Tryb przekazywania i sposób wyceny nadmiernych remanentów motoryzacyjnych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 16 stycznia 1951 r.
w sprawie trybu przekazywania i sposobu wyceny nadmiernych remanentów motoryzacyjnych. *

Stosownie do § 3 uchwały Prezydium Rządu z dnia 6 listopada 1950 r. w sprawie przekazywania zbędnych i nadmiernych remanentów motoryzacyjnych (Monitor Polski Nr A-123, poz. 1528) zarządza się, co następuje:

I.

Zasady ogólne.

§  1.
Państwowe jednostki gospodarcze i jednostki spółdzielcze, określone w § 1 ust. 2 i 3 uchwały Prezydium Rządu z dnia 8 listopada 1950 r. w sprawie przekazywania zbędnych i nadmiernych remanentów motoryzacyjnych (Monitor Polski Nr A-123, poz. 1528) obowiązane są przystąpić niezwłocznie do przekazywania nadmiernych remanentów motoryzacyjnych w trybie przewidzianym w niniejszym zarządzeniu.

II.

Określenie nadmiernych remanentów motoryzacyjnych.

§  2.
Nadmiernymi remanentami motoryzacyjnymi, zwanymi w skróceniu "remanentami motoryzacyjnymi", są:
1)
wszystkie pojazdy samochodowe bez względu na ich stan, znajdujące się u obecnych posiadaczy w ilościach większych niż jest to przewidziane zatwierdzonym etatem, oraz te, które nie będą przez nich eksploatowane, choćby mieściły się w zatwierdzonym etacie,
2)
zespoły, akcesoria, części zamienne, nowe lub używane, znajdujące się w ilościach przekraczających niezbędny roczny zapas, potrzebny dla normalnej eksploatacji posiadanych pojazdów samochodowych,
3)
narzędzia specjalne i urządzenia techniczne służące do obsługi i napraw pojazdów samochodowych oraz do przerabiania pojazdów na inny rodzaj paliwa, które są niewykorzystane, wykorzystywane w nieznacznym stopniu lub wykorzystywane niezgodnie z ich przeznaczeniem,
4)
wszelkie instrukcje dotyczące urządzeń technicznych służących do obsługi i napraw pojazdów samochodowych, instrukcje do pojazdów samochodowych i katalogi części zamiennych, znajdujące się u obecnego posiadacza w ilościach większych niż tego wymaga normalna praca lub które nie są przez obecnego posiadacza wykorzystywane. Katalogi w językach obcych należy pozostawić w danej instytucji lub przedsiębiorstwie w razie koniecznej potrzeby - po jednym egzemplarzu.
§  3.
Pojazdami samochodowymi w rozumieniu niniejszego zarządzenia są: samochody osobowe, autobusy, samochody ciężarowe, ciągniki drogowe, samochody specjalne i motocykle oraz przyczepy i naczepy.

III.

Klasyfikacja i zgłaszanie remanentów motoryzacyjnych.

