Opracowywanie norm i prowadzenie ich rejestru oraz udzielanie zezwoleń na odstąpienie od normy.

ZARZĄDZENIE
PREZESA POLSKIEGO KOMITETU NORMALIZACYJNEGO
z dnia 12 maja 1962 r.
w sprawie opracowywania norm i prowadzenia ich rejestru oraz w sprawie udzielania zezwoleń na odstąpienie od normy.

Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 53, poz. 298) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Opracowywanie projektów norm.

§  1.
1.
Opracowywanie projektów norm przewidziane jest w zatwierdzonych w obowiązującym trybie planach prac normalizacyjnych.
2.
Opracowywanie projektów Polskich Norm przewidziane jest w planach:
1)
centralnych międzybranżowych ośrodków normalizacyjnych,
2)
centralnych branżowych ośrodków normalizacyjnych,
3)
branżowych ośrodków normalizacyjnych,
4)
Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
3.
Opracowywanie projektów norm branżowych przewidziane jest w planach:
1)
centralnych branżowych ośrodków normalizacyjnych,
2)
branżowych ośrodków normalizacyjnych,
3)
innych instytucji, którym powierzono opracowywanie tych projektów.
4.
Opracowywanie projektów norm zakładowych przewidziane jest:
1)
w planach zakładów pracy,
2)
w szczególnych przypadkach - w planach zjednoczeń lub branżowych ośrodków normalizacyjnych.
§  2.
Projekty norm opracowywane są przez pracowników instytucji, o których mowa w § 1, w ramach ich zajęć służbowych. Projekty Polskich Norm i projekty norm branżowych mogą być również opracowywane w ramach prac zleconych przez zespoły specjalistów powołanych przez te instytucje.
§  3.
Do opracowania projektów Polskich Norm i norm branżowych powinny być wykorzystywane źródła dokumentacji określone w PN-59/N-02001 "Wytyczne ogólne opracowywania i układu norm" (Monitor Polski z 1960 r. Nr 32, poz. 161).
§  4.
1.
Przed opracowaniem projektu Polskiej Normy lub normy branżowej należy ustalić założenia do normy. Dla grupy norm zbliżonych tematycznie lub obejmujących całość normalizowanego zagadnienia mogą być opracowane założenia wspólne.
2.
Założenia do projektu Polskiej Normy powinny zawierać następujące dane:
1)
zakres podmiotowy (kogo norma ma obowiązywać),
2)
zakres przedmiotowy stosowania normy,
3)
omówienie korzyści, jakie norma przyniesie, oraz zadań, jakie ma spełniać,
4)
zakres postanowień normy (ogólne określenie cech, które należy normalizować),
5)
wskazanie instytucji, z którymi należy projekt uzgodnić,
6)
wskazanie zaleceń międzynarodowych i wybranych norm zagranicznych o tej samej lub zbliżonej tematyce oraz potrzeb w zakresie unifikacji norm,
7)
wskazanie krajowych norm, które należy wykorzystać jako normy związane lub jako wzór układu,
8)
wskazanie prac badawczych wykonywanych w kraju, które należy wykorzystać jako podstawę do opracowania normy,
9)
wskazanie literatury, którą należy wykorzystać przy opracowywaniu normy.
3.
Założenia do normy branżowej powinny zawierać dane wymienione w ust. 2 pkt 1-5.
4.
Założenia do Polskiej Normy powinny być uzgodnione z Polskim Komitetem Normalizacyjnym. W miarę potrzeby założenia do Polskiej Normy i normy branżowej należy uzgodnić z innymi zainteresowanymi instytucjami, a w szczególności z inicjatorami opracowania projektu normy.
5.
Jeżeli temat jest dostatecznie znany lub opracowanie założeń może postępować tylko równolegle z postępem prac nad projektem normy, można odstąpić od wymagań opracowania założeń; odstąpienie od opracowania założeń do Polskiej Normy wymaga porozumienia z Polskim Komitetem Normalizacyjnym.
§  5.
Równolegle z opracowaniem projektu normy należy opracować charakterystykę normy zawierającą:
1)
określenie zagadnień regulowanych normą oraz podmiotowego i przedmiotowego zakresu jej stosowania,
2)
porównanie stanu dotychczasowego ze stanem, który powinien być osiągnięty w wyniku stosowania normy, oraz określenie zmian i przewidywanych w związku z tym efektów technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych,
3)
wskazanie posunięć organizacyjnych, technicznych i ekonomicznych niezbędnych do wprowadzenia i stosowania normy.
§  6.
Projekt Polskiej Normy i normy branżowej wraz z jej charakterystyką, opracowany przez zespół specjalistów (§ 2), powinien być przed przeprowadzeniem ankiety zaakceptowany wstępnie przez instytucję, która zleciła jego opracowanie.

