Rozliczenia z tytułu zysków, strat i różnic wyrównawczych cen jednostek organizacyjnych podległych nadzorowi Ministra Przemysłu Chemicznego oraz rozliczenia tych jednostek z tytułu nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1958 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 kwietnia 1958 r.
w sprawie rozliczeń z tytułu zysków, strat i różnic wyrównawczych cen jednostek organizacyjnych podległych nadzorowi Ministra Przemysłu Chemicznego oraz rozliczeń tych jednostek z tytułu nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1958 r.

Na podstawie § 5 ust. 2 i § 13 uchwały nr 460 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1957 r. w sprawie zasad podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom: Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, powiązanych z budżetem centralnym (Monitor Polski Nr 94, poz. 550), oraz art. 36 ust. 2 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) zarządza się, co następuje:
ZASADY OGÓLNE
§  1.
1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa:
1)
o centralnych zarządach - należy przez to rozumieć również jednostki działające na prawach centralnych zarządów,
2)
o przedsiębiorstwach - należy przez to rozumieć również przedsiębiorstwa wielozakładowe, dokonujące rozliczeń za podległe zakłady, działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, a których wykaz ustali Minister Przemysłu Chemicznego,
3)
o zyskach bądź stratach Ministerstwa i centralnych zarządów - należy przez to rozumieć saldo zysków bądź strat centralnych zarządów wchodzących w skład Ministerstwa Przemysłu Chemicznego oraz saldo zysków i strat przedsiębiorstw podległych centralnym zarządom,
4)
o wyniku rozliczeniowym - należy przez to rozumieć zysk bądź stratę w centralnych zarządach i przedsiębiorstwach powiększone lub pomniejszone o różnicę wyrównawczą cen,
5)
o różnicy wyrównawczej cen - należy przez to rozumieć różnicę między wartością sprzedaży według cen rozliczeniowych a wartością sprzedaży według cen zbytu,
6)
o wpłatach z tytułu zysku - należy przez to rozumieć również wpłaty z tytułu wyniku rozliczeniowego,
7)
o uchwale Rady Ministrów - należy przez to rozumieć uchwałę nr 460 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1957 r. w sprawie zasad podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom: Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, powiązanych z budżetem centralnym (Monitor Polski Nr 94, poz. 550).
2.
Przepisy niniejszego zarządzenia, w których nie określa się, że dotyczą jednego z wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 3 podmiotów, odnoszą się do Ministerstwa, centralnych zarządów i przedsiębiorstw.
§  2.
Rozliczenia obejmują:
1)
w Ministerstwie oraz w centralnych zarządach i przedsiębiorstwach, w których nie mają zastosowania w rozliczeniach ceny rozliczeniowe:
a)
wpłaty z tytułu zysków,
b)
dotacje udzielone na sfinansowanie strat,
c)
dotacje celowe na fundusz zakładowy, fundusz rozwoju i na fundusz rezerwowy (wyników rozliczeniowych);
2)
w centralnych zarządach i przedsiębiorstwach, w których mają zastosowanie w rozliczeniach ceny rozliczeniowe:
a)
wpłaty z tytułu zysków,
b)
wpłaty z tytułu różnic wyrównawczych cen (różnica pomiędzy ceną zbytu a ceną rozliczeniową),
c)
dotacje udzielone na sfinansowanie różnic wyrównawczych cen (różnica pomiędzy ceną zbytu a ceną rozliczeniową),
d)
dotacje celowe na fundusz zakładowy, fundusz rozwoju i fundusz rezerwowy.
§  3.
Rozliczeń dokonuje się miesięcznie i rocznie licząc za czas od początku roku do końca okresu objętego rozliczeniem.
§  4.
1.
Podstawą do rozliczeń są miesięczne i roczne sprawozdania finansowe oraz zatwierdzone roczne wskaźniki finansowe.
2.
W razie niezatwierdzenia rocznych wskaźników finansowych przed rozpoczęciem I kwartału podstawą do rozliczeń są prowizoryczne zadania ustalone przez jednostkę nadrzędną.
§  5.
1.
Ministerstwo dla celów rozliczeń prowadzi w banku rachunek pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku, pokrywania strat i różnic wyrównawczych cen", zwany w dalszym ciągu "rachunkiem rozliczeń Ministerstwa", oraz rachunek funduszu rezerwowego.
2.
Centralne zarządy dla celów rozliczeń prowadzą we właściwych terenowo oddziałach banku rachunki:
1)
"Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku, pokrywania strat i różnic wyrównawczych cen", zwany w dalszym ciągu "rachunkiem rozliczeń centralnego zarządu",
2)
rachunek funduszu rezerwowego.
3.
Centralne zarządy obejmujące kilka grup przedsiębiorstw, dla których to grup sporządza się oddzielne sprawozdania finansowe, dokonują rozliczeń wspólnie dla wszystkich podległych przedsiębiorstw niezależnie od tego, do jakiego działu gospodarki należą.
4.
Ministerstwo i centralne zarządy prowadzą dla rozliczeń z budżetem odpowiednią księgowość, uwzględniającą wpłaty na rachunek rozliczeń oraz wypłaty z tych rachunków według poszczególnych tytułów i poszczególnych lat.
§  6.
1.
Na rachunek rozliczeń Ministerstwa (§ 5 ust. 1) wpływają z budżetu dotacje na pokrycie strat, dotacje celowe i przelewy od centralnych zarządów z tytułu rozliczeń (§ 2).
2.
Z rachunku rozliczeń Ministerstwa (§ 5 ust. 1) dokonywane są przelewy na rzecz budżetu na rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów w Narodowym Banku Polskim i na rzecz centralnych zarządów z tytułu rozliczeń (§ 2).
3.
Na rachunek rozliczeń centralnego zarządu (§ 5 ust. 2) wpływają z rachunku rozliczeń Ministerstwa dotacje oraz przelewy od podległych przedsiębiorstw z tytułu rozliczeń (§ 2).
4.
Z rachunku rozliczeń centralnego zarządu (§ 5 ust. 2) dokonywane są przelewy na rzecz Ministerstwa i podległych przedsiębiorstw z tytułu rozliczeń (§ 2).
5.
Ministerstwo, centralne zarządy oraz przedsiębiorstwa dokonując wpłat przesyłają zawiadomienie według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 jednostkom wymienionym w tym wzorze.

