Podstawy ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek.

UCHWAŁA NR 705
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 3 września 1955 r.
w sprawie podstaw ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek. *

W celu uregulowania podstaw ustalania wynagrodzenia etatowych pracowników zatrudnionych przy sprzątaniu - Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Podstawy ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek w jednostkach administracji państwowej oraz w jednostkach gospodarki uspołecznionej (z wyłączeniem zatrudnionych w działach - oddziałach produkcji) określa się zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§  2.
Upoważnia się Prezesa Państwowej Komisji Etatów w porozumieniu z Ministrem Finansów do ustalenia zasad organizacji sprzątania w jednostkach, dla których nie są przewidziane etaty sprzątaczek, i sposobu opłacania czynności związanych z utrzymywaniem czystości w tych jednostkach, jak również do ustalenia zasad, na jakich sprzątanie może być poruczane woźnym zamiast zatrudniania etatowych sprzątaczek.
§  3.
Centralnemu Związkowi Spółdzielczemu zaleca się wprowadzenie w przedsiębiorstwach spółdzielczych analogicznych zasad ustalania wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych przy sprzątaniu.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PODSTAWY USTALANIA WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH PRZY SPRZĄTANIU

§ 1.
Pracownicy zatrudnieni przy sprzątaniu powinni w czasie 8-godzinnego dnia pracy wykonać ustaloną normę pracy. Normę pracy określa się wielkością pomieszczenia do sprzątania.
§  2.
1.
Norma określona w § 1 powinna się kształtować w granicach 320-480 m2 pomieszczeń do sprzątania w czasie 8-godzinnego dnia pracy.
2.
Norma pracy ustalona wielkością pomieszczeń obejmuje obowiązek sprzątania ruchomości i urządzeń znajdujących się w sprzątanych pomieszczeniach. Za sprzątanie tych ruchomości i urządzeń nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.
§  3.
W zależności od rodzaju pomieszczeń sprzątanych przyjmuje się:
1)
1 m2 pomieszczenia biurowego (jedno i wieloosobowe pokoje, sale biurowe, hale maszyn, sale konferencyjne) za równoważnik 1 m2 normy pracy,
2)
1 m2 pomieszczenia reprezentacyjnego (gabinety ministrów, wiceministrów i osób zajmujących stanowiska równorzędne oraz inne pomieszczenia uznane za reprezentacyjne decyzją ministra lub kierownika centralnego urzędu) - za równoważnik 1,20 m2 normy pracy,
3)
1 m2 pomieszczenia komunikacyjnego i gospodarczego (halle, korytarze, poczekalnie, klatki schodowe, windy, przedsionki): a)

z dywanami i chodnikami - za równoważnik 0,65 m2 normy pracy,

b)
bez dywanów i chodników - za równoważnik 0,55 m2 normy pracy,
4)
1 m2 pomieszczenia sanitarnego (toalety, umywalnie, łazienki itp.) - za równoważnik 1,25 m2 normy pracy.
§  4.
Normę pracy określa właściwy minister (kierownik centralnego urzędu) dla podległych mu jednostek, z tym że dla jednostek, dla których normy zatrudnienia ustala Państwowa Komisja Etatów, określenie normy pracy następuje w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Etatów.
§  5.
1.
Wysokość wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przy sprzątaniu w pełnym wymiarze ustawowego czasu pracy za wykonanie normy pracy określają układy zbiorowe lub inne przepisy.
2.
Za sprzątanie w ustawowym czasie pracy dodatkowej powierzchni ponad normę pracy przysługuje pracownikowi dodatkowe wynagrodzenie, które oblicza się procentowo w wysokości odpowiadającej stosunkowi faktycznie sprzątanej powierzchni do powierzchni ustalonej normą pracy.
§  6.
1.
Pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze ustawowego czasu pracy otrzymują taką część wynagrodzenia za pracę w pełnym wymiarze ustawowego czasu pracy, jaka odpowiada stosunkowi faktycznie sprzątanego pomieszczenia do obowiązującej normy pracy.
2.
Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze ustawowego czasu pracy nie przysługują deputaty branżowe i zniżki kolejowe, natomiast przysługują im uprawnienia w zakresie ubezpieczeń społecznych z wyjątkiem zasiłków rodzinnych.
§  7.
Administracja zakładu pracy:
1)
określi obowiązek osób zatrudnionych przy sprzątaniu w sposób zabezpieczający czystość i porządek pomieszczeń,
2)
przydzieli każdemu pracownikowi zatrudnionemu przy sprzątaniu powierzchnię, za której czystość pracownik ten jest odpowiedzialny.
§  8.
W razie stwierdzenia przez administrację, że stan czystości z winy sprzątającego nie jest zadowalający, administracja ma prawo po uprzednim bezskutecznym upomnieniu zmniejszyć wynagrodzenie pracownika za dany miesiąc o 10%, ponadto może zmniejszyć wielkość sprzątanej powierzchni, tak jednak aby powierzchnia sprzątana przez pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze ustawowego czasu pracy nie była mniejsza od ustalonej normy pracy.
§  9.
Pracownik może wystąpić o zwiększenie powierzchni sprzątanej w przypadku nienagannego wykonywania czynności co najmniej przez dwa miesiące, z tym że przydzielona powierzchnia nie może przekraczać 700 m2.
§  10.
1.
Przepisy § 8 wchodzą w życie po wprowadzeniu odpowiednich postanowień do obowiązujących umów o pracę.
2.
Obowiązujące umowy o pracę powinny być odpowiednio zmienione w okresie czterech miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
§  11.
W roku 1955 wyżej określone podstawy ustalania wynagrodzenia za sprzątanie nie mogą wpłynąć na przekroczenie przyznanych na ten cel kredytów.
* Z dniem 7 marca 1958 r. nin. uchwała przestaje obowiązywać w stosunku do pracowników, do ktrórych odnoszą się przepisy §§ 4, 5, 6 i 9 uchwały nr 50 Rady Ministrów z dnia 7 marca 1958 r. w sprawie płac w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (M.P.58.20.125), zgodnie z § 15 ust. 2 pkt 15 powołanej uchwały.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.84.997

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Podstawy ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek.
Data aktu: 03/09/1955
Data ogłoszenia: 27/09/1955
Data wejścia w życie: 27/09/1955