Branżowe warunki dostaw środków do prania i artykułów perfumeryjno-kosmetycznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
z dnia 4 kwietnia 1962 r.
w sprawie branżowych warunków dostaw środków do prania i artykułów perfumeryjno-kosmetycznych.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 16 maja 1956 r. o umowach dostawy pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 16, poz. 87) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się zawarte w załączniku do niniejszego zarządzenia branżowe warunki dostaw środków do prania i artykułów perfumeryjno-kosmetycznych produkowanych przez przedsiębiorstwa podległe nadzorowi Ministra Przemysłu Chemicznego, a przeznaczonych na cele zaopatrzenia rynku.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

BRANŻOWE WARUNKI DOSTAW ŚRODKÓW DO PRANIA I ARTYKUŁÓW PERFUMERYJNO-KOSMETYCZNYCH PRODUKOWANYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWA PODLEGŁE NADZOROWI MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO, A PRZEZNACZONYCH NA CELE ZAOPATRZENIA RYNKU

§ 1.
1.
Niniejsze branżowe warunki dostaw obowiązują przy dostawach środków do prania i artykułów perfumeryjno-kosmetycznych produkowanych przez przedsiębiorstwa podległe nadzorowi Ministra Przemysłu Chemicznego, a przeznaczonych na cele zaopatrzenia rynku.
2.
Branżowe warunki dostaw obowiązują:
1)
w stosunkach handlowych między przedsiębiorstwami, o których mowa w ust. 1, zwanymi w dalszym ciągu "dostawcami", a uspołecznionymi przedsiębiorstwami handlu hurtowego lub detalicznego, zwanymi w dalszym ciągu "odbiorcami",
2)
w stosunkach handlowych między przedsiębiorstwami handlu hurtowego a uspołecznionymi przedsiębiorstwami handlu detalicznego.
3.
Do bezpośredniego zawierania umów z przedsiębiorstwami przemysłowymi upoważnione są uspołecznione przedsiębiorstwa handlu hurtowego lub detalicznego w przypadkach ekonomicznie uzasadnionej wielkości partii dostawy.
§  2.
1.
Zamówienia na dostawy:
1)
środków do prania składa się zgodnie z zarządzeniami o rejonizacji zawierania umów na cele rynkowe,
2)
artykułów perfumeryjno-kosmetycznych składa się jednostkom właściwym do przyjmowania zamówień, a w szczególności wymienionych w cennikach, katalogach lub oddzielnych publikacjach.
2.
Zamówienia na dostawę środków do prania odbiorcy składają w terminie określonym w zarządzeniach dotyczących zasad rejonizacji zawierania umów na dostawy środków do prania na cele rynkowe. Zamówienia na artykuły perfumeryjno-kosmetyczne składają odbiorcy nie później niż na 30 dni przed początkiem kwartału, w którym ma nastąpić dostawa.
3.
W razie niezłożenia zamówienia w terminie określonym w ust. 2 jednostka właściwa do przyjmowania zamówień może je przyjąć, jeżeli istnieje możliwość jego wykonania, przesunąć jego wykonanie w porozumieniu z odbiorcą na okres następny lub zwrócić jako nie przyjęte.
§  3.
Zamówienia powinny być złożone w trzech egzemplarzach, oddzielnie:
1)
na każdy rodzaj albo grupę środków lub artykułów,
2)
na każdą partię środków lub artykułów, która ma być wysłana pod innym adresem.
§  4.
Przedmiot dostawy może być również określony w zamówieniu według wzorca środka lub artykułu, na który odbiorca wyraził zgodę.
§  5.
Jeżeli w umowie zastrzeżono, że odbiorca może w czasie późniejszym w dodatkowych dyspozycjach określić ściślej przedmiot dostawy, terminy lub miejsca dostawy, wówczas dyspozycję w tym zakresie należy wysłać – jeżeli w umowie inaczej nie zastrzeżono – na 20 dni przed początkiem miesiąca, w którym dostawa ma być wykonana.
§  6.
W razie niemożności zachowania normy resortowej, zakładowej lub warunków technicznych, przyjętych za podstawę do określania jakości środków lub artykułów, dostawca obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym odbiorcę. W tym przypadku odbiorca ma prawo odstąpić od umowy i zażądać odszkodowania.
§  7.
Odbiorca obowiązany jest zwrócić opakowanie wypożyczane (beczki dębowe i metalowe) dostawcy lub jednostce przez niego wskazanej niezwłocznie po zwolnieniu, a najdalej w ciągu 90 dni od daty otrzymania przedmiotu dostawy, chyba że w umowie ustalono inny termin zwrotu.
§  8.
1.
Oczywiste uszkodzenie i braki ilościowe przedmiotu dostawy, które mogą być natychmiast zauważone przy fizycznym odbiorze towaru przez odbiorcę ze składu dostawcy, powinny być niezwłocznie stwierdzone przy zachowaniu trybu przewidzianego w ogólnych warunkach dostaw w obrocie krajowym.
2.
Odbiór jakościowy i ilościowy dokonywany jest w magazynie odbiorcy najpóźniej w terminie 6 dni od dnia otrzymania towaru.
3.
Nie stanowi braku ilościowego różnica ciężaru mydła i proszków do prania stwierdzona przy odbiorze, a wynikająca z ubytku naturalnego spowodowanego wysychaniem, o ile w odpowiednim stosunku wzrosła procentowa zawartość kwasów tłuszczowych oznaczona według normy w odniesieniu do ciężaru pierwotnego, tj. ciężaru uzyskanego bezpośrednio po wyprodukowaniu. Na przykład rygiel kilogramowy mydła, który bezpośrednio po wyprodukowaniu zawiera 62% kwasów tłuszczowych, po wyschnięciu do ciężaru 900 g powinien zawierać 68,8% kwasów tłuszczowych:

Wadę mydła i proszków do prania stanowić będzie stwierdzenie niższej procentowo zawartości kwasów tłuszczowych w odniesieniu do ciężaru pierwotnego.

§  9.
1.
Gdy odbiorca twierdzi, że przedmiot dostawy posiada wady, a dostawca odrzuci reklamację, uzna ją z zastrzeżeniami albo zastrzeże sobie termin do złożenia oświadczenia, odbiorca powinien zwrócić się do rzeczoznawcy do spraw jakości towarów, wybranego z listy rzeczoznawców okręgowej komisji arbitrażowej z żądaniem przeprowadzenia ekspertyzy i wydania orzeczenia.
2.
Strona, która nie zgodzi się z orzeczeniem rzeczoznawcy, może wystąpić do branżowej komisji rzeczoznawców do spraw jakości towarów o uchylenie w trybie nadzoru orzeczenia o jakości towaru wydanego przez rzeczoznawcę, jeżeli:
1)
próba towaru została pobrana niezgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
2)
orzeczenie zostało wydane z naruszeniem przepisów dotyczących określenia jakości towarów lub zasad sztuki i wiedzy technicznej, jeżeli naruszenie to miało istotny wpływ na wydane orzeczenie.

Od orzeczenia branżowej komisji rzeczoznawców nie służy odwołanie.

3.
Jeżeli zarzuty odbiorcy okażą się uzasadnione, koszty związane z ekspertyzą ponosi dostawca.
4.
Niezłożenie przez dostawcę w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia o wadach żadnego oświadczenia oznacza uznanie reklamacji.
§  10.
1.
Zakwestionowany przez odbiorcę co do jakości przedmiot dostawy powinien być przeklasyfikowany w pomieszczeniu odbiorcy przy udziale przedstawiciela dostawcy, chyba że odbiorca sprzeciwi się z uzasadnionych powodów przeklasyfikowaniu przedmiotu dostawy w swoich pomieszczeniach. W szczególności odbiorca może się sprzeciwić przeklasyfikowaniu przedmiotu dostawy w razie braku pomieszczeń magazynowych umożliwiających przeprowadzenie tych czynności lub w razie niemożności uzgodnienia terminu ich przeprowadzenia.
2.
Jeżeli przedmiot dostawy zostaje zwrócony dostawcy (ust. 1), odbiorca obowiązany jest w porozumieniu z dostawcą i na jego koszt oznaczyć trwale towar w sposób uniemożliwiający skierowanie go do innego odbiorcy bez przerobu lub przeklasyfikowania.
3.
Dostawca obowiązany jest zaspokoić roszczenia odbiorcy z tytułu rękojmi za wady w terminie określonym przez strony umową. Termin ten nie może być dłuższy niż 14 dni od daty uznania reklamacji odbiorcy lub wydania orzeczenia o jakości towaru, stanowiącego przedmiot sporu, pod rygorem odstąpienia przez odbiorcę od umowy z winy dostawcy.
4.
Przeklasyfikowanie towaru lub obniżenie ceny nie może nastąpić nawet za zgodą stron w razie wydania przez rzeczoznawcę orzeczenia ustalającego, że:
1)
towar nie nadaje się do obrotu, lecz tylko do przerobu,
2)
doprowadzenie towaru do jakości przewidzianej obowiązującymi przepisami jest technicznie możliwe i ze względów gospodarczych pożądane.
5.
Wszelkie koszty związane z przeklasyfikowaniem przedmiotu dostawy lub obniżeniem jego ceny ponosi dostawca niezależnie od obowiązku zapłacenia odszkodowania umownego lub wynagrodzenia szkody rzeczywistej.
§  11.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszych branżowych warunkach dostaw stosuje się ogólne warunki dostaw w obrocie krajowym.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024