Ustalenie i stosowanie wzorów druków przewidzianych w przepisach o podatku od operacji nietowarowych i o podatku obrotowym od jednostek gospodarki uspołecznionej oraz niektórych wzorów druków przewidzianych w przepisach o podatku dochodowym od spółdzielczości.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 22 grudnia 1951 r.
w sprawie ustalenia i stosowania wzorów druków przewidzianych w przepisach o podatku od operacji nietowarowych i o podatku obrotowym od jednostek gospodarki uspołecznionej oraz niektórych wzorów druków przewidzianych w przepisach o podatku dochodowym od spółdzielczości.

Na podstawie § 24 ust. 1 uchwały Nr 62 Rady Ministrów z dnia 3 lutego 1951 r. w sprawie podatku obrotowego od jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-12, poz. 175) i § 20 ust. 1 uchwały Nr 80 Rady Ministrów z dnia 3 lutego 1951 r. w sprawie podatku od operacji nietowarowych jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-12, poz. 177) oraz na podstawie art. 34 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 56, poz. 506) w związku z § 29 uchwały Nr 97 Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1951 r. o podatku dochodowym od spółdzielczości (Monitor Polski Nr A-17, poz. 224) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się następujące wzory druków podatkowych:
1)
sprawozdanie miesięczne o podatku obrotowym od jednostek gospodarki uspołecznionej (wzór Nr 1),
2)
sprawozdanie roczne o podatku obrotowym od jednostek gospodarki uspołecznionej (wzór Nr 2),
3)
deklarację na podatek obrotowy za dekadę (wzór Nr 3),
4)
sprawozdanie miesięczne o podatku od operacji nietowarowych jednostek gospodarki uspołecznionej (wzór Nr 4),
5)
sprawozdanie roczne o podatku od operacji nietowarowych jednostek gospodarki uspołecznionej (wzór Nr 5), a ponadto
6)
arkusz ewidencyjny podatku obrotowego - od operacji nietowarowych dla płatników gospodarki uspołecznionej (wzór Nr 6),
7)
arkusz ewidencyjny podatku obrotowego - od operacji nietowarowych dla podatników gospodarki uspołecznionej (wzór Nr 7),
8)
wezwanie do uiszczenia różnicy podatku obrotowego - podatku od operacji nietowarowych jednostek gospodarki uspołecznionej i podatku dochodowego od spółdzielczości za miesiąc - rok (wzór Nr 8).
§  2.
Wzory powyższych druków oraz pouczenie o ich wypełnianiu podane są w załączeniu do niniejszego zarządzenia.
§  3.
Płatnicy podatku od operacji nietowarowych oraz podatku obrotowego od jednostek gospodarki uspołecznionej zaopatrują się w potrzebne im druki we właściwych organach finansowych prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej; druki wydaje się bezpłatnie.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1951 r.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIKI

Wzór Nr 1 - 8

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

POUCZENIE O SPOSOBIE WYPEŁNIANIA DRUKÓW

A.

Wskazówki ogólne.

1.
Sprawozdania miesięczne i roczne o podatku obrotowym, deklaracje na podatek obrotowy za dekadę oraz sprawozdania miesięczne i roczne o podatku od operacji nietowarowych wypełnia płatnik tych podatków.
2.
Płatnik podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych obowiązany jest do składania w organie finansowym prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej oddzielnych sprawozdań dla podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych.
3.
Płatnik wypełnia sprawozdania i deklaracje maszynowo, atramentem lub ołówkiem chemicznym w dwóch egzemplarzach (przez kalkę), a następnie składa pierwszy egzemplarz w zakreślonym terminie we właściwym wydziale (oddziale) finansowym, w którym uiszcza podatek, zatrzymując kopię, którą przechowuje w aktach.
4.
W przypadku gdy w skład płatnika (jednostki gospodarczej działającej na zasadzie pełnego rozrachunku gospodarczego) nie wchodzą jednostki gospodarcze na ograniczonym rozrachunku, pozostawia się nie wypełnione kolumny 1-3 sprawozdań o podatku obrotowym i sprawozdań o podatku od operacji nietowarowych.
5.
Wydział (oddział) finansowy zaopatruje złożone sprawozdania i deklaracje datą wpływu, a w przypadku nadesłania sprawozdań i deklaracji pocztą dołącza ponadto jako dowód kopertę.
6.
Referat (oddział) dochodów państwowych kontroluje sprawozdania i deklaracje pod względem formalnym i materialnym, przeprowadzając w miarę potrzeby badania u płatnika dla ustalenia właściwej podstawy wymiaru i wysokości należnego podatku.
7.
Referat (oddział) dochodów państwowych zatrzymuje deklaracje oraz sprawozdania o podatku obrotowym lub podatku od operacji nietowarowych i przechowuje je w aktach płatnika.
8.
Złożonych dotychczas sprawozdań i deklaracji na wzorach dawnych deklaracji na zaliczki podatkowe lub na papierze bez nadruku nie należy kwestionować.
9.
Referaty (oddziały) dochodów państwowych wypełniają rubryki sprawozdań i deklaracji dotyczące Nr karty rejestracji podatkowej, Nr karty kontowej, symboli statystycznych, branży i referatów tylko w tym przypadku, gdy akta płatnika wysłane zostały do organu finansowego prezydium wojewódzkiej (m. st. Warszawy, m. Łodzi) rady narodowej lub Ministerstwa Finansów. Wypełnienie wymienionych rubryk powinno nastąpić tylko na pierwszym sprawozdaniu lub deklaracji złożonej po wysłaniu akt.
10.
W razie nieuiszczenia lub niedopłacenia podatku obrotowego, podatku od operacji nietowarowych lub dochodowego od spółdzielczości referat (oddział) dochodów państwowych oblicza wysokość zobowiązania, zleca referatowi (oddziałowi) księgowości dokonanie przypisu należności i wzywa płatnika do zapłaty przy pomocy druku wzór Nr 8.

