Zasady realizowania i finansowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji.

UCHWAŁA NR 182
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 kwietnia 1956 r.
w sprawie zasad realizowania i finansowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji. *

W celu polepszenia warunków wykonywania przez przedsiębiorstwa niektórych drobnych inwestycji Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczą czynnych gospodarczo przedsiębiorstw państwowych.
§  2.
1.
W trybie niniejszej uchwały mogą być realizowane drobne inwestycje nie objęte limitami planu inwestycyjnego, związane z:
1)
mechanizacją procesów produkcyjnych,
2)
doskonaleniem technologii produkcji,
3)
realizowaniem projektów racjonalizatorskich,
4)
uprzemysłowieniem budownictwa,
5)
modernizacją handlu i przemysłu gastronomicznego,
6)
uruchomieniem produkcji ubocznej,
7)
rozszerzeniem produkcji artykułów powszechnego użytku,
8)
ulepszeniem urządzeń magazynowych, transportowych i przeładunkowych,
9)
uruchomieniem nieczynnych zakładów,

a które polegają na:

nabyciu lub wytworzeniu nowych urządzeń i ich montażu, zastępowaniu starych urządzeń nowymi, bardziej wydajnymi, wprowadzeniu mechanizacji kompleksowej, mechanizacji prac pomocniczych, mechanizacji i modernizacji urządzeń cieplnych i wentylacyjnych, organizacji linii automatycznych i potokowych, lepszym wykorzystaniu powierzchni produkcyjnej, mechanizacji transportu wewnątrzzakładowego, mechanizacji i ulepszaniu prac przeładunkowych wewnątrz zakładu, mechanizacji i usprawnieniu prac związanych z pakowaniem i wysyłką materiałów, wyrobów gotowych i towarów oraz na wykonywaniu innych robót i zakupów związanych z wprowadzeniem nowej techniki, ulepszeniem produkcji, transportu wewnątrzzakładowego, realizowaniem projektów racjonalizatorskich, modernizacją obiektów handlowych i przemysłu gastronomicznego, uruchomieniem produkcji ubocznej, rozszerzeniem produkcji artykułów powszechnego użytku i uruchomieniem nieczynnych zakładów.

2 Inwestycje, o których mowa w ust. 1, zalicza się do odrębnej kategorii inwestycji pozalimitowych i nie mają wobec nich zastosowania przepisy uchwały nr 246 Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 1953 r. w sprawie inwestycji pozalimitowych (Monitor Polski Nr A-36, poz. 452) oraz instrukcji o inwestycjach pozalimitowych, stanowiącej załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 26 maja 1953 r. (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-58, poz. 737 i z 1954 r. Nr A-77, poz. 911).

