Włączenie w skład ministerstw centralnych zarządów.

UCHWAŁA
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 23 grudnia 1950 r.
w sprawie włączenia w skład ministerstw centralnych zarządów. *

W celu uzyskania zbliżenia naczelnych władz gospodarczych do przedsiębiorstw państwowych i wzmożenia operatywności jednostek zarządzających oraz mając na względzie realizacją zasady jednoosobowego kierownictwa, likwidację funkcjonalizmu i usprawnienie działalności ministerstw Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Z dniem 1 stycznia 1951 r. centralne zarządy stają się organami ministrów i wchodzą w skład właściwych ministerstw jako jednostki budżetowe pod nazwą "centralne zarządy".

Centralne zarządy.

§  2.
1.
Centralne zarządy są jednostkami operatywnego nadzoru, koordynacji, kontroli i ogólnego kierownictwa wszystkich przedsiębiorstw o jednakowym lub pokrewnym rodzaju działalności albo przedmiocie produkcji.
2.
Centralne zarządy mogą być tworzone także dla pewnej grupy przedsiębiorstw o tym samym bądź pokrewnym rodzaju działalności lub przedmiocie produkcji, znajdujących się na określonym terenie.
§  3.
Centralne zarządy posiadają ponadto niektóre uprawnienia jednostek na rozrachunku gospodarczym, np. w zakresie zawierania umów, zaopatrzenia, zbytu itp. Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów określi szczegółowo zakres uprawnień centralnych zarządów w tym przedmiocie.
§  4.
Do zadań centralnych zarządów należy w szczególności:
1)
opracowywanie zbiorczych planów działalności podległych przedsiębiorstw i nadzór nad ich wykonaniem,
2)
opracowywanie procesów technologicznych i organizacja produkcji,
3)
dbanie o stały postąp techniczny i racjonalizację,
4)
ulepszanie i kontrola jakości produkcji,
5)
wzajemna koordynacja działalności przedsiębiorstw, zwłaszcza w zakresie produkcji, zaopatrzenia i zbytu,
6)
nadzór i koordynacja gospodarki finansowej,
7)
regulowanie zagadnień pracy i płac,
8)
opracowywanie norm i instrukcji organizacyjnych,
9)
planowanie inwestycji i nadzór nad ich wykonawstwem,
10)
nadzór nad konserwacją i remontami maszyn, urządzeń, sprzętu i budowli,
11)
nadzór nad eksploatacją majątku, przydzielonego przedsiębiorstwom.
§  5.
1.
W zakresie zasad zarządzania oraz uszczeblowania i nomenklatury komórek organizacyjnych w centralnych zarządach obowiązują wytyczne, ustalone uchwałą Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie struktury organizacyjnej uspołecznionych przedsiębiorstw przemysłu kluczowego, centralnych zarządów przemysłu i zjednoczeń.
2.
Szczegółowe wytyczne, mające na celu dostosowanie postanowień wymienionej w ust. 1 uchwały do nowych form organizacyjnych centralnych zarządów (schematy organizacyjne i opis zakresu działania komórek organizacyjnych), ustali Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 28 lutego 1951 r.
§  6.
Dyrektor centralnego zarządu podlega bezpośrednio ministrowi lub jego zastępcy, od których wyłącznie otrzymała zarządzenia i polecenia służbowe.
§  7.
Tworzenie i likwidowanie centralnych zarządów następuje w drodze uchwały Prezydium Rządu, powziętej na wniosek właściwego ministra zgłoszony w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  8.
Zasady zaszeregowania i premiowania pracowników centralnych zarządów, ustalone dotychczas obowiązującymi przepisami, pozostają w mocy do czasu opracowania jednolitej tabeli stanowisk i stawek uposażeniowych.

Departamenty.

§  3.
1.
Departamenty ministerstw dzielą się w zasadzie na:
1)
komórki funkcjonalne, tj. opracowujące dla ministra lub jego zastępcy zagadnienia należące do zakresu działania ministra i
2)
komórki usługowe, tj. wykonujące funkcje pomocnicze w stosunku do komórek funkcjonalnych i centralnych zarządów.
2.
Departamenty nie posiadają uprawnień do kierowania przedsiębiorstwami, jak również nie są organami zwierzchnimi w stosunku do centralnych zarządów. Departamenty nie wydają centralnym zarządom i przedsiębiorstwom zarządzeń i poleceń służbowych.
§  10.
Do zadań departamentów funkcjonalnych należy opracowywanie zagadnień z zakresu polityki gospodarczej, finansowej, technicznej, kadr i organizacyjnej resortu, a w szczególności:
1)
opracowywanie zbiorczych planów działalności resortu,
2)
planowanie i inicjowanie postępu technicznego, w szczególności w zakresie procesów technologicznych, wyposażenia technicznego i poprawy jakości produkcji,
3)
opracowywanie zbiorczych planów finansowych, normatywów środków obrotowych i limitów finansowych,
4)
opracowywanie wytycznych w zakresie organizacji rachunkowości i kosztów własnych,
5)
opracowywanie wytycznych w zakresie polityki zatrudnienia, norm pracy i płac w dostosowaniu do potrzeb resortu,
6)
opracowywanie wytycznych w zakresie organizacji i ekonomiki przedsiębiorstw,
7)
polityka inwestycyjna i opracowywanie zbiorczych planów inwestycyjnych i kapitalnych remontów,
8)
inicjowanie i nadzorowanie prac naukowo-badawczych,
9)
prowadzenie polityki personalnej i szkolenia zawodowego,
10)
analizowanie całokształtu działalności i poszczególnych rodzajów działalności (finansowej, produkcyjnej itp.) poszczególnych gałęzi gospodarki danego resortu i opracowywanie wniosków w kierunku jej usprawnienia,
11)
analizowanie i opracowywanie zbiorczych sprawozdań (produkcyjnych, finansowych i innych).
§  11.
Do zadań departamentów usługowych należy w szczególności załatwianie spraw:
1)
personalnych (w odniesieniu do pracowników ministerstwa),
2)
budżetowo-rachunkowych,
3)
gospodarczych,

w stosunku do departamentów funkcjonalnych i centralnych zarządów.

§  12.
1.
Ustala się następującą nomenklaturą szczebli organizacyjnych w odniesieniu do komórek funkcjonalnych i usługowych:
1)
departament lub samodzielny wydział,
2)
wydział lub samodzielny referat.

W przypadku celowości wprowadzenia organizacji bezwydziałowej departament dzieli się na zespoły i stanowiska pracy.

2.
Szczegółowe wytyczne w zakresie organizacji wewnętrznej departamentów (schematy i opis zakresu działania poszczególnych komórek) ustali Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 31 marca 1951 r.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1951 r.
* Z dniem 15 marca 1958 r. w stosunku do zarządów utworzonych na podstawie zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 24 marca 1958 r. w sprawie jednostek nadrzędnych nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi podległymi Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych lub przez niego nadzorowanymi (M.P.58.21.129) tracą moc przepisy niniejszej uchwały, zgodnie z § 17 pkt 2 zarządzenia zmieniającego.

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-5.63

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Włączenie w skład ministerstw centralnych zarządów.
Data aktu: 23/12/1950
Data ogłoszenia: 25/01/1951
Data wejścia w życie: 25/01/1951, 01/01/1951