Zasady i tryb zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym.

zm.: M.P.53.A-42.505 - 1953.05.12

ZARZĄDZENIE

PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO

z dnia 11 stycznia 1952 r.

w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym.

(M.P. z dnia 21 stycznia 1952 r.)

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. z 1949 r. Nr 26, poz. 190 i z 1950 r. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:

§  1.
Udzielanie zamówień na wykonanie wszelkich robót budowlano-montażowych, objętych planem inwestycyjnym, następuje wyłącznie na zasadach i w trybie określonym niniejszym zarządzeniem z uwzględnieniem wymagań ustawy z dnia 18 listopada 1948 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 63, poz. 494) i przepisów na jej podstawie wydanych.
§  2.
1.
Udzielanie zamówień na roboty budowlano-montażowe następuje w formie pisemnych umów.
2.
Udzielanie zamówień jednostkom wymienionym w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448) następuje w drodze umów zawartych według wzorów stanowiących załączniki do niniejszego zarządzenia.
3.
Ustala się następujące wzory umów:
1)
wzór Nr 1 - Umowa wieloletnia pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą robót budowlano-montażowych - stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia,
2)
wzór Nr 2 - Umowa wieloletnia pomiędzy Wykonawcą a Podwykonawcą robót budowlano-montażowych - stanowiący załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia,
3)
wzór Nr 3 - Umowa roczna pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą robót budowlano-montażowych - stanowiący załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia,
4)
wzór Nr 4 - Umowa roczna pomiędzy Wykonawcą a Podwykonawcą robót budowlano-montażowych - stanowiący załącznik Nr 4 do niniejszego zarządzenia,
5)
wzór Nr 5 - Umowa jednoroczna pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą robót budowlano-montażowych - stanowiący załącznik Nr 5 do niniejszego zarządzenia,
6)
wzór Nr 6 - Umowa jednoroczna pomiędzy Wykonawcą a Podwykonawcą robót budowlano-montażowych - stanowiący załącznik Nr 6 do niniejszego zarządzenia.
4.
Część składową umów stanowią warunki umowne, stanowiące załącznik Nr 7 do niniejszego zarządzenia.
5.
Strony mogą zamieszczać w zawieranych umowach postanowienia odmienne od ustalonych we wzorach umów i warunkach umownych tylko za zgodą władzy naczelnej, której podlegają, i w granicach obowiązujących przepisów.
§  3.
1.
W przypadku gdy zadanie inwestycyjne ma być wykonywane przez czas dłuższy niż do końca roku kalendarzowego, zamawiający zawiera z wykonawcą umowę wieloletnią według wzoru Nr 1, obejmującą wykonanie całego zadania, a na poszczególne lata kalendarzowe - umowy roczne według wzoru Nr 3, obejmujące wykonanie robót w danym roku kalendarzowym.
2.
W przypadku gdy zadanie inwestycyjne ma być wykonane do końca roku kalendarzowego, zamawiający zawiera z wykonawcą umowę jednoroczną według wzoru Nr 5, obejmującą wykonanie całego zadania.
§  4.
Jeżeli zawarta przez wykonawcę umowa dotyczy częściowo robót nie objętych działalnością wykonawcy, wykonawca może tę część robót powierzyć podwykonawcy. Przepis § 3 ma odpowiednie zastosowanie, z tym że zamiast wzorów umów Nr 1, 3 i 5 stosuje się odpowiednio wzory Nr 2, 4 i 6.
§  5.
1.
W związku z zawieraniem umowy wieloletniej według wzoru Nr 1 zamawiający ma obowiązek dostarczenia wykonawcy następującej dokumentacji technicznej:
1)
prawidłowo opracowanego i zatwierdzonego projektu wstępnego wraz z kosztorysami określającymi zakres robót powierzonych wykonawcy, z wyjątkiem przypadków określonych uchwałami Prezydium Rządu,
2)
zestawienia wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierającego koszty obiektów oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów,
3)
ogólnych wytycznych organizacji budowy z objaśnieniami i generalnym planem budowy,
4)
warunków specjalnych.
2.
Dokumentacja wymieniona w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 powinna być dostarczona przy podpisaniu umowy. Pozostała dokumentacja może być dostarczona w terminie późniejszym, określonym w umowie.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 mają odpowiednie zastosowanie przy zawieraniu umów wieloletnich według wzoru Nr 2, z tym że obowiązek dostarczenia dokumentacji technicznej ciąży na wykonawcy. Wykonawca może dostarczyć podwykonawcy tylko te części dokumentacji, które są niezbędne dla wykonania robót przez podwykonawcę.
§  6.
1.
W związku z zawieraniem umowy rocznej według wzoru Nr 3 zamawiający ma obowiązek dostarczenia wykonawcy następującej dokumentacji technicznej, o ile dokumentacja ta nie została już dostarczona w związku z zawarciem umowy według wzoru Nr 1:
1)
wyciągu z tytułu inwestycyjnego obejmującego zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszty obiektów po obniżce wynikającej z wykonania nałożonych na zamawiającego obowiązków wygospodarowania oszczędności w etapie projektowania oraz zawierające terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów,
2)
planu sfinansowania według kwartałów,
3)
projektu technicznego wraz z kosztorysem szczegółowym, uwzględniającego obniżkę cen wynikającą z nałożonych na wykonawcę zadań oszczędnościowych oraz ze specyfikacją materiałową i warunkami technicznymi,
4)
rysunków roboczych,
5)
terminów dostawy na plac budowy przedmiotów wyposażenia technicznego, urządzeń, maszyn itd., które zgodnie z przepisami lub na podstawie porozumienia z wykonawcą dostarczyć ma zamawiający,
6)
warunków szczególnych wynikających z porozumienia stron.
2.
Wyciąg z tytułu inwestycyjnego (ust. 1 pkt 1) powinien obejmować zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszty obiektów po obniżce wynikającej z wykonania nałożonych na zamawiającego obowiązków wygospodarowania oszczędności na etapie projektowania, oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów. W przypadku gdy w chwili przesyłania wyciągu nałożony na zamawiającego obowiązek wygospodarowania oszczędności na etapie projektowania nie został jeszcze wykonany, w wyciągu tym należy przyjąć, że całość tego zadania obciąża równomiernie wszystkie obiekty. Po wykonaniu obowiązku strony przeprowadzą odpowiednią korektę w wyciągu, ustalając w ramach ogólnego kosztu robót (brutto b) koszty robót poszczególnych obiektów z uwzględnieniem wykonanego obowiązku.
3.
Plan sfinansowania (ust. 1 pkt 2) powinien określać planowaną sumę faktur przejściowych i końcowych, które zostaną przedstawione zamawiającemu do zapłaty w poszczególnych kwartałach i w odniesieniu do poszczególnych obiektów, oraz terminy i wysokość rat spłaty udzielonej zaliczki.
4.
Dokumentacja techniczna wymieniona w ust. 1 pkt 1, 2, 5 i 6 powinna być dostarczona przy podpisaniu umowy. Pozostała dokumentacja może być dostarczona w terminie późniejszym określonym w umowie.
5.
Przepisy ust. 1-4 mają odpowiednie zastosowanie przy zawieraniu umów rocznych według wzoru Nr 4 z tym, że obowiązek dostarczenia dokumentacji technicznej ciąży na wykonawcy. Wykonawca może dostarczyć podwykonawcy tylko te części dokumentacji, które są niezbędne do wykonania robót przez podwykonawcę.
§  7.
1.
W związku z zawieraniem umowy jednorocznej według wzoru Nr 5 zamawiający ma obowiązek dostarczenia wykonawcy następującej dokumentacji technicznej:
1)
prawidłowo opracowanego i zatwierdzonego projektu wstępnego wraz z kosztorysami określającymi zakres robót powierzonych wykonawcy z wyjątkiem przypadków określonych uchwałami Prezydium Rządu,
2)
ogólnych wytycznych organizacji budowy z objaśnieniami i generalnym planem budowy,
3)
wyciągu z tytułu inwestycyjnego obejmującego zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszty obiektów po obniżce wynikającej z wykonania nałożonych na zamawiającego obowiązków wygospodarowania oszczędności w etapie projektowania oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów,
4)
planu sfinansowania według kwartałów,
5)
projektu technicznego wraz z kosztorysem szczegółowym, uwzględniającego obniżkę cen wynikającą z nałożonych na wykonawcę zadań oszczędnościowych oraz ze specyfikacją materiałową i warunkami technicznymi,
6)
rysunków roboczych,
7)
terminów dostawy na plac budowy przedmiotów wyposażenia technicznego, urządzeń, maszyn itd., które zgodnie z przepisami lub na podstawie porozumienia z wykonawcą dostarczyć ma zamawiający,
8)
warunków szczególnych wynikających z porozumienia stron.
2.
Wyciąg z tytułu inwestycyjnego (ust. 1 pkt 3) powinien obejmować zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszty obiektów po obniżce wynikającej z wykonania nałożonych na zamawiającego obowiązków wygospodarowania oszczędności na etapie projektowania, oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów. W przypadku gdy w chwili przesyłania wyciągu nałożony na zamawiającego obowiązek wygospodarowania oszczędności na etapie projektowania nie został jeszcze wykonany, w wyciągu tym należy przyjąć, że całość tego zadania obciąża równomiernie wszystkie obiekty. Po wykonaniu obowiązku strony przeprowadzą odpowiednią korektę w wyciągu, ustalając w ramach ogólnego kosztu robót (brutto b) koszty robót poszczególnych obiektów z uwzględnieniem wykonanego obowiązku.
3.
Plan sfinansowania (ust. 1 pkt 4) powinien określać planowaną sumę faktur przejściowych i końcowych, które zostaną przedstawione zamawiającemu do zapłaty w poszczególnych kwartałach i w odniesieniu do poszczególnych obiektów, oraz terminy i wysokość rat spłaty udzielonej zaliczki.
4.
Dokumentacja techniczna wymieniona w ust. 1 pkt 1, 3, 4, 7 i 8 powinna być dostarczona przy podpisaniu umowy. Pozostała dokumentacja może być dostarczona w terminie późniejszym określonym w umowie.
5.
Przepisy ust. 1-4 mają odpowiednie zastosowanie przy zawieraniu umów jednorocznych według wzoru Nr 6, z tym że obowiązek dostarczenia dokumentacji technicznej ciąży na wykonawcy. Wykonawca może dostarczyć podwykonawcy tylko te części dokumentacji, które są niezbędne do wykonania robót przez podwykonawcę.
§  8.
1.
Wzory umów stanowiące załączniki do niniejszego zarządzenia nie mają zastosowania do umów zawieranych przez jednostki podporządkowane Centralnemu Zarządowi Budowy Miast i Osiedli "ZOR".
2.
Wzory umów wieloletnich, rocznych i jednorocznych, zawieranych z jednostkami określonymi w ust. 1, ustali Minister Budownictwa Miast i Osiedli w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 31 stycznia 1952 r.
3.
Postanowienia niniejszego zarządzenia stosuje się odpowiednio do umów zawieranych według wzorów, o których mowa w ust. 2.
§  9. 1
1.
Umowy powinny być zawarte przed rozpoczęciem kwartału kalendarzowego, w którym ma nastąpić rozpoczęcie robót.
2. 2
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do umów o wykonanie robót wiertniczych o charakterze wierceń badawczych dla celów sporządzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz robót wiertniczych o charakterze kontrolnym w czasie budowy, jak również innych robót doraźnych, których potrzeba wykonania nie może być z góry przewidziana, a w szczególności robót minersko-strzałowych. Umowy o wykonanie tych robót powinny być zawarte najpóźniej na 5 dni przed terminem rozpoczęcia robót.
§  10.
1.
Wykonawca obowiązany jest wyjaśnić wszystkie okoliczności niezbędne do zawarcia umowy i przesłać zamawiającemu podpisany jednostronnie projekt umowy najpóźniej na 28 dni przed upływem terminu do zawarcia umowy w 3 egzemplarzach.
2.
Jeżeli jednostka gospodarcza, której przysłano projekt umowy, nie ma obowiązku jej zawarcia, powinna niezwłocznie zwrócić projekt nadsyłającemu z odpowiednim wyjaśnieniem, pod rygorem odpowiedzialności za szkodę wywołaną zaniedbaniem wykonania tego obowiązku.
§  11.
1.
Zamawiający obowiązany jest projekt umowy podpisać i zwrócić w ciągu 7 dni wykonawcy jeden egzemplarz umowy. Jeżeli zamawiający nie zgadza się na niektóre postanowienia projektu umowy, obowiązany jest pomimo to projekt umowy podpisać i zaznaczyć, że zgłasza zastrzeżenia. Postanowienia i zmiany, które zamawiający zamierza do umowy wprowadzić, ujmuje w protokole rozbieżności, który przysyła wykonawcy łącznie z umową. O sporządzeniu protokołu rozbieżności zamawiający umieszcza wzmiankę na tekście umowy. Umowa wiąże strony w zakresie osiągniętego porozumienia.
2.
Jeżeli wykonawca przyjmuje wszystkie lub niektóre poprawki do umowy, wynikające z protokołu rozbieżności, zawiadamia o tym pisemnie w ciągu 7 dni zamawiającego. O wysłaniu zawiadomienia wykonawca umieszcza wzmiankę na umowie. Protokół rozbieżności wraz z zawiadomieniem wykonawcy ma charakter porozumienia dodatkowego do umowy.
3.
W braku porozumienia co do wszystkich warunków umowy wykonawca obowiązany jest podjąć za pośrednictwem jednostki, której podlega lub przez którą jest nadzorowany - próby uzgodnienia rozbieżności. W razie niemożności uzgodnienia rozbieżności, wykonawca obowiązany jest na 7 dni przed upływem terminu do zawarcia umowy zgłosić wniosek do państwowej komisji arbitrażowej o rozstrzygnięcie sporu (spór przedumowny), zawiadamiając jednocześnie o tym zamawiającego. Jeżeli zamawiający nie otrzyma od wykonawcy zawiadomienia o skierowaniu sprawy do państwowej komisji arbitrażowej na 4 dni przed upływem terminu do zawarcia umowy, sarn składa wniosek do państwowej komisji arbitrażowej przed upływem terminu do zawarcia umowy.
§  11a. 3
Przepisy §§ 10 i 11 nie mają zastosowania przy zawieraniu umów, o których mowa w § 9 ust. 2.
§  12.
Strony mogą odstąpić od umowy tylko za zezwoleniem:
1)
właściwego ministra, jeżeli obie strony podlegają temu samemu ministrowi, w granicach obowiązujących przepisów,
2)
przewodniczącego właściwej wojewódzkiej (miejskiej) komisji planowania gospodarczego, jeżeli strony podlegają prezydium tej samej wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie i w m. Łodzi) lub jeżeli podlegają prezydiom rad narodowych niższych szczebli tego samego województwa,
3)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w przypadkach innych niż określone w pkt 1 i 2.
§  13.
Należność wykonawcy oblicza się z uwzględnieniem obniżki cen wynikającej z zadań oszczędnościowych określonych obowiązującymi przepisami.
§  14.
1.
Co do korzystania w trakcie wykonywania robót z urządzeń znajdujących się na placu budowy (terenie robót) jak również co do warunków specjalnych dotyczących szczególnych warunków robót lub szczególnego przedmiotu robót strony zawrą odrębne porozumienia, które stanowić będą części składowe umów.
2.
Porozumienia, o których mowa w ust. 1, nie mogą być sprzeczne z zasadami wyrażonymi w niniejszym zarządzeniu i innych obowiązujących przepisach, w zawartej umowie oraz w warunkach umownych.
§  15.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Minister Finansów określą w terminie do dnia 29 lutego 1952 r. zasady ustalania dodatkowych kosztów robót budowlano-montażowych nie przewidzianych kosztorysami umownymi sporządzonymi zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  16.
Minister Budownictwa Przemysłowego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrami Górnictwa, Przemysłu Ciężkiego i Przemysłu Chemicznego ustali w terminie do dnia 29 lutego 1952 r. zasady i tryb postępowania przy wykonywaniu montażu urządzeń specjalnych w ramach budownictwa inwestycyjnego ze szczególnym uwzględnieniem udziału specjalnego kierownictwa robót.
§  17.
Minister Przemysłu Drobnego i Rzemiosła w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów ustali w terminie do dnia 31 stycznia 1952 r. zasady i tryb zawierania umów o wykonanie robót przez jednostki nie wymienione w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448) i przez centrale prywatnego przemysłu oraz wzory tych umów z uwzględnieniem przepisów, o których mowa w § 1.
§  18.
1.
Właściwi ministrowie (inwestorzy centralni) wydadzą w terminie do dnia 29 lutego 1952 r. na podstawie § 66 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448) zarządzenia regulujące tryb odbioru robót budowlano-montażowych przez podległe im jednostki z uwzględnieniem zasad zawartych w warunkach umownych, stanowiących załącznik Nr 7 do niniejszego zarządzenia.
2.
Zarządzenia, o których mowa w ust. 1, wymagają uzgodnienia z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
§  19.
Zawarte w niniejszym zarządzeniu postanowienia dotyczące zamawiającego stosuje się odpowiednio w odniesieniu do umów między wykonawcą i podwykonawcą do wykonawcy, a postanowienia dotyczące wykonawcy - do podwykonawcy.
§  20.
1.
Umowy, których wykonanie ma być rozpoczęte w I kwartale 1952 r., powinny być zawarte w terminie do dnia 31 stycznia 1952 r.
2. 4
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do umów, o których mowa w §§ 8 i 17. Umowy te powinny być zawarte w terminie do dnia 20 marca 1952 r.
3.
Zawarte przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia umowy o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym, których wykonanie ma nastąpić po dniu 1 stycznia 1952 r., powinny być dostosowane do wymagań niniejszego zarządzenia w terminie określonym w ust. 1.
§  21.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 5 lutego 1951 r. w sprawie stosowania wzoru umowy ramowej o wykonanie robót budowlanych i montażowych (Monitor Polski Nr A-18, poz. 238 i Nr A-24, poz. 312).
§  22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1952 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

