Statut Funduszu Wczasów Pracowniczych Centralnej Rady Związków Zawodowych.

DECYZJA
MINISTRA SKARBU
z dnia 2 września 1949 r.
Funduszu Wczasów Pracowniczych Centralnej Rady Związków Zawodowych.

Statut niniejszy został uchwalony na posiedzeniu Prezydium Centralnej Rady Związków Zawodowych w dniu 2 września 1949 r. i zgodnie z art. 8 ustawy o Funduszu Wczasów Pracowniczych - został zatwierdzony decyzją Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 14 listopada 1949 r. L. dz. Gmp/5797.

I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Podstawy prawne, określające charakter prawny, organizację i zakres działalności Funduszu Wczasów Pracowniczych Centralnej Rady Związków Zawodowych stanowią: ustawa z dnia 4 lutego 1949 r. o Funduszu Wczasów Pracowniczych Centralnej Rady Związków Zawodowych w Polsce (Dz. U. R. P. Nr 9, poz. 48), przepisy rozporządzeń wydanych w wykonaniu tej ustawy, ustawa z dnia 1 lipca 1949 r. o związkach zawodowych (Dz. U. R. P. Nr 41, poz. 293) oraz niniejszy statut.
§  2.
Na mocy art. 6 ustawy z dnia 1 lipca 1949 r. o związkach zawodowych (Dz. U. R. P. Nr 41, poz. 293) i na skutek zmiany statutu Zrzeszenia Związków Zawodowych - nazwa Funduszu brzmi: "Fundusz Wczasów Pracowniczych Centralnej Rady Związków Zawodowych".
§  3.
Fundusz jest osobą prawną prawa publicznego. Siedzibą Funduszu jest m.st. Warszawa.

Stosunek służbowy pracowników Funduszu jest stosunkiem prywatno-prawnym.

§  4.
Statut Funduszu oraz jego zmiany powinny być podawane do powszechnej wiadomości przez ogłoszenie ich w Monitorze Polskim oraz w organach C.R.Z.Z.: Przeglądzie Związkowym i Związkowcu.

II.

Zakres działania Funduszu.

§  5.
Fundusz posiada wyłączność prowadzenia dotowanych ze środków publicznych wczasów pracowniczych dla członków Związków Zawodowych na obszarze całego Państwa.
§  6.
Do zakresu działania Funduszu w szczególności należy:
a)
organizowanie wypoczynków dla pracowników w okresie urlopów wypoczynkowych oraz w czasie wolnym od pracy,
b)
prowadzenie i popieranie badań naukowych w zakresie organizacji wczasów,
c)
tworzenie instytucji pomocniczych związanych z organizowaniem wczasów,
d)
prowadzenie akcji kulturalno-oświatowej w ramach organizowanych wczasów,
e)
współpraca z urzędami i instytucjami krajowymi, współdziałającymi w organizowaniu wczasów,
f)
współpraca z instytucjami zagranicznymi o pokrewnym zakresie działania, łącznie z przeprowadzeniem wymiany osób korzystających z wczasów.
§  7.
Dla osiągnięcia swego celu i spełnienia swych zadań Fundusz zgodnie z wytycznymi C.R.Z.Z.:
a)
organizuje i prowadzi domy wypoczynkowe dla robotników i pracowników umysłowych,
b)
organizuje wypoczynki dla członków rodzin pracowników,
c)
organizuje i prowadzi domy wypoczynkowe rodzinne, przeznaczone dla pracowników i członków ich rodzin,
d)
organizuje i prowadzi wczasy wędrowne w różnych formach, jak: pociągi turystyczne, wycieczki na statkach morskich i rzecznych,
e)
organizuje wczasy pracownicze w czasie wolnym od pracy w dni świąteczne i niedzielne,
f)
propaguje akcję wczasów pracowniczych przez specjalne wydawnictwa, afisze, ulotki i obsługę prasy związkowej oraz ogólnej,
g)
prowadzi w akcji wczasów działalność kulturalno-oświatową,
h)
organizuje szkolenie personelu administracyjnego i gospodarczego domów wypoczynkowych, instruktorów kulturalno-oświatowych i wychowania fizycznego,
i)
współpracuje z urzędami i instytucjami, stowarzyszeniami, w zakres działania których wchodzą: wychowanie fizyczne, sport i turystyka,
j)
organizuje wymianę wczasowiczów z odpowiednimi instytucjami zagranicznymi, zawiera w tym przedmiocie umowy z nimi i realizuje wzajemną wymianę doświadczeń.

