Zasady, warunki i tryb zwalniania rolniczych spółdzielni produkcyjnych od spłaty długoterminowych kredytów bankowych, zaciągniętych na wyposażenie w pierwsze zespołowe obory, chlewnie i owczarnie.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW ROLNICTWA I FINANSÓW
z dnia 22 sierpnia 1956 r.
w sprawie zasad, warunków i trybu zwalniania rolniczych spółdzielni produkcyjnych od spłaty długoterminowych kredytów bankowych, zaciągniętych na wyposażenie w pierwsze zespołowe obory, chlewnie i owczarnie.

Na podstawie § 2 uchwały nr 257 Prezydium Rządu z dnia 2 czerwca 1956 r. w sprawie pomocy finansowej Państwa w rozwoju hodowli zespołowej bydła, trzody chlewnej i owiec w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych (Monitor Polski Nr 51, poz. 575) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest użyte określenie:
1) 1
budowa - należy przez to rozumieć także odbudowę, przebudowę i adaptację oraz urządzenia mechanizacji prac w hodowli,
2)
zakup - należy przez to rozumieć także koszty doprowadzenia obiektu do stanu używalności.
§  2.
1.
Za pierwszą oborę, chlewnię i owczarnię - w odniesieniu do nowowznoszonych budynków - należy uważać pierwszy budynek bądź część budynku - segment, wykonany według dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
2.
Wielkość nowowznoszonego pierwszego budynku powinna być zaplanowana w zależności od wielkości posiadanego areału i faktycznych warunków gospodarczych spółdzielni.
3.
W zależności od rzeczywistych aktualnych możliwości spółdzielni budynek powinien być wybudowany w całości lub częściowo (segment) w wielkości zabezpieczającej pomieszczenie co najmniej dla obsady inwentarza żywego określonej w § 4.
4.
W odniesieniu do budynków odbudowanych, przebudowanych lub adaptowanych bądź zakupionych - za pierwszą oborę, chlewnię i owczarnię uważa się następującą ilość stanowisk:

dla bydła do 80 stanowisk

dla trzody chlewnej " 100 "

dla owiec " 500 "

uwzględniając aktualne możliwości spółdzielni, posiadany przez spółdzielnię areał użytków rolnych oraz obsadę inwentarza żywego określoną w § 4.