ZASADY SZCZEGÓŁOWE I TRYB ROZLICZEŃ

I.

Wpłaty i terminy rozliczeń.

§  7.
1.
Część zysku podlegająca wpłacie do budżetu bądź na rzecz jednostki nadrzędnej powinna być przelewana w okresach miesięcznych i rocznych przez:
1)
przedsiębiorstwa - w ciągu 2 dni od terminu ustalonego do składania jednostkom nadrzędnym sprawozdań finansowych,
2)
przedsiębiorstwa wielozakładowe - w ciągu 3 dni od terminu ustalonego do składania jednostkom nadrzędnym sprawozdań finansowych,
3)
centralne zarządy - w ciągu 5 dni od terminu ustalonego do składania Ministerstwu zbiorczych sprawozdań finansowych,
4)
Ministerstwo - w ciągu 5 dni od terminu ustalonego do składania Ministerstwu Finansów zbiorczych sprawozdań finansowych.
2.
W miesiącu grudniu mogą być wprowadzone zaliczkowe wpłaty na poczet rozliczeń za miesiące listopad i grudzień.
§  8.
Dotacje na pokrycie strat i dotacje celowe (§ 2) powinny być przelewane przez:
1)
Ministerstwo na rzecz centralnych zarządów - do dnia 2 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
2)
centralne zarządy na rzecz podległych przedsiębiorstw - do dnia 5 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
3)
przedsiębiorstwa wielozakładowe - do dnia 8 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel.

II.

Rozliczenia zysków.

