Oszczędności w budownictwie.

UCHWAŁA Nr 109
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 21 lutego 1951 r.
w sprawie oszczędności w budownictwie.

Dynamika wzrostu budownictwa oraz doświadczenia pierwszego roku planu 6-letniego wskazują na konieczność zespolenia wysiłków dla obniżenia kosztów budownictwa. Obniżenie to staje się jednym z ważnych środków zabezpieczających pełne wykonanie programu robót.
W celu zmniejszenia wysokich kosztów budownictwa, wywołanych w pierwszym rzędzie przestarzałymi i nieekonomicznymi normami w dziedzinie projektowania i kosztorysów, niedostatecznym poziomem organizacji robót budowlano-montażowych oraz niedostatecznym zmechanizowaniem i uprzemysłowieniem budownictwa - Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Począwszy od dnia 1 stycznia 1951 r. koszty realizacji obiektów inwestycyjnych powinny być obniżone:

w budownictwie mieszkaniowym co najmniej o 12,1%,

w budownictwie przemysłowym i innym niemieszkaniowym co najmniej o 14,1%

w stosunku do cen planowanych z miesiąca marca 1950 r.

2.
Powyższe obniżenie kosztów należy osiągnąć przez:
1)
zmniejszenie wartości kosztorysowej obiektów budownictwa mieszkaniowego co najmniej o 3% oraz obiektów budownictwa przemysłowego i innego niemieszkaniowego co najmniej o 5%,
2)
zmniejszenie kosztów wykonawstwa robót budowlano-montażowych nie mniej niż o 9,1%.
3.
Obniżka kosztów nie obejmuje zmniejszenia kosztów realizacji obiektów inwestycyjnych, spowodowanego obniżką cen materiałów inwestycyjnych, dokonaną uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1950 r. (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-1, poz. 6).
§  2.
Zmniejszenie wartości kosztorysowej budownictwa powinno nastąpić w drodze:
1)
opracowania w możliwie najkrótszym czasie norm kosztorysowych obejmujących elementy scalone i całe obiekty oraz cenników odpowiadających współczesnym metodom budownictwa,
2)
racjonalnego i właściwego wyboru terenu budowy oraz maksymalnego jego zmniejszenia,
3)
zmniejszenia powierzchni i objętości budynków i budowli, jak również maksymalnie możliwej ich komasacji przy utrzymaniu równorzędnych efektów produkcyjnych lub użytkowych zarówno w zakresie budownictwa przemysłowego jak i budownictwa ogólnego i innego,
4)
wyłączenia nieuzasadnionych rezerw terenowych,
5)
usunięcia przerostów w budownictwie administracyjnym i socjalnym,
6)
zlikwidowania nadmiernych wymogów architektonicznych w budownictwie przemysłowym, mieszkaniowym i ogólnym,
7)
stosowania najbardziej ekonomicznych rozwiązań budynków, najbardziej ekonomicznych rozwiązań konstrukcyjnych i najbardziej ekonomicznych materiałów budowlanych,
8)
wyeliminowania nieuzasadnionych rezerw maszyn i urządzeń,
9)
uwzględnienia przy projektowaniu zakładów wytwórczych wysoko wydajnych urządzeń, przodujących procesów technologicznych, norm technologicznych i metod produkcyjnych, będących wyrazem osiągnięć nowoczesnej techniki,
10)
ograniczenia w kosztorysach kosztów nadzoru i odbiorów technicznych oraz kosztów urządzenia placu budowy i wyposażenia budowy do rzeczywiście niezbędnych wysokości nie mniej jednak niż 10% dotychczasowego poziomu oraz zmniejszenia pozycji kosztów robót nie przewidzianych o 20% w stosunku do wysokości dotychczasowej.
§  3.
Zmniejszenie kosztów wykonawstwa robót budowlano-montażowych powinno być osiągnięte w drodze:
1)
wzrostu wydajności pracy,
2)
skrócenia budowy obiektów o czasie budowy wynoszącym 2 lata lub więcej co najmniej o pół roku, a obiektów realizowanych w krótszym czasokresie - w odpowiednim stosunku,
3)
podniesienia poziomu organizacji robót budowlano-montażowych, zwiększenia ich mechanizacji, a w szczególności znacznego zwiększenia stopnia wykorzystania maszyn budowlanych,
4)
wprowadzenia przemysłowych metod budownictwa, znacznego powiększenia stosowania gotowych prefabrykowanych elementów budowlanych, produkowanych w sposób przemysłowy,
5)
polepszenia zaopatrzenia materiałowego w drodze zaopatrywania budów w materiały odpowiedniego asortymentu,
6)
oszczędnej gospodarki materiałowej,
7)
zmniejszenia kosztów transportu,
8)
zmniejszenia kosztów ogólnych, a w szczególności administracyjnych.
§  4.
Zobowiązuje się:
1)
