Zatwierdzenie taryfy za energię elektryczną dla potrzeb trakcji miejskiej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGETYKI
z dnia 12 marca 1952 r.
w sprawie zatwierdzenia taryfy za energię elektryczną dla potrzeb trakcji miejskiej.

Na podstawie art. 2 ust. 1 dekretu z dnia 24 września 1947 r. o ustalaniu cen w przedsiębiorstwach prowadzonych przez Państwo lub samorząd (Dz. U. R. P. Nr 61, poz. 337) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się taryfę za energię elektryczną dla potrzeb trakcji miejskiej, stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1952 r.

ZAŁĄCZNIK 

TARYFA ZA ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ DLA POTRZEB TRAKCJI MIEJSKIEJ

§ 1.
Taryfa niniejsza powinna być stosowana do obliczania należności za energię elektryczną pobieraną przez podstacje trakcyjne tramwajowe i trolleybusowe do celów trakcyjnych.
§  2.
Taryfa składa się z:
1)
opłaty za każdą pobraną i pomierzoną licznikiem kilowatogodzinę w wysokości 5 gr za 1 kWh;
2)
miesięcznej opłaty stałej składającej się z dwu składników, a mianowicie z:
a)
opłaty miesięcznej za moc czynną zgłoszoną sumarycznie dla wszystkich podstacji trakcyjnych przedsiębiorstwa komunikacyjnego w wysokości 21 zł za kW,
b)
opłaty miesięcznej za moc pozorną oddaną do dyspozycji odbiorcy w urządzeniach sieciowych dostawcy i określoną jako suma mocy pozornych dołączonych do sieci transformatorów trakcyjnych - w wysokości 7 zł za kVA;
3)
opłaty (bonifikaty bądź dopłaty) za współczynnik mocy poboru o wysokości przewidzianej w obowiązujących taryfach z tą różnicą, że bonifikaty lub dopłaty mają zastosowanie tylko do opłat za ilość energii (za kWh) i za moc czynną (za kW).
§  3.
1.
Zgłaszana przez odbiorcę sumaryczna moc czynna obejmuje pobór mocy przez dane przedsiębiorstwo trakcyjne na terenie działalności zakładu energetycznego okręgu niezależnie od tego, czy podstacje znajdują się na terenie działalności jednego lub więcej zakładów sieci elektrycznych danego zakładu energetycznego okręgu.
2.
Jeżeli zgłoszenie mocy przewiduje zwiększenie poboru na skutek planowanego uruchomienia nowych linii i podstacji trakcyjnych, to wielkość i termin wynikającego stąd powiększenia poboru mocy czynnej i pozornej powinny być oddzielnie podane.
3.
W razie gdyby przewidywane zwiększenie poboru mocy, o którym mowa w ust. 2, nie zostało w podanym terminie zrealizowane mimo gotowości ze strony dostawcy energii, to odbiorca, jeśli uprzedzi o tym dostawcę na miesiąc naprzód, będzie zwolniony od opłat za przewidywane, lecz nie zrealizowane powiększenie mocy czynnej (za kW), a ponosić będzie tylko opłatę za zwiększoną moc pozorną (za kVA) od chwili przewidzianego terminu zwiększenia poboru.
§  4.
1.
Wielkość pobranej mocy czynnej ustala się jako sumę największych pobranych mocy pomierzonych na poszczególnych podstacjach.
2.
Jeśli tak obliczona moc przekracza moc zgłoszoną, to za każdy kilowat 15-minutowej mocy pobranej ponad moc zgłoszoną odbiorca płaci 150% ceny za 1 kW.
§  5.
1.
W razie przerwy w poborze mocy na jednej z podstacji i przerzutu jej obciążenia na sąsiednie stacje jak również w razie przywrócenia normalnej pracy w danej podstacji odbiorca obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym dostawcę, aby dostawca mógł odczytać i sprowadzić do zera wskaźniki mocy na podstacjach, na których nastąpił nienormalny pobór.
2.
W przypadku przerwy przy poborze mocy na jednej z podstacji i przerzutu jej obciążenia na sąsiednią stację, dostawca przyjmuje jako podstawę do obliczenia należności za pobraną moc sumę wskaźników z okresu pracy normalnej lub sumę wskaźników z okresu awaryjnego na podstacjach, które przejęły obciążenie uszkodzonej podstacji, w zależności od tego, która suma jest wyższa.
3.
W razie niezawiadomienia dostawcy o awarii lub o przywróceniu normalnej pracy w podstacji jako moc pobraną przyjmuje się sumę wskazań 15-minutowej mocy.
4.
Jeśli pomiar pobranej mocy przeprowadzany jest przy pomocy rejestrujących kilowatomierzy, obowiązek zawiadomienia o wypadnięciu podstacji trakcyjnej z ruchu i o ponownym jej załączeniu odpada, gdyż w tych przypadkach wielkość pobranej mocy w czasie awarii ustala się na podstawie zapisu taśm rejestrujących.
§  6.
Przy obliczaniu opłaty za moc pozorną dołączonych transformatorów nie wlicza się mocy transformatorów rezerwy miejscowej, jeśli mogą one być włączone do sieci tylko w przypadku awarii jednego ze stałe czynnych na podstacji transformatorów; natomiast zalicza się moc tych transformatorów, które włączane są do pracy równocześnie z pozostałymi w razie awarii na sąsiedniej podstacji trakcyjnej lub w sieci trakcyjnej.
§  7.
1.
Opłaty określone w § 2 obowiązują przy pomiarach na napięciu sieci zasilającej.
2.
W razie pomiarów po stronie wtórnej transformatora trakcyjnego obowiązują opłaty za moc czynną i za ilość energii o 10% wyższe niż opłaty ustalane na podstawie określonej w ust. 1.
3.
Przy pomiarach po przetworzeniu energii na prąd stały urządzeniami należącymi do odbiorcy obowiązują opłaty o 15% wyższe niż opłaty ustalane na podstawie określonej w ust. 1.
4.
W przypadku gdy transformatory na podstacji trakcyjnej lub urządzenia przetwórcze na prąd stały należą do dostawcy, odbiorca dodatkowo pokrywa 110% kosztów własnych dostawcy wynikających z eksploatacji tych urządzeń.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024