Rozszerzenie uprawnień dyrektorów państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.

ZARZĄDZENIE NR 179
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 4 lipca 1956 r.
o rozszerzeniu uprawnień dyrektorów państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.

W oparciu o postanowienia § 5 ust. 2 i 3 uchwały Komitetu Centralnego PZPR i Rady Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 9 kwietnia 1956 r. o rozszerzeniu uprawnień dyrektorów państwowych przedsiębiorstw przemysłowych zarządza się, co następuje:
§  1.
Dyrektorom państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych przysługują w zakresie planowania uprawnienia do:

1. zatwierdzania szczegółowych planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw we wszystkich wskaźnikach techniczno-produkcyjno-ekonomicznych, opracowanych na podstawie rocznych planów ustalonych dla przedsiębiorstw przez jednostki nadrzędne. Wykaz wskaźników rocznych planów dla przedsiębiorstw ustalonych przez jednostki nadrzędne (jednolitych dla wszystkich przedsiębiorstw) załącza się do niniejszego zarządzenia. Podstawą do oceny rocznych wyników pracy przedsiębiorstw są plany ustalone dla nich przez jednostki nadrzędne również wówczas, gdy zawarte w nich zadania planowe zostały podwyższone w planach szczegółowych zatwierdzonych przez dyrektora przedsiębiorstwa. W przypadku niewykonania planu rocznego ze względu na brak zleceń, dokumentacji lub materiałów, podstawą do oceny rocznych wyników pracy przedsiębiorstwa, jako kryterium dodatkowe, jest suma planów kwartalnych, zmienionych za zgodą władz nadrzędnych;

2. zatwierdzania planów miesięcznych przedsiębiorstwa opracowywanych na podstawie kwartalnych wycinków z placu rocznego; w razie niemożności wykonania z przyczyn obiektywnych planu kwartalnego równego kwartalnemu wycinkowi planu rocznego zmiana planu kwartalnego łącznie ze zmianą kwartalnego planu funduszu płac wymaga zgody jednostki nadrzędnej; plany miesięczne powinny być oparte o harmonogramy robót i nie mogą naruszać obowiązujących terminów oddawania obiektów do użytku;

3. dokonywania zmian planów miesięcznych dla budów w terminie do dnia 15 miesiąca planowanego bez naruszania globalnej kwoty planu miesięcznego przedsiębiorstwa po uprzednim uzgodnieniu tych zmian z inwestorem bezpośrednim; dokumenty dotyczące aktualnego stanu planu miesięcznego budów powinny być przechowywane na budowach i w zjednoczeniu w sposób umożliwiający kontrolę;

4. przyjmowania zleceń rocznych i wieloletnich na roboty budowlano-montażowe w ramach planów inwestycyjnych centralnych i terenowych;

5. przyjmowania od przedsiębiorstw i instytucji państwowych zleceń na roboty budowlano-montażowe oraz zamówień na dostawę wyrobów produkcji pomocniczej lub świadczenia usług nie objętych planem - zgodnie z obowiązującymi przepisami - jeżeli ich wykonanie jest możliwe bez uszczerbku dla realizacji planu.

§  2.
Dyrektorom państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych przysługują w zakresie inwestycji własnych i kapitalnych remontów uprawnienia do:

1. zatwierdzania w porozumieniu z generalnym wykonawcą miesięcznych harmonogramów robót budowlano-montażowych pod warunkiem nienaruszania terminów oddawania obiektów do użytku;

2. dokonywania w ramach tytułu inwestycyjnego zmian polegających na przesunięciach limitów między poszczególnymi składnikami, z tym że zmiany te:

a)
powinny się mieścić w ramach zatwierdzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
b)
nie mogą powodować przesunięcia na dalszy okres terminów oddawania inwestycji do użytku, ustalonych w spisach tytułów inwestycyjnych,
c)
podlegają uzgodnieniu z wykonawcą obcym, jeżeli dotyczą robót budowlano-montażowych;

