Zm.: zarządzenie nr 141 z dnia 12 lipca 1958 r. w sprawie organizacji i uprawnień służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE Nr 102
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 lipca 1960 r.
zmieniające zarządzenie nr 141 z dnia 12 lipca 1958 r. w sprawie organizacji i uprawnień służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 2 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 141 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 lipca 1958 r. w sprawie organizacji i uprawnień służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych (Monitor Polski Nr 57, poz. 327 i z 1959 r. Nr 6, poz. 25) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 17 ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) dyrekcje budowy osiedli robotniczych – w razie prowadzenia działalności inwestycyjnej mającej charakter stały i polegającej na:

a) budowie i rozbudowie osiedli, dzielnic miejskich, zespołów domów mieszkalnych łącznie z budową i rozbudową urządzeń usługowych, finansowanych ze środków funduszów mieszkaniowych rad narodowych,

b) budowie i rozbudowie innych obiektów budownictwa o charakterze miejskim na terenie miast i wsi, finansowanych ze środków budżetowych prezydiów rad narodowych lub społecznych bądź realizowanych w ramach czynów społecznych,

c) realizacji na warunkach odpłatności – w trybie zastępstwa inwestycyjnego – obiektów budownictwa o charakterze miejskim na terenie miast i wsi, finansowanych ze środków powierzonych przez inwestorów planu centralnego oraz przez przedsiębiorstwa planu terenowego bądź innych zleceniodawców,

d) wykonywaniu na warunkach odpłatności nadzoru inwestorskiego na zlecenie innych inwestorów planu centralnego i terenowego.";

2)
w § 17 zamiast dotychczasowych ust. 2, 3 i 4 wprowadza się ust. 2, 3, 4 i 5 w brzmieniu:

"2. Programowanie i planowanie inwestycji objętych ust. 1 pkt 3 lit. b) należy – o ile prezydium rady narodowej nie postanowi inaczej – do właściwych pod względem rzeczowym wydziałów prezydiów rad narodowych.

3. Dyrekcjom budowy osiedli robotniczych może być powierzone na zasadzie porozumienia prezydium właściwej rady narodowej z właściwym ministrem, odpłatne wykonywanie funkcji inwestora w zakresie zadań objętych planem centralnym (budżetem centralnym).

4. W powiatach, miastach lub dzielnicach, w których nie jest celowe i nie ma warunków do utworzenia dyrekcji budowy osiedli robotniczych, mogą być tworzone inspektoraty inwestycji. Zadaniem inspektoratów inwestycji jest wykonywanie czynności nadzoru inwestorskiego nad realizowanymi na danym terenie inwestycjami planu terenowego o charakterze miejskim.

5. Inspektoratowi inwestycji mogą być powierzone przez prezydium właściwej rady narodowej, za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej, inne czynności inwestorskie w zakresie wynikającym z ust. 1 pkt 3.";

3)
w § 19 ust. 1 na końcu ostatniego zdania dodaje się wyrazy "wydanej po uzyskaniu opinii Ministra Gospodarki Komunalnej, a w zakresie inwestycji o charakterze rolniczym – opinii Ministra Rolnictwa.";
4)
w § 19 ust. 3 po wyrazach "może utworzyć" dodaje się wyrazy "w trybie określonym w ust. 1" ;
5)
część b) rozdziału III otrzymuje brzmienie:

"b) Wojewódzkie (miejskie) zarządy dyrekcji budowy osiedli robotniczych, dyrekcje budowy osiedli robotniczych i inspektoraty inwestycji.

§ 24. 1. Dyrekcje budowy osiedli robotniczych oraz inspektoraty inwestycji powołuje prezydium właściwej rady narodowej po uprzednim uzyskaniu zgody Ministra Gospodarki Komunalnej na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej.

2. Dyrekcja budowy osiedli robotniczych utworzona dla jednego miasta, powiatu lub dzielnicy może za zgodą prezydium zainteresowanej rady narodowej objąć swym zakresem działania teren pobliskich powiatów, miast, dzielnic lub osiedli w zakresie wynikającym z § 17 ust. 1 pkt 3 lit a) i b), a na zlecenie inwestorów – wykonywać na tym terenie zadania w zakresie wynikającym z § 17 ust. 1 pkt 3 lit. c) i d).