UMOWA WIELOLETNIA POMIĘDZY ZAMAWIAJĄCYM A WYKONAWCĄ ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH (wzór Nr 1)

W dniu ........................ 195.. r. w ..................... pomiędzy ..........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Zamawiającym, reprezentowanym przez .............................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

.............................................................. z jednej strony, a ...........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Wykonawcą i reprezentowanym przez .................................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

..................................................... z drugiej strony, zawarta została umowa treści następującej:

§  1.
Zamawiający powierza, a Wykonawca przyjmuje do wykonania następujące roboty ...........................................................................................................................................

stanowiące całość zadania inwestycyjnego Zamawiającego, opisane w załączonej do niniejszej umowy dokumentacji technicznej.

§  2.
Wykonawca zobowiązuje się wykonać wszystkie określone w umowie i załącznikach do niej roboty i oddać je w zakończonej formie i w pełnej zgodności z zatwierdzoną w przepisany sposób dokumentacją techniczną w terminie do dnia .....................
§  3.
1.
Koszt wszystkich powierzonych Wykonawcy na podstawie niniejszej umowy robót ustala się na podstawie załączonego zestawienia kosztorysowego na sumę .............................. zł według poziomu cen z okresu ...................................................................
2.
Koszt robót przypadających do wykonania na podstawie umów rocznych ustalony zostanie w umowach rocznych.
§  4.
Załączniki do niniejszej umowy stanowią:
1)
prawidłowo opracowany i zatwierdzony projekt wstępny wraz z kosztorysami określającymi zakres robót powierzonych Wykonawcy *
2)
zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszty obiektów oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów,
3)
ogólne wytyczne organizacji budowy z objaśnieniami i generalnym planem budowy,
4)
warunki specjalne,
5)
.........................................................................................................................................
6)
.........................................................................................................................................
7)
.........................................................................................................................................
§  5.
Część składową umowy stanowią:
1)
znane stronom obowiązujące Warunki Umowne,
2)
..........................................................................................................................................
3)
..........................................................................................................................................
4)
..........................................................................................................................................
§  6.
1.
Roczne rozmiary robót objętych umową ustala Zamawiający dla każdego roku kalendarzowego robót w umowach rocznych zawieranych corocznie.
2.
Na podstawie niniejszej umowy Wykonawca, po dostarczeniu mu przez Zamawiającego zezwolenia właściwego inwestora naczelnego oraz dostatecznej dokumentacji prawnej i technicznej, może przystąpić przed zawarciem umowy rocznej do podjęcia wstępnych prac nad organizacją placu budowy, które wejdą w zakres rzeczowy pierwszej umowy rocznej.
3.
Do chwili zawarcia umowy rocznej na roboty przechodzące z roku poprzedniego, wykonywanie i opłacanie robót, przewidzianych w niniejszej umowie, odbywa się na warunkach umowy rocznej roku poprzedniego.
§  7.
Wszystkie warunki umowy obowiązują strony bez wezwań i stawiania w zwłoce.
§  8.
Umowa wraz z załącznikami zostaje spisana w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron oraz dla banku finansującego inwestycje.

Podpis Zamawiającego: Podpis Wykonawcy:

______

*) Wymaganie to nie obowiązuje w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

UMOWA WIELOLETNIA POMIĘDZY WYKONAWCĄ A PODWYKONAWCĄ ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH (wzór Nr 2)

W dniu ........................ 195.. r. w ..................... pomiędzy ..........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Wykonawcą, reprezentowanym przez .............................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

.............................................................. z jednej strony, a ...........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Podwykonawcą i reprezentowanym przez ...........................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

..................................................... z drugiej strony, zawarta została umowa treści następującej:

§  1.
Wykonawca oświadcza, że w dniu ................................ zawarł umowę wieloletnią .......................................................................................................................................................

na ..................................................................................................................................................

