Zasady rozliczenia między przedsiębiorstwami wykonawczymi budowlano-montażowymi a zleceniodawcami robót budowlano-montażowych z tytułu kosztów wynikłych z zatrudnienia robotników zamiejscowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 14 listopada 1951 r.
w sprawie zasad rozliczenia między przedsiębiorstwami wykonawczymi budowlano-montażowymi a zleceniodawcami robót budowlano-montażowych z tytułu kosztów wynikłych z zatrudnienia robotników zamiejscowych.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 190) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
1.
Za robotników zamiejscowych w rozumieniu niniejszego zarządzenia należy uważać:
1)
robotników zwerbowanych na zasadach określonych w uchwale nr 679 Prezydium Rządu z dnia 29 września 1951 r. w sprawie werbunku niewykwalifikowanej siły roboczej (Monitor Polski Nr A-88, poz. 1214);
2)
robotników delegowanych na zasadach określonych w ust. 1 załącznika nr 14 do układu zbiorowego pracy w budownictwie z dnia 7 maja 1949 r., zmienionego protokołem dodatkowym do tegoż układu z dnia 27 maja 1950 r.;
3)
robotników zaangażowanych specjalnie do prac, wymagających częstych zmian miejsca, na zasadach określonych w ust. 4 załącznika nr 14 do układu zbiorowego pracy w budownictwie z dnia 7 maja 1949 r., zmienionego protokołem dodatkowym do tegoż układu z dnia 27 maja 1950 r.
2.
Delegowanie robotników niewykwalifikowanych do robót zamiejscowych może mieć miejsce tylko w przypadku, gdy robotnicy ci wchodzą w skład wysokokwalifikowanych zespołów.
3.
Delegowanie robotników niewykwalifikowanych do robót zamiejscowych poza przypadkami wymienionymi w ust. 2 dopuszczalne jest w wyjątkowych przypadkach za każdorazową zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na okres nie dłuższy niż dwa miesiące.
.
Zatrudnienie robotników delegowanych (ust. 1 pkt 2) - wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych - dopuszczalne jest jedynie za zgodą ministra właściwego dla wykonawcy.
§  2.
1.
W przypadku stwierdzonej przy zawieraniu umowy o wykonawstwo budowlano-montażowe konieczności zatrudnienia robotników zamiejscowych przedsiębiorstwo ustali preliminarz dodatkowych kosztów wynikających z tego tytułu. Wysokość tych kosztów powinna być ustalona w oparciu o przepisy dotyczące zatrudnienia robotników zamiejscowych i układ zbiorowy obowiązujące w resorcie, którego ministrowi podlega przedsiębiorstwo, bez uwzględnienia narzutów z tytułu kosztów ogólnych i administracji.
2. 2
Przedsiębiorstwo może przedstawić preliminarz kosztów, o których mowa w ust. 1, po zawarciu umowy jedynie w tym przypadku, jeżeli konieczność zatrudnienia robotników zamiejscowych wynikła po zawarciu umowy. Zmiana preliminarza kosztów przedstawionego przy zawarciu umowy może nastąpić w przypadku, kiedy po zawarciu umowy zaszły okoliczności powodujące zmianę w zatrudnieniu robotników zamiejscowych.
3.
Przedsiębiorstwo przedstawi preliminarz kosztów zleceniodawcy do uzgodnienia w formie kosztorysu dodatkowego, zwanego dalej w skróceniu "kosztorysem".
4.
W przypadku niemożności uzgodnienia kosztorysu przedsiębiorstwu przysługuje prawo odwołania się do nadrzędnej władzy zleceniodawcy. W przypadku niemożności uzgodnienia kosztorysu z nadrzędną władzą zleceniodawcy decyzję wydaje wspólna władza nadrzędna. Jeżeli zleceniodawca i przedsiębiorstwo podlegają różnym ministrom, w przypadku niemożności uzgodnienia kosztorysu z władzą nadrzędną zleceniodawcy sprawa powinna być rozstrzygnięta w drodze postępowania arbitrażowego.
5. 3
Wykonawca przedstawia kosztorys bankowi finansującemu inwestycje dla każdej budowy objętej jednym tytułem inwestycyjnym. W przypadku braku uzgodnienia kosztorysu, o czym mowa w ust. 4, bank upoważniony jest do pokrywania dodatkowych kosztów jedynie do wysokości 80% kosztorysu zaproponowanego przez przedsiębiorstwo.