B.

Wskazówki szczegółowe.

1.

Sprawozdanie miesięczne o podatku obrotowym (wzór Nr 1).

1.
Sprawozdanie poza częścią opisową: nazwą płatnika (jednostki gospodarczej działającej na zasadzie pełnego rozrachunku gospodarczego), miejscem położenia, adresem siedziby kierownictwa, przedmiotem działalności, nazwiskami osób odpowiedzialnych, dzieli się na 19 kolumn oznaczonych kolejno numerami 1-19.
2.
W części dotyczącej obrotu i należnego podatku należy wpisywać:
a)
w kolumnie 1 - numer porządkowy jednostki gospodarczej na ograniczonym rozrachunku gospodarczym wchodzącej w skład płatnika,
b)
w kolumnie 2 - nazwę jednostki, o której mowa w punkcie poprzedzającym,
c)
w kolumnie 3 - adres, miejsce wykonywania działalności podatnika,
d)
w kolumnie 4 - nazwę poszczególnych produktów lub grup produktów, dla których ustalono odrębne stawki podatkowe, bądź nazwę jednostki gospodarczej w przypadku podmiotowego sposobu opodatkowania według definicji podanej w wyjaśnieniach na druku sprawozdania pod poz. 2,
e)
w kolumnie 5 - stawkę podatkową określoną dla poszczególnych rodzajów obrotów lub podmiotowego sposobu opodatkowania bądź wyraz "różnica" (poz. 3) wyjaśnienia na druku sprawozdania,
f)
w kolumnie 6 - obrót podatnika za okres od początku roku podatkowego do miesiąca sprawozdawczego; dane te wpisuje się na podstawie sprawozdania za miesiąc poprzedni z rozbiciem według poszczególnych stawek podatkowych; przy sporządzeniu sprawozdania za miesiąc styczeń kolumny 6 i 7 pozostawia się bez wypełnienia,
g)
w kolumnie 7 - należny podatek według poszczególnych stawek podatkowych,
h)
w kolumnie 8 - obrót na podstawie deklaracji dekadowych za miesiąc sprawozdawczy w przypadku dekadowego uiszczenia podatku bądź obrót za miesiąc sprawozdawczy w przypadku miesięcznego uiszczenia podatku, bądź też obrót z zainkasowanych faktur w razie potrącenia i odprowadzenia podatku przez Narodowy Bank Polski,
i)
w kolumnie 9 - należny podatek od obrotu, o którym mowa w punkcie poprzedzającym,
j)
w kolumnie 10 - obrót z tytułu sprostowań za miesiące poprzednie oraz za 1 i 2 dekadę miesiąca sprawozdawczego, a w przypadku miesięcznego uiszczenia podatku - tylko obrót z tytułu sprostowania za miesiące poprzednie,
k)
w kolumnie 11 - należny podatek od obrotu ustalonego jak pod literą j) (kolumna 10 sprawozdania),
l)
w kolumnie 12 - obrót z kolumn 8 i 10,
ł)
w kolumnie 13 - należny podatek od obrotu wykazanego w kolumnie 12,
m)
w kolumnie 14 - obrót za miesiąc sprawozdawczy nie podlegający opodatkowaniu (patrz wyjaśnienia na druku sprawozdania),
n)
w kolumnie 15 - zniżkę podatku dla spółdzielni w myśl obowiązujących przepisów.

