Organizacja projektowania w budownictwie państwowym.

ZARZĄDZENIE NR 98
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 maja 1958 r.
w sprawie organizacji projektowania w budownictwie państwowym.

Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 1 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Państwowymi jednostkami projektowania w zakresie budownictwa są:
1)
biura projektów,
2)
samodzielne pracownie projektów.
2.
Biuro projektów jest przedsiębiorstwem, w którego skład wchodzą pracownie projektowe o jednej lub wielu specjalnościach fachowych.
3.
Samodzielna pracownia projektów jest przedsiębiorstwem, które w zasadzie powinno opracowywać zadania wielu specjalności fachowych.
4.
W przypadkach gospodarczo uzasadnionych mogą być tworzone w ramach organizacyjnych państwowych przedsiębiorstw pracownie projektowe dla prac związanych ściśle z działalnością przedsiębiorstwa, zwane w dalszych przepisach "pracowniami projektowymi przedsiębiorstw".
§  2.
1.
Biura (samodzielne pracownie) projektów powołane są do:
1)
opracowywania bądź współpracy w opracowywaniu założeń inwestycji,
2)
opracowywania projektów i kosztorysów dla inwestycji lub remontów,
3)
pełnienia nadzoru autorskiego,
4)
pełnienia nadzoru inwestorskiego przy realizacji wykonanych przez nie projektów,
5)
innych prac (studiów) i usług związanych z projektowaniem.
2.
Czynności wymienione w ust. 1 nazywane są w dalszych przepisach "pracami projektowymi".
3.
Biura (samodzielne pracownie) projektów wykonują prace projektowe wymienione w ust. 1 dla jednostek gospodarki uspołecznionej oraz dla osób prywatnych.
§  3.
Biura (samodzielne pracownie) projektów są tworzone przez właściwych ministrów (kierowników urzędów centralnych) oraz przez prezydia rad narodowych zgodnie z przepisami obowiązującymi dla tworzenia przedsiębiorstw państwowych.
§  4.
1.
Biura (samodzielne pracownie) projektów utworzone przez prezydia rad narodowych wykonują prace projektowe dla budownictwa ogólnego oraz w zasadzie prace projektowe z zakresu budownictwa przemysłowego i urządzeń komunalnych dla przedsiębiorstw podległych radom narodowym.
2.
Przez "budownictwo ogólne" należy rozumieć budownictwo mieszkaniowe, szkolne, kulturalne, socjalne, administracyjne, wiejskie, służby zdrowia oraz inne o charakterze usługowym.
§  5.
1.
Biura (samodzielne pracownie) projektów, utworzone przez ministrów (kierowników urzędów centralnych), wykonują prace projektowe dla budownictwa przemysłowego, specjalnego oraz dla budownictwa ogólnego o charakterze specjalnym.
2.
W szczególności mogą być tworzone:
1)
biura (samodzielne pracownie) projektów budownictwa przemysłowego, wykonujące prace projektowe dla budowy lub rozbudowy zakładów przemysłowych,
2)
biura (samodzielne pracownie) projektów budownictwa specjalnego, wykonujące prace projektowe dla takich dziedzin gospodarki narodowej, jak np. komunikacja, hutnictwo, górnictwo, przemysł materiałów budowlanych, energetyka, chemia, łączność, obrona narodowa, większe urządzenia komunalne,
3)
w wyjątkowych przypadkach biura (samodzielne pracownie) projektów budownictwa ogólnego o charakterze specjalnym, wykonujące prace projektowe dla terenu całego kraju.
§  6.
1.
Rzeczowy zakres prac projektowych, do którego wykonywania uprawnione jest biuro (samodzielna pracownia) projektów, określa zarządzenie o jego utworzeniu.
2.
Biura (samodzielne pracownie) projektów wymienione w § 5 ust. 2 mogą wykonywać prace projektowe dla obiektów budownictwa ogólnego związanego bezpośrednio z inwestycjami zasadniczymi.
§  7.
1.
