Włączenie w skład ministerstw centralnych zarządów.

UCHWAŁA
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 23 grudnia 1950 r.
w sprawie włączenia w skład ministerstw centralnych zarządów. *

W celu uzyskania zbliżenia naczelnych władz gospodarczych do przedsiębiorstw państwowych i wzmożenia operatywności jednostek zarządzających oraz mając na względzie realizacją zasady jednoosobowego kierownictwa, likwidację funkcjonalizmu i usprawnienie działalności ministerstw Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Z dniem 1 stycznia 1951 r. centralne zarządy stają się organami ministrów i wchodzą w skład właściwych ministerstw jako jednostki budżetowe pod nazwą "centralne zarządy".

Centralne zarządy.

§  2.
1.
Centralne zarządy są jednostkami operatywnego nadzoru, koordynacji, kontroli i ogólnego kierownictwa wszystkich przedsiębiorstw o jednakowym lub pokrewnym rodzaju działalności albo przedmiocie produkcji.
2.
Centralne zarządy mogą być tworzone także dla pewnej grupy przedsiębiorstw o tym samym bądź pokrewnym rodzaju działalności lub przedmiocie produkcji, znajdujących się na określonym terenie.
§  3.
Centralne zarządy posiadają ponadto niektóre uprawnienia jednostek na rozrachunku gospodarczym, np. w zakresie zawierania umów, zaopatrzenia, zbytu itp. Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów określi szczegółowo zakres uprawnień centralnych zarządów w tym przedmiocie.
§  4.
Do zadań centralnych zarządów należy w szczególności:
1)
opracowywanie zbiorczych planów działalności podległych przedsiębiorstw i nadzór nad ich wykonaniem,
2)
opracowywanie procesów technologicznych i organizacja produkcji,
3)
dbanie o stały postąp techniczny i racjonalizację,
4)
ulepszanie i kontrola jakości produkcji,
5)
wzajemna koordynacja działalności przedsiębiorstw, zwłaszcza w zakresie produkcji, zaopatrzenia i zbytu,
6)
nadzór i koordynacja gospodarki finansowej,
7)
regulowanie zagadnień pracy i płac,
8)
opracowywanie norm i instrukcji organizacyjnych,
9)
planowanie inwestycji i nadzór nad ich wykonawstwem,
10)
nadzór nad konserwacją i remontami maszyn, urządzeń, sprzętu i budowli,
11)
nadzór nad eksploatacją majątku, przydzielonego przedsiębiorstwom.
§  5.
1.
W zakresie zasad zarządzania oraz uszczeblowania i nomenklatury komórek organizacyjnych w centralnych zarządach obowiązują wytyczne, ustalone uchwałą Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie struktury organizacyjnej uspołecznionych przedsiębiorstw przemysłu kluczowego, centralnych zarządów przemysłu i zjednoczeń.
2.
Szczegółowe wytyczne, mające na celu dostosowanie postanowień wymienionej w ust. 1 uchwały do nowych form organizacyjnych centralnych zarządów (schematy organizacyjne i opis zakresu działania komórek organizacyjnych), ustali Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 28 lutego 1951 r.
§  6.
Dyrektor centralnego zarządu podlega bezpośrednio ministrowi lub jego zastępcy, od których wyłącznie otrzymała zarządzenia i polecenia służbowe.
§  7.
Tworzenie i likwidowanie centralnych zarządów następuje w drodze uchwały Prezydium Rządu, powziętej na wniosek właściwego ministra zgłoszony w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  8.
Zasady zaszeregowania i premiowania pracowników centralnych zarządów, ustalone dotychczas obowiązującymi przepisami, pozostają w mocy do czasu opracowania jednolitej tabeli stanowisk i stawek uposażeniowych.

Departamenty.

§  3.
1.
Departamenty ministerstw dzielą się w zasadzie na:
1)
komórki funkcjonalne, tj. opracowujące dla ministra lub jego zastępcy zagadnienia należące do zakresu działania ministra i
2)
komórki usługowe, tj. wykonujące funkcje pomocnicze w stosunku do komórek funkcjonalnych i centralnych zarządów.
2.
Departamenty nie posiadają uprawnień do kierowania przedsiębiorstwami, jak również nie są organami zwierzchnimi w stosunku do centralnych zarządów. Departamenty nie wydają centralnym zarządom i przedsiębiorstwom zarządzeń i poleceń służbowych.
§  10.
Do zadań departamentów funkcjonalnych należy opracowywanie zagadnień z zakresu polityki gospodarczej, finansowej, technicznej, kadr i organizacyjnej resortu, a w szczególności:
1)
opracowywanie zbiorczych planów działalności resortu,
2)
planowanie i inicjowanie postępu technicznego, w szczególności w zakresie procesów technologicznych, wyposażenia technicznego i poprawy jakości produkcji,
3)
opracowywanie zbiorczych planów finansowych, normatywów środków obrotowych i limitów finansowych,
4)
opracowywanie wytycznych w zakresie organizacji rachunkowości i kosztów własnych,
5)
opracowywanie wytycznych w zakresie polityki zatrudnienia, norm pracy i płac w dostosowaniu do potrzeb resortu,
6)
opracowywanie wytycznych w zakresie organizacji i ekonomiki przedsiębiorstw,
7)
polityka inwestycyjna i opracowywanie zbiorczych planów inwestycyjnych i kapitalnych remontów,
8)
inicjowanie i nadzorowanie prac naukowo-badawczych,
9)
prowadzenie polityki personalnej i szkolenia zawodowego,
10)
analizowanie całokształtu działalności i poszczególnych rodzajów działalności (finansowej, produkcyjnej itp.) poszczególnych gałęzi gospodarki danego resortu i opracowywanie wniosków w kierunku jej usprawnienia,
11)
analizowanie i opracowywanie zbiorczych sprawozdań (produkcyjnych, finansowych i innych).
§  11.
Do zadań departamentów usługowych należy w szczególności załatwianie spraw:
1)
personalnych (w odniesieniu do pracowników ministerstwa),
2)
budżetowo-rachunkowych,
3)
gospodarczych,

w stosunku do departamentów funkcjonalnych i centralnych zarządów.

§  12.
1.
Ustala się następującą nomenklaturą szczebli organizacyjnych w odniesieniu do komórek funkcjonalnych i usługowych:
1)
departament lub samodzielny wydział,
2)
wydział lub samodzielny referat.

W przypadku celowości wprowadzenia organizacji bezwydziałowej departament dzieli się na zespoły i stanowiska pracy.

2.
Szczegółowe wytyczne w zakresie organizacji wewnętrznej departamentów (schematy i opis zakresu działania poszczególnych komórek) ustali Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 31 marca 1951 r.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1951 r.
* Z dniem 15 marca 1958 r. w stosunku do zarządów utworzonych na podstawie zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 24 marca 1958 r. w sprawie jednostek nadrzędnych nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi podległymi Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych lub przez niego nadzorowanymi (M.P.58.21.129) tracą moc przepisy niniejszej uchwały, zgodnie z § 17 pkt 2 zarządzenia zmieniającego.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024