jednostka budżetowa dokonuje przekształcenia bilansu przekazania i wyceny przekazywanych składników majątkowych według zasad określonych w § 14.
§  14.
1.
W przekształconym bilansie przekazania wykazuje się:
1)
w aktywach i pasywach - wartość składników majątkowych przekazywanych nieodpłatnie,
2)
w aktywach - składniki majątkowe przekazywane odpłatnie, wycenione według bieżącej wartości nabycia lub wytworzenia, należności oraz nakłady na inwestycje i remonty kapitalne rozpoczęte w wysokości rzeczywiście poniesionych nakładów,
3)
w pasywach - zobowiązania i umorzenie przekazywanych odpłatnie środków podstawowych, obliczone według obowiązujących stawek umorzeniowych za cały czas ich użytkowania.
2.
Jeżeli suma przekazanych składników majątkowych, wykazanych w aktywach bilansu przekazania, przekracza sumę przekazanych zobowiązań i funduszów wykazanych w pasywach bilansu przekazania, różnica stanowi należność jednostki budżetowej od przejmującego przedsiębiorstwa.
3.
Jeśli suma przekazanych zobowiązań i funduszów wykazanych w pasywach bilansu przekazania przekracza sumę przekazanych składników majątkowych, wykazanych w aktywach bilansu przekazania, różnica stanowi zobowiązanie jednostki budżetowej wobec przedsiębiorstwa przejmującego.
4.
Bilans przekazania podlega zatwierdzeniu przez kierownika jednostki budżetowej, chyba że jednostka nadrzędna zastrzeże sobie zatwierdzenie bilansu przekazania do własnej kompetencji.
§  15.
1.
Rozliczenie należności z tytułu przekazania terenu między jednostką budżetową a przedsiębiorstwem, ustalonych z podziałem na należności płatne ze środków obrotowych i należności płatne ze środków na inwestycje i remonty kapitalne, następuje na podstawie dwóch odrębnych faktur wystawionych przez jednostkę będącą wierzycielem w ciągu 5 dni od daty zatwierdzenia bilansu przekazania.
2.
Faktury powinny być uregulowane poleceniem przelewu w terminie uzgodnionym między dłużnikiem a wierzycielem, nie później jednak niż w ciągu 6 miesięcy od dnia wystawienia faktur.
§  16.
1.
W przypadkach przekazania terenu zabudowanego, nie stanowiącego zakładu samodzielnie bilansującego, należność jednostki budżetowej od przedsiębiorstwa przejmującego ustala się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, wycenionego zgodnie z zasadami ustalonymi w przepisach o rachunkowości budżetowej.
2.
Należność, o której mowa w ust. 1, stanowi wartość netto składników majątkowych przekazanych odpłatnie.
3.
Przepisy § 15 stosuje się odpowiednio.

Rozliczenia pomiędzy jednostkami budżetowymi.

§  17.
Przekazanie terenu pomiędzy jednostkami budżetowymi następuje nieodpłatnie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Rozliczenia dotyczące przekazania terenów przez organizacje społeczne na rzecz jednostek państwowych.

§  18.
1.
W przypadkach przekazania jednostce państwowej przez organizację społeczną terenu stanowiącego jej własność należność organizacji społecznej ustala się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego wycenionego zgodnie z przepisami § 27 ust. 2 rozporządzenia.
2.
Na kwotę należności organizacja społeczna wystawia dwie odrębne faktury (płatne poleceniem przelewu ze środków obrotowych oraz środków na inwestycje i remonty kapitalne jednostki państwowej). Faktury powinny być wystawione w ciągu 5 dni od dnia, w którym decyzja o przekazaniu terenu stała się ostateczna.
3.
Termin zapłaty faktur, o których mowa w ust. 2, nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o przekazaniu terenu stała się ostateczna.
§  19.
Przepisy § 18 stosuje się odpowiednio do należności organizacji społecznych, wynikających z przekazania terenu przez organizację społeczną na rzecz organu do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej z powodu wygaśnięcia prawa użytkowania (§ 25 rozporządzenia).

Przepis końcowy.

§  20.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 5 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 13 kwietnia 1966 r. (M.P.66.18.101) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 kwietnia 1966 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024