§  9.
1.
W Ministerstwie i centralnych zarządach planowany zysk dzieli się na:
1)
fundusz zakładowy,
2)
fundusz rozwoju przedsiębiorstw w wysokości określonego w bilansie dochodów i wydatków odsetka od łącznej kwoty wartości realizacji produkcji i usług przedsiębiorstw wytwórczych, budowlano-montażowych i usługowych oraz marży handlowej (prowizji, narzutów) przedsiębiorstw obrotu towarowego po potrąceniu podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych,
3)
fundusz rezerwowy w wysokości określonego w bilansie dochodów i wydatków odsetka od kwoty odpisu na fundusz rozwoju przedsiębiorstw (pkt 2),
4)
wpłatę do budżetu w wysokości zysku planowanego, pomniejszonego o kwoty przeznaczone na cele określone w pkt 1, 2 i 3.
2.
W przedsiębiorstwach planowany zysk dzieli się na:
1)
fundusz zakładowy,
2)
fundusz rozwoju przedsiębiorstwa w wysokości określonej w ust. 1 pkt 2,
3)
wpłatę do budżetu w wysokości zysku planowanego, pomniejszonego o kwoty przeznaczone na cele określone w pkt 1 i 2.
§  10.
1.
Przy rozliczeniach miesięcznych i rocznych podstawą do wyliczenia należnej wpłaty z zysku jest zysk (wynik rozliczeniowy), wykazany w sprawozdaniu finansowym, pomniejszony o należne odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Wpłatę z zysku (wyniku rozliczeniowego) przy rozliczeniach miesięcznych i rocznych stanowi ta część zysku (wyniku rozliczeniowego) określonego w ust. 1, jaka wynika ze stosunku procentowego planowanej rocznej wpłaty z zysku do rocznego (wyniku rozliczeniowego) planowanego, pomniejszonego o planowany roczny odpis na fundusz zakładowy.
§  11.
1.
Nie dopłacone kwoty wpłat z zysku ustalone na podstawie rozliczeń miesięcznych i rocznych podlegają dodatkowej wpłacie.
2.
Nadpłacone kwoty wpłat z zysku ustalone na podstawie rozliczeń miesięcznych i rocznych podlegają zaliczeniu na poczet wpłat okresu następnego lub też zwrotowi w terminie 5 dni od daty otrzymania odpowiedniego wniosku.

III.

Rozliczenia z tytułu różnic wyrównawczych cen.

§  12.
1.
Na pokrycie ujemnych różnic wyrównawczych cen Ministerstwo przelewa na rzecz centralnych zarządów dotacje wyrównawcze w kwotach odpowiadających 1/12 dotacji planowanych, przewidzianych w rocznych wskaźnikach finansowych centralnych zarządów, w terminach określonych w § 8.
2.
Rozliczeń wynikowych oraz przelewów z tytułu różnic wyrównawczych cen dokonują centralne zarządy na podstawie miesięcznych i rocznych sprawozdań finansowych w ciągu 5 dni od terminu ustalonego do składania Ministerstwu zbiorczych sprawozdań finansowych.
3.
Ponadplanowe i nie planowane ujemne różnice wyrównawcze cen centralnych zarządów wynikające z przekroczenia planu sprzedaży mogą być finansowane z nie wykorzystanych na ten cel środków w skali Ministerstwa, a w razie ich braku - z funduszu rezerwowego.
4.
Do rozliczeń z tytułu różnic wyrównawczych cen mają zastosowanie przepisy § 11.
§  13.
1.
W rozliczeniach centralnego zarządu z przedsiębiorstwem mają zastosowanie przepisy zarządzenia nr 176 Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 30 grudnia 1957 r. w sprawie dokonywania w 1958 r. rozliczeń z tytułu różnic między wartością sprzedaży w cenach zbytu a wartością sprzedaży w cenach rozliczeniowych oraz kontroli tych rozliczeń w przedsiębiorstwach i centralnych zarządach.
2.
Do rozliczeń z tytułu różnic wyrównawczych cen mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 12 ust. 1, 3 i 4.

IV.

Rozliczenia strat i dotacji celowych.