§  2.
Z robót objętych umową, o której mowa w § 1, Wykonawca powierza, a Podwykonawca przyjmuje do wykonania następujące roboty .....................................................

.......................................................................................................................................................

opisane szczegółowo w załączonej do niniejszej umowy dokumentacji technicznej.

§  3.
Podwykonawca zobowiązuje się wykonać wszystkie określone w umowie i załącznikach do niej roboty i oddać je w zakończonej formie i w pełnej zgodności z zatwierdzoną w przepisany sposób dokumentacją techniczną w terminie do dnia .....................
§  4.
1.
Koszt wszystkich powierzonych Podwykonawcy na podstawie niniejszej umowy robót ustala się na podstawie załączonego zestawienia kosztorysowego na sumę ......................... zł według poziomu cen z okresu ........................................................................
2.
Koszt robót przypadających do wykonania na podstawie umów rocznych ustalony zostanie w umowach rocznych.
§  5.
Przy wykonywaniu niniejszej umowy obowiązują następujące załączniki:

(w części dotyczącej robót objętych niniejszą umową)

1)
prawidłowo opracowany i zatwierdzony projekt wstępny wraz z kosztorysami określającymi zakres robót powierzonych Podwykonawcy *
2)
zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszty obiektów oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów,
3)
ogólne wytyczne organizacji budowy z objaśnieniami i generalnym planem budowy,
4)
warunki specjalne,
5)
.........................................................................................................................................
6)
.........................................................................................................................................
7)
.........................................................................................................................................
§  6.
Część składową umowy stanowią:
1)
znane stronom obowiązujące Warunki Umowne,
2)
.........................................................................................................................................
3)
.........................................................................................................................................
4)
.........................................................................................................................................
§  7.
1.
Roczne rozmiary robót objętych umową Ustala Wykonawca dla każdego roku kalendarzowego robót w umowach rocznych zawieranych corocznie.
2.
Na podstawie niniejszej umowy Podwykonawca po dostarczeniu mu przez Wykonawcę zezwolenia właściwego inwestora naczelnego oraz dostatecznej dokumentacji prawnej i technicznej może przystąpić przed zawarciem rocznej umowy do podjęcia wstępnych prac nad organizacją placu budowy, które wejdą w zakres rzeczowy pierwszej umowy rocznej.
3.
Do chwili zawarcia umowy rocznej na roboty przechodzące z roku poprzedniego wykonywanie i opłacanie robót przewidzianych w umowie wieloletniej odbywa się na warunkach umowy rocznej z roku poprzedniego.
§  8.
Wszystkie warunki umowy obowiązują strony bez wezwań i stawiania w zwłoce.
§  9.
Umowa wraz z załącznikami zostaje spisana w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron oraz dla banku finansującego inwestycje.

Podpis Wykonawcy: Podpis Podwykonawcy:

______

*) Wymaganie to nie obowiązuje w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

UMOWA ROCZNA POMIĘDZY ZAMAWIAJĄCYM A WYKONAWCĄ ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH (wzór Nr 3)

W dniu ........................ 195.. r. w ..................... pomiędzy ..........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Zamawiającym, reprezentowanym przez .............................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

.............................................................. z jednej strony, a ...........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Podwykonawcą i reprezentowanym przez ...........................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

..................................................... z drugiej strony, zawarta została umowa na rok ............. treści następującej:

§  1.
W ramach umowy wieloletniej zawartej między stronami, w dniu ..........................

Zamawiający powierza, a Wykonawca przyjmuje do wykonania następujące roboty ................

.......................................................................................................................................................

w zakresie robót objętych umową wieloletnią, opisane szczegółowo w załączonej do umowy dokumentacji technicznej i objęte tytułem inwestycyjnym na rok 195.. Część ..... Dział ..... Rozdział ..... Nr tytułu .....

§  2.
*) Ogólny koszt powierzonych niniejszą umową robót, ustalony na podstawie cen jednostkowych uwidocznionych w kosztorysie, stanowiącym załącznik Nr ..... do niniejszej umowy, wynosi:
a)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania zł .......... (wartość brutto b),
b)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania oraz obniżki cen wynikającej z zadań oszczędnościowych etapu realizacji zł .......... (wartość netto).
1.
*) Ogólny koszt powierzonych niniejszą umową robót ustalony na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy uwidocznionym w załączniku do niniejszej umowy wynosi:
a)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania zł .......... (wartość brutto b),
b)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania oraz obniżki cen wynikającej z zadań oszczędnościowych etapu realizacji zł .......... (wartość netto).
2.
Ostateczny ogólny koszt robót uwzględniający obniżkę cen z tytułu zadania oszczędnościowego ustalony zostanie na podstawie uzgodnionego między stronami kosztorysu, który stanowić będzie załącznik do niniejszej umowy, przy czym ogólny koszt robót określony szacunkowo zostanie odpowiednio zmieniony, a różnice zostaną rozliczone w fakturach przejściowych poczynając od pierwszej faktury po dacie wniesienia kosztorysu do umowy.
3.
Zamawiający zobowiązuje się dostarczyć kosztorys szczegółowy w nieprzekraczalnym terminie do dnia ............................................................................................
§  3.
1.
Wykonawca otrzymuje w ciągu 7 dni od daty podpisania umowy zaliczkę (uzupełniającą * na sfinansowanie utrzymania zapasu materiałów podstawowych w wysokości zł ...................................
2.
Udzielona zaliczka spłacana będzie przez Wykonawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami, przy czym w ciągu roku Wykonawca spłaci kwotę zł ............... zaliczki, pozostała kwota zł ........................... przejdzie na rok ...............................
§  4.
Przy wykonywaniu niniejszej umowy obowiązuje umowa wieloletnia wraz z załącznikami do niej oraz następujące załączniki do niniejszej umowy:
1)
wyciąg z tytułu inwestycyjnego obejmujący zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszt obiektów po obniżce wynikającej z wykonania nałożonych na Zamawiającego obowiązków wygospodarowania oszczędności w etapie projektowania oraz zawierające terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów,
2)
plan sfinansowania według kwartałów,
3)
projekt techniczny wraz z kosztorysem szczegółowym, uwzględniający obniżkę cen wynikającą z nałożonych na Wykonawcę zadań oszczędnościowych, oraz ze specyfikacją materiałową i warunkami technicznymi,
4)
rysunki robocze,
5)
terminy dostaw na plac budowy przedmiotów wyposażenia technicznego, urządzeń, maszyn itd., które zgodnie z przepisami lub na podstawie porozumienia z Wykonawcą dostarczyć ma Zamawiający,
6)
warunki szczególne wynikające z porozumienia stron,
7)
.........................................................................................................................................
8)
.........................................................................................................................................
9)
.........................................................................................................................................
§  5.
1.
Wykonawca stwierdza, że otrzymał od Zamawiającego pełną * następującą*) dokumentację techniczną, a mianowicie wymienioną w § 4 pkt ..........
2.
*) Zamawiający zobowiązuje się dostarczyć brakującą dokumentację techniczną w następujących terminach:

1) wymienioną w § 4 pkt ... do dnia ................................

2) wymienioną w § 4 pkt ... do dnia ................................

3) wymienioną w § 4 pkt ... do dnia ................................

§  6. *
) Zamawiający zobowiązuje się przekazać plac budowy (teren robót) Wykonawcy w terminie do dnia ................................... 19... roku.

*) Wykonawca oświadcza, że plac budowy (teren robót) został mu przekazany przed podpisaniem mniejszej umowy.

§  7.
Wykonawca zobowiązuje się przeprowadzić wszystkie określone w § 1 roboty w ścisłej zgodności z załączonym do umowy zestawieniem (§ 4 pkt 1) i we wskazanych w nim początkowych i końcowych terminach ich wykonania.
§  8.
Część składową umowy stanowią:
1)
znane stronom obowiązujące Warunki Umowne,
2)
.........................................................................................................................................
3)
.........................................................................................................................................
§  9.
Wszystkie warunki umowy obowiązują strony bez wezwań i stawiania w zwłoce.
§  10.
Umowę niniejszą sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron oraz dla banku finansującego inwestycje.

Podpis Zamawiającego: Podpis Wykonawcy:

______

*) Niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

UMOWA ROCZNA POMIĘDZY WYKONAWCĄ A PODWYKONAWCĄ ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH

(wzór Nr 4)

W dniu ........................ 195.. r. w ..................... pomiędzy ..........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Wykonawcą, reprezentowanym przez .............................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

.............................................................. z jednej strony, a ...........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Podwykonawcą i reprezentowanym przez ...........................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

..................................................... z drugiej strony, zawarta została umowa na rok ............. treści następującej:

§  1.
Wykonawca oświadcza, że w dniu ................................ zawarł umowę roczną z .......................................................................................................................................................

na wykonanie ...............................................................................................................................

§  2.
W ramach umowy wieloletniej zawartej między stronami w dniu ...........................

Wykonawca powierza z robót objętych umową, o której mowa w § 1, a Podwykonawca przyjmuje do wykonania następujące roboty ...............................................................................

.......................................................................................................................................................

opisane szczegółowo w załączonych do umów spisach robót zgodnie z załączoną do niniejszej umowy dokumentacją techniczną, a objęte tytułem inwestycyjnym na rok 195... Część .... Dział .... Rozdział .... Nr tytułu ..............................................................

