Podatek dochodowy od spółdzielczości.

UCHWAŁA NR 97
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lutego 1951 r.
o podatku dochodowym od spółdzielczości.

Na podstawie art. 2 dekretu z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej (Dz. U. R. P. Nr 44, poz. 399) Rada Ministrów ustala poniższe zasady opodatkowania zysków bilansowych (dochodów) spółdzielczości:

DZIAŁ  I.

Zasady ogólne.

§  1.
Podatek dochodowy pobiera się na rzecz budżetu Państwa (centralnego).
§  2.
1.
Obowiązek podatkowy rozpoczyna się z chwilą osiągnięcia przychodów, a kończy się z upływem roku podatkowego, w ciągu którego przychód ustał.
2.
Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy lub rachunkowy, w którym dochód został osiągnięty.
3.
Jeżeli okres rachunkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, opodatkowaniu podlega dochód osiągnięty w okresie rachunkowym. Okres rachunkowy powinien w zasadzie obejmować 12 miesięcy. W przypadku założenia przedsiębiorstwa albo przejścia przy księgach handlowych z roku kalendarzowego na rok rachunkowy lub odwrotnie, w wyniku czego okres rachunkowy obejmuje mniej lub więcej niż 12 miesięcy - opodatkowaniu podlega dochód osiągnięty w okresie rachunkowym.
§  3.
Właściwym do ustalania zobowiązań podatkowych z tytułu podatku dochodowego i do poboru tego podatku jest organ finansowy (wydział finansowy prezydium powiatowej lub miejskiej rady narodowej bądź I. oddział wydziału finansowego Prezydium Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi), w okręgu którego znajduje się siedziba zarządu spółdzielni (centrali, związku itp.).

DZIAŁ  II.

Przepisy szczegółowe.

Rozdział  1.

Obowiązek podatkowy.

§  4.
Obowiązkowi podatkowemu podlegają:
a)
spółdzielnie;
b)
centrale spółdzielni oraz wszystkie inne związki spółdzielni, jeżeli oprócz wykonywania funkcji kierownictwa, koordynacji, kontroli i nadzoru w stosunku do zrzeszonych spółdzielni prowadzą także działalność gospodarczą;
c)
Centralny Związek Spółdzielczy, jeżeli prócz wykonywania czynności, przewidzianych w art. 4 ustawy z dnia 21 maja 1948 r. o Centralnym Związku Spółdzielczym i centralach spółdzielni (Dz. U. R. P. z 1948 r. Nr 30, poz. 199 i z 1949 r. Nr 65, poz. 524) prowadzi także działalność gospodarczą.

Zwolnienia podmiotowe.

§  5.
Od obowiązku podatkowego wolne są:
a)
rolnicze spółdzielnie produkcyjne w zakresie swej działalności statutowej; podlegają one jednak obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiągniętych z przedsiębiorstw i warsztatów z wyłączeniem zysku osiągniętego z obrotu z własnymi członkami;
b)
nowozorganizowane spółdzielnie pracy produkujące wyłącznie z surowców odpadkowych na okres dwóch lat od chwili rozpoczęcia produkcji.

Rozdział  2.

Podstawa opodatkowania.