§  14.
1.
Dotacje na pokrycie strat i dotacje celowe przelewane są w kwocie odpowiadającej 1/12 dotacji planowanych przewidzianych w rocznych wskaźnikach do planu.
2.
Rozliczenia z otrzymanych dotacji następują w terminach określonych w § 7 ust. 1.
3.
W razie gdy strata wykazana w miesięcznym sprawozdaniu finansowym jest niższa od dotacji planowanych, ustalonych zgodnie z ust. 1 za okres od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, należną dotację ustala się w wysokości faktycznie poniesionej straty powiększonej o kwoty odpisów na fundusz zakładowy w wysokości określonej odrębnymi przepisami i fundusz rozwoju przedsiębiorstwa. Nadpłacone kwoty podlegają zwrotowi lub zaliczeniu na poczet dotacji okresu następnego. W rozliczeniach miesięcznych należy przyjmować kwoty funduszu zakładowego i funduszu rozwoju w wysokościach faktycznie naliczonych kwot.
4.
Jeżeli strata wykazana w miesięcznym sprawozdaniu finansowym jest większa od dotacji planowanej, ustalonej zgodnie z ust. 1 za okres od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, należną dotację ustala się w wysokości dotacji planowanych, dodatkowa dotacja zaś na pokrycie ponadplanowych bądź nie planowanych strat może być przyznana w ciągu roku z części dotacji nie wykorzystanej przez inne przedsiębiorstwa bądź centralne zarządy na podstawie odpowiednio uzasadnionych wniosków z zachowaniem przepisu § 13 ust. 2 uchwały Rady Ministrów. Ponadplanowe i nie planowane straty, powstałe na skutek przekroczenia planu sprzedaży, mogą być pokryte z funduszu rezerwowego centralnego zarządu bądź Ministerstwa.
5.
Jeżeli zamiast straty w miesięcznym i rocznym sprawozdaniu finansowym wykazany zostanie zysk, osiągnięty zysk podlega odprowadzeniu na rzecz jednostki nadrzędnej po uwzględnieniu należnych odpisów na fundusz zakładowy, fundusz rozwoju i fundusz rezerwowy. Udzielona dotacja na sfinansowanie strat przy rozliczeniach miesięcznych podlega zwrotowi lub zaliczeniu na poczet dotacji okresu następnego bądź przekazaniu na fundusz rezerwowy.
6.
Ministerstwo oraz centralne zarządy mogą wstrzymać udzielenie dotacji na pokrycie strat, dotacji celowych bądź ustalić je w kwotach mniejszych lub większych, jeżeli uzasadnia to stan finansowy przedsiębiorstwa. Wprowadzone zmiany nie mogą spowodować jednak podwyższenia kwot rocznych dotacji planowanych, przewidzianych w rocznych wskaźnikach do planu.
7.
Po upływie roku sprawozdawczego straty nie podlegają rozliczeniu. Nie wykorzystane przez Ministerstwo bądź centralne zarządy dotacje na pokrycie strat oraz dotacje celowe przeznacza się na fundusz rezerwowy.

V.

Sprawozdawczość i kontrola.

§  15.
1.
Ministerstwo przedstawia Ministerstwu Finansów, centralne zarządy Ministerstwu, a przedsiębiorstwa centralnym zarządom rozliczenia miesięczne i roczne według wzoru ustalonego w załączniku nr 2 w terminie przewidzianym dla przedstawienia jednostce nadrzędnej sprawozdania finansowego.
2.
Przedstawiane rozliczenia, o których mowa w ust. 1, podlegają sprawdzeniu w ciągu 5 dni od daty otrzymania.
3.
Dopłaty, jak również zwroty wynikające ze sprawdzonych rozliczeń miesięcznych powinny być dokonane w ciągu 5 dni od daty otrzymania sprawdzonego rozliczenia, a dopłaty wynikające z rozliczeń rocznych - w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia bilansu rocznego.
4.
Jeżeli w terminach przewidzianych dla złożenia zbiorczych sprawozdań finansowych jednostki nadrzędne nie dysponują sprawozdaniami finansowymi wszystkich jednostek podległych, powinny one przy sporządzaniu rozliczeń oprzeć się w odniesieniu do jednostek, które nie złożyły sprawozdań, na danych ostatniego sprawozdania finansowego uzupełniając je za okres objęty rozliczeniem danymi planowanymi. W tych przypadkach rozliczenia traktuje się jako wstępne, a rozliczenie ostateczne przeprowadza się po sporządzeniu pełnego sprawozdania finansowego.
§  16.
1.
W razie niedokonania przez centralny zarząd wpłat na rzecz Ministerstwa w terminach ustalonych niniejszym zarządzeniem bank dokona - na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowych wystawionego przez Ministerstwo lub organ finansowy - przelewu odpowiedniej kwoty na rzecz Ministerstwa obciążając rachunek rozliczeń centralnego zarządu.
2.
Przepisy ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie w razie niedokonania wpłat przez przedsiębiorstwa na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej, z tym że przelewy mogą nastąpić również na wniosek centralnego zarządu i organu finansowego.
3.
Przedsiębiorstwa, które nie uiszczą w terminach ustalonych w niniejszym zarządzeniu należnych wpłat na rachunek rozliczeń jednostek nadrzędnych, przekazują na rachunek dochodów budżetowych właściwego organu finansowego odsetki za zwłokę w wysokości 0,05% za każdy dzień zwłoki.
4.
Ministerstwo może wstrzymać przekazanie należnych dotacji dla tych centralnych zarządów, a centralne zarządy dla tych przedsiębiorstw, które nie składają w terminie rozliczeń oraz nie dokonują w obowiązujących terminach wpłat na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej.
§  17.
1.
Ministerstwo Finansów i właściwe organy finansowe sprawują nadzór nad przebiegiem i prawidłowością rozliczeń Ministerstwa, centralnych zarządów i przedsiębiorstw na podstawie otrzymanych od nich odpisów wskaźników finansowych, zawiadomień o przelewach i rozliczeń wynikowych. W razie stwierdzenia nieprawidłowości, polegających na nieprzestrzeganiu przepisów niniejszego zarządzenia, organy finansowe obowiązane są sprostować rozliczenie, zawiadamiając o tym Ministerstwo lub jednostkę nadrzędną.
2.
Za właściwy organ finansowy dla centralnego zarządu rozumie się wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m.st. Warszawy, m. Łodzi, m. Krakowa, m. Poznania i m. Wrocławia), dla przedsiębiorstwa zaś wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat), na którego terenie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa.