§  3.
*) Ogólny koszt powierzonych niniejszą umową robót ustalony na podstawie cen jednostkowych uwidocznionych w kosztorysie, stanowiącym załącznik Nr .......... do niniejszej umowy, wynosi:
a)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania zł .......... (wartość brutto b),
b)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania oraz obniżki cen wynikającej z zadań oszczędnościowych etapu realizacji zł .......... (wartość netto).
1.
*) Ogólny koszt powierzonych niniejszą umową robót, ustalony na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy, uwidocznionym w załączniku Nr ..... do niniejszej umowy, wynosi:
a)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania zł .......... (wartość brutto b),
b)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania oraz obniżki cen wynikającej z zadań oszczędnościowych etapu realizacji zł .................. (wartość netto).
2.
Ostateczny ogólny koszt robót uwzględniający obniżkę cen z tytułu zadania oszczędnościowego ustalony zostanie na podstawie uzgodnionego między stronami kosztorysu, który stanowić będzie załącznik do niniejszej umowy w miejsce poprzedniego kosztorysu szacunkowego, przy czym ogólny koszt robót określony szacunkowo zostanie odpowiednio zmieniony, a różnice zostaną rozliczone w fakturach przejściowych, poczynając od pierwszej faktury po dacie wniesienia kosztorysu do umowy.
3.
Wykonawca zobowiązuje się dostarczyć Podwykonawcy kosztorys szczegółowy w nieprzekraczalnym terminie do dnia ..............................................................
§  4.
1.
Podwykonawca otrzymuje w ciągu dni 7 od daty podpisania umowy zaliczkę (uzupełniającą*)) w wysokości zł ..................................................................................
2.
Udzielona zaliczka spłacona będzie przez Podwykonawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami, przy czym w ciągu roku Podwykonawca spłaci kwotę zł .......... zaliczki, a pozostała kwota zł ................................ przejdzie na rok ...........................................
§  5.
Przy wykonaniu niniejszej umowy obowiązują w części dotyczącej robót objętych niniejszą umową: umowa wieloletnia wraz z załącznikami do niej oraz następujące załączniki do niniejszej umowy:
1)
wyciąg z tytułu inwestycyjnego, obejmujący zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszty obiektów po obniżce wynikającej z wykonania nałożonych na Zamawiającego obowiązków wygospodarowania oszczędności w etapie projektowania oraz zawierające terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów,
2)
plan sfinansowania według kwartałów,
3)
projekt techniczny wraz z kosztorysem szczegółowym, uwzględniający obniżkę cen wynikającą z nałożonych na Podwykonawcę zadań oszczędnościowych oraz ze specyfikacją materiałową i warunkami technicznymi,
4)
rysunki robocze,
5)
terminy dostawy na plac budowy przedmiotów wyposażenia technicznego, urządzeń, maszyn itd., które zgodnie z przepisami lub na podstawie porozumienia z Podwykonawcą dostarczyć ma Wykonawca,
6)
warunki szczególne wynikające z porozumienia stron,
7)
.........................................................................................................................................
8)
.........................................................................................................................................
9)
.........................................................................................................................................
§  6.
1.
Podwykonawca stwierdza, że otrzymał od Wykonawcy pełną*) następującą*) dokumentację techniczną, a mianowicie wymienioną w § 5 pkt ..........
2.
*) Wykonawca zobowiązuje się dostarczyć Podwykonawcy brakującą dokumentację techniczną w następujących terminach:
1)
wymienioną w § 5 pkt ... do dnia ..........................................
2)
wymienioną w § 5 pkt ... do dnia ..........................................
3)
wymienioną w § 5 pkt ... do dnia ..........................................
§  7.
*) Wykonawca zobowiązuje się przekazać plac budowy (teren robót) Podwykonawcy w terminie do dnia ................. 19... r.

*) Podwykonawca oświadcza, że plac budowy (teren robót) został mu przekazany przed podpisaniem niniejszej umowy.

§  8.
Podwykonawca zobowiązuje się przeprowadzić wszystkie określone w § 2 roboty w ścisłej zgodności z załączonym do umowy zestawieniem (§ 5 pkt 1) we wskazanych w nim początkowych i końcowych terminach ich wykonania.
§  9.
Część składową umowy stanowią:
1)
znane stronom obowiązujące Warunki Umowne
2)
.........................................................................................................................................
3)
.........................................................................................................................................
§  10.
Wszystkie warunki umowy obowiązują strony bez wezwań i stawiania w zwłoce.
§  11.
Umowę niniejszą sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron oraz dla banku finansującego inwestycje.

Podpis Wykonawcy: Podpis Podwykonawcy:

______

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

UMOWA JEDNOROCZNA POMIĘDZY ZAMAWIAJĄCYM A WYKONAWCĄ ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH (wzór Nr 5)

W dniu ........................ 195.. r. w ..................... pomiędzy ..........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Zamawiającym, reprezentowanym przez .............................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

.............................................................. z jednej strony, a ...........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Wykonawcą i reprezentowanym przez .................................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

..................................................... z drugiej strony, zawarta została umowa treści następującej:

§  1.
Zamawiający powierza, a Wykonawca przyjmuje do wykonania następujące roboty ...........................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

................................. szczegółowo opisane w załączonych do umowy spisach robót, zgodnie z załączoną do niniejszej umowy dokumentacją techniczną, stanowiące całość zadania inwestycyjnego objętego tytułem inwestycyjnym na rok 195... Część .... Dział .... Rozdział .... Nr tytułu ..........

§  2.
Wykonawca zobowiązuje się wykonać wszystkie określone w umowie i załącznikach do niej roboty i oddać je w zakończonej formie i w zgodności z zatwierdzoną w przepisany sposób dokumentacją techniczną w terminie do dnia ................................................
§  3.
*) Ogólny koszt powierzonych robót ustalony na podstawie cen jednostkowych uwidocznionych w kosztorysie, stanowiącym załącznik nr ... do niniejszej umowy, wynosi:
a)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania zł .......... (wartość brutto b),
b)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania oraz obniżki cen wynikającej z zadań oszczędnościowych etapu realizacji zł ................. (wartość netto).
1.
*) Ogólny koszt powierzonych robót ustalony na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy uwidocznionym w załączniku nr ..... do niniejszej umowy wynosi:
a)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania zł .......... (wartość brutto b),
b)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania oraz obniżki cen wynikającej z zadań oszczędnościowych etapu realizacji zł .......... (wartość netto).
2.
Ostateczny ogólny koszt robót uwzględniający obniżkę cen wynikającą z zadania oszczędnościowego ustalony zostanie na podstawie uzgodnionego między stronami kosztorysu, który stanowić będzie załącznik do niniejszej umowy w miejsce poprzedniego szacunkowego, przy czym ogólny koszt robót określony szacunkowo zostanie odpowiednio zmieniony, a różnice zostaną rozliczone w fakturach przejściowych poczynając od pierwszej faktury po dacie wniesienia kosztorysu do umowy.
3.
Zamawiający zobowiązuje się dostarczyć Wykonawcy kosztorys szczegółowy w terminie do dnia ..............................................................
§  4.
1.
Wykonawca otrzymuje w ciągu 7 dni od daty podpisania umowy zaliczkę w wysokości zł ..................................
2.
Udzielona zaliczka spłacana będzie przez Wykonawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  5.
Przy wykonywaniu niniejszej umowy obowiązują następujące załączniki:
1)
prawidłowo opracowany i zatwierdzony projekt wstępny wraz z kosztorysami określającymi zakres robót powierzonych Wykonawcy *
2)
ogólne wytyczne organizacji budowy z objaśnieniami i generalnym planem budowy,
3)
wyciąg z tytułu inwestycyjnego obejmujący zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszty obiektów po obniżce wynikającej z wykonania nałożonych na Zamawiającego obowiązków wygospodarowania oszczędności w etapie projektowania oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów,
4)
plan sfinansowania według kwartałów,
5)
projekt techniczny wraz z kosztorysem szczegółowym uwzględniający obniżką cen wynikającą z nałożonych na Wykonawcę zadań oszczędnościowych oraz ze specyfikacją materiałową i warunkami technicznymi,
6)
rysunki robocze,
7)
terminy dostawy na plac budowy przedmiotów wyposażenia technicznego, urządzeń, maszyn itd., które, zgodnie z przepisami lub na podstawie porozumienia z Wykonawcą dostarczyć ma Zamawiający,
8)
warunki szczególne wynikające z porozumienia stron,
9)
.........................................................................................................................................
10)
.........................................................................................................................................
11)
.........................................................................................................................................
§  6.
1.
Wykonawca stwierdza, że otrzymał od Zamawiającego pełną*) następującą*) dokumentację techniczną, a mianowicie wymienioną w § 5 pkt ..........
2.
*) Zamawiający zobowiązuje się dostarczyć Wykonawcy brakującą dokumentację techniczną w następujących terminach:
1)
wymienioną w § 5 pkt ... do dnia ..................................................
2)
wymienioną w § 5 pkt ... do dnia ..................................................
3)
wymienioną w § 5 pkt ... do dnia ..................................................
§  7.
Zamawiający zobowiązuje się przekazać plac budowy (teren robót) Wykonawcy w terminie do dnia ...................................................... 19.. roku.
§  8.
Wykonawca zobowiązuje się przeprowadzić wszystkie określone w § 1 roboty w ścisłej zgodności z załączonym do umowy zestawieniem (§ 5 pkt 3) i we wskazanych w nim początkowych i końcowych terminach ich wykonania.
§  9.
Część składową umowy stanowią:
1)
znane stronom obowiązujące Warunki Umowy,
2)
........................................................................................................................................
3)
........................................................................................................................................
4)
........................................................................................................................................
§  10.
Wszystkie warunki umowy obowiązują strony bez wezwań i stawiania w zwłoce.
§  11.
Umowę niniejszą sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron oraz dla banku finansującego inwestycje.

Podpis Zamawiającego: Podpis Wykonawcy:

______

*) Niepotrzebne skreślić

**) Wymaganie to nie obowiązuje w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami.

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

UMOWA JEDNOROCZNA POMIĘDZY WYKONAWCĄ A PODWYKONAWCĄ ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH (wzór Nr 6)

W dniu ........................ 195.. r. w ..................... pomiędzy ..........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Wykonawcą, reprezentowanym przez .............................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

.............................................................. z jednej strony, a ...........................................................

.......................................................................................................................................................

zwanym dalej Podwykonawcą i reprezentowanym przez ...........................................................

.............................................................. działającego(ych) na podstawie ....................................

..................................................... z drugiej strony, zawarta została umowa treści następującej:

§  1.
Wykonawca oświadcza, że w dniu ......................... 195 ...... r. zawarł umowę z .......................................................................................................................................................

na wykonanie ...............................................................................................................................

§  2.
Z robót objętych umową, o której mowa w § 1, Wykonawca powierza, a Podwykonawca przyjmuje do wykonania następujące roboty .....................................................

szczegółowo opisane w załączonych do umowy spisach robót, zgodnie z załączoną do niniejszej umowy dokumentacją techniczną, a objęte tytułem inwestycyjnym na rok 195.. Część .... Dział .... Rozdział .... Nr tytułu ..........

