Zasady planowania i rozliczania dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych oraz ustalenie wysokości tych kosztów w produkcji budowlano-montażowej.

ZARZĄDZENIE NR 120
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 11 września 1953 r.
w sprawie zasad planowania i rozliczania dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych oraz ustalenia wysokości tych kosztów w produkcji budowlano-montażowej.

W celu unormowania podstaw do planowania i rozliczania dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych oraz ustalenia wysokości tych kosztów dla poszczególnych resortów bądź dla grup przedsiębiorstw budowlano-montażowych, na podstawie § 16 uchwały nr 380 Prezydium Rządu z dnia 23 maja 1953 r. w sprawie opracowywania i zatwierdzania cenników oraz katalogów norm kosztorysowych na roboty budowlano-montażowe zarządza się, co następuje:
§  1. 1
Za pracowników zamiejscowych w rozumieniu niniejszego zarządzenia należy uważać pracowników określonych w §§ 1 i 2 uchwały nr 391 Prezydium Rządu z dnia 16 czerwca 1954 r. w sprawie zasad zatrudniania pracowników zamiejscowych w budownictwie i świadczeń z tym związanych (Monitor Polski Nr A-64, poz. 831).
§  2. 2
1.
Pracowników zamiejscowych wolno zatrudniać jedynie w przypadkach określonych uchwałą nr 391 Prezydium Rządu z dnia 16 czerwca 1954 r. w sprawie zasad zatrudniania pracowników zamiejscowych w budownictwie ł świadczeń z tym związanych.
2.
Zatrudnienie pracowników delegowanych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych objętych planem terenowym i w spółdzielniach budowlano-montażowych jest w zasadzie niedopuszczalne. W wyjątkowych wypadkach właściwa wojewódzka komisja planowania gospodarczego może wyrazić zgodę na zatrudnienie pracowników zamiejscowych.
§  3.
Do kosztów dodatkowych związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych zalicza się:
1)
koszty utrzymania aparatu werbunkowego,
2)
koszty przejazdów z i do miejsca zamieszkania oraz diety za czas przejazdu pracowników zwerbowanych,
3)
inne koszty związane z werbunkiem (np. koszty propagandy werbunkowej),
4) 3
koszty przejazdu i diet pracowników delegowanych, koszty z tytułu różnicy płac przy delegacjach ze strefy płac wyższych do strefy płac niższych i dodatkowe wynagrodzenie pracowników zaangażowanych specjalnie do prac, których warunki wymagają częstych zmian miejsca pracy,
5)
koszty zakwaterowania pracowników zamiejscowych (koszty eksploatacji własnych hoteli pracowniczych lub opłaty za kwatery obce, z uwzględnieniem odpłatności),
6)
koszty dowozu do miejsca pracy pracowników zamiejscowych.
§  4.
1. 4
W celu stworzenia podstaw do planowania i rozliczania kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych wprowadza się wskaźniki, zamieszczone w tabeli, stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia. Wskaźniki określają wysokość kosztów dodatkowych związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych w stosunku do sumy przerobu - wartości kosztorysowej. (Wzór obliczenia w załączniku nr 2). Przedsiębiorstwa doliczają ustalony dla nich odpowiedni narzut z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych do wszystkich faktur, bez względu na fakt zatrudnienia lub niezatrudnienia pracowników zamiejscowych na danej budowie (robocie). Faktury należy wystawiać zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 2.
2. 5
W ramach tych wskaźników właściwi ministrowie ustalą w razie potrzeby do dnia 30 września 1953 r. zróżnicowane wskaźniki dla podległych im jednostek, z tym że zróżnicowane wskaźniki nie mogą przekroczyć limitu przewidzianego wskaźnikiem resortowym. Zróżnicowanie wskaźnika resortowego może nastąpić w zasadzie jedynie w stosunku do centralnych zarządów specjalizowanych, a w wyjątkowych przypadkach w stosunku do przedsiębiorstw o wyraźnie występującej specyfice powodującej istotne odchylenia od wskaźników ustalonych dla resortów lub centralnych zarządów. Zróżnicowanie wskaźnika resortowego powinno być każdorazowo uzgodnione z Urzędem Rady Ministrów (Biurem Norm Budowlano-Montażowych), Państwową Komisją Planowania Gospodarczego (Departamentem Budownictwa) i Ministerstwem Finansów.
