Ustanowienie i zakres działania inspektorów gospodarki samochodowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 21 stycznia 1951 r.
w sprawie ustanowienia i zakresu działania inspektorów gospodarki samochodowej.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 4 i 5 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 58) oraz w wykonaniu uchwały Prezydium Rządu z dnia 14 grudnia 1950 r. w sprawie powołania inspektorów gospodarki samochodowej (Monitor Polski Nr A-133, poz. 1698) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) ustanawia się w oddziałach gospodarki samochodowej wydziałów komunikacyjnych stanowiska inspektorów gospodarki samochodowej.
§  2.
Inspektorów gospodarki samochodowej powołuje i odwołuje Minister Komunikacji na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) w ramach etatów osobowych, zatwierdzonych na jego wniosek przez Prezesa Rady Ministrów.
§  3.
Do zakresu działania inspektorów gospodarki samochodowej należy kontrola gospodarki samochodowej urzędów, przedsiębiorstw państwowych, spółdzielczych, central spółdzielczo-państwowych, spółek prawnych, w których udział Skarbu Państwa jest większy niż 50%, i nie uspołecznionych przedsiębiorstw transportu samochodowego oraz instruowanie zatrudnionych w tej gospodarce kierowców i innych pracowników samochodowych.
§  4.
Określone w § 3 zadania wykonują inspektorzy gospodarki samochodowej przez:
1)
badanie ewidencji i dokumentacji dotyczącej eksploatacji i obsługi technicznej pojazdów samochodowych pod względem prawidłowości i terminowości ich prowadzenia;
2)
badanie sprawozdawczości z zakresu eksploatacji i obsługi technicznej pojazdów samochodowych pod względem ich prawidłowości i terminowości;
3)
kontrolę zużycia materiałów pędnych, smarów, ogumienia i innych materiałów eksploatacyjnych oraz sposobu gospodarowania nimi;
4)
kontrolę gospodarki częściami zamiennymi i zespołami pojazdów samochodowych pod względem prawidłowości ich magazynowania i użytkowania;
5)
badanie stanu technicznego pojazdów samochodowych oraz dokonywanych przy nich zabiegów obsługi technicznej i napraw pod względem ich planowości, terminowości, celowości i jakości;
6)
badanie garaży, zajezdni, stacyj obsługi i warsztatów samochodowych pod względem:
a)
właściwego wykorzystania ich pomieszczeń i zabudowań,
b)
właściwego wykorzystania ich urządzeń obsługowych i naprawczych zarówno co do ich ilości jak i rodzaju,
c)
właściwego rozplanowania urządzeń obsługowych i naprawczych co do przebiegu procesów technologicznych zabiegów, którym służą;
7)
badanie gotowości technicznej pojazdów samochodowych;
8)
badanie prawidłowości wykorzystania taboru pod względem:
a)
stosowania do transportu pojazdów samochodowych o właściwościach technicznych odpowiadających rodzajowi transportu,
b)
wykorzystania ładowności pojazdów samochodowych;
9)
kontrolę stosowania przepisów o używaniu pojazdów samochodowych;
10)
kontrolę właściwego zatrudnienia kierowców i praktykantów na kierowców zawodowych;
11)
instruowanie kierowców i innych pracowników zatrudnionych przy eksploatacji pojazdów samochodowych przy sposobności wykonywania czynności wyliczonych w poprzednich punktach z wyjątkiem pkt 6;
12)
inne czynności zlecone przez Ministerstwo Komunikacji.
§  5.
1.
Inspektorzy gospodarki samochodowej wykonują swoje zadania:
1)
przez wizytację garaży, zajezdni, stacyj obsługi, warsztatów i wszelkich innych miejsc eksploatacji pojazdów samochodowych;
2)
przez doraźną kontrolę przeprowadzaną na drogach publicznych.
2.
Inspektorzy gospodarki samochodowej wykonują swoje czynności według planów miesięcznych zatwierdzanych przez kierownika wydziału komunikacyjnego prezydium właściwej rady narodowej.
§  6.
1.
W przypadku ustanowienia w oddziale gospodarki samochodowej wydziału komunikacyjnego dwóch lub więcej stanowisk inspektorów gospodarki samochodowej, tworzą oni zespół pracy pod kierownictwem jednego z nich, którego wyznacza prezydium wojewódzkiej rady narodowej na wniosek kierownika wydziału komunikacyjnego.
2.
Inspektor gospodarki samochodowej kierujący zespołem, o którym mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest za wykonanie planu kontroli i za terminowe składanie sprawozdań z kontroli przez cały zespół.
§  7.
Sposób wykonywania kontroli przez inspektorów gospodarki samochodowej, składania przez nich sprawozdań oraz ich wykorzystania i dalszego traktowania określi instrukcja Ministerstwa Komunikacji.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-11.171

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustanowienie i zakres działania inspektorów gospodarki samochodowej.
Data aktu: 21/01/1951
Data ogłoszenia: 16/02/1951
Data wejścia w życie: 16/02/1951