Przez zniżkę podatku dla spółdzielni rozumie się wynikające z zarządzenia Ministra Finansów podmiotowe lub przedmiotowe obniżenie podatku przypadającego według tabeli stawek.

Przykład I. Spółdzielnia inwalidzka prowadzi wytwórnię wód gazowych i zatrudnia ogółem 75% członków (kandydatów) spółdzielni. Obrót za miesiąc czerwiec wyniósł 10.000 zł. Przypadający podatek obrotowy z pozycji 7 tabeli stawek w wysokości 14% = 1.400 zł.

Wskutek przyznanej ulgi spółdzielnia obowiązana jest uiścić 80% przypadającego podatku, czyli 1.120 zł. Zniżka podatku w tym przypadku wynosi (1.400 zł - 1.120 zł) 280 zł. Kwotę tę należy wykazać w kolumnie "15" sprawozdania.

Przykład II. Spółdzielnia inwalidzka prowadzi wytwórnię musztardy i octu, przy czym zatrudnia ogółem niewidomych i ociemniałych w ilości 60% ogółu pracowników zatrudnionych w spółdzielni. Obrót za miesiąc październik osiągnęła w kwocie 5.000 zł. Należny podatek z pozycji 11 tabeli stawek w wysokości 20% wynosi 1.000 zł. Spółdzielnia korzysta ze zniżki 50%, czyli powinna zapłacić (1.000 zł - 500 zł) 500 zł. Różnicę zł 500 należy wpisać do kolumny "15" sprawozdania.

Przykład III. Spółdzielnia pracy produkuje artykuły futrzarskie (skóry, błamy itp.) z wyjątkiem kożuchów przy zatrudnieniu ogółem 15 pracowników. Za miesiąc październik osiągnęła obrót w kwocie 50.000 zł. Przypadający zatem podatek z poz. 10 tabeli stawek w wysokości 50% wynosi 25.000 zł. Ze względów gospodarczych spółdzielni obniżono podatek do 80% obliczonego podatku w sposób powyższy, czyli powinna ona zapłacić 20.000 zł. Zniżka podatku w tym przypadku wynosi więc (25.000 zł - 20.000 zł) 5.000 zł.

Kwotę tę zamieszcza się w kolumnie "15" sprawozdania za miesiąc październik.

o)
w kolumnie 16 - kwotę należnego podatku po uwzględnieniu zniżki podatku dla spółdzielni (kol. 13-15),
p)
w kolumnie 17 - obrót od początku roku łącznie z miesiącem sprawozdawczym,
r)
w kolumnie 18 - należny podatek od początku roku łącznie z miesiącem sprawozdawczym,
s)
kolumna "uwagi" przeznaczona jest na powołanie podstawy prawnej zwolnienia obrotu od podatku (kol. 14).
3.
Sporządzone sprawozdania w sposób powyższy podsumowuje się (obroty i należny podatek) według poszczególnych stawek podatkowych.
4.
W przypadku gdy z tytułu sprostowań wyniknie ujemna różnica w obrocie i podatku, należy wysokość obrotu i podatku zaznaczyć czerwonym kolorem.
5.
Płatnicy obowiązani są podać w sprawozdaniu datę zlecenia banków dokonania przelewu podatku (w przypadku miesięcznego uiszczania podatku obrotowego).

2.

Sprawozdanie roczne o podatku obrotowym (wzór Nr 2).

1.
Wskazówki o sporządzaniu sprawozdania miesięcznego o podatku obrotowym zawarte w pkt 2 lit. a) do e) i s) oraz w pkt 3 do 5 odnoszą się również do sprawozdania rocznego.
2.
Poza tym sprawozdania roczne należy sporządzić na podstawie ksiąg - po sporządzeniu bilansu w odniesieniu do danych do kolumn 6-8; do kolumny 9 należy wpisać przypadający podatek, a do kolumny 10 zniżkę podatku dla spółdzielni, obliczone na podstawie obowiązujących przepisów, na podstawie sprawozdań miesięcznych (kolumny 12 i 13), a następnie podać różnicę w kolumnie 14 w obrocie, a w kolumnie 15 w podatku - wynikłą z porównania danych według ksiąg - i należnego podatku z danymi w złożonych sprawozdaniach miesięcznych.