3. przekraczania limitu inwestycyjnego o wartość maszyn i urządzeń, które zgodnie z planem miały być zmontowane dopiero w następnym roku, a których zmontowanie stało się możliwe w danym roku ze względu na przyspieszenie robót i wygospodarowanie lub uzyskanie środków inwestycyjnych na pokrycie kosztów montażu;

4. zatwierdzania zakresu rzeczowo-finansowego inwestycji pozalimitowych, finansowanych z funduszu zakładowego oraz funduszu na popieranie produkcji ubocznej. Inwestycje na cele socjalno-bytowe oraz inwestycje pozalimitowe z funduszu zakładowego powinny być zatwierdzane po zasięgnięciu opinii rady zakładowej;

5. zatwierdzania projektów technicznych i roboczych dla inwestycji o wartościach granicznych ustalonych zarządzeniem właściwego ministra - z wyjątkiem projektów zastrzeżonych do zatwierdzania przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;

6. zatwierdzania rocznego planu kapitalnych remontów w ramach limitów finansowych określonych przez jednostkę nadrzędną oraz wprowadzania do tego planu zmian w ciągu roku, przy zabezpieczeniu wykonania planów produkcyjnych oraz utrzymania majątku trwałego w należytym stanie;

7. pokrywania w gospodarczo uzasadnionych przypadkach z funduszu amortyzacyjnego - w ramach rocznego planu kapitalnych remontów - kosztów modernizacji maszyn i urządzeń, jeżeli modernizacja jest przeprowadzana równocześnie z kapitalnym remontem maszyn lub urządzenia, jak również kosztów zakupu i montażu maszyn lub urządzeń przeznaczonych do zastąpienia zużytych, jeżeli wymiana tych maszyn i urządzeń jest bardziej uzasadniona niż poddanie ich kapitalnemu remontowi;

8. wykonywania drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji, modernizacji, racjonalizacji, rozszerzania produkcji artykułów szerokiego spożycia, usprawnienia gospodarki magazynowo-transportowej, zagospodarowania nieczynnych obiektów z kredytów bankowych udzielanych przez banki finansujące działalność eksploatacyjną;

9. zlecania i opłacania ze środków przeznaczonych na inwestycje lub kapitalne remonty dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji i kapitalnych remontów oraz adaptacji projektów typowych pracownikom własnym i obcym (z wyłączeniem pracowników biur projektów) - przy spełnianiu następujących warunków:

a)
wartość kosztorysowa inwestycji lub kapitalnych remontów nie przekracza 750 tysięcy zł, a łączne koszty zleconej dokumentacji - kwoty 5 tysięcy zł,
b)
wartość zleconej adaptacji projektu typowego nie przekracza 5 tysięcy zł;

10. dysponowania składnikiem zbiorczego zestawienia kosztów budowy lub kosztorysu generalnego na roboty nie przewidziane w razie potrzeby pokrycia kosztów budowy w ramach kosztorysu;

11. zlecania własnym pracownikom sprawowania nadzoru inwestycyjnego, jeżeli wartość inwestycji nie przekracza 500 tysięcy zł.

§  3.
Dyrektorom państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych przysługują w zakresie organizacji przedsiębiorstwa - zatrudnienia, płac i spraw finansowych uprawnienia do:

1. ustalania szczegółowej organizacji przedsiębiorstwa na podstawie ramowych wytycznych jednostki nadrzędnej;

2. ustalania zaszeregowań i stałych elementów płac wszystkich pracowników przedsiębiorstwa zgodnie z obowiązującym systemem płac i stawkami zaszeregowań - z wyjątkiem zastępców dyrektora i głównego księgowego;

3. przesuwania etatów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa w ramach zatwierdzonego rocznego planu zatrudnienia bez obowiązku rejestracji etatów w wydziałach finansowych rad narodowych i bankach finansujących;

