Tryb ustalania cen zbytu na wyroby nietypowe i usługi nietypowe wykonywane przez podległe przedsiębiorstwa.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 1 grudnia 1959 r.
w sprawie trybu ustalania cen zbytu na wyroby nietypowe i usługi nietypowe wykonywane przez podległe przedsiębiorstwa.

Na podstawie § 1 pkt 3 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 28 lutego 1957 r. w sprawie przekazania uprawnień Ministrowi Zdrowia do ustalania cen zbytu artykułów zaopatrzeniowych oraz cen robót (usług) wykonywanych przez podległe przedsiębiorstwa (Monitor Polski Nr 24, poz. 171) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Za wyroby nietypowe w rozumieniu niniejszego zarządzenia uważa się wyroby, które nie są objęte obowiązującymi cennikami ze względu na jednostkowy lub małoseryjny charakter produkcji i wykonanie według warunków technicznych określonych indywidualnie przy każdym zamówieniu.
2.
Za usługi nietypowe uważa się roboty przemysłowe i usługi, które ze względu na swój charakter nie są objęte obowiązującymi cennikami (taryfami).
3.
Przepisy ust. 1 i 2 dotyczą wyrobów i usług wykonywanych przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Zdrowia.
§  2.
1.
Podstawą do ustalenia cen zbytu wyrobów lub robót (usług) nietypowych jest jednostkowa kalkulacja wstępna kosztu własnego, sporządzona przez dostawcę (wykonawcę) zgodnie z zasadami i według wzorów ustalonych dla danych wyrobów i robót (usług) typowych, powiększona o 5% planowanego zysku.
2.
Kalkulacja wstępna kosztu własnego powinna być oparta na ścisłych danych technicznych, a w szczególności na rysunkach, szkicach, wzorach, na których podstawie dział głównego technologa lub komórka równorzędna przedsiębiorstwa ustala rodzaj materiałów oraz rodzaje operacji i czas robocizny niezbędny do wykonania nietypowego wyrobu lub roboty (usługi).
3.
Na podstawie danych, o których mowa w ust. 2, ustala się planowany koszt własny nietypowego wyrobu lub roboty (usługi) przyjmując:
1)
koszt materiałów - według cen obowiązujących w dniu sporządzenia kalkulacji, przy czym narzut procentowy kosztu zakupu obliczać należy w wysokości ustalonej planem techniczno-ekonomicznym w stosunku do wykazanej w kalkulacji wartości materiałów łącznie z paliwem technologicznym;
2)
koszt robocizny bezpośredniej - według obowiązującego systemu płac (taryfikator kwalifikacyjny, stawki płac, normy pracy);
3)
koszty specjalne w odniesieniu do przedmiotów wykonywanych we własnym zakresie - według kosztów wytwarzania, natomiast w odniesieniu do usług i obróbki obcej - według obowiązujących cenników, a w razie ich braku - według oferty lub uzgodnienia z dostawcą; do kosztów specjalnych zalicza się:

-

koszty wykonania dokumentacji konstrukcyjnej lub projektowo-kosztorysowej,

-

koszty budowy prototypu,

-

koszty wykonania specjalnego oprzyrządowania (na przykład: modele, przyrządy, sprawdziany itp.),

-

koszty obróbki - usług obcych,

-

koszt delegacji robotników w odniesieniu do robót terenowych;