4a. 2
Jeżeli przed zbudowaniem pierwszej obory, chlewni, owczarni, spółdzielnia przystosowała dla pomieszczenia inwentarza na okres przejściowy budynek nie odpowiadający w pełni wymaganiom racjonalnej gospodarki hodowlanej, za pierwszą oborę, chlewnię, owczarnię w rozumieniu niniejszego zarządzenia należy uważać budynek nowo wybudowany.
5. 3
Budynki odbudowane, przebudowane i adaptowane, użytkowane w spółdzielniach jako budynki inwentarskie uniwersalne (bydło i inne gatunki zwierząt razem), mogą być przez organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej uznane za łączne pierwsze obiekty pod warunkiem wykorzystania ich do hodowli zespołowej i osiągnięcia co najmniej w jednym gatunku zwierząt obsady określonej w § 4.
6. 4
Przez urządzenia mechanizacji prac w hodowli należy rozumieć wyposażenie obór, chlewni i owczarni już istniejących lub nowo wybudowanych we wszelkie urządzenia techniczne niezbędne dla prawidłowej organizacji hodowli, jak np.: instalacje elektryczne, ujęcie i doprowadzenie wody, urządzenia do automatycznego pojenia i mechanicznego udoju, urządzenia do mechanizacji transportu pasz i obornika itp.
§  3.
1.
Za koszt budowy bądź zakupu pierwszej obory, chlewni, owczarni, będących podstawą zwolnienia spółdzielni produkcyjnej od spłaty części lub całości długoterminowego kredytu bankowego (§§ 1 i 3 uchwały nr 257 Prezydium Rządu z dnia 2 czerwca 1956 r. - Monitor Polski Nr 51, poz. 575) przyjmować należy rzeczywisty koszt budowy albo zakupu każdego obiektu, ustalony w protokołach odbioru przez służbę budowlaną prezydiów powiatowych rad narodowych, pomniejszony o ewentualną dotację udzieloną na dany obiekt przez Skarb Państwa.
2.
W razie braku protokołu odbioru robót w odniesieniu do obiektów budowanych do roku 1951 włącznie koszt należy przyjąć według zatwierdzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, na której podstawie obiekt został wykonany.
3. 5
Jeżeli urządzenia mechanizacji prac w hodowli lub budowa gnojowni czy silosu nie były uwzględnione w dokumentacji projektowo-kosztorysowej pierwszej obory, chlewni i owczarni, koszty późniejszego wyposażenia tych budynków w wymienione urządzenia mogą być włączone do ogólnego kosztu ich budowy i objęte umorzeniem na zasadach ustalonych w § 4.
§  4. 6
1.
Spółdzielnia produkcyjna może uzyskać zwolnienie od spłaty kredytu bankowego do wysokości 50% kosztów budowy lub zakupu pierwszego budynku inwentarskiego pod warunkiem, że osiągnie rejonową normę obsady inwentarza zespołowego (§ 5 ust. 1) i budynek zostanie racjonalnie wykorzystany.
2.
Umorzenie kredytu bankowego, zaciągniętego na urządzenia mechanizacji prac w hodowli do wysokości 50% kosztów tych urządzeń, może nastąpić pod warunkiem osiągnięcia przez spółdzielnię takiej ilości inwentarza zespołowego, która zapewnia odpowiednio wykorzystanie wprowadzonych urządzeń. Za podstawę do ustalenia wysokości kwoty podlegającej umorzeniu przyjmuje się koszty wyposażenia budynków w urządzenia mechanizacji prac w hodowli, pomniejszone o wykorzystane na ten cel środki z Funduszu Rozwoju Rolnictwa.
§  5.
1. 7
Normy rejonowe ustalają w drodze uchwał prezydia wojewódzkich rad narodowych; normy - w przeliczeniu na każde 100 hektarów użytków rolnych w spółdzielni - nie mogą być niższe niż:
1)
dla bydła (stado podstawowe łącznie z młodzieżą przewidzianą dla tego stada) - 10 sztuk;
2)
dla trzody chlewnej (produkcja przeznaczona na sprzedaż w przeliczeniu na sztuki 100-kilogramowe) - 30 sztuk;
3)
dla owiec - 50 sztuk.
1a. 8
Spółdzielniom, które nie posiadają dostatecznych warunków naturalnych do prowadzenia hodowli owiec, a wybudowały już owczarnie przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia - organ administracji rolnej prezydium wojewódzkiej rady narodowej może odpowiednio obniżyć normę rejonową poniżej 50 sztuk owiec na 100 hektarów użytków rolnych.
2.
Sprzedane Centrali Obrotu Zwierzętami Hodowlanymi sztuki zwierząt zalicza się do obsady danego gatunku zwierząt (normy rejonowej) według zasad następujących:
1)
każdego odchowanego i sprzedanego buhaja - jako jedną sztukę,
2)
każdego odchowanego i sprzedanego tryka - jako dwie sztuki,
3)
