Tryb przenoszenia nadetatowych pojazdów mechanicznych w roku 1950.

OKÓLNIK NR 1
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 stycznia 1950 r.
w sprawie trybu przenoszenia nadetatowych pojazdów mechanicznych w roku 1950.

Na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 9 września 1949 r. w sprawie trybu ustalania etatów samochodowych dla urzędów i instytucji państwowych (Monitor Polski Nr A-70, poz. 887) zarządzam, co następuje:
Zgodnie z punktem II uchwały Rady Ministrów z dnia 9 września 1949 r. - właściwi ministrowie dokonają na podstawie preliminarza budżetowego na rok 1950, zatwierdzonego uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1949 r., szczegółowego przydziału etatów pojazdów mechanicznych na rok 1950 dla podległych im jednostek organizacyjnych.

Przydziału etatów pojazdów mechanicznych dla władz zespolonych dokona Minister Administracji Publicznej globalnie dla poszczególnych urzędów wojewódzkich i starostw.

Ewentualne zmiany w ogólnej sumie etatów pojazdów mechanicznych, jakie wprowadzi ustawa skarbowa na rok 1950, uwzględnione zostaną w trybie niniejszego okólnika.

Pojazdy mechaniczne osobowe, które - stosownie do przydziałów etatów dokonanych przez właściwego ministra - znajdą się poza etatem jednostek organizacyjnych, wchodzących do budżetu państwowego (A. Administracja), przechodzą do dyspozycji Prezydium Rady Ministrów.

Ustala się następujący tryb postępowania przy przekazywaniu nadetatowych pojazdów mechanicznych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi administracji państwowej, wchodzącymi do budżetu państwowego (A. Administracja) w stosunku do ustaleń budżetu na rok 1950.

§  1.
Wszystkie nadetatowe pojazdy mechaniczne, tak typowe, jak i nietypowe, osobowe i ciężarowe, należy w terminie do dni 14-tu od chwili otrzymania powiadomienia o przyznaniu etatów zgłosić do właściwego urzędu wojewódzkiego (Wydział Komunikacyjny), a w Warszawie i Łodzi - do Zarządu Miejskiego z podaniem marki, typu, nośności, numeru rejestracyjnego i stanu technicznego.

Stan techniczny należy określić wg kategorii podanych w zarządzeniu Ministrów: Przemysłu i Handlu, Komunikacji oraz Skarbu z dnia 18.XI.1948 r., ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Przemysłu i Handlu Nr 28, poz. 343 § 3 z dnia 10.XII.1948 r., a mianowicie:

kat. I - pojazd mechaniczny użytkowy, tj. zdolny do pracy bez potrzeby dokonywania remontu,

kat. II - pojazd mechaniczny zdolny do pracy po dokonaniu remontu,

kat. III - pojazd mechaniczny nie nadający się do remontu lub którego remont nie opłaca się ze względu na wysokość kosztów lub brak części zapasowych,

kat. IV - wrak nie nadający się do remontu. Za wrak uważa się pojazd mechaniczny, z którego wymontowano wszystkie użyteczne zespoły i części zamienne.

Powyższe określenie stanu technicznego uważa się za orientacyjne.

§  2.
Urzędy wojewódzkie (Wydział Komunikacyjny) i Zarządy Miejskie w Warszawie i Łudzi - sporządzą w terminie do dnia 1.II.1950 r. zestawienia wszystkich nadetatowych pojazdów mechanicznych. Zestawienia te należy rozbić na grupy pojazdów (typowe i nietypowe), a te na kategorie. Jeden egzemplarz zestawienia przekaże Urząd Wojewódzki (Zarząd Miejski) najbliższej Ekspozyturze Rejonowej C.H.P.M. "Motozbyt", drugi egzemplarz prześle Dyrekcji Naczelnej C.H.P.M. "Motozbyt", Warszawa, Mazowiecka 13, a trzeci egzemplarz pozostawi u siebie.
§  3.
Wszystkie nadetatowe pojazdy mechaniczne bezzwłocznie należy wyrejestrować.
§  4.
Nadetatowe pojazdy mechaniczne typowe (osobowe i ciężarowe), bez względu na ich kategorię techniczną, należy natychmiast po ich wyrejestrowaniu przekazać wraz z pełnym wyposażeniem i ogumieniem do najbliższej Ekspozytury Rejonowej C.H.P.M. "Motozbyt".