4)
koszty pośrednie (wydziałowe, ogólnofabryczne, sprzedaży) - według procentowych narzutów przyjętych w planie techniczno-ekonomicznym.
§  3.
Dostawca (wykonawca) jest obowiązany sporządzić kalkulację (§2) w terminie 14 dni od daty otrzymania kompletnego pod względem technicznym zamówienia.
§  4.
1.
Ceny na wyroby nietypowe i roboty (usługi) nietypowe będą ustalane:
1)
jeżeli cena jednostkowa wyrobu nietypowego nie przekracza 2.000 zł lub wartość zamówienia na roboty (usługi) nietypowe nie przekracza 20.000 zł - przez dostawcę (wykonawcę) w porozumieniu z odbiorcą (zleceniodawcą), a w razie braku porozumienia cenę ustala jednostka nadrzędna dostawcy (wykonawcy) po uzgodnieniu z jednostką, której podlega odbiorca (zleceniodawca);
2)
jeżeli cena jednostkowa wyrobu nietypowego jest wyższa niż 2.000 zł, a nie przekracza 10.000 zł, albo jeżeli wartość zamówienia na roboty (usługi) nietypowe jest wyższa niż 20.000 zł, a nie przekracza 50.000 zł - przez jednostkę nadrzędną, której podlega dostawca (wykonawca), po uzgodnieniu z jednostką nadrzędną, której podlega odbiorca (zleceniodawca); w braku porozumienia cenę ustala Ministerstwo Zdrowia w porozumieniu z ministerstwem, któremu podlega odbiorca (zleceniodawca);
3)
jeżeli cena jednostkowa wyrobu nietypowego jest wyższa niż 10.000 zł albo jeżeli wartość zamówienia na roboty (usługi) nietypowe przekracza 50.000 zł - na wniosek jednostki nadrzędnej, której podlega dostawca, przez Ministerstwo Zdrowia po porozumieniu z ministerstwem, któremu podlega odbiorca (zleceniodawca); w razie braku porozumienia cenę ustala Państwowa Komisja Cen;
4)
w razie braku porozumienia pomiędzy dostawcą a odbiorcą co do wysokości ceny dostawca (jednostka nadrzędna, ministerstwo, któremu podlega dostawca) przesyła w terminie 7 dni od daty otrzymania zastrzeżeń wniosek o ustalenie ceny zbytu wraz z jednostkową kalkulacją wstępną, opinią odbiorcy i swoimi wyjaśnieniami do jednostki upoważnionej do decydowania o wysokości ceny; kopię pisma przekazującego sprawę dostawca przesyła odbiorcy (jednostce nadrzędnej, ministerstwu).
2.
Zasady określone w ust. 1 nie dotyczą robót (usług) wykonywanych na podstawie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, zatwierdzonej przez komisje oceny projektów inwestycyjnych właściwego szczebla.
§  5.
1.
Porozumienie w sprawie ustalenia ceny zbytu następuje w drodze przesłania odbiorcy, jednostce nadrzędnej lub ministerstwu, któremu podlega odbiorca, wniosku z załączoną kalkulacją wstępną kosztu własnego. Odbiorca jest obowiązany w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku zgłosić zastrzeżenia co do projektowanej ceny.
2.
Niezgłoszenie w powyższym terminie zastrzeżeń uznaje się za dowód zaakceptowania projektowanej ceny.
§  6.
1.
W odniesieniu do wyrobów i robót (usług) nietypowych wykonawca po zakończeniu danej roboty obowiązany jest sporządzić natychmiast kalkulacje wynikowe kosztu własnego i porównać je z kalkulacjami planowanymi (wstępnymi), które służyły za podstawę do ustalenia ceny zbytu.
2.
Fakturowanie wyrobów i robót (usług) nietypowych następuje:
1)
jeżeli koszt rzeczywisty jest wyższy od kosztu planowanego przyjętego za podstawę do ustalania ceny - według ceny ustalonej,
2)
jeżeli koszt rzeczywisty jest niższy od kosztu planowanego - według kosztu rzeczywistego powiększonego o zysk 5%, ale nie wyżej od ustalonej ceny.
3.
Jeżeli po przeprowadzeniu weryfikacji oraz sporządzeniu kalkulacji wyniknie potrzeba wykonania robót dodatkowych, należy uzupełnić zlecenie (umowę), z tym że na robotę dodatkową powinna być przeprowadzona dodatkowa weryfikacja oraz uzupełniona kalkulacja.
§  7.
1.
W wyjątkowych przypadkach, za które uważa się:
1)
wykonanie robót (usług) w ramach specjalnych akcji ratowniczych lub zabezpieczających przed skutkami awarii,
2)
drobne roboty remontowe, których koszt wynikowy nie przekroczy 2.000 zł, o ile na to wyraża zgodę zleceniodawca,

- dostawca (wykonawca) ustala w porozumieniu z odbiorcą limit należności.

2.
Limit należności ustala się przed przystąpieniem do prac, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na podstawie:
1)
kalkulacji wynikowych uprzednio wykonywanych przez dostawcę podobnych robót (usług) nietypowych,
2)
szacunku opartego na przesłankach technicznych, wynikających z przybliżonej kalkulacji wstępnej.
3.
W razie nieosiągnięcia porozumienia z odbiorcą co do wysokości limitu należności limit ten ustala właściwa jednostka nadrzędna w porozumieniu z jednostką nadrzędną, której podlega odbiorca, bez względu na wysokość należności.
4.
Ostateczne rozliczenie następuje na podstawie kalkulacji wynikowej kosztu własnego z uwzględnieniem 5% zysku, przy czym górną granicą tego rozliczenia jest ustalony limit należności.
§  8.
Przepisy niniejszego zarządzenia nie dotyczą artykułów i robót (usług) przeznaczonych na eksport.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024