Rozdział  2.

Uzgadnianie projektów norm.

§  7.
1.
Projekt normy wraz z jej charakterystyką powinien być uzgodniony ze wszystkimi zainteresowanymi instytucjami, a w szczególności z głównymi producentami, odbiorcami i użytkownikami oraz z instytucjami powołanymi do nadzoru i kontroli w danym zakresie (np. z Głównym Urzędem Miar w zakresie przyrządów pomiarowych, z Polskim Rejestrem Statków w zakresie okrętownictwa, z Państwową Inspekcją Sanitarną w zakresie artykułów spożywczych). Ponadto projekt powinien być uzgodniony:
1)
z Ministrem Handlu Wewnętrznego - w zakresie towarów rynkowych,
2)
z Ministrem Handlu Zagranicznego - w zakresie artykułów będących przedmiotem obrotu z zagranicą,
3)
z Państwową Komisją Cen - w razie wprowadzenia klasyfikacji różnej od stanu dotychczasowego,
4)
z Ministrem Komunikacji, Państwowym Zakładem Ubezpieczeń i Centralnym Ośrodkiem Opakowań - w zakresie opakowania przedmiotów i transportu.
2.
Projekty Polskich Norm i norm branżowych powinny być również zaopiniowane przez właściwy instytut naukowo-badawczy lub inną placówką naukową.
3.
Projekty norm zakładowych, opracowywane przez zakłady pracy lub zjednoczenia, powinny być ponadto uzgodnione z zainteresowanymi branżowymi ośrodkami normalizacyjnymi. Projekty norm zakładowych dotyczących artykułów rynkowych produkowanych przez zakłady przemysłu kluczowego powinny być także uzgodnione z właściwymi branżowo centralnymi zarządami handlu, a projekty norm zakładowych dotyczących artykułów rynkowych produkowanych przez zakłady przemysłu terenowego - z terenowo właściwymi wojewódzkimi zjednoczeniami przedsiębiorstw handlu detalicznego.
4.
Zbieranie opinii o projekcie normy odbywa się w drodze ankiety. Odpowiedzi na ankietę powinny być dostarczane w terminie 30 dni od dnia otrzymania projektu, jeżeli w piśmie ankietowym nie określono terminu dłuższego.
5.
Ankieta, o której mowa w ust. 4, może być w wyjątkowych przypadkach zastąpiona bezpośrednim porozumieniem z zainteresowanymi instytucjami.
§  8.
1.
Uzgadnianie projektów Polskich Norm i norm branżowych oraz uwag nadesłanych w ramach ankiety odbywa się na posiedzeniu komisji normalizacyjnej z udziałem przedstawicieli instytucji, o których mowa w § 7.
2.
Komisja normalizacyjna powinna zająć stanowisko co do prawidłowości rozwiązań przyjętych w projekcie normy oraz co do słuszności uwag zgłoszonych w odpowiedzi na ankietę. Na tej podstawie komisja dokonuje protokolarnego przyjęcia przedstawionego projektu lub też odsyła projekt z uwagami do ponownego opracowania.
3.
Uzgodnienia projektów norm zakładowych dokonuje instytucja opracowująca projekt na konferencji z udziałem przedstawicieli zainteresowanych instytucji; sprawy sporne rozstrzygają jednostki nadrzędne.
§  9.
1.