Pracownie projektowe przedsiębiorstw (§ 1 ust. 4) mogą być tworzone:
1)
w przedsiębiorstwach remontowo-budowlanych oraz w przedsiębiorstwach do spraw zarządu budynków mieszkalnych - dla wykonywania prac projektowych w zakresie robót remontowych realizowanych przez te przedsiębiorstwa,
2)
w większych przedsiębiorstwach urządzeń komunalnych (jak wodociągi, kanalizacja, komunikacja miejska) - dla wykonywania prac projektowych z zakresu budowy, rozbudowy i remontów tych urządzeń; pracownie te mogą również wykonywać prace projektowe dla przedsiębiorstw urządzeń komunalnych nie posiadających własnej pracowni projektowej,
3)
w przedsiębiorstwach przemysłowych - dla wykonywania prac projektowych w zakresie rozbudowy, modernizacji i remontów tych przedsiębiorstw,
4)
oraz w wyjątkowych przypadkach:
a)
w jednostkach organizacyjnych przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" - dla prac projektowych z zakresu budowy, rozbudowy i remontów linii i urządzeń kolejowych,
b)
w przedsiębiorstwach w budowie - dla prac projektowych związanych z budową tych zakładów,
c)
w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (np. instalacje sanitarne i elektryczne) - dla wykonywania prac projektowych realizowanych przez te przedsiębiorstwa,
d)
w jednostkach służby inwestycyjnej - dla wykonywania prac projektowych realizowanych bezpośrednio przez te jednostki,
e)
w przedsiębiorstwach przemysłowych, przeprowadzających prace montażowe na placu budowy - dla wykonywania rysunków montażowych, uzupełniających projekty techniczne i rysunki robocze.
2.
Utworzenie pracowni, o których mowa w ust. 1, wymaga zgody właściwego ministra albo prezydium rady narodowej działającej po uzgodnieniu z właściwym ministrem. Wyrażenie zgody następuje po porozumieniu się z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych. W zarządzeniu o utworzeniu pracowni określa się jednocześnie zasady organizacji pracowni oraz system płac.
§  8.
1.
Funkcje jednostki nadrzędnej dla biura (samodzielnej pracowni) projektów, utworzonego przez ministra, pełni jednostka organizacyjna wyznaczona przez tego ministra.
2.
Nadzór zwierzchni nad biurami (samodzielnymi pracowniami) projektów podległymi radom narodowym sprawuje Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, z wyjątkiem biur (samodzielnych pracowni) projektów, których podstawowy zakres działania obejmuje projektowanie urządzeń gospodarki komunalnej, nad którymi nadzór zwierzchni sprawuje Minister Gospodarki Komunalnej.
§  9.
1.
Zlecenie biurom (samodzielnym pracowniom) projektów prac projektowych wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 następuje w drodze dowolnego wyboru właściwego rzeczowo i w zasadzie terenowo biura (samodzielnej pracowni) projektów bądź na podstawie wyniku przeprowadzonego konkursu.
2.
Zlecenie opracowania projektu i kosztorysu powinno obejmować zlecenie pełnienia nadzoru autorskiego przy realizacji projektu z wyjątkiem przypadków określonych w obowiązujących przepisach.
3.
Zlecenie państwowym biurom (samodzielnym pracowniom) projektów nadzoru inwestorskiego następuje w drodze oddzielnej umowy.
4.
Jednostka nadrzędna biura (samodzielnej pracowni) projektów może nakazać przyjęcie pracy projektowej.
§  10.
1.
Konkursy mogą być przeprowadzane dla obiektów posiadających zasadnicze znaczenie gospodarcze bądź urbanistyczno-architektoniczne lub też dla obiektów przewidzianych do wielokrotnej realizacji. Przedmiotem konkursu powinno być opracowanie koncepcji projektu uwzględniające przede wszystkim wymagania użytkowe i techniczno-ekonomiczne.
2.
Przepisy o przeprowadzaniu konkursów wyda Prezes Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury w uzgodnieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych i Ministrem Finansów.
3.
Konkursy międzynarodowe mogą być przeprowadzane jedynie za zgodą Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury w uzgodnieniu z Ministrem Finansów.
4.
W razie gdy przeprowadzenie konkursu nie jest celowe, inwestor dla uzyskania najwłaściwszych rozwiązań pod względem techniczno-ekonomicznym i architektonicznym może zlecić wykonanie rozwiązania alternatywnego.