Dotyczy to również pojazdów mechanicznych nietypowych I kategorii.

§  5.
1.
Nadetatowe pojazdy mechaniczne nietypowe zaliczone przez użytkownika orientacyjnie do II i III kategorii należy zdeponować u siebie, zabezpieczając przed zniszczeniem.
2.
Komisja Kwalifikacyjno-Szacunkowa w składzie ustalonym w cytowanym zarządzaniu Ministrów: Przemysłu i Handlu, Komunikacji oraz Skarbu z dnia 18.XI.1948 r., a mianowicie:
a)
przedstawiciel kierownictwa jednostki organizacyjnej,
b)
kierownik komórki transportowej jednostki organizacyjnej,
c)
przedstawiciel właściwego oddziału przedsiębiorstwa państwowego "Centrala Handlowa Przemysłu Motoryzacyjnego "Motozbyt",
d)
przedstawiciel właściwego miejscowo urzędu wojewódzkiego (Wydziału Komunikacyjnego), a w m.st. Warszawie i w m. Łodzi - Zarządu Miejskiego - z głosem doradczym

– określi, czy pojazdy wymienione w ust. 1 niniejszego paragrafu należy zakwalifikować do remontu, czy też po montowaniu użytecznych zespołów - sprzedać do Centrali Złomu.

3.
Pojazdy osobowe zakwalifikowane przez Komisję Kwalifikacyjno-Szacunkowa do remontu dostarczy użytkownik na miejsce i w terminie wskazanym przez C.H.P.M. "Motozbyt".
4.
Określone przez Komisję zespoły użytkownik wymontuje i niezwłocznie zda do najbliższej Ekspozytury Rejonowej C.H.P.M. "Motozbyt", która wyceni je i zakupi, wpłacając odpowiednie kwoty na § 4 dochodów jednostki organizacyjnej.
§  6.
Działalność Komisji Kwalifikacyjno-Szacunkowej rozpocznie się niezwłocznie z chwilą ukończenia sporządzania i rozesłania zestawień, o których mowa w § 2. Kwalifikacje Komisji są decydujące.
§  7.
C.H.P.M. "Motozbyt" samochody ciężarowe typowe wyceni wg obowiązującego cennika i zakupi, wpłacając należność na § 4 dochodów jednostki zdającej.

Samochody ciężarowe nietypowe I kat. C.H.P.M. "Motozbyt" weźmie do sprzedaży komisowej zgodnie z § 6 cytowanego zarządzenia Ministrów: Przemysłu i Handlu, Komunikacji oraz Skarbu z dnia 18.XI.1948 r.

Z samochodami ciężarowymi nietypowymi II kat. jednostka organizacyjna postąpi w myśl obowiązujących przepisów.

Samochody ciężarowe IV kat. sprzeda jednostka organizacyjna niezwłocznie do Centrali Złomu.

§  8.
C.H.P.M. "Motozbyt" samochody osobowe:

TYPOWE

kat. I - zgłosi natychmiast do dyspozycji Prezydium Rady Ministrów,

kat. pozostałych - przekaże do Zakładów Sprzętu Transportowego, które zgodnie z orzeczeniem Komisji Technicznej zakwalifikują je bądź do remontu indywidualnego, bądź do rozbiórki. Wyremontowane samochody osobowe typowe "Motozbyt" zgłosi do Prezydium Rady Ministrów;

NIETYPOWE

kat. I - zgłosi natychmiast do dyspozycji Prezydium Rady Ministrów,

Kat. II - odda do remontu, a po wyremontowaniu zgłosi do dyspozycji Prezydium Rady Ministrów,

kat. IV - pozostawi jednostce organizacyjnej celem sprzedaży do Centrali Złomu.