Jeżeli nie doprowadzono do uzgodnienia projektu Polskiej Normy, można mimo to zgłosić wniosek do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego o jej ustanowienie, załączając wyczerpujące uzasadnienie, zawierające: przebieg uzgadniania, zastrzeżenia resortu, z którym nie można było uzgodnić projektu, stanowiska innych zainteresowanych resortów w kwestii spornej oraz umotywowanie własnego stanowiska w spornej sprawie. Kwestie sporne rozstrzyga Polski Komitet Normalizacyjny w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
2.
Wnioski o ustanowienie Polskiej Normy zgłasza do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego właściwy minister lub osoba przez niego upoważniona.
§  10.
1.
W razie niemożności uzgodnienia projektu normy branżowej na posiedzeniu komisji normalizacyjnej instytucja opracowująca projekt przedstawia go wraz z kompletną dokumentacją i własnym stanowiskiem właściwemu ministrowi. Właściwy minister w uzgodnieniu z ministrami, którym podlegają zainteresowane instytucje, podejmuje decyzję w kwestiach spornych.
2.
Po uzgodnieniu projekt normy branżowej w 3 egzemplarzach wraz z charakterystyką normy oraz wykazem instytucji, z którymi uzgodniono projekt, powinien być przesłany do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w celu sprawdzenia zgodności z Polskimi Normami oraz z wytycznymi dotyczącymi kierunków prac normalizacyjnych.
3.
Polski Komitet Normalizacyjny w ciągu 30 dni od dnia otrzymania projektu zawiadamia zgłaszającego o treści swoich zastrzeżeń lub o ich braku.
4.
W razie zastrzeżeń ze strony Polskiego Komitetu Normalizacyjnego instytucja opracowująca projekt uzgadnia z zainteresowanymi instytucjami zmiany w projekcie wynikające ze stanowiska Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i przesyła ponownie projekt do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
5.
Projektowi normy branżowej, do którego Polski Komitet Normalizacyjny nie zgłosił zastrzeżeń lub który został uzgodniony stosownie do ust. 4, Polski Komitet Normalizacyjny nadaje numer według podziału tematyki norm branżowych.
§  11.
Dokumentacja projektów norm powinna zawierać:
1)
trzy egzemplarze projektu normy, podpisane przez kierowników instytucji, z którymi projekt został uzgodniony, lub zaopatrzone w klauzulę stwierdzającą uzgodnienie projektu normy ze wszystkimi zainteresowanymi, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w § 9;
2)
charakterystykę opracowaną zgodnie z przepisem § 5;
3)
ankietowaną wersję projektu normy, a przy nowelizacji - poprzednią normę;
4)
rozdzielnik ankiety z zaznaczeniem, które jednostki nadesłały wypowiedzi;
5)
wypowiedzi ankietowe w oryginałach lub poświadczonych odpisach oraz uzasadnienie nieprzyjęcia zgłoszonych uwag (w razie nieuwzględnienia ich w ostatniej redakcji projektu normy), jeżeli nie zamieszczono tego w protokole konferencji uzgadniającej;
6)
protokół rozpatrzenia przez komisję normalizacyjną projektu normy lub protokół konferencji uzgadniającej, jeżeli konferencja taka się odbyta;
7)
sprawozdanie z przeprowadzonych prac naukowo-badawczych, jeżeli prace takie poprzedziły opracowanie projektu normy;
8)
rysunki wykonane na kalce technicznej, przygotowane tak jak do druku - w razie gdy projekt normy zawiera rysunki.

