Zasady i tryb wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w browarach.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 października 1958 r.
w sprawie zasad i trybu wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w browarach.

Na podstawie art. 4 ust. 2 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Zarządzenie normuje zasady i tryb wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w browarach prowadzonych przez przedsiębiorstwa gospodarki uspołecznionej, wprowadzonego przez § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 1958 r. w sprawie wprowadzenia szczególnego nadzoru podatkowego oraz ogólnych zasad wykonywania tego nadzoru (Dz. U. Nr 66, poz. 323).
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wydziale finansowym PPRN, rozumie się przez to wydział finansowy prezydium powiatowej (dzielnicowej) rady narodowej i miejskiej rady narodowej miasta stanowiącego powiat miejski.

II.

Szczególny nadzór podatkowy.

§  3.
1.
Pracownik szczególnego nadzoru podatkowego nadzoruje wszelkie czynności przy produkcji piwa w celu:
1)
sprawdzenia prawidłowości przebiegu procesu produkcji pod względem ilości i rodzaju zużytych surowców i materiałów,
2)
ilości wyprodukowanego piwa,
3)
magazynowania,
4)
sprzedaży piwa.
2.
W browarach prowadzonych przez państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego sprawują czynności kontrolne, wymienione w ust. 1 pkt 1, tylko doraźnie, stosując przy tym przepisy wydane przez Ministra Rolnictwa dla podległych mu organów w zakresie kontroli produkcji piwa.
§  4.
Minister Finansów może ustanowić w browarach stały nadzór na wniosek wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej w przypadkach, gdy wprowadzenie takiego nadzoru jest celowe ze względu na wielkość produkcji, dużą częstotliwość czynności produkcyjnych, wymagających obecności pracownika nadzoru podatkowego, położenie zakładu itp.
§  5.
1.
Browary powinny posiadać dla celów kontroli:
1)
pojemniki 1- i 10-litrowe,
2)
wagę dziesiętną wraz z odpowiednim kompletem odważników,
3)
przyrządy i przybory do badania zawartości ekstraktu w brzeczce i piwie oraz do oznaczania zawartości alkoholu w piwie, z właściwymi tablicami redukcyjnymi.
2.
Przyrządy i naczynia wymienione w ust. 1, z wyjątkiem przyrządu do oznaczania zawartości alkoholu w piwie, powinny posiadać ważną cechę legalizacyjną.
§  6.
1.
W komisjach przemiaru naczyń działających zgodnie z przepisami, wydanymi przez właściwych ministrów, biorą udział pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego.
2.
Dokumenty przemiaru naczyń załącza się do akt urzędowego sprawdzenia przeprowadzonego zgodnie z § 13 rozporządzenia Ministra Finansów wymienionego w § 1.
§  7.
Browar obowiązany jest najpóźniej na 2 dni przed rozpoczęciem procesu produkcyjnego podać wydziałowi finansowemu PPRN wykaz terminów warek na następny okres.
§  8.
Produkcja piwa powinna odbywać się zgodnie z wykazem terminów procesów produkcyjnych (§ 7) i opisem procesu technologicznego.
§  9.
Zmiany w ustalonym planie produkcji browar obowiązany jest zanotować na odpisie wykazu terminów (§ 7), a zmiany dotyczące okresu czasu ponad 3 dni zgłosić wydziałowi finansowemu PPRN w terminie ustalonym w § 7.
§  10.
1.
Gotowe piwo wolno przechowywać, rozlewać do naczyń i wydawać tylko w naczyniach i pomieszczeniach na ten cel przeznaczonych.
2.
W pomieszczeniu przeznaczonym do przechowywania gotowego piwa powinna być umieszczona tablica, na której należy wykazywać szczegółowy stan zapasów piwa w końcu każdego dnia.
§  11.
1.
Wysokość dopuszczalnych zaników na pokrycie naturalnych strat, które powstają w czasie wyrobu poszczególnych rodzajów piwa w poszczególnych działach (fazach) produkcji w czasie od wybicia brzeczki z kotła warzelnego do przelania gotowego piwa do naczyń transportowych, ustala się zgodnie z przepisami wydanymi przez właściwych ministrów.
2.
Na podstawie zaników w poszczególnych fazach produkcji (ust. 1) ustala się zanik ogólny w procentach objętościowych w stosunku do brzeczki gorącej.
3.
O wysokości zaników zatwierdzonych dla każdego browaru jednostka nadrzędna browaru obowiązana jest zawiadomić terenowo właściwy wydział finansowy PPRN przed rozpoczęciem roku kalendarzowego.
§  12.
1.
Pracownicy nadzoru podatkowego obowiązani są badać wysokość rzeczywistych zaników przy produkcji piwa w porównaniu z wysokością ustalonych dla browaru zaników dopuszczalnych.
2.
W razie stwierdzenia, że rzeczywiste zaniki w poszczególnych działach produkcyjnych browaru znacznie się różnią od ustalonej dla browaru wysokości dopuszczalnych zaników (§ 11), wydział finansowy PPRN może zażądać ponownego ustalenia wysokości dopuszczalnych zaników dla takiego browaru w obecności pracownika nadzoru podatkowego.
3.
W tym przypadku browar obowiązany jest na 3 dni naprzód zawiadomić wydział finansowy PPRN o zamierzonym ponownym ustaleniu dopuszczalnych zaników na bieżący okres roczny.
§  13.
System księgowości oraz dokumentacji rozrachunkowej produkcji i zbytu, obowiązujący w browarach, stanowi podstawę do czynności kontrolnych pracowników nadzoru podatkowego.
§  14.
1.
Na każdą przesyłkę piwa, przeznaczonego do rozwózkowej sprzedaży, przed wysłaniem piwa browar sporządza spis wywozowy w dwóch egzemplarzach zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do zarządzenia.
2.
Spisy wywozowe prowadzi się w zeszytach oparafowanych przez dyrektora przedsiębiorstwa. Każde dwie kolejne karty zeszytu otrzymują ten sam numer kolejny.
3.
Pierwszy egzemplarz spisu wywozowego pozostaje w zeszycie, który ma się znajdować stale w browarze, drugi egzemplarz towarzyszy przesyłce i służy dla celów kontroli obrotu poza browarem.
4.
W spisie wywozowym należy wyszczególnić rodzaj (nazwę) piwa, numery i pojemność naczyń transportowych oraz ogólną ilość litrów poszczególnych rodzajów (nazw) wydanego piwa.
5.
Browar w miarę potrzeby może wprowadzić w spisie wywozowym rubrykę "Data zwrotu beczek".
6.
Ilości piwa zwróconego do browaru, nie sprzedanego w rozwózkowej sprzedaży, powinny być uwidocznione w spisie wywozowym.
§  15.
Blankiety spisów wywozowych browar sporządza na własny koszt.
§  16.
1.
Zapasy piwa podlegają sprawdzeniu zgodnie z przepisami wydanymi przez właściwych ministrów w okresach kwartalnych i rocznych, a ponadto w terminach dowolnych.
2.
Przy obliczaniu zapasów piwa przelicza się półprodukty znajdujące się w poszczególnych działach produkcji na gotowe piwo przy uwzględnieniu dopuszczalnych zaników w poszczególnych fazach produkcji (§ 11 ust. 1).
3.
Wyniki sprawdzenia zapasów powinny być ujęte w odrębnym protokole, podpisanym przez przedstawiciela browaru i kontrolującego.
§  17.
1.
Piwo:
1)
niezdatne do spożycia wskutek zepsucia się w browarze i przeznaczone do zniszczenia,
2)
zniszczone wskutek zdarzenia niezależnego od przedsiębiorstwa,