III.

Władze i organa Funduszu.

§  8.
Władzami Funduszu są:
1.
Rada Funduszu.
2.
Naczelna Dyrekcja Funduszu.

Terenowymi organami Funduszu są:

1.
Okręgowe Dyrekcje Funduszu.
2.
Ośrodki Funduszu.

Organem kontrolnym Rady - jest Komisja Rewizyjna Funduszu.

1.

RADA FUNDUSZU.

§  9.
Rada Funduszu jest organem uchwalającym, nadzorującym i kontrolującym.
§  10.
W skład Rady Funduszu wchodzą:
a)
dwaj delegaci Centralnej Rady Związków Zawodowych;
b)
po jednym delegacie Ministerstw: Zdrowia, Pracy i Opieki Społecznej, Skarbu, Administracji Publicznej, Rady Państwa oraz Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
c)
po jednym delegacie z zarządów głównych spośród siedmiu Związków Zawodowych, wskazanych uchwałą Centralnej Rady Związków Zawodowych,
d)
delegat zarządu głównego Związku Młodzieży Polskiej.
§  11.
Przewodniczącego Rady Funduszu i jego zastępcę wyznacza Centralna Rada Związków Zawodowych.
§  12.
Na pierwszym swoim posiedzeniu Rada Funduszu wybiera spośród swego grona sekretarza Rady i pięciu członków Komisji Rewizyjnej Funduszu.
§  13.
Fundusz reprezentuje na zewnątrz wobec władz i osób trzecich Dyrektor Naczelny, względnie jego zastępca.

W sprawach wymagających uchwały Rady - reprezentuje Fundusz na zewnątrz Przewodniczący Rady łącznie z Dyrektorem Naczelnym.

§  14.
Przewodniczący Rady Funduszu czuwa nad działalnością Funduszu oraz nad wykonaniem uchwał Rady i zarządzeń C.R.Z.Z.

Przewodniczący ma prawo wglądu w działalność Funduszu oraz w jego księgi, dokumenty i akta. Ma prawo być obecny przy rewizjach dokonywanych przez Komisję Rewizyjną oraz ma prawo zarządzania we własnym zakresie rewizji ksiąg i kasy Funduszu.

Przewodniczący Rady Funduszu łącznie z Dyrektorem Naczelnym Funduszu podpisuje akta i umowy, na mocy których Fundusz nabywa, zbywa lub obciąża majątek nieruchomy Funduszu.

§  15.
Posiedzenia Rady Funduszu zwołuje Przewodniczący, a w jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady Funduszu:
a)
z własnej inicjatywy,
b)
na wniosek Naczelnej Dyrekcji Funduszu,
c)
na wniosek przynajmniej 1/3 członków Rady Funduszu,
d)
na żądanie C.R.Z.Z.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 lit. c) i d) posiedzenie powinno być zwołane w ciągu tygodnia od zgłoszenia wniosku.

§  16.
Posiedzenia Rady Funduszu powinny się odbywać co najmniej raz na trzy miesiące.

Do ważności uchwał Rady konieczna jest obecność co najmniej połowy członków Rady. W posiedzeniach Rady bierze udział Dyrektor Naczelny Funduszu z głosem doradczym.