sprzedane knurki hodowlane zalicza się do produkcji trzody chlewnej w wadze zwiększonej o 25%, loszki zaś o 15%.
3.
Przy ustalaniu poziomu produkcji trzody chlewnej należy brać pod uwagę zarówno sztuki sprzedane w ciągu roku, jak i przeznaczone do sprzedaży w rocznym podziale dochodów spółdzielni.
§  6. 9
1.
W przypadkach gdy spółdzielnia systematycznie pomija w zbycie nadwyżek uspołecznione punkty skupu, organ administracji rolnej prezydium wojewódzkiej rady narodowej może uzależnić przyznanie zwolnienia od spłaty kredytów, o którym mowa w § 4, od dostarczenia przez spółdzielnię produkcyjną do uspołecznionych punktów skupu określonych nadwyżek żywca.
2. 10
Co do spółdzielni produkcyjnych, w których hodowla owiec posiada charakter uzupełniający (nie główny), dla zwolnienia od spłaty kredytu bankowego zaciągniętego na budowę lub zakup pierwszej owczarni organ administracji rolnej prezydium wojewódzkiej rady narodowej może zastosować niższe normy obsady niż określone w § 5.
3.
Co do spółdzielni produkcyjnych, w których hodowla owiec została uznana za główny kierunek hodowli, organy administracji rolnej prezydia powiatowych rad narodowych mogą zastosować dla norm obsady bydła częściowo normy zamienne przez przeliczenie tych sztuk owiec, które przekraczają określoną dla owiec normę (§ 4). Dla celów przeliczeń należy przyjąć 6 - 8 sztuk owiec za 1 sztukę bydła.
4. 11
(skreślony).
5. 12
(skreślony).
§  7.
1.
Zwolnienie od spłaty długoterminowych kredytów bankowych następuje po osiągnięciu przez spółdzielnie produkcyjne rejonowych norm rozwoju zespołowej hodowli (§ 4). Ponadto warunkiem zwolnienia od spłaty jest wykonanie obowiązkowych dostaw żywca oraz przestrzeganie przez spółdzielnie produkcyjne podstawowych norm statutowych.
2. 13
(skreślony).
§  8.
1.
Gdy budowa lub zakup pierwszej obory, chlewni i owczarni zostały sfinansowane kredytem bankowym tylko częściowo, a osiągnięty przez spółdzielnię produkcyjną rozwój hodowli zespołowej uzasadnia zastosowanie zwolnień od spłaty przekraczających kwotę kredytu bankowego zaciągniętego na budowę lub zakup pierwszej obory, chlewni i owczarni, spółdzielnia produkcyjna może być zwolniona od spłaty innych kredytów na budownictwo (§ 3 ust. 2 uchwały), przy czym łączne zwolnienie nie może przekraczać 50% kosztów budowy lub zakupu.
2.
W przypadkach wymienionych w ust. 1 wysokość zwolnienia od spłaty kredytów udzielonych przed 1956 r. nie może przekraczać ogólnego zadłużenia spółdzielni produkcyjnej na budownictwo w dniu 31 grudnia 1955 r.
3.
W razie dokonania przez spółdzielnię produkcyjną spłaty kredytu po dniu 31 grudnia 1955 r. za podstawę do zwolnienia od spłaty należy przyjąć stan zadłużenia na dzień 31 grudnia 1955 r.
4.
Spłacone po dniu 31 grudnia 1955 r. sumy kredytów na budowę lub zakup pierwszej obory, chlewni i owczarni, które przy uwzględnieniu rejonowych norm rozwoju hodowli zespołowej podlegają zwolnieniu od spłaty, Bank Rolny zalicza na spłatę zapadłych rat innych kredytów inwestycyjnych bądź na rachunek środków inwestycyjnych spółdzielni produkcyjnej.
§  9.
1.
Wnioski o zwolnienie od spłaty długoterminowych kredytów bankowych na budowę lub zakup pierwszej obory, chlewni i owczarni rolnicze spółdzielnie produkcyjne składają do oddziałów (placówek) Banku Rolnego.
2. 14
Do wniosków spółdzielnie produkcyjne powinny dołączyć protokoły odbioru robót bądź dokumenty stwierdzające koszt budowy lub zakupu pierwszej obory, chlewni i owczarni, zaświadczenie organu administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej o osiągnięciu poziomu hodowli określonego w § 4 oraz ewentualnie dowody wykonania innych warunków uprawniających do ubiegania się o zwolnienie od spłaty kredytów.
3.
Bank Rolny uprawniony jest do sprawdzenia, czy wnioski spółdzielni produkcyjnych o przyznanie zwolnień odpowiadają warunkom określonym w niniejszym zarządzeniu.
§  10. 15
1.
Otrzymane od spółdzielni produkcyjnych wnioski oddział (placówka) Banku Rolnego przedstawia do rozpatrzenia organowi administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej.
2.