Rozdział  3.

Ustanawianie norm.

§  12.
1.
Projekt Polskiej Normy przesyła się do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego wraz z pełną dokumentacją, o której mowa w § 11, oraz z wnioskiem o ustanowienie normy (według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia) podpisanym przez właściwego ministra lub z jego upoważnienia przez kierownika właściwej instytucji, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1-3.
2.
W razie zasadniczych zastrzeżeń, wymagających gruntownego przepracowania projektu Polskiej Normy, Polski Komitet Normalizacyjny może w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania zwrócić go wraz z uwagami instytucji, która projekt nadesłała.
3.
Polską Normę ustanawia Polski Komitet Normalizacyjny i ogłasza w Monitorze Polskim przez wymienienie jej numeru, tytułu, daty ustanowienia, daty, od której norma obowiązuje, oraz zakresu jej obowiązywania. Wykazy ustanowionych Polskich Norm publikowane są także w Biuletynie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  13.
1.
Uzgodniony projekt normy branżowej przedstawia się do ustanowienia właściwemu ministrowi lub upoważnionemu dyrektorowi właściwego branżowo zjednoczenia albo innej jednostki organizacyjnej.
2.
Ustanowione normy branżowe przesyła się w terminie 30 dni od dnia ustanowienia do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w 3 egzemplarzach wraz z zarządzeniem w sprawie ustanowienia normy. Odpisy ustanowionych norm branżowych instytucja ustanawiająca normę przesyła również do zainteresowanych ministerstw.
3.
Polski Komitet Normalizacyjny wpisuje normę branżową do rejestru i ogłasza ją w Monitorze Polskim przez wymienienie numeru, tytułu, daty ustanowienia i daty, od której norma obowiązuje, oraz zakresu jej obowiązywania. Wykazy ustanowionych norm branżowych publikowane są także w Biuletynie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i w dziennikach urzędowych właściwych ministerstw z podaniem sposobu nabycia wydrukowanych norm.
§  14.
1.
Uzgodniony projekt normy zakładowej jednostka opracowująca przedstawia do ustanowienia dyrektorowi właściwego zjednoczenia lub kierownikowi zakładu pracy, jeżeli uprawnienie to zostało mu przekazane.
2.
Instytucje ustanawiające normy zakładowe wpisują ustanowioną normę do rejestru norm zakładowych, a odpis normy przesyłają do ministerstwa, któremu podlegają, do właściwego ośrodka normalizacyjnego oraz do zainteresowanych zakładów pracy. Normy zakładowe dotyczące artykułów rynkowych należy również przesłać do Ministerstwa Handlu Wewnętrznego.
3.
Wykazy ustanowionych norm zakładowych publikowane są w biuletynach i dziennikach urzędowych właściwych ministerstw z podaniem sposobu ich nabycia.

Rozdział  4.

Rejestr i ewidencja norm.

§  15.
1.
Rejestr Polskich Norm i norm branżowych prowadzi Polski Komitet Normalizacyjny.
2.
Rejestry norm zakładowych prowadzą instytucje ustanawiające normy zakładowe.
§  16.
1.
Komplety wzorcowe wszystkich Polskich Norm i norm branżowych prowadzi Polski Komitet Normalizacyjny.
2.
Ministerstwa prowadzą ewidencje oraz komplety wzorcowe Polskich Norm i norm branżowych związanych z działalnością normalizacyjną i gospodarczą resortu.
3.
Ewidencję i komplety wzorcowe Polskich Norm, norm branżowych i norm zakładowych związanych z działalnością normalizacyjną i gospodarczą danej jednostki prowadzą: zjednoczenia, ośrodki normalizacyjne, instytuty naukowo-badawcze, centralne biura konstrukcyjne, biura projektów, centralne laboratoria, zakłady produkcyjne oraz inne jednostki obowiązane do stosowania tych norm.
§  17.
Zasady i sposób prowadzenia rejestrów norm regulują wytyczne stanowiące załącznik nr 2 do zarządzenia.

Rozdział  5.

Zezwolenie na odstąpienie od norm.

§  18.
1.
W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem gospodarczym może być udzielone zezwolenie na odstąpienie od Polskiej Normy lub normy branżowej.
2.
Zezwolenia na odstąpienie od Polskiej Normy udziela Polski Komitet Normalizacyjny na wniosek właściwego ministra, uzgodniony z zainteresowanymi ministrami.
3.
Zezwolenia na odstąpienie od normy branżowej udziela, po uzgodnieniu z zainteresowanymi ministrami, organ, który ustanowił tę normę.
4.
Zezwolenia na odstąpienie od norm dotyczących artykułów przeznaczonych na eksport mogą być udzielane jedynie w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego, a zezwolenia na odstąpienie od norm dotyczących artykułów rynkowych - w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego.
5.
Wniosek o zezwolenie na odstąpienie od normy powinien zawierać następujące dane:
1)
nazwę jednostki, której zezwolenie ma dotyczyć,
2)
wskazanie zakresu, w jakim norma nie będzie obowiązywała,
3)
dokładne umotywowanie przyczyn wystąpienia poparte dokumentacją, np. wynikami analiz, protokołami,
4)
okres, w którym norma nie będzie obowiązywała,
5)
określenie warunków, jakie będą zachowane w okresie zezwolenia na odstąpienie od normy,
6)
wskazanie, z jakimi zainteresowanymi instytucjami wniosek o zezwolenie na odstąpienie od normy został uzgodniony.
6.
Decyzja o zezwoleniu na odstąpienie od normy powinna zawierać:
1)
nazwę jednostki, której zezwolenie dotyczy,
2)
określenie zakresu, w którym norma nie obowiązuje,
3)
warunki, jakie będą zachowane w czasie odstąpienia od normy,
4)
określenie czasu, w którym norma nie będzie obowiązywała.
7.
Odpis zezwolenia na odstąpienie od Polskiej Normy lub normy branżowej jednostka, która otrzymała zezwolenie, przesyła w terminie 10 dni od dnia otrzymania zezwolenia do zainteresowanych ministrów, a odpisy udzielonych zezwoleń na odstąpienie od norm branżowych (w 2 egzemplarzach) także do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
8.
Treść udzielonego zezwolenia na odstąpienie od Polskiej Normy - jeżeli dotyczy ono większej ilości zainteresowanych jednostek - publikuje się w Biuletynie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz w dziennikach urzędowych właściwych resortów.