4. wprowadzania zmian w stosunku do średniej płacy, wynikającej z ustalonego dla przedsiębiorstwa rocznego planu zatrudnienia i planu funduszu płac w podgrupach planu zatrudnienia; robotnicy i pracownicy umysłowi, pod warunkiem nieprzekroczenia planu funduszu płac ustalonego dla tych podgrup;

5. wykorzystania oszczędności (względnej) na fundusz płac dla uzasadnienia wobec banku przekroczeń funduszu płac w następnych okresach;

6. dokonywania zmian planów kwartalnych funduszu płac w oparciu o zatwierdzone zmiany zgodnie z § 1 pkt 2 oraz załatwiania bezpośrednio z bankiem finansującym spraw związanych z odblokowywaniem zatrzymanych kwot funduszu płac zgodnie z przepisami wykonawczymi, jakie zostaną wydane przez Ministra Finansów;

7. zlecania pracownikom własnym lub obcym na podstawie umowy o dzieło prac występujących doraźnie lub okresowo, a nie wchodzących w zakres normalnej działalności przedsiębiorstwa, jak również określonych w przepisach szczegółowych prac wchodzących w zakres normalnej działalności przedsiębiorstwa;

8. ustalania na okres do 6 miesięcy ulgowych norm pracy przy wprowadzeniu nowej technologii produkcji, do której załoga nie jest wdrożona, lub podejmowania produkcji nowych asortymentów, pod warunkiem posiadania pełnej dokumentacji technologicznej i zatwierdzania norm pracy dla ustabilizowanej produkcji;

9. wypłacania w uzasadnionych przypadkach pracownikom przedsiębiorstwa zaliczki na poczet wynagrodzenia do wysokości 10-dniowego zarobku, podlegającej potrąceniu przy wypłacie ostatecznie obliczonych zarobków za dany miesiąc;

10. tworzenia (w ramach planu kosztów administracyjno-gospodarczych) funduszu dyspozycyjnego i rozporządzania nim zgodnie z zasadami, które zostaną ustalone zarządzeniem właściwego ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów;

11. spisywania na podstawie protokołów komisji inwentaryzacyjnej nie zawinionych ubytków materiałowo-towarowych o charakterze ubytków nadzwyczajnych i wynikających z przyczyn losowych oraz umarzania należności z tytułu ubytków do wysokości kwoty ustalonej przez właściwego ministra z Ministrem Finansów;

12. czasowego przenoszenia robotników i pracowników inżynieryjno-technicznych (wszystkich kategorii), jeżeli jest to uzasadnione potrzebami produkcyjnymi;

13. wprowadzania pracy na dwie i trzy zmiany;

14. ustalania dla robotników w uzasadnionych przypadkach w porozumieniu z radą zakładową wynagrodzeń opartych na dniówce z premią, zgodnie z obowiązującymi przepisami płacowymi;

15. zatwierdzania dla wszystkich pracowników przedsiębiorstwa z wyjątkiem zastępców dyrektora i głównego księgowego premii za wykonanie planu produkcji oraz premii za oddanie obiektów do użytku;

16. zatwierdzania premii dla pracowników zatrudnionych przy pracach rozruchowych nowobudowanych lub rozbudowywanych obiektów przemysłowych w wysokości do 60% płacy zasadniczej w I grupie, 55% w II grupie, 50% w III grupie oraz zatwierdzania regulaminów premiowania pracowników rozruchu w oparciu o regulamin ramowy;

17. przyznawania ósmej kategorii zaszeregowania wysoko wykwalifikowanym robotnikom zgodnie z taryfikatorem;

18. ubezpieczenia pracowników w miarę potrzeby od nieszczęśliwych wypadków;

19. zgłaszania wniosków i uzgadniania z oddziałem banku finansującego działalność przedsiębiorstwa limitów kredytów bankowych.