§  6.
1.
Podstawę opodatkowania stanowi zysk bilansowy wykazany w zatwierdzonym w przepisanym trybie zamknięciu rachunkowym, sporządzonym na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg handlowych zgodnie z obowiązującymi podatnika zasadami bilansowania oraz przepisami niniejszej uchwały.
2.
Podatnicy, którzy nie sporządzą zamknięcia rachunkowego przed upływem terminu do złożenia rocznego zeznania podatkowego lub którzy sporządzą zamknięcie rachunkowe niezgodnie z przepisami ust. 1, podlegają opodatkowaniu od dochodu podatkowego ustalonego w oparciu o dane wykazane księgami handlowymi przy uwzględnieniu materiałów posiadanych przez organ finansowy.
§  7.
1.
Podstawę opodatkowania central spółdzielni oraz związków spółdzielni stanowi zysk bilansowy, osiągnięty z działalności gospodarczej, o której mowa w § 4 lit. b), pod warunkiem jednak, że wpływy i wydatki z tej działalności gospodarczej będą wyodrębnione bilansowo, a co najmniej wyodrębnione na rachunku wyników; w przeciwnym przypadku podstawę opodatkowania stanowi ogólny dochód centrali lub związku.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Centralnego Związku Spółdzielczego, pod warunkiem że zysk bilansowy z pozostałej działalności obrócony będzie w całości na fundusze celowe spółdzielczości.
§  8.
W razie gdy jednostka nadrzędna stwierdzi, że podległa spółdzielnia prowadzi działalność niezgodną z zasadami ruchu spółdzielczego, opodatkowanie tej spółdzielni za dany rok podatkowy następuje według przepisów dekretu z dnia 26 października 1950 r. o podatku dochodowym (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 450). Decyzja w tym przedmiocie ulega uchyleniu na wniosek Centralnego Związku Spółdzielczego albo Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości.
§  9.
1.
Za dochód (zysk bilansowy, dochód podatkowy) uważa się sumę wszystkich przychodów w pieniądzach lub wartościach pieniężnych, osiągniętych w danym roku kalendarzowym lub rachunkowym z poszczególnych źródeł - po potrąceniu kosztu uzyskania tych przychodów.
2.
Przychodami są także zaksięgowane przychody, które mają dopiero wpłynąć, a kosztami - także koszty, które zostały już zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do danego roku kalendarzowego lub rachunkowego.
§  10.
Kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła są wszelkie koszty, ponoszone w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia przychodu z wyjątkiem kosztów wymienionych w § 14.
§  11.
Kosztami uzyskania przychodów w szczególności są:
a)
odsetki od długów;
b)
świadczenia na rzecz jednostek nadrzędnych, w których podatnik jest zrzeszony;
c)
podatki i inne daniny publiczne wraz z odsetkami za zwłokę z wyłączeniem kosztów egzekucyjnych oraz składki ubezpieczeniowe przypadające ze źródła przychodu;
d)
prawidłowe coroczne odpisy na zużycie środków trwałych;
e)
straty częściowe lub całkowite na składnikach majątkowych; straty te są potrącalne w udowodnionej wysokości nie pokrytej sumą ubezpieczeniową i odpisami z tytułu zużycia i tylko z przychodów tego roku, w którym strata rzeczywiście nastąpiła; potrącenie takich strat z przychodów lat następnych nie jest dopuszczalne;
f)
jednorazowo odpisana całkowita wartość przedmiotów, których koszt nabycia nie przekracza 900 zł, pod warunkiem, że odpis ten dokonany będzie wyłącznie w tym roku podatkowym, w którym przedmioty zostały nabyte;
g)
straty gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" z tytułu działalności ośrodków maszynowych.
§  12.
1.
Minister Finansów za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego ustali normy odpisów na zużycie środków trwałych.
2.
Wyższe normy zużycia mogą być uwzględnione, jeżeli podatnik wysokość dokonanych odpisów należycie uzasadni i udokumentuje.
§  13.
Wartość środków trwałych i nakładów, wykazanych w księgach według cen z okresu przed dniem 1 września 1939 r., przeliczonych na nowy pieniądz w związku z ustawą z dnia 28 października 1950 r. o zmianie systemu pieniężnego (Dz. U. R. P. Nr 50, poz. 459), przyjąć należy dla celów obliczenia wysokości odpisów na zużycie w 80-krotnej wysokości ceny nabycia lub wytworzenia; 79/80 kwoty odpisu przenieść należy na specjalne konto "Nadzwyczajne odpisy na zużycie" i wprowadzić do pasywów bilansu przedsiębiorstwa.
§  14.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
a)
wydatków na nabycie, powiększenie lub ulepszenie źródła przychodów. Wydatki te jednak należy uwzględnić przy ustalaniu nadwyżki ze sprzedaży przedmiotów i praw majątkowych i to bez względu na czas ich poniesienia. Przepis § 13 w przedmiocie przeliczenia wartości stosuje się odpowiednio;
b)
tworzenia funduszów rezerwowych wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wymienionych w § 17 lit. c) i d) niniejszej uchwały;
c)
wydatków na umorzenie długów oraz kapitałów włożonych w źródło przychodów;
d)
kwot wydzielonych na oprocentowanie udziałów członkowskich;
e)
kwot rozdzielonych między udziałowców tytułem udziału w zyskach;
f)
nadwyżek wszelkiego rodzaju wynagrodzeń ponad normy, przewidziane w § 15, wypłacanych członkom władz przedsiębiorstwa i pracownikom na stanowiskach kierowniczych;
g)
nadwyżek wszelkiego rodzaju wynagrodzeń wypłacanych ponad normy układu zbiorowego, a w razie braku układu - ponad normy zatwierdzone przez władze nadrzędne spółdzielni. Nie uważa się za nadwyżki świadczeń na rzecz pracowników spółdzielni z tytułu akcji socjalnej, nagród i wynagrodzeń za prace zlecone;
h)
wydatków na podatek dochodowy wraz z kosztami egzekucyjnymi;
i)
grzywien i kar pieniężnych wraz z kosztami egzekucyjnymi z wyjątkiem kar umownych;
j)
ofiar wszelkiego rodzaju;
k)
kosztów uzyskania przychodów ze źródeł, z których nadwyżki w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku z mocy niniejszej uchwały lub przepisów szczególnych.
§  15.
Za nadwyżki wynagrodzeń, o których mowa w § 14 lit. f), uważa się wynagrodzenia przekraczające wysokość wydatków dozwolonych na ten cel przez Centralny Związek Spółdzielczy, a w braku takiego określenia - wynagrodzenia przekraczające normy ustalone przez Ministra Finansów.
§  16.
Za pracowników na stanowiskach kierowniczych (§ 14 lit. f) uważa się wszystkich pełnomocników, ustanowionych do samodzielnego prowadzenia całego przedsiębiorstwa lub oddziału.