3.
Koszty dodatkowe z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych w 1954 r. będą finansowane w toku realizacji planu inwestycyjnego w ciężar limitu inwestycyjnego robót budowlano-montażowych danej budowy lub obiektu w wysokości przewidzianej dla odpowiednich wykonawców (generalnych bądź podwykonawców).
§  5.
Dodatkowe koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych powinny być zaplanowane przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe w układzie podanym w § 3. Łączna suma kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych powinna być umieszczona w odrębnej pozycji planu "Innych kosztów ogólnych".
§  6.
1.
Dodatkowe koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych powinny być księgowane w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych na koncie 162 "Inne koszty ogólne", pozycja analityczna "Koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych".
2.
Rozliczenie kosztów z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych na poszczególne jednostki kalkulacyjne (np. obiekty) następuje łącznie z innymi kosztami ogólnymi i administracyjno-gospodarczymi według zasad ogólnych, tzn. przy przyjęciu za podstawę sumy kosztów bezpośrednich poszczególnych jednostek kalkulacyjnych.
§  7.
Dodatkowe koszty z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych należy rozliczać odpowiednią dodatkową pozycją w fakturze, opierając się na wskaźniku zatwierdzonym dla danego wykonawcy (załącznik nr 2).
§  7a. 6
W zakresie preliminowania i rozliczania kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych przez spółdzielnie budowlane ustala się następujące zasady:
1)
spółdzielnie budowlane zobowiązane są przedkładać zamawiającemu preliminarz kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych opracowany w układzie podanym w § 3, którego prawidłowość w przypadku wątpliwości ze strony zamawiającego potwierdzi właściwy terenowo związek branżowy spółdzielni budowlanych; warunkiem uzyskania odpowiedniego zezwolenia na zatrudnienie pracowników zamiejscowych jest uprzednie wstępne zatwierdzenie preliminarza przez zamawiającego;
2)
preliminarz kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych sporządza się na podstawie przewidywanych kosztów własnych spółdzielni;
3)
rozliczanie kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych następuje na podstawie rzeczywistych kosztów własnych spółdzielni, jednak tylko do wysokości kwoty wynikającej z zatwierdzonego preliminarza;
4)
koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych powstałe przy robotach budowlano-montażowych wykonywanych przez spółdzielnie przed dniem 1 września 1954 r. rozlicza się na podstawie akceptowanych przez zamawiającego zestawień rzeczywistych kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych.
§  8.
Traci moc obowiązującą zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 listopada 1951 r. w sprawie zasad rozliczenia między przedsiębiorstwami wykonawczymi budowlano-montażowymi a zleceniodawcami robót budowlano-montażowych z tytułu kosztów wynikłych z zatrudnienia robotników zamiejscowych (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-96, poz. 1338, z 1952 r. Nr A-1, poz. 20 i z 1953 r. Nr A-9, poz. 127).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1954 r., z tym że przepis § 4 ust. 2 wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 7

