Utworzenie Instytutu Pedagogiki.

UCHWAŁA NR 1120
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 grudnia 1952 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Pedagogiki.

Na podstawie art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Tworzy się instytut naukowy pod nazwą "Instytut Pedagogiki" podległy Ministrowi Oświaty.
§  2.
Do zadań instytutu należy: rozwijanie prac naukowo-badawczych w zakresie teorii i praktyki pedagogicznej oraz wszechstronne wykorzystanie zdobyczy naukowych w tej dziedzinie, a w szczególności zdobyczy przodującej nauki Związku Radzieckiego.
§  3.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.
§  4.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  5.
Środki potrzebne do wykonania planowych zadań instytutu przydzieli mu Minister Oświaty w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  6.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Oświaty.
§  7.
Instytutowi nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  8.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Oświaty.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU PEDAGOGIKI

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Pedagogiki zwany dalej w skróceniu "instytutem" działa na podstawie uchwały Nr 1120 Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1952 r. w sprawie utworzenia Instytutu Pedagogiki (Monitor Polski Nr A-105, poz. 1626) oraz na podstawie niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę instytutu w otoku.
§  5.
1.
Do zadań instytutu należy: rozwijanie prac naukowo-badawczych w zakresie teorii i praktyki pedagogicznej oraz wszechstronne wykorzystanie zdobyczy naukowych w tej dziedzinie, a w szczególności zdobyczy przodującej nauki Związku Radzieckiego.
2.
W szczególności instytut:
1)
prowadzi badania naukowe dotyczące podstawowych problemów w zakresie nauk pedagogicznych (teorii nauczania i wychowania, psychologii wychowawczej,; historii oświaty i wychowania, metodyki poszczególnych przedmiotów nauczania oraz zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych defektologii, higieny szkolnej);
2)
opracowuje projekty programów dla przedszkoli, szkół ogólnokształcących i zakładów kształcenia nauczycieli oraz bada ich przydatność;
3)
opracowuje projekty norm ocen w zakresie podstawowych przedmiotów nauczania;
4)
ustala zasady opracowywania podręczników szkolnych i bada ich przydatność;
5)
opracowuje projekty norm w zakresie pomocy naukowych i sprzętu szkolnego oraz bada ich przydatność;
6)
przedstawia Ministrowi Oświaty na jego żądanie opinie o projektach aktów normatywnych dotyczących organizacji, treści i metod pracy oświatowo-wychowawczej;
7)
gromadzi i upowszechnia doświadczenia pedagogiczne, opracowuje, uogólnia i upowszechnia dorobek wybitnych nauczycieli i przodujących szkół oraz instytucji wychowawczych;
8)
współpracuje z pokrewnymi instytucjami w Związku Radzieckim i w krajach demokracji ludowej oraz z instytucjami reprezentującymi postępową myśl pedagogiczną w innych krajach;
9)
współdziała z instytucjami wydawniczymi w zakresie planowania i oceny wydawnictw pedagogicznych;
10)
współdziała ze szkołami wyższymi i instytutami naukowymi w doskonaleniu pedagogicznych kadr naukowych oraz w prowadzeniu badań naukowych w zakresie niezbędnym do wykonania zadań, należących do kompetencji Ministra Oświaty;
11)
prowadzi dokumentację i informację w zakresie zagadnień pedagogicznych, prowadzi centralną bibliotekę pedagogiczną i muzeum oświatowe oraz współpracuje z terenowymi bibliotekami pedagogicznymi;
12)
prowadzi inne prace zlecone przez Ministra Oświaty w zakresie działalności instytutu.
§  6.
1.
W zakresie realizacji swoich zadań instytut współpracuje z ośrodkami doskonalenia kadr, z odpowiednimi katedrami uczelni wyższych, z państwowymi wyższymi szkołami pedagogicznymi oraz z instytucjami naukowymi i oświatowymi.
2.
Instytut może zlecać prace związane z jego działalnością szkołom i innym instytucjom podległym Ministrowi Oświaty, za jego zgodą.
3.
Zasady współpracy z placówkami nie podlegającymi Ministrowi Oświaty ustalają Minister Oświaty oraz ministrowie sprawujący nadzór nad tymi placówkami,

Rozdział  2.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy zastępcy dyrektora.
3.
Dyrektora i jego zastępcę powołuje i odwołuje Minister Oświaty.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora instytutu należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych, organizacyjno-administracyjnych i gospodarczych instytutu;
2)
przygotowywanie i przedstawianie do zatwierdzenia Ministrowi Oświaty planów pracy i preliminarzy dochodów i wydatków oraz sprawozdań z ich wykonania;
3)
wykonywanie uchwał Rady Naukowej.
§  9.
W instytucie czynna jest Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 14 członków, powoływanych przez Ministra Oświaty na okres lat 3 spośród pracowników nauki, jak również wybitnych praktyków i działaczy oświatowych.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
4.
W posiedzeniach Rady mogą brać udział przedstawiciele Ministrów: Oświaty, Szkolnictwa Wyższego, Kultury i Sztuki, Rolnictwa i Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego oraz przedstawiciele Związku Zawodowego Nauczycielstwa Polskiego i Związku Młodzieży Polskiej.
5.
Sekretariat Rady Naukowej prowadzi sekretarz naukowy instytutu.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac naukowo-badawczych i ocena ich wykonania;
3)
opiniowanie wniosków w sprawach tworzenia lub zwijania poszczególnych działów i sekcyj instytutu oraz w sprawach tworzenia specjalnych zespołów naukowo-badawczych;
4)
rozpatrywanie innych spraw zleconych przez Ministra Oświaty bądź przedstawionych przez dyrektora instytutu.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje przewodniczący lub jego zastępca.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na polecenie Ministra Oświaty;
2)
na wniosek co najmniej sześciu członków Rady;
3)
na żądanie dyrektora instytutu.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub jego zastępca bez prawa udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Minister Oświaty może uchylić uchwałę Rady Naukowej w całości lub w części.
§  14.
Przewodniczący, jego zastępca i członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra Oświaty w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  3.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Instytut spełnia swe zadania przy pomocy działów i samodzielnych sekcyj.
2.
W skład instytutu wchodzą:
1)
działy:
a)
teorii pedagogiki,
b)
psychologii,
c)
prac programowych,
d)
metodyk nauczania,
e)
pomocy naukowych,
f)
dokumentacji pedagogicznej;
2)
samodzielne sekcje:
a)
historii wychowania,
b)
upowszechniania wiedzy pedagogicznej,
c)
defektologii;
3)
sekretariat naukowy;
4)
referent do spraw personalnych;
5)
dział administracyjno-gospodarczy.
3.
W obrębie działów pracują stałe i zmienne zespoły naukowo-badawcze.
4.
Szczegółową organizację komórek instytutu ustala Minister Oświaty w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Prezesem Państwowej Komisji Etatów.
5.
Dyrektor instytutu ustala szczegółowe regulaminy pracy dla całego instytutu lub dla poszczególnych jego komórek. Regulaminy i ich zmiany podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Oświaty.

Rozdział  4.

Zasady gospodarki finansowej.

§  16.
1.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Oświaty.
2.
Instytut za swoje świadczenia może pobierać opłaty w wysokości i według zasad ustalonych przez Ministra Oświaty w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  17.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępca i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Oświaty ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  18.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami; jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydawania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  19.
Do wykonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich pełnomocnictwa. Udzielenie pełnomocnictw następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-105.1626

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Utworzenie Instytutu Pedagogiki.
Data aktu: 09/12/1952
Data ogłoszenia: 29/12/1952
Data wejścia w życie: 29/12/1952