Rozdział  6.

Przepisy końcowe.

§  19.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
ministrach lub resortach - rozumie się przez to również komisje i komitety sprawujące funkcje naczelnych organów administracji oraz urzędy centralne,
2)
ośrodkach normalizacyjnych - rozumie się przez to instytucje, którym właściwi ministrowie powierzyli pełnienie funkcji centralnych międzybranżowych, centralnych branżowych lub branżowych ośrodków normalizacyjnych,
3)
zjednoczeniach - rozumie się przez to również inne jednostki nadrzędne nad przedsiębiorstwami,
4)
zakładach pracy - rozumie się przez to uspołecznione zakłady pracy podległe właściwym ministrom lub kierownikom centralnych urzędów oraz prezydiom rad narodowych, jak również spółdzielnie.
§  20.
Traci moc zarządzenie Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z dnia 12 maja 1961 r. w sprawie zasad i trybu opracowywania, uzgadniania, ustanawiania i numeracji norm branżowych (Monitor Polski Nr 56, poz. 249).
§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

(pieczęć ministerstwa)

WNIOSEK O USTANOWIENIE POLSKIEJ NORMY

1. Tytuł normy ........................................................
2. Proponowany zakres obowiązywania normy (obowiązująca w zakresie

....................................................................)

3. Proponowany termin wprowadzenia normy ..............................
4. Projekt normy figuruje w planie na rok ....... poz. .....

Minister

Dnia .......... 196... r. (lub upoważniona osoba)

...........................

Załączniki: 1) 3 egzemplarze projektu normy.

2) Dokumentacja normy.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASAD I SPOSOBU PROWADZENIA REJESTRU NORM

§  1.
Polska Norma (PN) zostaje wpisana do rejestru Polskich Norm po ustanowieniu jej przez Polski Komitet Normalizacyjny.
§  2.
Norma branżowa (BN) zostaje wpisana do rejestru po otrzymaniu przez Polski Komitet Normalizacyjny ustanowionej normy branżowej oraz zarządzenia o jej ustanowieniu.
§  3.
Normy zakładowe (ZN) wpisywane są do rejestrów norm zakładowych po ich ustanowieniu przez kierownika jednostki upoważnionej do ustanawiania norm zakładowych.
§  4.
Rejestry prowadzone są w oddzielnych księgach według załączonych wzorów.
§  5.
Wszelkie dokumenty, stanowiące podstawę wpisu do rejestrów oraz podstawę ustanowienia zmiany lub unieważnienia normy, przechowywane są w pomieszczeniu, w którym znajdują się księgi rejestru.
§  6.
Wpisów w rejestrze dokonuje pracownik upoważniony imiennie przez kierownika jednostki prowadzącej rejestr.
§  7.
Księga rejestru powinna być trwale oprawiona.
§  8.
Na ostatniej stronie rejestru zamieszcza się poświadczenie o ilości stron, potwierdzone przez kierownika jednostki i przez pracownika dokonującego wpisów.
§  9.
Księga rejestru nie może być wynoszona poza miejsce jej przechowywania ani niszczona.
§  10.
Wpisów do rejestru należy dokonywać starannie, pismem czytelnym. Wycieranie lub inne zniekształcanie pierwotnej treści wpisu jest niedopuszczalne.
§  11.
Zmiany i wykreślenia wpisów powinny być umieszczone w tej samej rubryce, w której znajduje się wpis zmieniony lub wykreślony.
§  12.
Wpisy poprzednie (nieaktualne), których dotyczą zmiany lub wykreślenia, należy przekreślić czerwonym atramentem, a w rubryce "Uwagi" należy wskazać, z jakiego powodu nastąpiła zmiana lub wykreślenie.
§  13.
Omyłki i inne oczywiste błędy we wpisach powinny być przekreślone czerwonym atramentem w taki sposób, by tekst pierwotny był czytelny, oraz sprostowane w tej samej rubryce. Ważniejsze sprostowania powinny być omówione w rubryce "Uwagi".
§  14.
Wpis oznaczony numerem kolejnym powinien być oddzielony od następnego poziomą linią przez całą szerokość strony.
§  15.
Lewą i prawą stronę księgi rejestru oznacza się jednym numerem stronicy.
§  16.
Rejestr Polskich Norm i norm branżowych składa się z 10 kolumn przeznaczonych do następujących zapisów:

w pierwszej - numer kolejny wpisu,

w drugiej - numer Polskiej Normy lub normy branżowej, zgodnie z przyjętym systemem numeracji PN lub BN,

w trzeciej - nazwa resortu, który zgłosił projekt normy PN do ustanowienia lub ustanowił BN,

w czwartej - dzień, miesiąc i rok ustanowienia PN, a w rejestrze BN również numer zarządzenia w sprawie ustanowienia normy,

w piątej - tytuł normy zgodnie z oryginałem ustanowionej PN lub BN,

w szóstej - dane dotyczące terminu i zakresu mocy obowiązującej PN lub BN,

w siódmej - data obwieszczenia w sprawie ogłoszenia ustanowionych norm oraz rocznik, numer i pozycja Monitora Polskiego, w którym ogłoszone zostało obwieszczenie,

w ósmej - dzień, miesiąc i rok ustanowienia zmiany lub unieważnienia normy oraz rocznik, numer i pozycja Monitora Polskiego, w którym opublikowano zmianę lub unieważnienie,

w dziewiątej - dzień, miesiąc i rok, w którym dokonuje się zapisów danej pozycji do rejestru PN lub BN,

w dziesiątej - uwagi.

§  17.
Rejestr norm zakładowych składa się z 9 kolumn przeznaczonych do następujących zapisów:

w pierwszej - numer kolejny wpisu,

w drugiej - numer ustanowionej ZN, zgodnie z przyjętym systemem numeracji,

w trzeciej - tytuł ZN, zgodnie z oryginałem ustanowionej normy,

w czwartej - dzień, miesiąc i rok ustanowienia normy oraz numer zarządzenia w sprawie ustanowienia normy,

w piątej - dzień, miesiąc i rok, w którym dokonuje się zapisu danej pozycji do rejestru ZN,

w szóstej - data, od której norma obowiązuje, określona zarządzeniem o ustanowieniu normy, oraz zakres mocy obowiązującej,

w siódmej - numer i pozycja biuletynu lub dziennika urzędowego resortu, w którym opublikowano wykaz ustanowionych norm,

w ósmej - data i podstawa prawna zmiany (unieważnienia) normy,

w dziewiątej - uwagi.

§  18.
Przeglądanie rejestru może się odbywać pod nadzorem pracownika, o którym mowa w § 6.

ZAŁĄCZNIK

Wzór nr 1

Rejestr Polskich Norm (norm branżowych)

Nr kolejny wpisu Numer Polskiej Normy

(lub normy branżowej)

Nazwa resortu, który zgłosił PN do ustanowienia (ustanowił BN) Data ustanowienia normy (przy BN także numer zarządzenia w sprawie ustanowienia normy) Tytuł normy Dane dotyczące terminu i zakresu obowiązywania normy Data obwieszczenia Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w sprawie ogłoszenia ustanowionych norm oraz rocznik, numer i pozycja Monitora Polskiego, w którym ogłoszone zostało obwieszczenie Data ustanowienia zmiany lub unieważnienia normy oraz rocznik, numer i pozycja Monitora Polskiego, w którym opublikowano zmianę lub unieważnienie Data wpisu do rejestru Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Wzór nr 2

Rejestr norm zakładowych

Nr kolejny wpisu Nr normy Tytuł normy Data Numer i pozycja biuletynu lub dziennika urzędowego resortu, w którym opublikowano wykaz ustanowionych norm Data i podstawa prawna zmiany (unieważnienia) normy Uwagi
ustanowienia normy i nr zarządzenia w sprawie ustanowienia normy wpisu normy do rejestru od której norma obowiązuje, oraz zakres mocy obowiązującej
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024