Zwolnienia przedmiotowe.

§  17.
Opodatkowaniu nie podlegają:
a)
zyski z tytułu posiadania udziałów,
b)
subwencje i dotacje, wydatkowane na cele przewidziane statutem nie wyłączając opłat na Społeczny Fundusz Odbudowy Stolicy, oraz subwencje i dotacje otrzymane, co do których istnieje obowiązek rozliczenia;
c)
rezerwy przeznaczone na pokrycie należności, których nieściągalność została uprawdopodobniona;
d)
wydatki na fundusze celowe;
e)
kwoty otrzymane z funduszów celowych;
f)
zyski z działalności ośrodków maszynowych gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska", wykonywanej w ramach statutu (regulaminu), pod warunkiem prowadzenia w księgach oddzielnych kont dla tej działalności; w przeciwnym razie opodatkowaniu podlega cały zysk spółdzielni;
g)
na okres dwóch lat - zyski nowozorganizowanych w spółdzielniach pracy działów produkcji opartych wyłącznie na surowcach odpadkowych pod warunkiem, że wpływy i wydatki z tych działów będą w rachunku wyników wyodrębnione lub też wykazane w odrębnym bilansie;
h)
na okres dwóch lat - zyski osiągnięte z przedsiębiorstw i warsztatów prowadzonych przez rolnicze spółdzielnie produkcyjne;
i)
różnice pomiędzy rzeczywistą wartością przedmiotów majątkowych, powstałą w wyniku dokonanego przeszacowania i uwidocznioną w ostatnim bilansie zamknięcia, a wartością wykazywaną do tego czasu w bilansach spółdzielni;
j)
zyski bilansowe Centralnego Związku Spółdzielczego, powstałe ze świadczeń spółdzielni i central na rzecz związku oraz ze wszystkich innych źródeł, z wyłączeniem jedynie źródeł wymienionych w § 4 lit. c), jeżeli przelewane są w całości na fundusze celowe spółdzielczości.

Rozdział  3.

Szczegółowe zasady opodatkowania.

§  18.
W przypadku dokonanego w ciągu roku połączenia spółdzielni, spółdzielnia przejęta podlega po raz ostatni odrębnemu opodatkowaniu za czas do chwili przejęcia; podstawę opodatkowania spółdzielni przejmującej stanowi zysk wykazany w rachunku wyników na koniec roku, w którym przejęcie nastąpiło.
§  19.
W przypadku zbycia bądź przekazania prowadzonego przez spółdzielczą jednostkę gospodarczą przedsiębiorstwa czy zakładu w całości albo w części innej spółdzielczej lub państwowej jednostce gospodarczej, zysk bilansowy osiągnięty ze zbytego (przekazanego) przedsiębiorstwa lub zakładu do czasu zbycia (przekazania) podlega opodatkowaniu wraz z zyskiem jednostki zbywającej (przekazującej). Przepis powyższy stosuje się odpowiednio w przypadku przejęcia przez jednostkę gospodarczą spółdzielczą przedsiębiorstwa, zakładu lub ich części od państwowej jednostki gospodarczej.

Rozdział  4.

Wysokość podatku.

§  20.
Wysokość podatku dochodowego wynosi 1/3 część zysku bilansowego bądź dochodu podatkowego (§ 6).
§  21.
1.
Jeżeli prowadzone przez podatników księgi handlowe okażą się nieprawidłowe pod względem materialnym lub gdy bilans roczny w terminie przepisanym (§ 27 ust. 1) nie został sporządzony albo sporządzony bilans nie został zatwierdzony przez właściwe władze spółdzielni, przypadający podatek ulega podwyższeniu o 10%.
2.
Jeżeli organ finansowy ustali, że podatnik nie stosował się do obowiązujących zasad systemu finansowego, przypadający podatek ulega podwyższeniu o 10%; decyzję o podwyższeniu podatku wydaje organ finansowy po uprzednim zasięgnięciu opinii banku finansującego. Podwyższeniu ulega podatek za te okresy miesięczne, w których nastąpiło naruszenie zasad.