§  3.
1.
Koszt jednostkowy inwestycji realizowanych w trybie niniejszej uchwały nie może przekraczać:
1)
w odniesieniu do przedsiębiorstw podległych Ministerstwom: Górnictwa Węglowego, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego, Przemysłu Motoryzacyjnego, Energetyki, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Materiałów Budowlanych, Żeglugi, Przemysłu Drzewnego i Papierniczego w zakresie przemysłu celulozowo-papierniczego, Przemysłu Lekkiego w zakresie przemysłu: bawełnianego, wełnianego, dziewiarskiego, jedwabniczego i włókien łykowych oraz Centralnemu Urzędowi Naftowemu - 1 miliona złotych;
2)
w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorstw powiązanych z budżetem centralnym i zaliczonych do działów gospodarki narodowej: przemysł, budownictwo, komunikacja i łączność - 500 tysięcy złotych)
3)
w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorstw - 300 tysięcy złotych.
2.
Prezes Narodowego Banku Polskiego i dyrektorzy banków specjalnych mogą w wyjątkowych przypadkach zezwolić na sfinansowanie inwestycji, której koszt jednostkowy przekracza kwoty podane w ust. 1.
§  4.
Inwestycje określone w § 2 ust. i mogą być realizowane jedynie przy zachowaniu następujących warunków:
1)
wykonane roboty lub dokonane zakupy powinny dać w okresie od planowanego terminu oddania inwestycji do eksploatacji do ostatecznego terminu spłaty kredytu bankowego udzielonego na realizację inwestycji w trybie niniejszej uchwały określony efekt gospodarczy w postaci obniżania kosztów własnych i poprawy wyników finansowych w wysokości równej co najmniej wartości dokonanego nakładu;
2)
planowane roboty i zakupy powinny być wykonane najdalej w okresie 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia sporządzonego dla nich planu rzeczowo-finansowego; w wyjątkowych przypadkach okres ten może być przedłużony za zgodą jednostki nadrzędnej o dalsze 3 miesiące.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwo sporządza plan rzeczowo-finansowy zamierzonych inwestycji na podstawie protokołu sporządzonego przez specjalnie powołaną komisję ustalającą uzasadnienie techniczne i ekonomiczno-finansowe zamierzonej inwestycji.
2.
Plany rzeczowo-finansowe zatwierdza dyrektor przedsiębiorstwa.
3.
Zatwierdzony plan rzeczowo-finansowy wraz z protokołem, o którym mowa w ust. 1, jest podstawą do ubiegania się o kredyt bankowy na finansowanie objętych planem inwestycji oraz - po przyznaniu tego kredytu - jest podstawą do rozpoczęcia robót i dokonywania zakupów.
§  6.
Inwestycje polegające na robotach powinny być wykonywane w zasadzie systemem gospodarczym. W razie konieczności dopuszcza się jednak możliwość realizowania ich również systemem zleceniowym.
§  7.
1.
Finansowanie inwestycji realizowanych w trybie niniejszej uchwały dokonywane jest z kredytu bankowego udzielanego przez Narodowy Bank Polski oraz przez banki specjalne (w zakresie przedsiębiorstw budowlano-montażowych) w ramach kwot ustalonych przez Rząd w planie kredytowym.
2.
Kredyt, o którym mowa w ust. 1, jest udzielany do wysokości faktycznie poniesionych kosztów, nie przekraczających kwot zaplanowanych w zatwierdzonym planie rzeczowo-finansowym.
3.
Kredyt może być wykorzystywany w okresie przewidzianym na wykonywanie robót i zakupów, z tym że jego spłata powinna nastąpić w okresie do 2 lat licząc od dnia uruchomienia kredytu. W odniesieniu do przedsiębiorstw, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, spłata kredytu powinna nastąpić odpowiednio w okresie do 3 lat.
4.
Oprocentowanie kredytu, o którym mowa w ust. 1 wynosi 2% w stosunku rocznym.
§  8.
1.
Źródłem spłaty kredytu bankowego na finansowanie inwestycji realizowanych w trybie niniejszej uchwały jest zysk przedsiębiorstwa, osiągnięty w wyniku tych inwestycji.
2.
Spłaty rat kredytu bankowego następują:
1)
w odniesieniu do przedsiębiorstw planowo-rentownych:
a)
w roku kalendarzowym, w którym inwestycja została oddana do eksploatacji - z ponadplanowego zysku przedsiębiorstwa,
b)
w latach następnych - z planowanego zysku przedsiębiorstwa, którego odpowiednia część powinna być przeznaczona na ten cel w planie finansowym przedsiębiorstwa;
2)
w odniesieniu do przedsiębiorstw planowo-deficytowych:
a)
w roku kalendarzowym, w którym inwestycja została oddana do eksploatacji - z planowej dotacji na sfinansowanie strat; jeżeli zatem poniesiona w danym okresie strata w wyniku wykonania inwestycji była niższa od planowanej, część dotacji odpowiadająca wysokości rat kredytu płatnych w okresie, na który dotacja została udzielona, nie podlega zwrotowi do budżetu,
b)
w latach następnych - z planowanych dotacji na sfinansowanie strat, które powinny być na ten cel przewidziane w odpowiednich kwotach w planie finansowym przedsiębiorstwa.
3.
W razie nieosiągnięcia przez przedsiębiorstwo zysku ponadplanowego (ust. 2 pkt 1 lit. a) lub planowego (ust. 2 pkt 1 lit. b), albo osiągnięcia go w wysokości niewystarczającej, różnica podlega spisaniu z funduszu statutowego, a przedsiębiorstwo traci przywileje wynikające z niniejszej uchwały - do czasu wygospodarowania zysku ponadplanowego lub planowego, przewidzianego na spłatę kredytu bankowego. Powstały stąd niedobór środków podlega pokryciu w trybie przewidzianym dla pokrywania niedoboru z tytułu pogorszenia wyników (§ 18 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 1955 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych - (Monitor Polski Nr 21, poz. 206 - oraz § 10 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 1955 r. w sprawie rozliczeń z budżetami terenowymi z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych - Monitor Polski Nr 21, poz. 207).
4.
Przepisy powyższe stosuje się analogicznie w odniesieniu do przedsiębiorstw planowo-deficytowych w przypadku, gdy nastąpiło nieosiągnięcie przewidywanego zmniejszenia planowej straty (ust. 2 pkt 2 lit. a).
§  9.
Zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów ustali szczegółowe zasady sporządzania i zatwierdzania planów rzeczowo-finansowych, zasady finansowania inwestycji realizowanych w trybie niniejszej uchwały, księgowego ich ujęcia i wykazywania w sprawozdawczości finansowej.
§  10.
Traci moc uchwała nr 508 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1955 r. w sprawie zasad realizowania i finansowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i doskonalenia produkcji, realizowania projektów racjonalizatorskich oraz uruchomienia produkcji ubocznej artykułów powszechnego użytku (Monitor Polski Nr 65, poz. 851).
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 21 czerwca 1957 r. rozciąga się moc obowiązującą nin. uchwały z wyjątkiem przepisów § 5 ust. 2 i § 8 na spółdzielnie zrzeszone w Związku Spółdzielni Spożywców oraz zakłady podległe temu Związkowi. Zgodnie z § 1 uchwały nr 176 z dnia 23 maja 1957 r. (M.P.57.49.303).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024