Rozdział  II.

Organizacja biur (samodzielnych pracowni) projektów.

§  11.
1.
Podstawową jednostką organizacyjną w biurze projektów jest pracownia projektów.
2.
Pracownia może być o jednej lub wielu specjalnościach fachowych.
3.
Pracownia projektów powinna w zasadzie działać na podstawie wewnętrznego ograniczonego rozrachunku gospodarczego.
§  12.
Kierownika pracowni powołuje dyrektor biura projektów.
§  13.
1.
Kierownik pracowni jest odpowiedzialny za całość prac projektowych wykonywanych przez pracownię.
2.
Przyjęcie odpowiedzialności za projekty i kosztorysy oraz inne opracowania z zakresu usług projektowych wykonywanych przez pracownię kierownik pracowni stwierdza swoim podpisem.
3.
Projektant podpisuje prace projektowe przez siebie opracowane i jest za nie odpowiedzialny wraz z kierownikiem pracowni.
§  14.
1.
Obsada stanowisk w pracowni następuje na wniosek kierownika pracowni.
2.
Biuro (samodzielna pracownia) projektów nie może zatrudniać pracownika, który już pracuje w innej jednostce projektowania. W wyjątkowych przypadkach kierownik jednostki nadrzędnej może wyrazić zgodę na częściowe zatrudnienie wybitnych specjalistów w innej jednostce projektowania.
§  15.
1.
W razie wykonywania pracy projektowej wspólnie przez kilka pracowni odpowiedzialność za całość tej pracy ponosi kierownik pracowni kierującej, niezależnie od odpowiedzialności kierowników poszczególnych pracowni za prace wykonane w podległych im pracowniach.
2.
Pracownię kierującą wyznacza dyrektor biura.
§  16.
Kierownik pracowni, a w przypadkach określonych w § 15 kierownik pracowni kierującej, podpisuje łącznie z dyrektorem biura umowy o wykonanie przydzielonych pracowni prac projektowych. W tym celu kierownicy pracowni ustanowieni zostaną pełnomocnikami przedsiębiorstwa w trybie prawem przepisanym.
§  17.
1.
Do wykonywania czynności administracyjnych i usługowych dyrektor biura powołuje odpowiednie komórki organizacyjne lub samodzielne stanowiska pracy.
2.
Dyrektor biura projektów ustala zakres czynności administracyjnych wykonywanych przez pracowników administracyjnych przydzielonych do pracowni.
§  18.
1.
Dyrektor biura projektów kieruje samodzielnie działalnością biura w ramach określonych szczególnymi przepisami i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Do zakresu działania dyrektora biura należy w szczególności:
1)
koordynowanie całości prac biura,
2)
rozdział zleceń między pracownie,
3)
ustalanie organizacji wewnętrznej biura,
4)
zapewnienie prawidłowego działania wszystkich komórek organizacyjnych biura i bieżącej kontroli ich działalności,
5)
decyzje w sprawach osobowych,
6)
ustalanie płac pracowników oraz akceptowanie rozdziału premii pomiędzy pracowników projektowania,
7)
przyznawanie nagród pracownikom biura.
3.
Dyrektor reprezentuje przedsiębiorstwo na zewnątrz.
§  19.
1.
Dyrektor biura projektów wyznacza spośród pracowników biura osoby zastępujące go w razie jego nieobecności.
2.
W dużych biurach projektów może być utworzone za zgodą jednostki nadrzędnej stanowisko zastępcy dyrektora. Powołanie zastępcy dyrektora następuje w trybie określonym w obowiązujących przepisach.
§  20.
W każdym biurze projektów działa rada techniczno-ekonomiczna, będąca organem doradczym i opiniodawczym dyrektora biura projektów, zwana dalej "radą".
§  21.
1.
Do zadań rady należy wydawanie opinii w sprawach:
1)
organizacji biura i jego kierunków rozwojowych,
2)
polityki zatrudnienia i płac,
3)
przyjmowania zleceń i ich rozdziału między pracownie,
4)
rozwiązań technicznych, plastycznych i ekonomicznych ważniejszych projektów opracowywanych przez biuro,
5)
finansowania udziału pracowni tego biura w konkursach, wystawach i innych podobnych imprezach,
6)
innych sprawach przedstawionych radzie przez dyrektora biura projektów.