3.

Deklaracja na podatek obrotowy za dekadę (wzór Nr 3).

1.
Przy sporządzeniu deklaracji należy mieć na uwadze wyjaśnienia zawarte na druku deklaracji.
2.
Deklaracją należy objąć tylko obrót za dekadę podlegający opodatkowaniu oraz należny podatek według poszczególnych stawek podatkowych.
3.
Przepis ust. 2 dotyczy również tych przypadków, kiedy płatnik uiszcza podatek obrotowy za podatników.

4.

Sprawozdania miesięczne o podatku od operacji nietowarowych (wzór Nr 4).

Pouczenia w sprawie wypełniania sprawozdania miesięcznego o podatku obrotowym należy stosować analogicznie przy sporządzaniu sprawozdania o podatku od operacji nietowarowych.

5.

Sprawozdanie roczne o podatku od operacji nietowarowych (wzór Nr 5).

Przy sporządzeniu sprawozdania należy mieć na uwadze wskazówki zawarte na druku sprawozdania oraz pouczenie w sprawie wypełniania sprawozdania rocznego o podatku obrotowym, które należy stosować analogicznie.

6.

Arkusz ewidencyjny podatku obrotowego - od operacji nietowarowych dla płatników (wzór Nr 6).

1.
Arkusz ewidencyjny podatku obrotowego - od operacji nietowarowych dla płatników zakłada organ finansowy prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej na rok podatkowy.
2.
W przypadku zaistnienia obowiązku podatkowego zarówno w podatku obrotowym jak i w podatku od operacji nietowarowych należy dla danego płatnika założyć arkusz ewidencyjny oddzielnie dla każdego podatku, a wyrazy niepotrzebne na druku skreślić.
3.
Arkusz ewidencyjny należy zaopatrzyć numerem zapisku arkuszy, numerem karty rejestracji podatkowej, numerem karty kontowej, symbolami statystycznym, branżą i referatem.
4.
Poza częścią opisową arkuszem ewidencyjnym należy objąć wszystkie jednostki gospodarcze na ograniczonym rozrachunku gospodarczym wchodzące w skład danego płatnika (strona druga arkusza).
5.
Stronę trzecią należy wypełniać sukcesywnie danymi o badaniu ksiąg handlowych płatnika bądź jednostki gospodarczej na ograniczonym rozrachunku gospodarczym, jeśli jednostka ta nie prowadzi odrębnej rachunkowości.
6.
Stronę czwartą należy wykorzystać przy ostatecznym rozrachunku z płatnikiem za rok podatkowy, na który arkusz ewidencyjny został założony.
7.
Arkusz ewidencyjny wraz z materiałem sprawozdawczym i innymi dowodami przechowuje się w teczce płatnika.

7.

Arkusz ewidencyjny podatku obrotowego - od operacji nietowarowych dla podatników (wzór Nr 7).

1.
Pouczenia zawarte w pkt 1, 2, 3, 6 i 7 co do wypełniania arkusza ewidencyjnego dla płatników odnoszą się również do arkusza dla podatników.
2.
Na stronie drugiej arkusza odnotowuje się sukcesywnie dane dotyczące badania ksiąg podatnika, o ile ten prowadzi odrębną rachunkowość.
3.
Na stronie trzeciej należy wpisywać uwagi co do prawidłowego obliczenia i terminowego wpłacania podatku.

8.

Wezwanie do uiszczenia różnicy podatku obrotowego - podatku od operacji nietowarowych jednostek gospodarki uspołecznionej i podatku dochodowego od spółdzielczości za miesiąc - rok (wzór Nr 8).

1.
Druk wykorzystuje organ finansowy prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej w przypadku niezapłacenia w terminie należnego podatku bądź niedopłacenia.
2.
Wezwanie należy sporządzić ołówkiem chemicznym w dwóch egzemplarzach (przez kalkę) przy jednoczesnym wypełnieniu dowodu doręczenia, przy czym kopię wraz ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru przechować w aktach.
3.
Na kopii wezwania należy zamieścić adnotację o dokonaniu przypisu.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-3.43

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalenie i stosowanie wzorów druków przewidzianych w przepisach o podatku od operacji nietowarowych i o podatku obrotowym od jednostek gospodarki uspołecznionej oraz niektórych wzorów druków przewidzianych w przepisach o podatku dochodowym od spółdzielczości.
Data aktu: 22/12/1951
Data ogłoszenia: 17/01/1952
Data wejścia w życie: 17/01/1952, 01/01/1951