TABELA WSKAŹNIKÓW KOSZTÓW DODATKOWYCH ZATRUDNIENIA PRACOWNIKÓW ZAMIEJSCOWYCH

Lp. Instytucja Wskaźnik
1. Ministerstwo Budownictwa Miast i Osiedli 2,8
2. Ministerstwo Budownictwa Przemysłowego 3,1
3. Ministerstwo Kolei 4,5
4. Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego 4,1
5. Ministerstwo Poczt i Telegrafów 12,5
6. Ministerstwo Górnictwa 4,4
7. Ministerstwo Energetyki 7,4
8. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej 1,5
9. Ministerstwo Rolnictwa:
Centralny Zarząd Elektryfikacji Rolnictwa 11,7
Centralny Zarząd Wodnych Melioracji 1,5
10. Ministerstwo Przemysłu Chemicznego: Przedsiębiorstwo Robót Montażowych Przemysłu Chemicznego w Gliwicach

Zakłady Remontowo-Montażowe Przemysłu Chemicznego "Kotłomontaż" w Siemianowicach Śląskich

Zakłady Remontowo-Montażowe Przemysłu Kwasu Siarkowego

4,5

8,5

9,0

11 Ministerstwo Przemysłu Maszynowego: Przedsiębiorstwo Montażu Maszyn Włókienniczych 28,6
12. Ministerstwo Przemysłu Lekkiego: Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Remontowo-Budowlanych 5,4
13. Ministerstwo Przemysłu Rolnego i Spożywczego 7,9
14. Ministerstwo Przemysłu Drzewnego i Papierniczego 10,0
15. Ministerstwo Przemysłu Materiałów Budowlanych 12,0
16. Ministerstwo Hutnictwa 4,5
17. Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła:

a) Zarząd Budownictwa Przemysłu Drobnego

b) Przedsiębiorstwo Montażowe Urządzeń Spichrzowych

5,3

10,0

18. Ministerstwo Skupu:

Przedsiębiorstwo Remontowo-Montażowe Przemysłu Młynarskiego w Toruniu

16,0,
19. Ministerstwo Żeglugi:

Przedsiębiorstwo Geologiczne Budownictwa Wodnego "Hydrogeo"

15,0

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR OBLICZENIA KOSZTÓW DODATKOWYCH ZWIĄZANYCH Z ZATRUDNIENIEM PRACOWNIKÓW ZAMIEJSCOWYCH

1.
Suma przerobu według kosztorysu np. 3.000.000 zł.

Wskaźnik kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych 4%. Pełna suma wartości robót:

2.
Przy sporządzaniu faktur należy obliczyć w pierwszym rzędzie wartość wykonanych robót w oparciu o kosztorys lub tabele scalonych elementów - nie zawierające dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych. Do tak ustalonej kwoty należy w odrębnej pozycji faktury, biorąc za podstawę wskaźnik obowiązujący dla danego przedsiębiorstwa, obliczyć przypadające koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych i ustalić ogólną sumę faktury. Np.

Pozycja kosztorysowa według tabeli scalonych elementów 200.000 zł.

Wskaźnik zaawansowania 60%.

Wartość robót wykonanych według kosztorysu lub tabeli scalonych

elementów 120.000 zł.

Koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych przy wskaźniku 4% według wzoru

Suma faktury 124.800 zł.

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 210 z dnia 31 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.963) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 210 z dnia 31 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.963) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
3 § 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 76 z dnia 9 kwietnia 1954 r. (M.P.54.A-33.482) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
4 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 76 z dnia 9 kwietnia 1954 r. (M.P.54.A-33.482) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
5 § 4 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 76 z dnia 9 kwietnia 1954 r. (M.P.54.A-33.482) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
6 § 7a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 210 z dnia 31 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.963) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
7 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 76 z dnia 9 kwietnia 1954 r. (M.P.54.A-33.482) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 139 z dnia 14 czerwca 1954 r. (M.P.54.A-60.796) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 210 z dnia 31 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.963) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 96 z dnia 5 maja 1955 r. (M.P.55.41.404) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1955 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-85.1010

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady planowania i rozliczania dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych oraz ustalenie wysokości tych kosztów w produkcji budowlano-montażowej.
Data aktu: 11/09/1953
Data ogłoszenia: 21/09/1953
Data wejścia w życie: 01/01/1954, 21/09/1953