§  4.
Dyrektorom państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych przysługują uprawnienia do:

1. sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym materiałów, urządzeń i przedmiotów nietrwałych, których próby zagospodarowania w przedsiębiorstwie nie dały rezultatu, jeżeli właściwa organizacja zbytu nie nabyła ich bądź nie wskazała nabywcy w terminie określonym w przepisach szczegółowych, a jednostka nadrzędna nie dała w granicach posiadanych uprawnień innych dyspozycji; materiały nieprzydatne a trudno zbywalne można również sprzedać spółdzielniom pracy, pod warunkiem że sprzedaż ta powinna być poprzedzona opinią komisji z udziałem przedstawiciela rady zakładowej;

2. dokonywania drobnych zakupów materiałów i narzędzi o wartości całkowitej do 1.000 zł w źródłach detalicznych (uspołecznionych i nie uspołecznionych) w razie niemożności nabycia ich w źródłach hurtowych na podstawie protokołu konieczności;

3. w razie wykonywania robót w terenie - dokonywania zakupu materiałów miejscowych (żwiru, gliny, piasku, kamienia) w granicach do wysokości zł 5.000 od osób prywatnych.

§  5.
Ustalenia w sprawie uprawnień dyrektora przedsiębiorstwa budowlano-montażowego do zatwierdzania planów techniczno-ekonomicznych, organizacji, etatów oraz planu zatrudnienia i funduszu płac dotyczą również odpowiednio uprawnień dyrektorów w stosunku do działalności oddziałów zaopatrzenia robotniczego przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
§  6.
1.
Przepisy niniejszego zarządzenia dotyczą państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych planowanych centralnie, wojewódzkich zjednoczeń budownictwa wiejskiego, zespołów budownictwa przemysłowego drobnej wytwórczości, wojewódzkich oraz miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych i specjalnych podległych prezydiom rad narodowych miast wydzielonych oraz przedsiębiorstw geodezyjno-kartograficznych.
2.
Właściwi ministrowie określą w jakim zakresie uprawnienia dyrektorów przedsiębiorstwa będą mogły być przekazywane kierownikom budów (robót) i zakładów wchodzących w skład przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
3.
Upoważnia się ministrów do:
a)
uzupełniania ilości wskaźników w przypadkach uzasadnionej konieczności,
b)
przekazywania dalszych, nie wymienionych w niniejszym zarządzeniu kompetencji ministra dyrektorom przedsiębiorstw i zakładów.
§  7.
Rozciąga się uprawnienia dyrektorów przedsiębiorstw określone uchwałą Komitetu Centralnego PZPR i Rady Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 9 kwietnia 1956 r. o rozszerzeniu uprawnień dyrektorów państwowych przedsiębiorstw przemysłowych na dyrektorów przedsiębiorstw przemysłowych, transportowych, zaopatrzenia materiałowo-technicznego i usługowych wchodzących w skład resortów budownictwa.
§  8.
W sprawach uregulowanych niniejszym zarządzeniem tracą moc zawarte w dotychczasowych przepisach postanowienia ograniczające uprawnienia dyrektorów państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Wykaz wskaźników planów dla przedsiębiorstw.

Roczne zadania planowe ustalone dla państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych przez jednostki nadrzędne na podstawie zadań wynikających z Narodowego Planu Gospodarczego powinny zawierać następujące jednolite wskaźniki:

1. wartość produkcji podstawowej (w siłach własnych),

2. wartość produkcji budowlano-montażowej na jednego robotnika ogółem,

3. zatrudnienie ogółem,

4. fundusz płac ogółem, w tym fundusz płac pracowników umysłowych,

5. planowany zysk (strata),

6. nakłady na inwestycje oraz zakres rzeczowy inwestycji limitowych,

7. nakłady na kapitalne remonty,

8. limity materiałowe bądź przydziały materiałów rozdzielanych centralnie,

9. wpłaty do budżetu,

10. finansowanie z budżetu z podziałem na:

- działalność eksploatacyjną,

- inwestycje.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024