2.
Radzie przewodniczy dyrektor biura projektów lub jego zastępca.
3.
Stałymi członkami rady są kierownicy wszystkich pracowni oraz inni specjaliści powołani przez dyrektora spośród pracowników biura.
4.
Członków niestałych rady powołuje dyrektor biura projektów spośród pracowników biura projektów lub specjalistów spoza pracowników biura.
5.
Członkowie niestali rady biorą udział w posiedzeniach rady zależnie od tematyki obrad.
6.
Szczegółową organizację oraz zakres i tryb działania rady ustala regulamin zatwierdzony przez dyrektora biura.
§  22.
1.
Kierownik samodzielnej pracowni projektów łączy w sobie funkcje przewidziane w §§ 13, 16, 17 ust. 1 oraz §§ 18 i 19 ust. 1 dla kierownika pracowni i dyrektora biura projektów.
2.
Kierownik samodzielnej pracowni projektów ustala wewnętrzną organizację przedsiębiorstwa oraz zakres zadań poszczególnych osób.
3.
W samodzielnej pracowni projektów działa rada techniczno-ekonomiczna, której skład ustala kierownik pracowni.

Rozdział  III.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  23.
1.
Właściwi ministrowie w terminie do dnia 30 września 1958 r. przekażą na zasadach i w trybie określonych w obowiązujących przepisach radom narodowym biura projektów, ich oddziały bądź pracownie terenowe biur projektów, znajdujące się na terenie danego województwa, a wykonujące prace projektowe określone w § 4.
2.
Właściwi ministrowie i prezydia rad narodowych w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych i Prezesem Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury w terminie do dnia 30 września 1958 r. zbadają działalność istniejących biur projektów i sprawdzą zasadność ich utrzymania. W wyniku powyższych ustaleń właściwi ministrowie i prezydia rad narodowych w trybie określonym w obowiązujących przepisach dokonają połączeń i przekazania biur projektów, a także ustalą rzeczowy zakres działania państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów zgodnie z przepisami zarządzenia oraz dostosują w terminie do dnia 31 grudnia 1958 r. ich organizację wewnętrzną do przepisów tego zarządzenia.
§  24.
Właściwi ministrowie w uzasadnionych przypadkach mogą dla biur projektów budownictwa specjalnego wprowadzać odchylenia od zasad organizacyjnych określonych w rozdziale II niniejszego zarządzenia po uzgodnieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Prezesem Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.
§  25.
Zarządzenie niniejsze nie dotyczy biur i pracowni projektów, których zakres działania obejmuje wyłącznie opracowywanie planów zagospodarowania przestrzennego i rozwiązań urbanistycznych.
§  26.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym wprowadzenie w spółdzielczych jednostkach projektowania zasad organizacji określonych w niniejszym zarządzeniu.
§  27.
Do czasu zmiany przepisów o zatwierdzaniu projektów technicznych i techniczno-roboczych, wykonywanych przez państwowe jednostki projektowania, działają bądź mogą być powoływane w państwowych biurach projektów zespoły orzekające do zatwierdzania projektów technicznych i techniczno-roboczych na podstawie dotychczasowych przepisów.
§  28.
Zgodnie z § 14 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99) z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia tracą moc:
1)
uchwała nr 471 Prezydium Rządu z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie zasad organizacji państwowych biur projektów i zasad wynagradzania ich pracowników,
2)
uchwała nr 827 Prezydium Rządu z dnia 26 września 1952 r. w sprawie utworzenia wojewódzkich biur projektów przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (Monitor Polski Nr A-85, poz. 1339 z późniejszymi zmianami),
3)
uchwała nr 189 Prezydium Rządu z dnia 11 kwietnia 1956 r. w sprawie usprawnień pracy państwowych biur projektowych,
4)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 18 września 1950 r. w sprawie kontroli prac projektowych w biurach projektów (Biuletyn PKPG Nr 20, poz. 231).
§  29.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024