§  3.
Wykonawca zobowiązuje się wykonać wszystkie określone w umowie i załącznikach do niej roboty i oddać je w zakończonej formie i w zgodności z zatwierdzoną w przepisany sposób dokumentacją techniczną w terminie do dnia ..............................................
§  4.
*) Ogólny koszt powierzonych robót ustalony na podstawie cen jednostkowych uwidocznionych w kosztorysie stanowiącym załącznik do niniejszej umowy wynosi:
a)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania zł .............. (wartość brutto b),
b)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania oraz obniżki cen wynikającej z zadań oszczędnościowych etapu realizacji zł .................. (wartość netto).
1.
*) Ogólny koszt powierzonych robót ustalony na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy uwidocznionym w załączniku nr ........ do niniejszej umowy wynosi:
a)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania zł .......... (wartość brutto b),
b)
z uwzględnieniem zadań oszczędnościowych etapu projektowania oraz obniżki cen wynikającej z zadań oszczędnościowych etapu realizacji zł .......... (wartość netto).
2.
Ostateczny ogólny koszt robót uwzględniający obniżkę cen z tytułu zadania oszczędnościowego ustalony zostanie na podstawie uzgodnionego między stronami kosztorysu, który stanowić będzie załącznik do niniejszej umowy w miejsce poprzedniego szacunkowego, przy czym ogólny koszt robót określony szacunkowo zostanie odpowiednio zmieniony, a różnice rozliczone poczynając od pierwszej faktury wystawionej po dacie wniesienia kosztorysu do umowy.
3.
Wykonawca zobowiązuje się dostarczyć Podwykonawcy kosztorys szczegółowy w terminie do dnia ...........................................................
§  5.
1.
Podwykonawca otrzymuje w ciągu 7 dni od daty podpisania umowy zaliczkę w wysokości zł ................................................
2.
Udzielona zaliczka będzie spłacona przez Podwykonawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  6.
Przy wykonywaniu niniejszej umowy obowiązują w części dotyczącej robót objętych niniejszą umową następujące załączniki do niniejszej umowy:
1)
prawidłowo opracowany i zatwierdzony projekt wstępny wraz z kosztorysami określającymi zakres robót powierzonych Podwykonawcy *
2)
ogólne wytyczne organizacji budowy z objaśnieniami i generalnym planem budowy,
3)
wyciąg z tytułu inwestycyjnego obejmujący zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszty obiektów po obniżce wynikającej z wykonania nałożonych na Zamawiającego obowiązków wygospodarowania oszczędności w etapie projektowania oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów,
4)
plan sfinansowania według kwartałów,
5)
projekt techniczny wraz z kosztorysem szczegółowym uwzględniający obniżkę cen wynikającą z nałożonych na Podwykonawcę zadań oszczędnościowych oraz ze specyfikacją materiałową i warunkami technicznymi,
6)
rysunki robocze,
7)
terminy dostawy na plac budowy przedmiotów wyposażenia technicznego, urządzeń, maszyn itd., które zgodnie z przepisami lub na podstawie porozumienia z Podwykonawcą dostarczy Wykonawca,
8)
warunki szczególne wynikające z porozumienia stron,
9)
.........................................................................................................................................
10)
.........................................................................................................................................
11)
.........................................................................................................................................
§  7.
1.
Podwykonawca stwierdza, że otrzymał od Wykonawcy pełną*) - następującą*) dokumentację techniczną, a mianowicie wymienioną w § 6 pkt ..........
2.
*) Wykonawca zobowiązuje się dostarczyć Podwykonawcy brakującą dokumentację techniczną w terminach:
1)
wymienioną w § 6 pkt ... do dnia ...................................................
2)
wymienioną w § 6 pkt ... do dnia ...................................................
3)
wymienioną w § 6 pkt ... do dnia ...................................................
§  8.
Wykonawca zobowiązuje się przekazać plac budowy (teren robót) Podwykonawcy w terminie do dnia .......................................... 19............. r.
§  9.
Podwykonawca zobowiązuje się przeprowadzić wszystkie określone w § 2 roboty w ścisłej zgodności z załączonym do umowy zestawieniem (§ 6 pkt 3) i we wskazanych w nich początkowych i końcowych terminach ich wykonania.
§  10.
Część składową umowy stanowią:
1)
znane stronom obowiązujące Warunki Umowne
2)
.........................................................................................................................................
3)
.........................................................................................................................................
4)
.........................................................................................................................................
§  11.
Wszystkie warunki umowy obowiązują strony bez wezwań i stawiania w zwłoce.
§  12.
Umowę niniejszą sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron oraz dla banku finansującego inwestycje.

Podpis Wykonawcy: Podpis Podwykonawcy:

______

*) Niepotrzebne skreślić

**) Wymaganie to nie obowiązuje w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami.

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

TYMCZASOWE WARUNKI UMOWNE OKREŚLAJĄCE PRAWA I OBOWIĄZKI ZAMAWIAJĄCEGO I WYKONAWCY ROBÓT BUDOWNICTWA INWESTYCYJNEGO

1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
1.
Niniejsze warunki umowne stanowią istotną część umowy zawieranej pomiędzy zamawiającym a wykonawcą robót budownictwa inwestycyjnego.
2.
Niniejsze warunki umowne stanowią również istotną część umowy pomiędzy wykonawcą robót budownictwa inwestycyjnego a podwykonawcą tych robót z tym, że postanowienia dotyczące zamawiającego stosuje się odpowiednio do wykonawcy, a postanowienia dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do podwykonawcy.
§  2.
Wykonawca może na zasadach i w trybie określonym w zarządzeniu Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 stycznia 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym (Monitor Polski Nr A-5, poz. 53) powierzyć podwykonawcy tę część robót, która nie jest objęta działalnością wykonawcy.
§  3.
W przypadku powierzenia do wykonania części robót podwykonawcy wykonawca ponosi wobec zamawiającego odpowiedzialność za organizację i zgodne z umową wykonanie całości robót.
§  4.
1.
Z tytułu zlecenia części robót podwykonawcy zamawiający nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów.
2.
Rozliczanie za całość robót budowlanych i montażowych wykonanych na rzecz zamawiającego następuje pomiędzy zamawiającym a wykonawcą na podstawie kosztorysu robót, bez względu na to, czy wykonawca wykonał te roboty we własnym zakresie czy też przez podwykonawcę.
§  5.
1.
Przy wykonywaniu robót wykonawca stosować się będzie do przepisów prawa budowlanego i innych obowiązujących przepisów, zarządzeń władz oraz polskich norm i ustalonych warunków technicznych.
2.
Postanowienia zawarte w obowiązujących przepisach, dotyczące generalnego wykonawcy, odnoszą się do wykonawcy w rozumieniu niniejszych warunków umownych.
3.
Wykonawca powinien wykonać roboty starannie, według zasad sztuki budowlanej i wiedzy technicznej oraz zgodnie z projektami i opisami technicznymi. Przy wykonaniu robót wykonawca powinien stosować się do wskazówek i zleceń przedstawiciela zamawiającego (inspektora nadzoru) wpisanych do dziennika budowy. Gdyby wykonanie robót było wadliwe, wykonawca robót obowiązany jest na umotywowane żądanie zamawiającego rozebrać lub przerobić na swój koszt to, co zostało wadliwie wykonane.
§  6.
W przypadku powstania przeszkód w wykonaniu robót strony, każda w swoim zakresie, powinny dołożyć wszelkich starań do usunięcia tych przeszkód pod rygorem pokrycia szkód poniesionych przez drugą stronę.
§  7.
1.
W przypadku zaistniałej po zawarciu umowy a nie wynikłej z winy wykonawcy konieczności prowadzenia robót w warunkach. nie przewidzianych kosztorysem, w szczególności w okresie zimowym, wykonawca przedstawi zamawiającemu zestawienie związanych z tym kosztów, sporządzone zgodnie z obowiązującymi przepisami. O sumę tych kosztów powiększa się ogólny koszt robót określonych w umowie.
2.
W przypadku gdy po zawarciu umowy zaistniała konieczność prowadzenia robót w warunkach nie przewidzianych kosztorysem, wynikła z winy wykonawcy, koszty z tym związane obciążają wykonawcę.
§  8.
1.
Przewidziany w umowie zakres robót może być przez zamawiającego w ramach kredytu zwiększony lub zmniejszony z zachowaniem cen jednostkowych.
2.
W razie zwiększenia ogólnej ilości robót o kwotę wyższą aniżeli 10% sumy umownej, wykonawca może uzależnić wykonanie nadwyżki robót od możliwości uzyskania dodatkowej ilości materiałów budowlanych i siły roboczej.
3.
W razie zmniejszenia ilości robót, objętych planem rocznym, ponad 10% sumy umownej wykonawcy przysługuje odszkodowanie na zasadach ogólnych.
4.
Przy określaniu stopnia zwiększenia lub zmniejszenia ogólnej wartości robót umownych bierze się pod uwagę tylko te roboty, których ilość jest określona w umowie, nie bierze się zaś w rachubę tych robót, co do których podane są tylko ceny jednostkowe bez wskazania ich ilości.
5.
W przypadku zwiększenia zakresu robót zamawiający sporządza kosztorys dodatkowy.
6.
Jeżeli wskutek zmiany zakresu robót przez zamawiającego wykonawca jest zmuszony usunąć już wykonaną część robót lub gdy zmiana w projekcie naraża wykonawcę na straty, ma on prawo do odszkodowania w wysokości udowodnionych analizą wszystkich poniesionych kosztów z dodaniem kosztów ogólnych.
§  9.
Nie przewidziane w pierwotnym kosztorysie i w umowie roboty, których wykonanie jednak w związku z daną budową jest konieczne, określa się mianem robót dodatkowych.
§  10.
Roboty dodatkowe mogą być wykonane tylko na podstawie pisemnego zlecenia zamawiającego lub zapisu w dzienniku budowy.
§  11.
Koszt robót dodatkowych, na których wykonanie nie uzyskano dodatkowych kredytów, powinien być pokryty w drodze zmniejszenia robót umownych. Rodzaj i ilość robót podlegających zmniejszeniu powinny być uzgodnione przez wykonawcę z zamawiającym i określone zapisem w dzienniku budowy.
§  12.
Kosztorys na roboty dodatkowe do robót objętych zamówieniem sporządza zamawiający i uzgadnia go z wykonawcą.
§  13.
Gdy wykonawca wykonał dodatkowo jakiekolwiek roboty bez uprzedniego pisemnego zlecenia zamawiającego, zamawiający może nie przyjąć tych robót i zażądać ich usunięcia na koszt wykonawcy z wyjątkiem robót niezbędnych ze względu na bezpieczeństwo lub uchronienie przed awarią.
§  14.
Zamawiający może wystąpić do władzy zwierzchniej wykonawcy o przekazanie robót innemu wykonawcy wyłącznie z przyczyn określonych w niniejszych warunkach umownych.
§  15.
Wykonawca może odstąpić od umowy tylko w przypadkach określonych w niniejszych warunkach umownych i za zgodą swej władzy zwierzchniej.
§  16.
Niezwłocznie po podpisaniu umowy, a najpóźniej w chwili przekazania przez zamawiającego placu budowy, strony zawiadomią się wzajemnie o przedstawicielach, wyznaczonych do ich reprezentowania. Zawiadomienia takiego dokonuje się na piśmie za potwierdzeniem odbioru. W tym samym trybie strony powiadamiają się o ewentualnej zmianie przedstawicieli w czasie trwania stosunku umownego. Treść tych powiadomień powinna być wpisana do dziennika budowy.

2.

Dostarczenie dokumentacji technicznej.