Decyzję co do przyznania i rozmiaru zwolnienia od spłaty kredytu bankowego podejmuje prezydium powiatowej rady narodowej na podstawie opinii przedstawionej przez organ administracji rolnej tego prezydium w porozumieniu z dyrektorem oddziału (pełnomocnikiem) Banku Rolnego i zarządem powiatowego lub wojewódzkiego związku rolniczych spółdzielni produkcyjnych.
§  10a. 16
Jeżeli w okresie do dnia 31 grudnia 1957 r. spółdzielnia produkcyjna uległa reorganizacji i wskutek wystąpienia części członków oraz zmniejszenia obszaru gruntów nastąpiło obniżenie jej potencjału gospodarczego, prezydium powiatowej rady narodowej, po zasięgnięciu opinii organu administracji rolnej tegoż prezydium i dyrektora oddziału (pełnomocnika) Banku Rolnego oraz zarządu powiatowego lub wojewódzkiego związku kółek rolniczych, może:
1)
zmniejszyć dla tej spółdzielni rejonową normę obsady inwentarza zespołowego, przy zachowaniu jednak przepisów § 5 ust. 1,
2)
zezwolić na zastosowanie ulgi przewidzianej w § 4 również w przypadku przejściowego częściowego wykorzystania budynku w innych celach gospodarczych niż hodowlane.
§  11. 17
Decyzję o przyznaniu spółdzielni produkcyjnej zwolnień od spłaty kredytów organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej przesyła do właściwego oddziału (placówki) Banku Rolnego, który na podstawie decyzji odpisuje z rachunku spółdzielni produkcyjnej kwotę równającą się wysokości przyznanego zwolnienia oraz zawiadamia o tym zainteresowaną spółdzielnię produkcyjną.
§  12.
W razie połączenia się dwóch lub więcej spółdzielni produkcyjnych w jedną, przepisy niniejszego zarządzenia mogą być stosowane do każdej z b. spółdzielni produkcyjnych.
§  13.
Bank Rolny przedstawia Ministrowi Finansów w terminie 1 kwietnia i 1 października każdego roku sprawozdanie o wysokości sum odpisanych z rachunków rolniczych spółdzielni produkcyjnych z tytułu zwolnień od spłaty długoterminowych kredytów bankowych, celem pokrycia tych sum przez budżet Państwa.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 12 listopada 1959 r. (M.P.59.96.515) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 listopada 1959 r.
2 § 2 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.
3 § 2 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.
4 § 2 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 12 listopada 1959 r. (M.P.59.96.515) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 listopada 1959 r.
5 § 3 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 12 listopada 1959 r. (M.P.59.96.515) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 listopada 1959 r.
6 § 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 12 listopada 1959 r. (M.P.59.96.515) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 listopada 1959 r.

7 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.
8 § 5 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.
9 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.
10 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.
11 § 6 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.
12 § 6 ust. 5 skreślony przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.
13 § 7 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 5 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.
14 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.
15 § 10:

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 28 czerwca 1962 r. (M.P.62.61.292) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 sierpnia 1962 r.

16 § 10a:

- dodany przez § 1 pkt 8 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.

- zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 czerwca 1962 r. (M.P.62.61.292) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 sierpnia 1962 r.

17 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 września 1958 r. (M.P.58.70.409) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1958 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.75.878

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady, warunki i tryb zwalniania rolniczych spółdzielni produkcyjnych od spłaty długoterminowych kredytów bankowych, zaciągniętych na wyposażenie w pierwsze zespołowe obory, chlewnie i owczarnie.
Data aktu: 22/08/1956
Data ogłoszenia: 12/09/1956
Data wejścia w życie: 12/09/1956