Prezesa Rady Ministrów, Ministrów Budownictwa Miast i Osiedli, Oświaty, Szkół Wyższych i Nauki, Zdrowia, Pracy i Opieki Społecznej, Kultury i Sztuki oraz Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego - do przedstawienia sukcesywnie, nie później jednak niż do dnia 15 maja 1951 r., do zatwierdzenia przez Radę Ministrów uzgodnionych z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego normatywów w zakresie projektowania budownictwa w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego, oświaty, szkolnictwa wyższego, ochrony zdrowia, urządzeń socjalnych i kulturalnych oraz wychowania fizycznego, uwzględniających postulaty oszczędnościowe, zawarte w niniejszej uchwale,
2)
Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych - do przedstawienia w terminie do dnia 1 kwietnia 1951 r. do zatwierdzenia przez Radę Ministrów uzgodnionych z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego normatywów w zakresie projektowania budownictwa wiejskiego, uwzględniających postulaty oszczędnościowe, zawarte w niniejszej uchwale,
3)
Ministrów: Górnictwa, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Rolnego i Spożywczego w porozumieniu z Ministrem Budownictwa Przemysłowego oraz Ministrów: Komunikacji, Żeglugi, Handlu Wewnętrznego, Poczt i Telegrafów, Leśnictwa, Gospodarki Komunalnej i Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości - do przedstawienia w terminie do dnia 15 marca 1951 r. do zatwierdzenia przez Radę Ministrów uzgodnionych z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego planów zrewidowania istniejących i opracowania nowych normatywów ekonomicznych, technicznych normatywów w zakresie projektowania budownictwa przemysłowego, komunikacyjnego, morskiego, obrotu handlowego, łączności, leśnictwa, urządzeń komunalnych i drobnej wytwórczości,
4)
właściwych ministrów - do bezzwłocznego rozpoczęcia prac nad nowelizacją przestarzałych przepisów prawnych, powodujących nadmierne koszty budownictwa,
5)
ministrów sprawujących nadzór nad instytutami naukowo-badawczymi - do zrewidowania programu ich prac w celu maksymalnego uwzględnienia zagadnień związanych z obniżeniem kosztów w budownictwie,
6)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz wszystkich ministrów - do niedopuszczania do rozproszenia środków inwestycyjnych na zbyt wielką ilość obiektów, powodującego znaczne przedłużenie i podrożenie kosztów budowy,
7)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - do koordynowania i nadzorowania prac, wymienionych w pkt 1-4.
§  5. 1
1.
Zobowiązuje się właściwych ministrów, sprawujących nadzór nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi i biurami projektów, do niezwłocznego wydania zarządzeń, zmierzających do realizacji postanowień uchwały w podległych im przedsiębiorstwach i biurach projektów.
2.
Ministrowie oraz kierownicy instytucji centralnych, nie sprawujący nadzoru nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi i biurami projektów, mogą w wyjątkowych przypadkach zlecić odpłatnie opracowanie normatywów projektowania budownictwa, o których mowa w § 4 pkt 1, 2 i 3, instytucjom podległym innym ministerstwom po porozumieniu się z właściwymi ministrami.
§  6. 2
Upoważnia się Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do ustalenia i uruchomienia w porozumieniu z Ministrem Finansów kredytów potrzebnych dla pokrycia wydatków związanych ze zleceniem opracowań normatywów projektowania w dziedzinie budownictwa.
§  7. 3
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz wszystkim ministrom.
§  8. 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 i 2 uchwały nr 613 z dnia 18 sierpnia 1951 r. (M.P.51.A-79.1098) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1951 r.
2 § 6 dodany przez § 1 pkt 3 uchwały nr 613 z dnia 18 sierpnia 1951 r. (M.P.51.A-79.1098) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1951 r.
3 § 7 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 uchwały nr 613 z dnia 18 sierpnia 1951 r. (M.P.51.A-79.1098) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1951 r.
4 § 8 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 5 uchwały nr 613 z dnia 18 sierpnia 1951 r. (M.P.51.A-79.1098) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1951 r.

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-16.220

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Oszczędności w budownictwie.
Data aktu: 21/02/1951
Data ogłoszenia: 01/03/1951
Data wejścia w życie: 01/03/1951