Utworzenie Instytutu Organizacji i Mechanizacji Budownictwa.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA PRZEMYSŁOWEGO
z dnia 24 kwietnia 1951 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Organizacji i Mechanizacji Budownictwa.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) zarządza się, co następuje:
§  1.
Tworzy się Instytut Organizacji i Mechanizacji Budownictwa zwany dalej w skróceniu "Instytutem".
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Zadaniem Instytutu jest organizowanie i wykonywanie prac naukowo-badawczych w dziedzinie organizacji i mechanizacji budownictwa, mających na celu postęp techniczny i ekonomiczny.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Budownictwa Przemysłowego.
§  5.
Instytutowi nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  6.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa Przemysłowego.
§  7.
Instytutowi przydziela się następujące środki potrzebne do wykonywania planowych zadań: część środków trwałych Zarządu Centrali Sprzętu Budownictwa w Warszawie według spisu inwentarza, sporządzonego na dzień 31 grudnia 1950 r., którą ustali Minister Budownictwa Przemysłowego.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1951 r.

Kierownik Ministerstwa Budownictwa Przemysłowego: Cz. Bąbiński

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU ORGANIZACJI I MECHANIZACJI BUDOWNICTWA

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Organizacji i Mechanizacji Budownictwa, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38), zarządzenia Ministra Budownictwa Przemysłowego z dnia 24 kwietnia 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Organizacji i Mechanizacji Budownictwa (Monitor Polski Nr A-59, poz. 783) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Budownictwa Przemysłowego, zwany dalej Ministrem.
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem, zawierającym nazwę Instytutu w otoku.
§  6.
Zadaniem Instytutu jest organizowanie i wykonywanie prac naukowo-badawczych w dziedzinie organizacji i mechanizacji budownictwa, mających na celu postęp techniczny i ekonomiczny; w szczególności do zadań Instytutu należy:
1)
prowadzenie prac naukowo-badawczych według ustalonego planu, opartego na wytycznych narodowych planów gospodarczych, i zatwierdzonego przez Ministra Budownictwa Przemysłowego, a mianowicie:
a)
prowadzenie badań technicznych i ekonomicznych w zakresie organizacji budownictwa oraz produkcji pomocniczych dla budownictwa,
b)
prowadzenie badań technicznych i ekonomicznych w zakresie mechanizacji produkcji budowlano-montażowej i produkcji zakładów pomocniczych oraz konstrukcji prototypów maszyn, sprzętu i narzędzi budowlanych,
c)
prowadzenie badań w zakresie ekonomiki przedsiębiorstw budowlano-montażowych i produkcji pomocniczej,
d)
stawianie wniosków i inicjowanie wykonania nowych typów maszyn budowlanych przez przemysł krajowy i inicjowanie typizacji elementów maszyn budowlanych;
2)
popularyzacja rezultatów przeprowadzanych badań i prac oraz współdziałanie w praktycznym zastosowaniu uzyskanych wyników;
3)
występowanie do Ministra w przedmiocie wprowadzania nowych metod i rozwiązań w zakresie organizacji i mechanizacji budownictwa, celem ich szerokiego stosowania;
4)
opiniowanie i przeprowadzanie ekspertyz w sprawach związanych z organizacją i mechanizacją budownictwa;
5)
utrzymanie łączności z odpowiednimi instytucjami i organizacjami w kraju i za granicą, wykorzystywanie ich doświadczeń, a zwłaszcza doświadczeń praktycznych i zdobyczy teoretycznych Związku Socjalistycznych Republik Rad oraz krajów demokracji ludowej;
6)
przygotowanie i doskonalenie nowego typu kadr naukowych w zakresie organizacji i mechanizacji budownictwa;
7)
prowadzenie na zlecenie Głównego Instytutu Dokumentacji Naukowo-Technicznej - Działowego Ośrodka Dokumentacji Naukowo-Technicznej w zakresie uzgodnionym z władzami Instytutu, a obejmującym tematykę organizacji i mechanizacji budownictwa;
8)
prowadzenie biblioteki;
9)
opracowanie i redagowanie publikacji naukowych i popularyzatorskich, podręczników, czasopism, biuletynów, sprawozdań, instrukcji, druków itp. oraz współpraca w tej dziedzinie z zainteresowanymi instytucjami;
10)
organizowanie konferencji i zjazdów naukowych, wykładów, odczytów, wystaw itp.