§  17.
1.
Wykonawca i zamawiający sporządzają protokół sprawdzenia dokumentacji technicznej w przeciągu 30 dni od chwili dostarczenia jej przez zamawiającego.
2.
W przypadku stwierdzenia braków, usterek lub niedokładności w opracowaniu dokumentacji technicznej strony ustalają termin ich usunięcia przez zamawiającego.
§  18.
1.
Braki, usterki lub niedokładności powinny być poprawione i uzupełnione w terminach zgodnych z ustalonymi harmonogramami organizacji i wykonania robót.
2.
Jeżeli stwierdzone braki, usterki lub niedokładności powodują zahamowanie robót albo opóźnienie ich rozpoczęcia lub wykonania, wykonawca ma prawo żądać przesunięcia terminu wykonania robót o czas zużyty na poprawienie lub uzupełnienie dokumentacji technicznej.
§  19.
1.
Jeżeli zamawiający nie dotrzymuje terminu dostarczenia albo poprawienia lub uzupełnienia dokumentacji technicznej, wykonawca może:
1)
wyznaczyć zamawiającemu dalsze terminy dostosowane do harmonogramowych terminów wykonania robót,
2)
wykonać brakujące części dokumentacji technicznej na koszt zamawiającego według stawek biur projektowych.
2.
Przepis ust. 1 nie narusza postanowień § 91.

3.

Plac budowy oraz organizacja robót i ich wykonywanie.

§  20.
Organizacja budowy powinna być przeprowadzona przez wykonawcę zgodnie z programem ogólnym budowy, uzgodnionym między zamawiającym a wykonawcą i załączonym do umowy.
§  21.
W przypadkach, gdy ze względu na rozmiar albo specyfikę budowy (roboty) sporządzony został ogólny projekt organizacji budowy, wykonawca najdalej w przeciągu dni 30, licząc od daty uzgodnienia, obowiązany jest opracować szczegółowy projekt organizacji robót.
§  22.
1.
Opracowywanie szczegółowego projektu organizacji robót nie może wpłynąć hamująco na postęp prac przygotowawczych na terenie budowy, które powinny być prowadzone w zakresie, na jaki pozwala uzgodniony projekt organizacji budowy.
2.
Jeżeli zamawiający nie może dostarczyć projektu organizacji budowy, gdyż nie posiada pełnej dokumentacji technicznej, to wykonawca obowiązany jest w oparciu o otrzymaną dokumentację techniczną i ogólne harmonogramy sporządzić cząstkowy projekt szczegółowy organizacji robót i uzgodnić tak opracowany projekt z zamawiającym w terminie dni 21 licząc od daty otrzymania niepełnej dokumentacji.
§  23.
Plac budowy powinien być zaprojektowany dla całości robót na podstawie zatwierdzonych założeń.
§  24.
Wykonawca przez cały czas trwania robót obowiązany jest przestrzegać uzgodnionego szczegółowego projektu organizacji robót, a w szczególności:
1)
utrzymywać na budowie personel administracyjny i techniczny oraz kadry robotnicze, zapewniające wykonanie robót zgodnie z warunkami technicznymi i harmonogramem,
2)
zapewnić terminową dostawę maszyn budowlanych, sprzętu i transportu oraz materiałów budowlanych, instalacyjnych i prefabrykatów, potrzebnych do urządzenia placu budowy i wykonywanych robót.
§  25.
W przypadku powierzenia robót na jednej budowie jednemu lub więcej wykonawcom szczegółowy projekt organizacji robót powinien być opracowany wspólnie przez wszystkich zainteresowanych wykonawców i uzgodniony z zamawiającym. Projekt taki powinien jasno określać prawa i obowiązki poszczególnych wykonawców co do korzystania z placu budowy, wspólnych pomieszczeń, urządzeń itp.
§  26.
1.
Przed przystąpieniem do robót wykonawca przejmuje od zamawiającego protokolarnie plac budowy (teren robót) oraz znajdujące się na tym placu budynki i inne mienie.
2.
Jeżeli zachodzi potrzeba wynajęcia lub wydzierżawienia dla celów budowy sąsiednich placów, chodników itp., koszty z tym związane pokrywa zamawiający.
§  27.
Zamawiający powinien na żądanie okazać wykonawcy dokumenty stwierdzające tytuł do placu budowy.
§  28.
W przypadku gdy na placu budowy znajdują się budynki podlegające rozbiórce lub przebudowie, na zamawiającym ciąży obowiązek przekazania tych budynków wykonawcy w stanie i w terminach umożliwiających przystąpienie do robót lub ich kontynuowanie według ustalonego harmonogramu.
§  29.
Z chwilą przekazania placu budowy wykonawca bierze odpowiedzialność z tytułu właściwego dozoru nad placem budowy i nad znajdującymi się na placu budynkami i innym mieniem mu przekazanym.
§  30.
1.
Od chwili przejęcia placu budowy do chwili przekazania budowy zamawiającemu wykonawca odpowiedzialny jest za szkody wynikłe na terenie robót, a nie powstałe z winy zamawiającego.
2.
Przy stopniowym oddawaniu obiektów zamawiającemu do użytkowania odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1, nie rozciąga się na obiekty lub części obiektów przekazane zamawiającemu.
§  31.
1.
Urządzenia placu budowy powinny być wykonywane przez wykonawcę w ramach kosztorysu na urządzenie placu budowy.
2.
Wykonanie urządzeń placu budowy powinno być w zasadzie zgodne z treścią pozycji kosztorysowych. Wykonawca może stosować inne sposoby wykonania tych urządzeń, spełniających to samo zadanie, jednak bez prawa żądania dopłat.
3.
Wykonawca, organizując urządzenie placu budowy, obowiązany jest wykorzystać do tych celów urządzenia istniejące (drogi, budynki, sieć wodnokanalizacyjną, elektryczną, gazową itd.).
§  32.
1.
Wszystkie urządzenia placu budowy powinny być z zasady wykonywane przez wykonawcę.
2.
Jeżeli roboty zlecone podwykonawcy stanowią odrębne obiekty, wykonywane z dala od głównego placu budowy, urządzenie placu budowy powinno być powierzone podwykonawcy.
3.
Urządzenia placu budowy, rusztowania i inne urządzenia pomocnicze, wykonane przez wykonawcę, powinny być udostępnione podwykonawcom w granicach wykonywanych przez nich robót.
§  33.
1.
W miarę postępu robót wykonawca obowiązany jest do rozbierania i usuwania z terenu budowy wszelkich pobudowanych budynków i urządzeń z zakresu urządzenia placu budowy.
2.
Po zakończeniu robót wykonawca w terminie przewidzianym w harmonogramie, uzgodnionym z zamawiającym, obowiązany jest wywieźć wszystkie materiały pozostałe po budowie, usunąć dostarczony na czas budowy sprzęt i maszyny budowlane oraz oczyścić plac z wszelkich odpadków, jak również zasypać wszystkie doły, wykopane na czas budowy.
§  34.
1.
Wykonawcy przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń co do technicznego wykonania robót przewidzianego w projekcie i kosztorysie. Uwagi i zastrzeżenia może wykonawca zgłaszać przed przystąpieniem do wykonania robót zapisem do dziennika budowy. O wyrażeniu zastrzeżeń powinien wykonawca niezwłocznie powiadomić zamawiającego, niezależnie od zapisu do dziennika budowy.
2.
Zamawiający obowiązany jest rozpatrzyć zastrzeżenia wykonawcy i wydać decyzję co do technicznego wykonania robót w ciągu trzech dni od otrzymania zawiadomienia.
3.
Jeżeli decyzja zamawiającego jest nadal kwestionowana przez wykonawcę, powinien on roboty wykonać zgodnie z decyzją, a zastrzeżenia zgłosić ponownie przez zapis w dzienniku budowy oraz przesłać spis tych zastrzeżeń władzy nadrzędnej zamawiającego.
§  35.
1.
Wykonawca uzgadnia z zamawiającym i wyznacza na gruncie w sposób trwały zasadnicze osie poszczególnych budynków i budowli oraz przejmuje przekazane mu stałe punkty niwelacyjne (repery).
2.
Ponadto przy wznoszeniu budynków frontowych wykonawca powinien przejąć wyznaczony na gruncie przez właściwą władzę poziom chodnika oraz linię zabudowania, a w braku tej linii - linię określającą położenie przedniej ściany frontowego budynku względem ulicy. Obowiązek ochrony wyznaczonych punktów stałych ciąży całkowicie na wykonawcy.
3.
Wytyczenie budowy zgodnie z projektami i opisami technicznymi powinno być wykonane przez wykonawcę, któremu nie wolno jednak zaczynać budowy przed sprawdzeniem wytyczenia przez zamawiającego i stwierdzeniem powyższego w dzienniku przebiegu robót.
4.
Jeżeli w skład budowy wchodzi montaż urządzeń produkcyjnych (przemysłowych), do obowiązków wykonawcy należy również wyznaczenie wymiarów związanych z montażem tych urządzeń.
§  36.
Wykonanie fundamentów może być rozpoczęte po dokonaniu przez przedstawiciela zamawiającego (inspektora nadzoru) oględzin terenu i gotowych wykopów fundamentowych. Wyniki oględzin z podaniem rzędnej dla wykopu i kwalifikacji gruntu wniesione zostaną przez przedstawiciela zamawiającego (inspektora nadzoru) do dziennika budowy. Jednocześnie przedstawiciel zamawiającego (inspektor nadzoru) i przedstawiciel wykonawcy (kierownik robót) stwierdzają na podstawie dokonanych oględzin, że przewidziany w projekcie sposób fundamentowania nie nasuwa zastrzeżeń.
§  37.
W przypadkach powierzenia wykonania robót innemu przedsiębiorstwu (§ 96) wykonawca ma obowiązek udostępnić nowemu wykonawcy do dalszego wykonywania robót: rusztowań, sprzętu, maszyn i innych narzędzi znajdujących się na budowie jak również dostarczonych na budowę materiałów w zakresie i na warunkach uzgodnionych między władzami nadrzędnymi dawnego wykonawcy, zamawiającego i nowego wykonawcy.
§  38.
1.
Strony ustalą w odrębnym porozumieniu sposób i terminy korzystania z wzajemnych świadczeń.
2.
Jeżeli zamawiający posiada tory kolejowe i tabor, własne źródła zaopatrzenia w energię elektryczną, wodę i parę lub inne urządzenia pomocnicze, to powinien oddać je do użytkowania wykonawcy w zakresie potrzebnym do budowy po cenie własnego kosztu planowego, lecz nie wyższej od cen kosztorysowych. Prowizoryczne połączenie obiektów z linią energetyczną, z wodociągiem, kanalizacją, źródłem pary, powietrza itp. przeprowadza wykonawca w ramach urządzenia placu budowy.
3.
Świadczenia kulturalne i użyteczności ogólnej (żłobki, przedszkola, stadiony, szkoły, stołówki itp.) zamawiający udostępnia wykonawcy na równi z własnymi robotnikami i personelem administracyjno-gospodarczym na warunkach określonych porozumieniem (ust. 1).
§  39.
Montaż urządzeń specjalnych wykonywany będzie zgodnie z przepisami, o których mowa w § 16 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 stycznia 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym (Monitor Polski Nr A-5, poz. 53).