DZIAŁ  III.

Płatność podatku.

§  22.
Podatnicy obowiązani są wpłacać w ciągu roku podatkowego podatek dochodowy w terminie do dnia 25 następnego miesiąca za miesiąc ubiegły.
§  23.
Podstawę do obliczenia podatku dochodowego stanowi zysk bilansowy wykazany w bilansie miesięcznym bądź dochód podatkowy (§ 6 ust. 2 i § 8) za dany okres.
§  24.
Podatnicy obowiązani są w terminach płatności składać deklaracje na podatek dochodowy z dołączeniem bilansu miesięcznego. W składanych deklaracjach należy podawać podstawę obliczenia podatku i jego wysokość.
§  25.
1.
Podatnicy, którzy nie sporządzą bilansu miesięcznego w terminie płatności podatku dochodowego, obowiązani są wpłacać podatek w wysokości wpłaconej (przypadającej do uiszczenia) za miesiąc ubiegły, zwiększony o 10%.
2.
Jeżeli po sporządzeniu następnie bilansu miesięcznego (okresowego) będzie wynikało, że podatek obliczony na podstawie ust. 1 został wpłacony w kwocie niższej od kwoty, jaka wypada z bilansu miesięcznego (okresowego), wówczas na podatniku ciąży obowiązek dokonania dodatkowej wpłaty w terminie płatności bieżącego podatku. Od kwot przypadających z tytułu dopłaty do uiszczonego w sposób podany w ust. 1 podatku należy pobrać odsetki za zwłokę od terminu płatności podatku za każdy miesiąc.
3.
Jeżeli natomiast wpłacone kwoty podatku przekroczyły kwotę, jaka wypada z bilansu miesięcznego (okresowego), podatnikowi służy prawo zarachowania kwoty nadpłaconej na poczet podatku za następne miesiące.
§  26.
Brak zysku bilansowego w poszczególnych miesiącach zwalnia podatników od obowiązku uiszczenia podatku pod warunkiem przedłożenia organom finansowym deklaracji wraz z bilansem miesięcznym.
§  27.
1.
Podatnicy obowiązani są w terminie do dnia 30 kwietnia roku, następnego po upływie roku kalendarzowego bądź rachunkowego złożyć organowi finansowemu zeznanie podatkowe wraz z bilansem rocznym. W tymże terminie należy uiścić podatek w wysokości różnicy pomiędzy kwotą podatku przypadającego od wykazanego w zeznaniu dochodu, przy uwzględnieniu przepisów § 21 ust. 2, a sumą podatku przypadającego za poszczególne miesiące danego roku (§§ 22 i 23); nadpłacone kwoty podatku ulegają zarachowaniu - po uprzednim stwierdzeniu przez organ finansowy prawidłowości złożonego zeznania (§ 28 ust. 1) - w pierwszym rzędzie na bieżące należności podatku dochodowego, a następnie na inne należności podatkowe, a w ich braku podlegają zwrotowi.
2.
Podatnicy, którzy zeznań podatkowych o dochodzie wraz z bilansem rocznym w terminie podanym w ust. 1 nie złożą, obowiązani są uiścić w tym terminie uzupełniającą kwotę podatku w wysokości różnicy pomiędzy sumą podatku należnego według deklaracji miesięcznych a kwotą podatku przypadającego przy zastosowaniu przepisów § 21. Po złożeniu zeznania i bilansu mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustępu poprzedniego.
§  28.
1.
Organ finansowy obowiązany jest czuwać, aby podatnicy składali deklaracje i zeznania podatkowe w terminach przewidzianych niniejszą uchwałą, oraz by dokonywane obliczenia podatku dochodowego były prawidłowe i zgodne z niniejszą uchwałą.
2.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości organ finansowy oblicza podatek i wzywa podatnika do uiszczenia niedopłaconej różnicy.
3.
Różnica pomiędzy kwotą podatku, ustaloną przez organ finansowy, a sumą podatku, przypadającą bądź uiszczoną przez podatników, płatna jest w ciągu miesiąca od dnia następnego po doręczeniu decyzji, ustalającej zobowiązanie podatkowe.

DZIAŁ  IV.

Przepisy końcowe.

§  29.
W przedmiotach nie uregulowanych niniejszą uchwałą stosuje się odpowiednio przepisy dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 56, poz. 506), jak również przepisy dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 452).
§  30.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów.
§  31.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i stosuje się do dochodów osiągniętych począwszy od dnia 1 stycznia 1951 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024