§  9.
Oddanie pojazdu do C.H.P.M. "Motozbyt" w trybie niniejszego okólnika winno być stwierdzone aktem zdawczo-odbiorczym, sporządzonym w 6 egzemplarzach, z których 4 zatrzymuje C.H.P.M. "Motozbyt", zaś 2 jednostka organizacyjna oddająca pojazd. Jednostka organizacyjna prześle niezwłocznie jeden egzemplarz protokołu bezpośrednio właściwemu ministrowi (urzędowi centralnemu).

Organa kontroli wewnętrznej ministerstwa (urzędu centralnego) w terminie do dnia 1 marca 1950 r. przeprowadzą kontrolę wykonania akcji przekazywania pojazdów nadetatowych przez porównanie protokołów z odpowiednimi materiałami posiadanymi przez C.H.P.M. "Motozbyt". Sprawozdanie z kontroli organa te przedstawią właściwemu ministrowi, odpis zaś prześlą do Komisji do Spraw Etatów Samochodowych przy Prezesie Rady Ministrów.

§  10.
Nadzór nad akcją kwalifikacyjną i zgłaszaniem pojazdów nadetatowych sprawować będzie Minister Komunikacji.
§  11.
Przekazywanie osobowych pojazdów mechanicznych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi następować będzie nieodpłatnie w trybie ustalonym uchwałą Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 27 maja 1949 r w sprawie zasad wzajemnego przekazywania maszyn, urządzeń technicznych, środków transportowych i innych przedmiotów majątku trwałego przez urzędy, instytucie i przedsiębiorstwa państwowe (Monitor Polski Nr A-59, poz. 800).

Opłaty za remonty, przeglądy oraz obowiązujące narzuty przyznane C.H.P.M. "Motozbyt" ponosi jednostka organizacyjna, której pojazd będzie przydzielony.

§  12.
W razie braku pojazdów mechanicznych do liczby ustalonej etatem należy zgłosić w terminie do dnia 1 lutego 1950 r. zapotrzebowanie do właściwego urzędu wojewódzkiego (Wydział Komunikacyjny) z wyszczególnieniem rodzaju i nośności wozu.

Zgłoszone przez jednostki organizacyjne zapotrzebowania na pojazdy mechaniczne urzędy wojewódzkie przekażą w terminie do dnia 1 lutego 1950 r. do Prezydium Rady Ministrów.

§  13.
Dopóki przyznany etat nie zostanie rzeczywiście zrealizowany przez przydzielenie pojazdu mechanicznego, występowanie o otwieranie kredytu eksploatacyjnego na ten etat jest niedozwolone.

Jedynie w przypadku przydzielenia pojazdu, za który ma być spłacony remont, niewykorzystane na dany etat kredyty eksploatacyjne mogą być na ten cel wydatkowane.

§  14.
Z dniem 1 stycznia 1950 r. każde Ministerstwo (urząd centralny) prowadzić będzie kartotekę ewidencyjną etatów i pojazdów mechanicznych przydzielonych do obsługi podległych jednostek organizacyjnych wg wzoru zatwierdzonego przez Ministra Komunikacji.
§  15.
Postanowienia niniejszego okólnika, jako regulujące przekazywanie pojazdów mechanicznych między jednostkami organizacyjnymi administracji publicznej, nie naruszają w niczym przepisów zarządzenia Ministrów: Przemysłu i Handlu, Komunikacji oraz Skarbu z dnia 18.XI.1948 r. (Dz. Urz. Min. Przem. i Handlu Nr 28, poz. 343).

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-11.109

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Tryb przenoszenia nadetatowych pojazdów mechanicznych w roku 1950.
Data aktu: 05/01/1950
Data ogłoszenia: 28/01/1950
Data wejścia w życie: 28/01/1950