Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Wojskowa Centrala Handlowa".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 9 stycznia 1950 r.
o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Wojskowa Centrala Handlowa".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i w związku z § 9 zarządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 1949 r., wydanego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrami: Skarbu i Handlu Wewnętrznego o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Wojskowa Centrala Handlowa" (Monitor Polski Nr A-105, poz. 1218), zarządza się w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrami: Skarbu i Handlu Wewnętrznego, co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Wojskowa Centrala Handlowa - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione", utworzonemu zarządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 1949 r., wydanym w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrami: Skarbu i Handlu Wewnętrznego o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Wojskowa Centrala Handlowa" (Monitor Polski Nr A-105, poz. 1218), nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

Statut przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Wojskowa Centrala Handlowa"

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą: "Wojskowa Centrala Handlowa - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione" - zwane dalej "przedsiębiorstwem", utworzone zarządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 1949 r., wydanym w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrami: Skarbu i Handlu Wewnętrznego (Monitor Polski Nr A-105, poz. 1218) działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) oraz niniejszego Statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną i prowadzone jest w ramach narodowych planów gospodarczych według zasad rozrachunku gospodarczego na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w m.st. Warszawie.
2.
Działalność przedsiębiorstwa obejmuje teren całego Państwa Polskiego.
§  4.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest prowadzenie zamkniętej sieci sklepów i żołnierskich kantyn handlu detalicznego oraz zakładów usługowych, celem zaspokojenia potrzeb konsumentów wojskowych.
§  5.
Konsumentami wojskowymi w rozumieniu niniejszego Statutu są:
a)
żołnierze zawodowi i tytularni oraz ich rodziny,
b)
żołnierze niezawodowi w służbie czynnej, junacy powszechnej organizacji "Służba Polsce", pracownicy cywilni w administracji wojskowej i w powszechnej organizacji "Służba Polsce" oraz pracownicy przedsiębiorstw państwowych, podległych Ministrowi Obrony Narodowej.

Rozdział  II.

Władze przedsiębiorstwa.

§  6.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Obrony Narodowej, który sprawuje nad nim nadzór i kontrolę.
§  7.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Obrony Narodowej, składająca się z Dyrektora Naczelnego, reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz podległych Dyrektorowi Naczelnemu trzech Dyrektorów.
§  8.
1.
Do ważności zobowiązań, zaciągniętych przez przedsiębiorstwo, wymagane jest współdziałanie:
a)
dwóch członków Dyrekcji łącznie, albo
b)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
c)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy powyższe nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków, dokumentów, stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny one być podpisywane przez dwie osoby, wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 9.
§  9.
Minister Obrony Narodowej powierzy jednemu z członków Dyrekcji lub jednemu z pełnomocników handlowych kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do wykonywana określonych czynności wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  10.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności Dyrektora Naczelnego - kierownik finansowy odpowiedzialny jest za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, a w szczególności za stan księgowości, sporządzenie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swą opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w przypadku nieuwzględnienia tej opinii - Ministrowi Obrony Narodowej.
3.
W razie zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 8 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia Dyrektora Naczelnego lecz jednocześnie przesłać swoją opinię Ministrowi Obrony Narodowej oraz bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza Dyrektorem Naczelnym oraz sposób postępowania w przypadkach, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród osób wymienionych w § 9.
§  11.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa.

Dyrekcja przedsiębiorstwa pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym Statutem i regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie przedsiębiorstwa.

§  12.
Zatwierdzenia Ministra Obrony Narodowej wymagają sprawy dotyczące:
a)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa, podziału czynności i sposobu ich wykonywania,
b)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa oraz ich zwijania,
c)
ustanawiania pełnomocników handlowych, podlegających wpisaniu do rejestru handlowego,
d)
warunków i zakresu działania projektowanych układów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa,
e)
etatów pracowniczych Dyrekcji i Oddziałów Okręgowych.
§  13.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.

Rozdział  III.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  14.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokolarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przeznaczony dla przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokolarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje się przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak, jak gdyby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  16.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej: bilans, sprawozdanie z działalności, wnioski o podziale nadwyżek lub pokrycie niedoborów oraz plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania, jak również sposób podziału nadwyżek lub pokrycia niedoborów, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposób ich użycia i deponowania ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  17.
Kontrola przedsiębiorstwa przeprowadzana będzie przez Ministra Obrony Narodowej jako władzę nadzorczą. Kontrola ta dotyczyć będzie w szczególności:
a)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,
b)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
c)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.

Rozdział  IV.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  18.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Obrony Narodowej, wydanego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrami: Skarbu i Handlu Wewnętrznego.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024