VI.

Rozliczenia z tytułu zysków za 1957 r. i środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1958 r.

§  18.
1.
Rozliczeń z tytułu zysku za 1957 r. i środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1958 r. dokonuje się zgodnie z przepisami zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lutego 1957 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych (Monitor Polski Nr 16, poz. 119) z zachowaniem przepisu § 6 uchwały Rady Ministrów.
2.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się na rachunkach rozliczeń 1957 r. (starych).
3.
Po dokonaniu odpisów na fundusz scentralizowany za 1957 r. Ministerstwo przeksięguje ten fundusz łącznie z funduszem za 1956 r. na nowo otwarty rachunek funduszu rezerwowego, o którym mowa w § 5 ust. 1.
4.
Ewentualne pozostałości środków na rachunkach rozliczeń 1957 r. (starych) po dokonaniu rozliczeń, o których mowa w ust. 1 i 3 - należy przelać na dochód budżetu jako nadwyżkę środków obrotowych.

VII.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  19.
W razie osiągnięcia przez Ministerstwo zysku ponadplanowego za rok 1958, od należnej wpłaty z zysku do budżetu, ustalonej zgodnie z § 10 niniejszego zarządzenia, odlicza się 6,9% zysku ponadplanowego i przeznacza się tę część zysku na dodatkowe uzupełnienie funduszu rezerwowego. Za zyski ponadplanowe nie mogą być uważane dodatkowe zyski osiągnięte na skutek wykonania zadań ustalonych na podstawie odrębnych przepisów, a w szczególności uchwały nr 42 Rady Ministrów z dnia 26 lutego 1958 r. w sprawie zadań polityki zatrudnienia w uspołecznionych zakładach pracy (Monitor Polski Nr 16, poz. 100).
§  20.
W sprawach nie uregulowanych i nie objętych niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednio przepisy:
1)
uchwały Rady Ministrów,
2)
do wpłat do budżetu - dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) oraz dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25),
3)
do dotacji budżetowych - dekretu z dnia 17 grudnia 1952 r. o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu Państwa (Dz. U. z 1952 r. Nr 50, poz. 334, z 1954 r. Nr 25, poz. 94, Nr 56, poz. 278 i z 1957 r. Nr 1, poz. 5) oraz przepisy wydane na jego podstawie.
§  21.
Dla rozliczeń, począwszy od 1958 r., otwiera się nowe rachunki rozliczeń, o których mowa w § 5.
§  22.
Przepisy niniejszego zarządzenia dotyczą przedsiębiorstw eksperymentujących, z tym że w zakresie podziału zysku i rozliczenia środków obrotowych stosują one zasady ustalone w ich statutach.
§  23.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą do rozliczeń począwszy od 1 stycznia 1958 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

..............................................................

(nazwa i adres jednostki rozliczającej się)

Zarządy centralne i przedsiębiorstwa sporządzają w 3 egzemplarzach, z których jeden przesyłają jednostce nadrzędnej, drugi właściwemu organowi finansowemu, a trzeci pozostawiają u siebie.

ZAWIADOMIENIE

.......................................................................................... zawiadamia, że w dniu .......... 195.. r.

(jednostka przelewająca)

przelano na rachunek dochodów budżetowych budżetu centralnego (dział ................................ rozdział ....................... § ....) Ministerstwu Finansów - Departament Dochodów Państwowych - na rachunek rozliczeń Ministerstwa - zarządu centralnego*) w ................................................ do Oddziału Narodowego Banku Polskiego w ............. na konto nr .......... kwotę zł .... tytułem .......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

za okres ........................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

według poniższego rozliczenia:

Zestawienie na dzień .......... 195.. r.