Rozdział  II.

Zarząd Instytutu.

§  7.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy 2 zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu,
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu,
3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2),
4)
tworzenie w ramach Instytutu za zgodą Ministra zakładów badawczych i doświadczalnych,
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych,
6)
przedstawianie Ministrowi sprawozdań z działalności Instytutu.
§  9.
Przy Instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz co najmniej 9 członków, powoływanych na okres lat 3 spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień, wchodzących w zakres działania Instytutu. Przewodniczącego, jego zastępcę oraz członków Rady Naukowej powołuje Minister Budownictwa Przemysłowego.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy Instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu,
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji Instytutu,
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Ministra,
2)
na żądanie dyrektora Instytutu,
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor Instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa brania udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Minister Budownictwa Przemysłowego w całości lub części z urzędu lub na wniosek dyrektora Instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja Instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne Instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania Instytutu, określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, a w szczególności załatwiają sprawy: personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
1.
Organizacja wewnętrzna Instytutu jest następująca:
a)
dyrektorowi Instytutu podlegają bezpośrednio:

Dział Planowania,

Starszy inspektor organizacyjno-koordynacyjny,

Sekcja Personalna,

Dział Budżetowo-Rachunkowy,

Dział Administracji i Zaopatrzenia,

Samodzielny Referat Ochrony;

b)
zastępcy dyrektora do spraw naukowo-technicznych podlegają bezpośrednio:

Dział Organizacji i Urządzenia Budowy,

Dział Normowania i Stacji Doświadczalnych,

Dział Głównego Mechanika,

Dział Mechanizacji Robót,

Dział Badań Sprzętu,

Dział Energetyki;

c)
zastępcy dyrektora do spraw naukowo-ekonomicznych podlegają bezpośrednio:

Dział Ekonomiki Budownictwa,

Dział Współpracy Naukowej,

Dział Dokumentacji Technicznej,

Dział Ogólnej Organizacji Budownictwa.

2.
Instytut prowadzi zakłady naukowo-badawcze oraz następujące pracownie pomocnicze:
1)
projektów organizacji budów i kart technologicznych,
2)
badań sprzętu i konstrukcji,
3)
stacji normatywno-doświadczalnych i chronometrażu,
4)
norm technicznych,
5)
kosztów własnych w budownictwie,
6)
opracowań dokumentacji technicznej.
§  17.
Wszelkie zmiany struktury wewnętrznej Instytutu mogą być przeprowadzane wyłącznie za zgodą Ministra w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego. Zmiany te nie wymagają ogłoszenia w Monitorze Polskim.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  18.
1.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa Przemysłowego.
2.
Pracownie pomocnicze prowadzone są według zasad rozrachunku gospodarczego i rozliczają się z budżetem Państwa przez budżet Instytutu.
3.
Preliminarz dochodów i wydatków Instytutu zatwierdza Minister.
§  19.
1.
Na rzecz osób, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, nie wolno zbywać środków trwałych Instytutu ani też ustanawiać na nich praw rzeczowych ograniczonych.
2.
W poszczególnych przypadkach, gospodarczo uzasadnionych, Minister Budownictwa Przemysłowego w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zezwolić Instytutowi na zbycie poszczególnych środków trwałych lub określonych ich rodzajów osobom, nie będącym jednostkami gospodarki uspołecznionej, albo na ustanowienie na tych środkach praw rzeczowych ograniczonych.
3.
Czynności prawne, sprzeczne z przepisami niniejszego paragrafu, są nieważne.
§  20.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępca i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  21.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  22.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
§  23.
Likwidację Instytutu zarządza Minister w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024