§  17.
Do zakresu działania Rady Funduszu w szczególności należy:
1)
uchwalenie planu działalności, planu finansowo-gospodarczego i budżetu Funduszu,
2)
rozpatrywanie sprawozdań Naczelnej Dyrekcji Funduszu, rocznych zamknięć rachunkowych oraz wniosków Komisji Rewizyjnej,
3)
uchwalanie wniosków w przedmiocie tworzenia terenowych organów Funduszu,
4)
uchwalanie wniosków w przedmiocie powoływania i zwalniania Naczelnej Dyrekcji Funduszu,
5)
uchwalanie regulaminów Rady Funduszu i Komisji Rewizyjnej,
6)
uchwalanie regulaminu Naczelnej Dyrekcji Funduszu oraz organów terenowych Funduszu,
7)
uchwalanie przepisów służbowych dla pracowników Funduszu,
8)
uchwalanie wniosków w przedmiocie nabycia, zbycia lub obciążenia majątku nieruchomego Funduszu,
9)
wybór sekretarza Rady i Komisji Rewizyjnej.

Uchwały Rady wymagają zatwierdzenia C.R.Z.Z. za wyjątkiem wymienionych w ust. 1 pkt 5 i 9.

§  18.
Sposób zwoływania i prowadzenia posiedzeń Rady Funduszu oraz organizację prac Rady - szczegółowo określają postanowienia regulaminu Rady Funduszu.

2.

NACZELNA DYREKCJA FUNDUSZU.

§  19.
Naczelna Dyrekcja Funduszu składa się z Dyrektora Naczelnego i dwóch zastępców, powołanych przez C.R.Z.Z. na wniosek Rady Funduszu.
§  20.
Dyrektor Naczelny jest zwierzchnikiem wszystkich pracowników Funduszu, załatwia wszelkie sprawy nie zastrzeżone dla innych władz Funduszu oraz kieruje całą działalnością Funduszu.

Do zakresu działania Dyrektora Naczelnego należy w szczególności:

1)
wykonywanie uchwał C.R.Z.Z. oraz Rady Funduszu, przedkładanie im periodycznych sprawozdań, jak również przygotowywanie wszelkich wniosków na posiedzenia Rady i C.R.Z.Z.,
2)
układanie planów działalności i preliminarza budżetowego,
3)
wykonywanie budżetu i opracowywanie sprawozdania rocznego i zamknięć rachunkowych,
4)
przyjmowanie, zwalnianie i przesuwanie na wyższe stanowiska pracowników Funduszu w ramach przepisów służbowych dla pracowników Funduszu.
§  21.
Dyrektor Naczelny w sprawach dotyczących jego praw i obowiązków, jako pracownika - podlega Przewodniczącemu Centralnej Rady Związków Zawodowych.
§  22.
W razie nieobecności Dyrektora Naczelnego lub niemożności pełnienia przez niego funkcji czynności Dyrektora Naczelnego spełnia jeden z wyznaczonych przez niego zastępców.

3.

OKRĘGOWE DYREKCJE FUNDUSZU.

§  23.
Okręgowe Dyrekcje są organami terenowymi Funduszu, tworzonymi na podstawie uchwały Rady Funduszu, zatwierdzonej przez C.R.Z.Z.
§  24.
Na czele Dyrekcji Okręgowej Funduszu stoi Dyrektor powołany przez C.R.Z.Z. na wniosek Naczelnej Dyrekcji Funduszu.
§  25.
Dyrektor Okręgu jest zwierzchnikiem pracowników Okręgu. Załatwia wszelkie sprawy niezastrzeżone dla innych władz Funduszu.

Zakres działania Dyrekcyj Okręgowych szczegółowo określi regulamin Dyrekcyj Okręgowych.

4.

OŚRODKI FUNDUSZU.