4.

Materiały i urządzenia inwestycyjne.

§  40.
1.
Wykonawca powinien z zasady wykonywać roboty przy użyciu własnych materiałów.
2.
Materiały przewidziane dla danej budowy, które posiada zamawiający, powinny być przekazane odpłatnie wykonawcy. Zamawiający przekazuje również wykonawcy przydział materiałów.
§  41.
1.
Urządzenia produkcyjne (przemysłowe) dostarcza zamawiający swoimi środkami i kosztem w terminach odpowiednich do przebiegu robót i ustalonych w harmonogramach do składów wykonawcy.
2.
W przypadku gdy skład znajduje się dalej od miejsca montażu niż to przewiduje kosztorys, wykonawca. pokrywa koszty dodatkowego transportu na rachunek zamawiającego.
3.
W przypadku gdy przedmioty urządzeń produkcyjnych przeznaczone do montażu przechowuje się na składach wykonawcy, zamawiający płaci wykonawcy za składowanie na zasadzie specjalnego porozumienia w granicach norm przewidzianych dla wydatków z tytułu zaopatrzenia i składowania.
§  42.
1.
Urządzenia produkcyjne, dostarczane przez zamawiającego, przejmuje wykonawca na podstawie protokołu, w którym stwierdza się ich ilość i jakość w oparciu o zewnętrzny przegląd. Defekty w urządzeniach, ujawnione w czasie ich montażu lub próby, stwierdza się w protokołach sporządzania przy udziale przedstawicieli zamawiającego i wykonawcy. Ewentualne reklamacje do producenta dostawcy urządzeń z żądaniem części brakujących lub uszkodzonych wnosi zamawiający.
2.
Zamawiający jednocześnie z przekazaniem urządzeń powinien dostarczyć wykonawcy specyfikację fabryczną, opis techniczny, rysunki montażowe oraz warunki techniczne, jakim powinno odpowiadać dostarczone urządzenie.
3.
Usunięcie ewentualnych defektów urządzeń produkcyjnych należy do obowiązków zamawiającego i może być powierzone wykonawcy tylko za jego zgodą.
§  43.
1.
Materiały, uzyskane z rozbiórki jak również wydobyte przy wykonywaniu wykopów, materiały budowlane, jak żwir, piasek, kamień itp., mogą być wykorzystane przez wykonawcę, przy czym w miarę ich wykorzystania wykonawca zwraca ich cennikową wartość zamawiającemu z odliczeniem wydatków poniesionych w związku z doprowadzeniem materiałów do stanu użytkowego.
2.
Materiały nie zużyte przez wykonawcę zostają przezeń przekazane zamawiającemu. Koszty z tym związane pokrywa zamawiający.
§  44.
Całkowite rozliczenie ilościowe z materiałów zużytych do budowy a dostarczonych przez zamawiającego wykonawca przeprowadza w rachunku ostatecznym, w którym powinna być uwidoczniona cała ilość materiałów budowlanych, zgodnie ze stanem rzeczywistym i przy uwzględnieniu technicznych norm zużycia.

5.

Harmonogramy i terminy wykonania robót.

§  45. 5
1.
Na podstawie zawartych w umowie i w załącznikach danych co do zakresu i terminarza robót, terminarza dostaw urządzeń i maszyn dostarczanych przez zamawiającego, terminarza dostarczenia brakującej dokumentacji technicznej, wykonawca sporządza szczegółowy harmonogram robót, który uzgadnia z zamawiającym.
2.
W ramach szczegółowego harmonogramu obejmującego całość robót zamawiający w porozumieniu z generalnym wykonawcą zatwierdza miesięczne harmonogramy robót budowlano-montażowych. Miesięczne harmonogramy robót budowlano-montażowych nie mogą naruszać terminów oddawania obiektów do użytku.
3.
W przypadku nieuzgodnienia strony przekażą spór do rozstrzygnięcia swym jednostkom zwierzchnim.
§  46.
Każda przewidziana zmiana w terminach oddania obiektu do częściowego lub pełnego użytkowania powinna być niezwłocznie zgłoszona zamawiającemu, co nie wyłącza skutków zwłoki w wykonaniu umowy.
§  47.
1.
Jeżeli postęp robót nie jest zgodny z harmonogramem i zachodzi obawa niedotrzymania przez wykonawcę terminów przejściowych lub terminu końcowego wykonania robót, zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do usunięcia braków w określonym terminie.
2.
Jeżeli w wyznaczonym terminie przyczyny opóźnienia nie będą usunięte lub będą usunięte tylko częściowo, zamawiający powtórnie wzywa wykonawcę do usunięcia wskazanych braków w terminie 7 dni i może zażądać zmiany kierownika robót.
§  48.
1.
Termin wykonania robót zostanie przedłużony, jeżeli przeszkody powstały bądź z winy zamawiającego, bądź z powodu siły wyższej lub innych okoliczności, których usunięcie nie leżało w możliwości wykonawcy. Nie uważa się za niezawinioną przeszkodę niepogody, której możliwość powinna być normalnie przewidziana i uwzględniona w wyznaczonym terminie wykonania robót. Wyjątek stanowią przeszkody atmosferyczne o charakterze katastrofalnym. Spadek temperatury może być dostateczną przyczyną przesunięcia terminu wykonania robót tylko w tym przypadku, jeżeli przepisy techniczne wyraźnie zabraniają wykonania ich w niskiej temperaturze.
2.
Przyczyny, dające podstawę do żądania przedłużenia terminu wykonania robót, powinny być wpisane do dziennika budowy pod rygorem utraty prawa do tego żądania.
§  49.
W przypadku żądania przez zamawiającego zmiany w rozmiarze lub jakości robót strony uzgodnią ewentualne przesunięcie terminu wykonania części lub całości robót.

6.

Odbiór robót.

§  50.
1.
Odbiór robót objętych umową przeprowadza się jako:
1)
odbiór częściowy,
2)
odbiór ostateczny obiektu.
2.
Z każdego odbioru spisuje się protokół.
§  51.
Odbiór częściowy przeprowadza się w terminie 10 dni:
1)
po zakończeniu poszczególnych części obiektów (elementów scalonych),
2)
przy robotach zanikających lub ulegających zakryciu,
3)
w przypadku dłuższej przerwy lub zmiany wykonawcy,
4)
w każdym przypadku gdy zachodzi potrzeba stwierdzenia stanu robót.
§  52.
Odbiór częściowy ma na celu:
1)
sprawdzenie zgodności robót z projektem i kosztorysem,
2)
sprawdzenie prawidłowości wykonania robót pod względem technicznym (jakości robót i użytych materiałów),
3)
ustalenie ilości wykonanych robót,
4)
ustalenie wartości kosztorysowej wykonanych robót,
5)
ustalenie ewentualnych usterek i braków oraz wyznaczenie terminu do ich usunięcia.
§  53.
Odbiór ostateczny przeprowadza się po zakończeniu robót określonego obiektu.
§  54.
Odbiór ostateczny robót ma na celu: stwierdzenie ilości robót i jakości wykonania zgodnie z założeniami projektu, z projektem, kosztorysem i umową, przydatności obiektu do celów, dla których został zbudowany oraz ekonomicznego wykonania.
§  55.
Odbiór ostateczny w oparciu o odbiory częściowe stanowi podstawę do likwidacji rozrachunku z wykonawcą w zakresie odbieranego obiektu.
§  56.
Odbiór ostateczny następuje w terminie nieprzekraczalnym 10 dni od daty zakończenia robót, stwierdzonej wpisem do dziennika budowy.
§  57.
Niezależnie od ostatecznych odbiorów poszczególnych obiektów budowy dokonywany będzie oddzielny odbiór całości budowy według kosztorysu generalnego i według odrębnych przepisów.
§  58.
W przypadku konieczności badań specjalnych zamawiający ma prawo zlecić przeprowadzenie ekspertyz technicznych. W przypadku gdy wynik ekspertyz nie stwierdzi zasadniczej wadliwości wykonania roboty zakwestionowanej, koszt wykonania ekspertyzy obciąża w całości zamawiającego. W innych przypadkach koszt tej ekspertyzy oraz koszt ekspertyzy stwierdzającej usunięcie wady wykonania obciąża wykonawcę.
§  59.
Na żądanie zamawiającego wykonawca obowiązany jest bezpłatnie dostarczyć pomocy koniecznej dla przeprowadzenia odbioru (np. pracowników i narzędzi do pomocy przy obmiarach i badaniu jakości robót).
§  60.
1.
Stwierdzone przy odbiorze usterki i braki wykonawca powinien usunąć własnym kosztem w terminie określonym w protokole.
2.
W przypadku niedotrzymania terminu usunięcia usterek i braków przez wykonawcę zamawiający ma prawo usunięcia ich na koszt wykonawcy.
§  61.
1.
W przypadku gdy wady lub braki stwierdzone przy odbiorze są istotne, zamawiający może odmówić przyjęcia robót, wykonawca zaś ponosi pełną odpowiedzialność za wszystkie straty i szkody poniesione przez zamawiającego.
2.
W przypadkach przewidzianych w ust. 1 zamawiający może wyznaczyć wykonawcy nowy termin odbioru, do którego wszystkie wady i braki powinny być usunięte.
3.
Zamawiający powinien przyjąć wykonaną robotę pomimo niezgodności z projektami, o ile przyjęcie takiej roboty jest usprawiedliwione technicznie i gospodarczo. Należy wówczas przeprowadzić odpowiednią obniżkę umówionych kosztów robót, o ile wartość wykonanych robót jest mniejsza od określonej w kosztorysie zgodnym z projektem.
§  62.
W przypadku przekazania obiektu zamawiającemu lub użytkownikowi przed dokonaniem odbioru ostatecznego należy sporządzić protokół zdawczo-odbiorczy, podpisany przez przedstawicieli zamawiającego, wykonawcy i użytkownika.
§  63.
W sprawach nie uregulowanych postanowieniami §§ 50-62 przy odbiorze robót mają zastosowanie przepisy zarządzenia, wydanego przez ministra sprawującego nadzór nad zamawiającym.
§  64.
1.
Okres gwarancyjny dla wykonanych robót trwa 12 miesięcy i liczy się od daty ukończenia odbioru ostatecznego obiektu bądź od daty przekazania obiektu lub jego części do użytku, o ile przekazanie odbyło się wcześniej niż odbiór ostateczny obiektu.
2.
Podczas okresu gwarancyjnego wykonawca obowiązany jest usunąć na własny koszt wszelkie usterki i braki powstałe z jego winy, a wskazane przez zamawiającego lub użytkownika.
3.
Termin usunięcia usterek i braków powinien być uzgodniony pomiędzy zamawiającym a wykonawcą.

7.

Rozliczenia.