§  3.
1.
Zainteresowani ministrowie wydadzą w terminie do dnia 1 grudnia 1951 r. zarządzenia, określające szczegółowe zasady opracowania kosztorysu w oparciu o obowiązujące przepisy i obowiązujący w resorcie układ zbiorowy.
2.
Zarządzenia, o których mowa w ust. 1, określą wskaźniki ustalające dla podległych centralnych zarządów lub jednostek równorzędnych maksymalny stosunek kosztów wymienionych w § 2 ust. 1 do kosztorysu umownego. Wskaźniki te powinny być uzgodnione z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
§  4.
1.
Koszty objęte kosztorysem będą opłacane przez zleceniodawcę na podstawie oddzielnych rachunków miesięcznych, ujętych w sposób narastający, a sporządzanych w ilości egzemplarzy, wymaganej dla rachunków przejściowych.
2.
Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1, będzie określana w rachunkach na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów z tym, że zaliczone zleceniodawcy koszty nie mogą przekraczać wysokości kosztorysu.
3.
W rachunkach nie należy dokonywać żadnych potrąceń. Bank finansujący inwestycje zleceniodawcy będzie pokrywał te rachunki w pełnej wysokości z uwzględnieniem § 2 ust. 5.
§  5.
1.
Zainteresowani ministrowie wydadzą w terminie do dnia 1 grudnia 1951 r. zarządzenia nakazujące podległym przedsiębiorstwom zewidencjonowanie wszystkich budów będących w toku, na których występują zwiększone koszty budowy z tytułu zatrudnienia robotników zamiejscowych, oraz przedstawienie zleceniodawcom kosztorysów do uzgodnienia.
§  6. 4
1.
Koszty przedsiębiorstw budowlano-montażowych z tytułu zatrudnienia robotników zamiejscowych, poniesione od dnia 1 stycznia 1951 r. do dnia 31 grudnia 1951 r., będą rozliczone jednym rachunkiem za cały okres .
2.
Rachunek, o którym mowa w ust. 1, oparty będzie na rzeczywiście poniesionych kosztach i stanowić będzie podstawę do dokonania rozliczeń bez potrzeby sporządzania kosztorysu. Przepis § 4 ust. 2 nie ma zastosowania do kosztów, o których mowa w ust. 1.
3.
Rachunki, o których mowa w ust. 1, przed złożeniem ich zleceniodawcy wymagają sprawdzenia i zatwierdzenia przez centralny zarząd sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwem budowlano-montażowym.
§  6a. 5
1.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, które prowadzą roboty wymagające ciągłych zmian miejsca pracy stałych robotników wykwalifikowanych (przedsiębiorstwa montażowe, remontowo-montażowe, wiertnicze, telekomunikacyjne, miernicze, geodezyjne, przedsiębiorstwa wykonujące roboty zmechanizowane i instalacyjne, budowlane przedsiębiorstwa powiatowe oraz bazy sprzętu ciężkiego przy wynajmie sprzętu wraz z obsługą), mogą być na podstawie zarządzenia ministra sprawującego nadzór nad tymi przedsiębiorstwami zwolnione od obowiązku przedstawiania zleceniodawcy preliminarza kosztów, o którym mowa w § 2, i rozliczania się na jego podstawie. Zarządzenia te wymagają uzgodnienia z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
2.
Warunkiem zwolnienia jest:
1)
ujęcie kosztów, o których mowa w § 2, w ramach cen wynikających z obowiązujących cenników;
2)
prowadzenie księgowej rejestracji i kontroli tych kosztów dostosowanej do:
a)
prawidłowego i oszczędnego planowania kosztów,
b)
szczegółowej analizy poniesionych kosztów,
c)
wprowadzania - w oparciu o analizę kosztów planowych i rzeczywistych - zmian stawek kosztów ogólnych
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 14 listopada 1951 r.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 17 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-9.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1953 r.
2 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 17 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-9.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1953 r.
3 § 2 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 17 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-9.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1953 r.
4 § 6 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 20 grudnia 1951 r. (M.P.52.A-1.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 listopada 1951 r.
5 § 6a dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 17 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-9.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1953 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024