§ 25. 1. Zakupy inwestycyjne dotyczące wyposażenia o charakterze specjalnym są dokonywane przez właściwych użytkowników lub jednostki nadrzędne przyszłych użytkowników.

2. Zakupy inwestycyjne związane z wyposażeniem obiektów realizowanych przez dyrekcje budowy osiedli robotniczych mogą być dokonywane za zgodą zainteresowanych stron przez te dyrekcje.

§ 26. 1. Dyrekcje budowy osiedli robotniczych i inspektoraty inwestycji mają formę jednostek budżetowych, które objęte są odrębną częścią budżetu rad narodowych w dziale I – gospodarka narodowa.

2. Dyrekcje budowy osiedli robotniczych wykonują samodzielnie preliminarze swoich wydatków i dochodów.

3. Środki inwestycyjne przewidziane w dokumentacji (w zbiorczym zestawieniu kosztów budowy) dla danej inwestycji na prowadzenie działalności inwestycyjnej, którą przejmą dyrekcje budowy osiedli robotniczych (§ 17 ust. 1 pkt 3 lit. b), mogą być decyzją prezydium właściwej rady narodowej wykorzystane, w miarę potrzeby i zgodnie z przeznaczeniem, na wykonanie tych zadań przez dyrekcje budowy osiedli robotniczych. Nie dotyczy to realizacji przez dyrekcje budowy osiedli robotniczych zadań inwestycyjnych finansowanych ze środków funduszów mieszkaniowych rad narodowych.

4. Wpływy związane z prowadzeniem przez dyrekcje budowy osiedli robotniczych działalności inwestycyjnej podjętej na podstawie umów o zastępstwo inwestycyjne i umów o nadzór, a dotyczącej inwestycji nie objętych budżetem właściwej rady narodowej, zaliczane są jako dochód budżetu tej rady. Prezydium rady narodowej przeznacza dochód z tego tytułu – w niezbędnej wysokości – na pokrycie wydatków dyrekcji budowy osiedli robotniczych, związanych z przejętymi zadaniami.

5. Przepisy ust. 3 i 4 mają odpowiednie zastosowanie do inspektoratów inwestycji.

§ 27. 1. Podstawą do ustalenia funduszu płac i ilości etatów w dyrekcjach budowy osiedli robotniczych i inspektoratach inwestycji są wskaźniki obciążenia pracowników służby inwestycyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem obciążenia inspektorów nadzoru.

2. Prezydium właściwej rady narodowej za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej zwiększy w ciągu roku dyrekcji budowy osiedli robotniczych lub inspektoratowi inwestycji stan zatrudnienia, fundusz płac oraz środki na wydatki ogólno-administracyjne, o ile jednostka ta otrzyma w trakcie wykonywania budżetu dodatkowe zadania. Zwiększenie to nastąpi w granicach dodatkowych wpływów przewidzianych z nowych zadań, z zachowaniem przepisu ust. 1.

3. Prezydia właściwych rad narodowych mogą tworzyć fundusz nagród dla inspektorów nadzoru oraz innych pracowników dyrekcji budowy osiedli robotniczych i inspektoratów inwestycji, odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację inwestycji. Na fundusz nagród przeznacza się do 25% wpływów osiągniętych w danym kwartale z tytułu wykonywania zastępstwa inwestycyjnego i zleconego nadzoru (§ 17 ust. 1 pkt 3 lit. c i d).

§ 28. 1. Dyrekcje budowy osiedli robotniczych wojewódzkie (miast wyłączonych z województw):

1) wykonują zadania przewidziane w § 17 ust. 1 pkt 3 w odniesieniu do terenów, dla których nie zostały utworzone dyrekcje budowy osiedli robotniczych lub inspektoraty inwestycji,

2) prowadzą działalność inwestycyjną w zakresie przewidzianym w § 17 ust. 1 pkt 3 dotyczącą budowy lub rozbudowy obiektów budownictwa o charakterze miejskim, finansowanych z budżetu wojewódzkiego,

3) sprawują nadzór nad działalnością dyrekcji budowy osiedli robotniczych i inspektoratów inwestycji utworzonych przez prezydia rad narodowych niższych stopni, udzielają im pomocy technicznej, instruktażu, prowadzą zbiorcze planowanie i sprawozdawczość oraz załatwiają na szczeblu wojewódzkim sprawy programowania, lokalizacji i terenów.