§  4.
Pojazdy samochodowe dzieli się na następujące grupy:
1)
grupa I - zdolne do pracy bez potrzeby dokonywania naprawy,
2)
grupa II - zdolne do pracy po dokonaniu naprawy,
3)
grupa III - przeznaczone na rozbiórkę, tzn. nie nadające się pod względem technicznym do naprawy lub których naprawa nie opłaca się ze względu na wysokość kosztów.
§  5.
Zespoły, akcesoria i części zamienne pojazdów samochodowych dzieli się na następujące grupy:
1)
grupa I - nowe rozpoznane,
2)
grupa II - używane rozpoznane, nadające się do użytku,
3)
grupa III - zespoły i części nowe i używane nie rozpoznane; używane nadające się do regeneracji, naprawy, przeróbki lub uzupełnienia; zespoły, z których drogą demontażu można otrzymać użyteczne części; części zamienne motoryzacyjne znajdujące się w niedokończonym stanie obróbki (półfabrykaty); zespoły i części zamienne motoryzacyjne nadające się do innego użytku niż na potrzeby motoryzacji.
§  6.
Narzędzia specjalne i urządzenia techniczne, służące do obsługi i napraw pojazdów samochodowych oraz do przestawienia pojazdów na inny rodzaj paliwa, dzieli się na następujące grupy:
1)
grupa I - nowe,
2)
grupa II - używane, nadające się do pracy bez dokonania naprawy,
3)
grupa III - używane, zdolne do pracy po dokonaniu naprawy lub nadające się do przeróbki.
§  7.
1.
Wszyscy posiadacze remanentów motoryzacyjnych obowiązani są sporządzić komisyjnie z udziałem czynnika społecznego w 4 egzemplarzach wykazy remanentów motoryzacyjnych, z wyłączeniem pojazdów samochodowych, na formularzu według wzoru, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, osobno odnoszących się do pojazdów samochodowych wymienionych w załączniku do powołanej w § 1 uchwały Prezydium Rządu, a osobno odnoszących się do pozostałych pojazdów samochodowych.
2.
Trzy egzemplarze wymienionych wyżej wykazów należy przesłać w terminie do dnia 1 kwietnia 1951 r. do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Komisja Międzyministerialna Upłynnienia Remanentów - Warszawa, Plac Trzech Krzyży 5), a jeden egzemplarz należy pozostawić u sporządzającego.
3.
Pojazdy samochodowe należy zgłaszać na formularzach według wzoru, stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia, przesyłając 1 egzemplarz wykazu bezpośrednio:
a)
Centrali Handlowej Przemysłu Motoryzacyjnego "Motozbyt", zwanej w dalszym ciągu niniejszego zarządzenia "Motozbyt", jeżeli marka danego pojazdu jest uwidoczniona w załączniku do powołanej w § 1 uchwały Prezydium Rządu,
b) 1
Centrali Spółdzielni Transportu, jeżeli marka danego pojazdu w załączniku do powołanej w § 1 uchwały Prezydium Rządu nie figuruje, a drugi egzemplarz wykazu zatrzymując u siebie.
§  8.
1.
Po otrzymaniu wykazów, o których mowa w § 7 ust. 1, Komisja Międzyministerialna Upłynnienia Remanentów, przewidziana w § 7 i zwana w dalszym ciągu "Komisją Upłynnienia", ustali w porozumieniu z zainteresowanymi stronami termin i miejsce przejęcia remanentów motoryzacyjnych.
2.
Remanenty motoryzacyjne zgłoszone do Komisji Upłynnienia nie mogą być rozdysponowane bez zgody tejże Komisji.
3.
Nadesłane do Komisji Upłynnienia wykazy będą służyły za podstawę do późniejszego przekazywania remanentów motoryzacyjnych.
4.
Komisja Upłynnienia upoważniona jest do wydelegowania swego przedstawiciela w celu sprawdzenia u obecnego posiadacza remanentów motoryzacyjnych zgodności danych zawartych w wykazach ze stanem faktycznym oraz do zmiany klasyfikacji remanentów.

IV.

Tryb przekazywania.