§  26.
Domy wypoczynkowe, położone w jednej miejscowości bądź w kilku niezbyt od siebie odległych miejscowościach - tworzą Ośrodek Wczasowy. Ośrodki Wczasowe są tworzone na mocy decyzji Naczelnej Dyrekcji Funduszu na wniosek właściwej Dyrekcji Okręgowej.
§  27.
Na czele Ośrodka Funduszu stoi kierownik Ośrodka, powołany przez Naczelną Dyrekcję, na wniosek Dyrekcji Okręgowej.
§  28.
Kierownik Ośrodka Funduszu jest zwierzchnikiem pracowników Ośrodka. Załatwia wszelkie sprawy niezastrzeżone dla innych władz Funduszu oraz kieruje całą działalnością Ośrodka.

Zakres działania Ośrodka Funduszu szczegółowo określi regulamin Ośrodków Funduszu.

5.

KOMISJA REWIZYJNA FUNDUSZU.

§  29.
Komisja Rewizyjna składa się z pięciu członków wybranych przez Radę Funduszu spośród swego grona.
§  30.
Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Funduszu oraz dokonuje rewizji ksiąg, dokumentów i zasobów kasowych Funduszu.

Rewizja musi być przeprowadzana przed posiedzeniem Rady Funduszu, na którym ma być zatwierdzone roczne zamknięcie rachunkowe oraz w każdym czasie, gdy tego żąda Przewodniczący Rady Funduszu.

§  31.
Dla przeprowadzenia kontroli ksiąg i rachunkowości - Komisja Rewizyjna może wyznaczyć biegłych buchalterów.

Z czynności rewizyjnych Komisja Rewizyjna spisuje protokół, który przesyła Przewodniczącemu Rady Funduszu i Dyrektorowi Naczelnemu, a wnioski swoje przedstawia na posiedzenie Rady Funduszu.

§  32.
Organizację i zakres działania Komisji Rewizyjnej szczegółowo określi regulamin Komisji.

IV.

Środki finansowe i majątek Funduszu.

§  33.
Środki finansowe dla swej działalności Fundusz czerpie:
a)
z opłat pracowników za korzystanie z usług i urządzeń Funduszu,
b)
z opłat pracodawców,
c)
z dopłat Skarbu Państwa,
d)
z dotacji i subwencji, oprócz tego
e)
z dochodów z majątku własnego,
f)
z dochodów z majątku Skarbu Państwa przekazanego Funduszowi w zarząd i użytkowanie.
§  34.
Wysokość opłat pracowników korzystających z wczasów oraz tryb i warunki zwalniania od tych opłat - określa uchwała C.R.Z.Z., zatwierdzona przez Radę Ministrów.

Wysokość opłat pracodawców ustala na wniosek C.R.Z.Z. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.

Dopłaty Skarbu Państwa - ustalane są w budżecie państwowym.

§  35.
Majątek Funduszu powstaje bądź ze środków finansowych, wymienionych w § 33, bądź drogą przekazania Funduszowi majątku Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych.
§  36.
Majątek stanowiący własność Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych może być Funduszowi przekazany na jego potrzeby w zarząd i użytkowanie w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach, a w braku tychże - w drodze uchwały Rady Ministrów.

Majątek nieruchomy, stanowiący własność Skarbu Państwa, a będący w zarządzie i użytkowaniu Funduszu - wykazywany jest w aktywach Funduszu, jak gdyby stanowił jego własność. Pochodzenie tego majątku zaznacza się w pasywach.

V.

Przepisy finansowe.

§  37.
Fundusz prowadzi rachunkowość dostosowaną do charakteru i potrzeb instytucji według zasad określonych w regulaminie Naczelnej Dyrekcji Funduszu.

Rokiem gospodarczym Funduszu - jest rok kalendarzowy.

Plan finansowo-gospodarczy powinien być przedstawiony Radzie Funduszu nie później, jak na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku gospodarczego.

Bilans oraz sprawozdania roczne powinny być przedstawione Radzie Funduszu do dnia 1 kwietnia każdego roku za rok ubiegły.

Na zasadzie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o Funduszu Wczasów Pracowniczych Centralnej Rady Związków Zawodowych (Dz. U. R. P. Nr 9, poz. 48) zatwierdzam niniejszy statut Funduszu Wczasów Pracowniczych.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024