2. Wojewódzkie (miejskie) dyrekcje budowy osiedli robotniczych, dyrekcje budowy osiedli robotniczych oraz inspektoraty inwestycji podporządkowane są prezydiom właściwych rad narodowych przez wydziały gospodarki komunalnej i mieszkaniowej. Prezydia właściwych rad narodowych mogą podporządkować sobie bezpośrednio wymienione jednostki organizacyjne.

3. Zwierzchni nadzór nad działalnością wojewódzkich (miejskich) dyrekcji budowy osiedli robotniczych, dyrekcji budowy osiedli robotniczych oraz inspektoratów inwestycji należy – zgodnie z obowiązującymi przepisami – do Ministra Gospodarki Komunalnej.

4. W razie powołania na terenie województwa (miasta wyłączonego z województwa) większej liczby dyrekcji budowy osiedli robotniczych oraz większej liczby inspektoratów inwestycji, prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) może utworzyć za zgodą Ministra Gospodarki Komunalnej wojewódzki (miejski) zarząd dyrekcji budowy osiedli robotniczych zamiast wojewódzkiej (miejskiej) dyrekcji budowy osiedli robotniczych. Przepisy ust. 1, 2 i 3 stosuje się wtedy do wojewódzkich (miejskich) zarządów dyrekcji budowy osiedli robotniczych.

§ 28a. Minister Gospodarki Komunalnej wyda szczegółowe wytyczne dotyczące zasad powoływania, organizacji i zadań wojewódzkich (miejskich) zarządów dyrekcji budowy osiedli robotniczych, wojewódzkich (miejskich) dyrekcji budowy osiedli robotniczych, dyrekcji budowy osiedli robotniczych i inspektoratów inwestycji oraz wytyczne dotyczące ustalania wskaźników obciążenia pracowników służby inwestycyjnej i przyznawania nagród przewidzianych w § 27 ust. 3.

§ 28b. 1. Przepisy § 26 ust. 1 i 2 stosuje się do wojewódzkich (miejskich) zarządów dyrekcji budowy osiedli robotniczych oraz wojewódzkich (miejskich) dyrekcji budowy osiedli robotniczych.

2. W przypadku wykonywania przez wojewódzkie (miejskie) zarządy dyrekcji budowy osiedli robotniczych oraz wojewódzkie (miejskie) dyrekcje budowy osiedli robotniczych zadań przewidzianych dla dyrekcji budowy osiedli robotniczych, w odniesieniu do tej części zadań mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 17 ust. 3, § 25, § 26 ust. 3 i 4 i § 27.

§ 28c. Samodzielne jednostki inwestycyjne oraz służby inwestycyjne istniejące w wydziałach prezydiów rad narodowych lub w innych jednostkach organizacyjnych, których zadania zostały przejęte przez wojewódzkie (miejskie) zarządy dyrekcji budowy osiedli robotniczych, dyrekcje budowy osiedli robotniczych lub inspektoraty inwestycji, ulegają likwidacji lub odpowiedniemu zmniejszeniu, biorąc pod uwagę przepis § 17 ust. 2.";

6)
w § 30 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) służbom inwestycyjnym objętym rozdziałem III część b) zarządzenia lub";

7)
w § 35 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w porozumieniu z właściwymi ministrami i za zgodą Prezesa Rady Ministrów mogą w szczególnie uzasadnionych przypadkach uregulować organizację służb inwestycyjnych odmiennie od form zawartych w niniejszym zarządzeniu, przy zachowaniu zawartych w nim podstawowych zasad.";

8)
w § 18 wytycznych w sprawie działalności inspektoratów nadzoru inwestorskiego, stanowiących załącznik do zarządzenia, dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się nowy ust. 2 w brzmieniu:

"2. W przypadku rozliczenia obiektu na podstawie ceny katalogowej bądź ryczałtu umownego inspektor nadzoru nie jest obowiązany do sprawdzania książek obmiaru z wyjątkiem robót dodatkowych, zleconych przez inwestora."

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1960 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1960.55.264

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie nr 141 z dnia 12 lipca 1958 r. w sprawie organizacji i uprawnień służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.
Data aktu: 01/07/1960
Data ogłoszenia: 18/07/1960
Data wejścia w życie: 18/07/1960, 01/07/1960