(bez wpłaty podanej wyżej)

Lp. Wyszczególnienie Złotych Złotych Uwagi
1 Ogółem należne wpłaty od początku roku
2 Ogółem dokonane wpłaty
3 Kwoty zwrotów
4 Stan wpłat na koniec okresu (2-3)
5 Podlega uiszczeniu (1-4)
6 Nadpłata do zwrotu lub zaliczenia na okres następny (4-1)

**) Należne odsetki za zwłokę w kwocie zł .... licząc ... dni po 0,05% za każdy dzień zwłoki od sumy zł ... przelano na rachunek dochodów budżetowych budżetu (dział .... rozdział ....) w dniu .......... 195.. r. czekiem-zleceniem przelewowym nr ....

............, dnia ......................... 195.. r.

.....................................

(podpisy)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

**) Dotyczy tylko przedsiębiorstw.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

......................................................

Ministerstwo*) centralny zarząd**)

Przedsiębiorstwo***)

MIESIĘCZNE - ROCZNE ROZLICZENIE ZA OKRES

od 1.I.195.. r. do 31.XII.195.. r.

w tysiącach złotych

Lp. Wyszczególnienie Plan roczny Wykonanie
1 2 3 4
1 Zysk
2 Różnice wyrównawcze cen ±
3 Wynik rozliczeniowy (1 ± 2)
4 Fundusz zakładowy
5 " rozwoju X
6 " rezerwowy X
7 Wpłata z zysku
(wyniku rozliczeniowego) X
8 Zysk do rozliczenia (1 — 4)
9 Wynik rozliczeniowy do rozliczenia (3 — 4)
10 Wskaźnik % wpłaty z zysku (wyniku rozliczeniowego) 7:8 lub 7 : 9
11 Odpisy z zysku — wyniku rozliczeniowego:
1) na fundusz rozwoju:
a) należne
b) faktyczne
t) różnica: do przypisu +
do odpisu —
2) na fundusz rezerwowy:
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: do przypisu +
do odpisu —
12 Wpłaty z zysku — wyniku rozliczeniowego:
a) należne (8 lub 9x10)
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
13 Wpłaty z tytułu dodatnich różnic wyrównawczych ten:
a) należne.
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
Lp. Wyszczególnienie Plan roczny Wykonanie
6 6 7 8
1 Strata
2 Dotacje celowe:
a) na fundusz zakładowy X
b) " " rozwoju X
c) " " rezerwowy X
3 Strata w związku z przekroczeniem planu sprzedaży
4 Strata ponadplanowa
5 Dotacje na:
1) straty:
a) należne
b) taktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
2) ujemne różnice wyrównawcze cen:
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
6 Dotacje celowe na:
1) fundusz zakładowy
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
2) fundusz rozwoju
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
3) fundusz rezerwowy
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —

Dnia .......... 195 .. r.

Sprawdzono:

Dnia .......... 195 .. r.

.................

(podpis)

...........................................................

(podpisy jednostki sporządzającej)

______

*) Ministerstwo sporządza w 5 egzemplarzach, z których cztery otrzymuje właściwy departament finansujący Ministerstwa Finansów, a piąty pozostaje w Ministerstwie.

**) Centralny zarząd sporządza w 4 egzemplarzach, z których trzy otrzymuje Ministerstwo, a czwarty pozostaje w centralnym zarządzie. Po sporządzeniu jeden egzemplarz Ministerstwo zwraca centralnemu zarządowi, drugi przesyła właściwemu organowi finansowemu.

***) Przedsiębiorstwo sporządza w 4 egzemplarzach, z których trzy otrzymuje centralny zarząd, czwarty pozostaje w przedsiębiorstwie. Z trzech egzemplarzy zarząd centralny po sporządzeniu zwraca jeden egzemplarz przedsiębiorstwu, drugi przesyła właściwemu organowi finansowemu.

Uwaga: Potrącenia na fundusz rezerwowy wykazują tylko jednostki upoważnione do jego tworzenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1958.36.203

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rozliczenia z tytułu zysków, strat i różnic wyrównawczych cen jednostek organizacyjnych podległych nadzorowi Ministra Przemysłu Chemicznego oraz rozliczenia tych jednostek z tytułu nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1958 r.
Data aktu: 21/04/1958
Data ogłoszenia: 13/05/1958
Data wejścia w życie: 13/05/1958, 01/01/1958