§  9.
1.
Przekazaniu podlega cała ilość zgłoszonych remanentów motoryzacyjnych.
2.
W przypadkach, w których Komisja Upłynnienia uzna za stosowne, może być powołana specjalna komisja do przejęcia remanentów, złożona z przedstawicieli:
1)
przedsiębiorstwa państwowego "Motozbyt",
2) 2
Centrali Spółdzielni Transportu,
3)
wydziału komunikacyjnego wojewódzkiej rady narodowej,
4)
instytucji przekazującej remanenty motoryzacyjne,
5)
czynnika społecznego.
3.
Komisja Upłynnienia powiadomi kierownika jednostki, która zgłosiła remanenty motoryzacyjne, o decyzji powołania komisji do przejęcia remanentów oraz o terminie rozpoczęcia przez nią pracy.
§  10.
1.
Urządzenia techniczne służące do obsługi i napraw pojazdów samochodowych oraz remanenty motoryzacyjne w zakresie pojazdów samochodowych wymienionych w załączniku do powołanej w § 1 uchwały Prezydium Rządu, z wyjątkiem samych pojazdów samochodowych, będą przejęte na zlecenie Komisji Upłynnienia przez "Motozbyt" w celu dalszej odprzedaży.
2. 3
Pozostałe remanenty motoryzacyjne w zakresie pojazdów samochodowych nie objętych załącznikiem do powołanej w § 1 uchwały Prezydium Rządu, z wyjątkiem samych pojazdów samochodowych i urządzeń technicznych służących do obsługi i napraw pojazdów samochodowych, będą przejęte przez Centralę Spółdzielni Transportu na zlecenie komisji Upłynnienia w celu dalszej odprzedaży.
§  11.
1.
Pojazdy samochodowe, objęte załącznikiem do powołanej w § 1 uchwały Prezydium Rządu, będą przejmowane w celu dalszej odprzedaży bezpośrednio przez "Motozbyt".
2. 4
Pojazdy samochodowe nie objęte załącznikiem do powołanej wyżej uchwały Prezydium Rządu będą przejmowane w celu dalszej odprzedaży przez Centralę Spółdzielni Transportu po uprzednim zaklasyfikowaniu i wycenieniu przez komisję złożoną z przedstawicieli:
1)
instytucji przekazującej,
2)
"Spólnoty Pracy",
3)
czynnika społecznego.
§  12.
"Motozbyt" oraz "Spólnota Pracy" obowiązane są do składania sprawozdań z ilości przejętych remanentów motoryzacyjnych według zasad ustalonych przez Komisję Upłynnienia.
§  13.
1.
Instytucja przejmująca remanenty motoryzacyjne obowiązana jest odebrać je w ciągu 4 tygodni od daty podpisania aktu zdawczo-odbiorczego.
2. 5
W przypadku przejmowania pojazdów samochodowych I i II grupy posiadacz powinien dostarczyć je do najbliższej delegatury lub placówki "Motozbytu" lub Centrali Spółdzielni Transportu, gdzie następuje odbiór.
§  14.
Spory dotyczące niezachowania trybu przejmowania remanentów motoryzacyjnych oraz ich klasyfikacji rozstrzyga ostatecznie Komisja Upłynnienia.

V.

Sposób wyceny i tryb rozliczeń.

§  15.
Nadmierne remanenty motoryzacyjne zostaną wycenione według niżej podanych zasad:
1)
pojazdy samochodowe - wyceny w granicach:

grupa I:

a)
samochody osobowe od 2.100 do 7.700 zł,
b)
samochody ciężarowe, ciągniki drogowe samochody specjalne, autobusy od 3.000 do 12.000 zł,
c)
motocykle od 600 do 1.500 zł,
d)
przyczepy i naczepy od 900 do 3.600 zł;

grupa II:

a)
samochody osobowe od 600 do 1.200 zł,
b)
samochody ciężarowe i ciągniki drogowe, samochody specjalne, autobusy od 1.200 do 2.400 zł,
c)
motocykle od 150 do 450 zł,
d)
przyczepy i naczepy od 360 do 720 zł;

grupa III:

wycena zryczałtowana za każdy samochód osobowy, ciężarowy i ciągnik drogowy, samochód specjalny, autobus - 30 zł, za każdy motocykl - 7 zł 50 gr, za każdą przyczepę i naczepę - 10 zł;

2)
zespoły, akcesoria i części pojazdów samochodowych:

grupa I: za 1 kg- 9 zł,

grupa II: za 1 kg - 3 zł,

grupa III: według cennika Centrali Złomu;

3)
narzędzia specjalne oraz urządzenia techniczne służące do obsługi i napraw pojazdów samochodowych według cen inwentarzowych lub kartotekowych posiadacza;
4)
urządzenia techniczne służące do przestawienia pojazdu na inny rodzaj paliwa:

grupy II i II: za 1 kg - 4 zł,

grupa III - według cennika Centrali Złomu;