- powinno być zgłoszone wydziałowi finansowemu PPRN.

2.
Zgłoszenia w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy dokonać w terminie 3 dni przed zamierzonym zniszczeniem, w przypadkach zaś, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - w ciągu 24 godzin od chwili stwierdzenia zniszczenia piwa.
3.
Wydział finansowy PPRN może uzależnić zniszczenie piwa (ust. 1 pkt 1) od wyników analizy próbki zepsutego piwa.
4.
Na okoliczność zniszczenia piwa niezdatnego do spożycia należy sporządzić protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden pozostawia się w browarze, drugi przesyła się do wydziału finansowego PPRN. Protokoły podpisuje przedstawiciel browaru i pracownik nadzoru podatkowego.
§  18.
Browar obowiązany jest do dołączenia do każdego sprawozdania o podatku obrotowym załącznika, w którym należy podać pozostałość piwa według rodzajów (nazw) i stawek podatkowych na początek okresu sprawozdawczego, przychód piwa w tym okresie, sumę tych ilości, rozchód piwa w okresie sprawozdawczym, stan zapasów wynikających z ksiąg (saldo) oraz stan rzeczywistego zapasu piwa w magazynie w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego. W załączniku tym należy uwidocznić w oddzielnej pozycji ubytek piwa ponad obowiązujące normy według rodzajów (nazw) i stawek podatkowych oraz kwotę podatku obrotowego przypadającą od tych ubytków.

III.

Przepis końcowy.

§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

SPIS WYWOZOWY Nr ..........

Piwo w beczkach (syfonach)
Grzbiet spisu wywozowego Rodzaj, nazwa piwa Wywieziono piwa z browaru Zwrócono do browaru piwa nie sprzedanego
nr beczek zawartość, pojemność nr beczek zawartość, pojemność nr beczek zawartość, pojemność nr beczek zawartość, pojemność
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Razem według rubryk 3, 5, 7 wywieziono; rodzaj piwa: Razem według rubryki 9 zwrócono: rodzaj piwa:
Piwo w butelkach
Rodzaj(nazwa) piwa Wywieziono piwa z browaru Zwrócono do browaru piwa nie sprzedanego
butelek o pojemności razem litrów piwa butelek o pojemności razem litrów piwa
0,5 litra 0,33

litra

0.3 litra 0,5

litra

0,33 litra 0,3 •litra

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024