§  65.
1.
Jednostkowe ceny kosztorysowe i ryczałtowe zawierają w sobie całkowite wynagrodzenie wykonawcy za wszelkie czynności wynikające ze spisu robót w odpowiedniej pozycji kosztorysowej i warunków technicznych oraz założeń kalkulacyjnych, w oparciu o które kosztorys został opracowany, przyjmując, że ceny kosztorysowe oparte są zawsze na ośmiogodzinnym dniu pracy.
2.
Przy wykonywaniu robót przez podwykonawcę wynagrodzenie określone w ust. 1 ulega obniżeniu o 1% przypadający na rzecz wykonawcy.
3.
Faktury są wystawiane w cenach netto, tj. po uwzględnieniu obniżki cen wynikającej z zadań oszczędnościowych etapu realizacji.
§  66.
W przypadku gdy właściwa władza wyda zarządzenie o rewizji cen i o warunkach jej przeprowadzenia ze względu na zarządzoną zmianę cen materiałów, robocizny lub obniżkę cen z tytułu zadań oszczędnościowych, ceny umowne ulegają zmianie zgodnie z zarządzeniem i w trybie w nim przewidzianym.
§  67.
Postanowienia § 65 nie ograniczają uprawnień wykonawcy do zaliczania zamawiającemu dodatkowych kosztów, opartych o przepisy specjalne, wynikłych z zatrudnienia robotników zamiejscowych, z wykonywania robót w warunkach zimowych itp.
§  68.
Zamawiający zobowiązany jest pokrywać koszty straży ogniowej i straży przemysłowej oraz kapitalnego remontu dróg i mostów przechodzących przez teren budowy.
§  69.
Zamawiający obowiązany jest pokrywać należności za wszelkie usługi świadczone na jego rzecz przez wykonawcę, a nie związane z wykonywaniem zadań będących przedmiotem zawartej umowy.
§  70.
Wykonawca obowiązany jest pokrywać następujące należności:
1)
czynsz za tymczasowe budynki i urządzenia sfinansowane w ramach III części kosztorysu generalnego oraz za baraki zbudowane ze środków inwestycyjnych zamawiającego na kwatery zbiorowe dla robotników budowlanych - w wysokości ich amortyzacji,
2)
koszty usług świadczonych na rzecz wykonawcy przez zamawiającego, jak np. korzystanie z urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, instalacji gazowej lub elektrycznej, z pomieszczeń itp.
§  71.
Należności określone w § 69 i § 70 pkt 2 powinny być rozliczane według planowanego kosztu własnego, nie przekraczającego jednak cen kosztorysowych.
§  72.
Podstawę do częściowych wypłat należności za wykonane roboty stanowią faktury przejściowe, wystawione przez wykonawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  73.
Zamawiający powinien sprawdzić każdą fakturę złożoną przez wykonawcę w terminie przewidzianym właściwymi przepisami.
§  74.
1.
Po ukończeniu robót określonych obiektów przewidzianych w umowie wykonawca sporządza fakturę końcową, odpowiadającą w formie i treści obowiązującym w tym zakresie przepisom.
2.
Faktura końcowa sporządzana jest w 5 egzemplarzach.
3.
Faktura końcowa powinna być sporządzona w ciągu 6 tygodni od dnia zakończenia robót, a jeżeli dotyczy budownictwa mieszkaniowego - w ciągu 4 tygodni.
§  75.
Faktura końcowa powinna być zestawiona na podstawie kosztorysu umownego i kosztorysów dodatkowych, obejmujących ilość wykonanych robót, dostaw i usług.
§  76.
Forma faktury końcowej powinna odpowiadać formie zestawienia końcowego w kosztorysie umownym oraz kosztorysach dodatkowych i powinna dawać podstawę do analitycznej oceny wartości scalonych elementów robót poszczególnych obiektów.
§  77.
1.
Równocześnie z fakturą końcową wykonawca obowiązany jest dostarczyć zamawiającemu w jednym egzemplarzu:
1)
zatwierdzony projekt budowy i kosztorys,
2)
rysunki wykonawcze,
3)
harmonogramy,
4)
dziennik budowy z księgą obmiarów,
5)
sprawozdanie z wykonania budowy,
6)
wykaz dokonanych odchyleń od umowy, projektów i kosztorysów z omówieniem i z uzasadnieniem,
7)
wykaz ekspertyz i aktów stwierdzających wyniki prób materiałów i konstrukcji,
8)
zestawienie kasowe.
§  78.
Różnice kosztów budowy, wynikające z zarządzonych zmian cen kosztorysowych w okresie wykonania obiektu w stosunku do przyjętych w kosztorysie umownym, będą regulowane przez zastosowanie w fakturach wskaźników przeliczeniowych.
§  79.
Faktura końcowa, sprawdzona przez zamawiającego z uwzględnieniem wyników odbioru ostatecznego i uzgodnienia z wykonawcą, staje się fakturą ostateczną.
§  80.
Faktura ostateczna stanowi podstawę do całkowitego rozliczenia pomiędzy zamawiającym i wykonawcą.
§  81.
Faktura końcowa powinna być sprawdzona przez zamawiającego w terminach określonych odrębnymi przepisami dla jej akceptu. Przyczyny, dla których zamawiający może odmówić akceptu faktury, określają odrębne przepisy.
§  82.
W przypadku upływu terminu na sporządzenie faktury końcowej zamawiający zawiadomi o tym nadrzędną władzę wykonawcy i ma prawo sporządzić fakturę na koszt wykonawcy.
§  83.
Za należności, o których mowa w § 69 i w § 70 pkt 2, zamawiający i wykonawca obowiązani są wystawiać faktury co najmniej w okresach miesięcznych.
§  84.
Należności, o których mowa w § 70 pkt 1, wykonawca będzie przelewał na rachunek zamawiającego w terminach obowiązujących dla wpłat amortyzacji.
§  85.
W przypadku nieusunięcia przez wykonawcę usterek stwierdzonych przy odbiorach w wyznaczonym terminie zamawiający lub użytkownik powierza ich usunięcie innemu wykonawcy lub usuwa je we własnym zakresie. W tym przypadku zamawiający przedstawia wystawioną przez siebie fakturę lub fakturę wystawioną przez innego wykonawcę bankowi finansującemu wykonawcę z żądaniem zapłaty. Zapłata tej faktury nastąpi z rachunku operacyjnego wykonawcy bez prawa sprzeciwu z jego strony.
§  86.
Zamawiający pokrywa bezpośrednio faktury za specjalne kierownictwo montażu, wystawione przez dostawcę albo wytwórcę urządzeń lub aparatury specjalnej.
§  87.
Za materiały pochodzące z rozbiórki lub wydobyte przy wykonywaniu wykopów a przejęte przez wykonawcę zamawiający wystawia fakturę według cen obowiązujących zgodnie z ustaleniami § 43 na wykonawcę.
§  88.
W przypadku przerwania robót wykonawca wystawia fakturę końcową na zasadach określonych w § 74, obejmującą faktycznie wykonany zakres robót. Ponadto wykonawca sporządza obliczenie nie objętych kosztorysem kosztów dodatkowych poniesionych w związku z przerwaniem robót i przedstawia żądanie ich zapłaty bezpośrednio zamawiającemu.
§  89.
Wszystkie faktury, o których mowa w niniejszym rozdziale, regulowane będą w trybie inkasa bankowego, przy czym faktury podwykonawcy pokrywane będą ze środków obrotowych wykonawcy.

8.

Sankcje w przypadku niewykonania lub nieterminowego wykonania umowy.

§  90.
W razie niewykonania umowy w całości lub w części wykonawca wypłaca zamawiającemu karę umowną w wysokości 10% umownego kosztu niewykonanych robót.
§  91.
W razie skreślenia robót z programu produkcyjnego wykonawcy z powodu niedotrzymania umowy przez zamawiającego oraz w razie nieprzekazania placu budowy (terenu robót) zamawiający wypłaca wykonawcy karę umowną w wysokości 5% umownego kosztu nie wykonanych robót.
§  92.
W przypadku niedotrzymania przewidzianych umową terminów wykonania poszczególnych robót wykonawca wypłaca zamawiającemu za każdy dzień zwłoki z wyłączeniem niedziel i świąt karę umowną w wysokości 0,4% wartości sumy umownej nie wykonanych w terminie robót.
§  93.
W przypadku niedotrzymania przez zamawiającego przewidzianych umową terminów na dostarczenie dokumentacji technicznej i wyposażenia technicznego oraz na przekazanie zastrzeżonych w umowie materiałów i placu budowy, zamawiający wypłaca wykonawcy karę umowną w wysokości 0,4% wartości kosztorysowej wstrzymanych robót za każdy dzień zwłoki z wyłączeniem niedziel i świąt.
§  94.
W przypadku niedokonania w terminie odbioru robót, zamawiający wypłaca wykonawcy karę umowną w wysokości 0,05% wartości kosztorysowej odbieranego obiektu lub jego części.
§  95.
Jeżeli poniesiona szkoda przewyższa karę umowną, strona może dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych.
§  96.
1.
W razie zwłoki wykonawcy zamawiający może:
1)
albo wyznaczyć odpowiedni nowy termin nie zwalniając od obowiązku uiszczenia kary umownej za zwlokę,
2)
albo wystąpić z wnioskiem o zezwolenie na odstąpienie od umowy i o wyznaczenie innego wykonawcy.
2.
Ewentualna zgoda właściwej władzy na odstąpienie od umowy nie zwalnia wykonawcy od obowiązku uiszczenia kary umownej.
§  97.
W razie zwłoki zamawiającego w zakresie przekazania wykonawcy placu budowy, dostarczenia dokumentacji technicznej lub dostawy maszyn i urządzeń wykonawca może wystąpić o zezwolenie na rozwiązanie umowy, nie zwalniając zamawiającego od obowiązku zapłacenia kary umownej lub odszkodowania za niewykonanie umowy.
1 § 9 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 9 października 1952 r. (M.P.52.A-89.1383) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1952 r.
2 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 21 kwietnia 1953 r. (M.P.53.A-42.505) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 1953 r.
3 § 11a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 21 kwietnia 1953 r. (M.P.53.A-42.505) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 1953 r.
4 § 20 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 20 lutego 1952 r. (M.P.52.A-20.246) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1952 r.
*) Wymaganie to nie obowiązuje w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami.
*) Wymaganie to nie obowiązuje w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami.
*) Niepotrzebne skreślić.
*) Niepotrzebne skreślić.
*) Niepotrzebne skreślić.
**) Wymaganie to nie obowiązuje w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami.
**) Wymaganie to nie obowiązuje w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami.
5 Załącznik nr 7 § 45 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 15 maja 1956 r. (M.P.56.40.510) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 maja 1956 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-5.53

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym.
Data aktu: 11/01/1952
Data ogłoszenia: 21/01/1952
Data wejścia w życie: 21/01/1952, 01/01/1952