5)
katalogi i instrukcje pojazdów samochodowych oraz instrukcje dotyczące urządzeń technicznych zostaną przekazane po 1 zł za 1 egzemplarz.
§  16.
1.
Koszty wynikające z pracy komisji, utworzonej stosownie do § 9 ust. 2, pokrywa jednostka przejmująca.
2.
Koszty transportu przejętych remanentów motoryzacyjnych z wyjątkiem kosztu transportu pojazdów samochodowych I i II grupy pokrywa jednostka przejmująca nadmierne remanenty motoryzacyjne.
3.
Koszty opakowań, robocizny pomocniczej związanej z przejmowaniem remanentów motoryzacyjnych oraz transportu pojazdów samochodowych I i II grupy pokrywa instytucja przekazująca.
§  17.
1.
Przekazanie remanentów motoryzacyjnych następuje odpłatnie w drodze inkasa bankowego lub przelewu czekowego na podstawie listy inkasowej wystawionej przez instytucję przekazującą.
2. 6
Podstawą do wystawienia listy inkasowej dla instytucji przekazującej oraz dokumentami przejęcia przez "Motozbyt" i Centralę Spółdzielni Transportu są:
1)
dla pojazdów samochodowych - akt zdawczo-odbiorczy pojazdu samochodowego (wzór - załącznik nr 3),
2)
dla pozostałych remanentów motoryzacyjnych - akt zdawczo-odbiorczy przekazania remanentów motoryzacyjnych (wzór - załącznik nr 4).
§  18.
1.
Jednostka przekazująca rozchoduje w swoich księgach przekazane remanenty motoryzacyjne z tych kont, na których one figurowały. Rozchodowanie powinno nastąpić według wartości książkowej z uwzględnieniem funduszu umorzenia.
2.
W przypadku powstania różnicy pomiędzy wartością książkową a wartością uzyskaną z tytułu przekazania, instytucja przekazująca przeksięguje różnicę na rachunek nadwyżek lub strat, a podstawą do takiego przeksięgowania będą akty, o których mowa w § 17 ust. 2.
3.
W przypadku gdy przekazane remanenty motoryzacyjne nie figurowały w księgach jednostki przekazującej, należy uzyskaną z tytułu przekazania całą sumę przeksięgować jako wpływy inne (pozaoperacyjne).

VI.

Przepisy końcowe.

§  19.
1.
Wraki pojazdów samochodowych, zespoły, akcesoria i części zamienne, których nie można zakwalifikować do żadnej z grup wymienionych w § 5, narzędzia specjalne i urządzenia techniczne służące do naprawy pojazdów samochodowych oraz do przestawiania pojazdów na inny rodzaj paliwa, nie nadające się do pracy ani do naprawy - należy zaofiarować upoważnionym organizacjom skupu (Centrala Złomu, Centrala Odpadków Użytkowych) zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2.
Za wrak uważa się pozostałość pojazdu samochodowego nie posiadającą żadnych użytecznych zespołów i części zamiennych.
§  20.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WYKAZ ZGŁOSZENIOWY Nr ..........

nadmiernych remanentów motoryzacyjnych
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WYKAZ ZGŁOSZENIOWY POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Akt zdawczo-odbiorczy Nr ..........

pojazdu samochodowego
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

* Z dniem 31 grudnia 1956 r. tracą moc przepisy wydane w zakresie samochodów osobowych, zgodnie z § 5 pkt 1 zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 15 grudnia 1956 r. w sprawie postępowania z nadetatowymi samochodami osobowymi (M.P.56.106.1244).
1 § 7 ust. 3 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 3 marca 1952 r. (M.P.52.A-25.319) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 marca 1952 r.
2 § 9 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 3 marca 1952 r. (M.P.52.A-25.319) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 marca 1952 r.
3 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 3 marca 1952 r. (M.P.52.A-25.319) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 marca 1952 r.
4 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 3 marca 1952 r. (M.P.52.A-25.319) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 marca 1952 r.
5 § 13 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 3 marca 1952 r. (M.P.52.A-25.319) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 marca 1952 r.
6 § 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 3 marca 1952 r. (M.P.52.A-25.319) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 marca 1952 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024