Tryb przenoszenia nadetatowych pojazdów mechanicznych w roku 1950.

OKÓLNIK NR 1
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 stycznia 1950 r.
w sprawie trybu przenoszenia nadetatowych pojazdów mechanicznych w roku 1950.

Na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 9 września 1949 r. w sprawie trybu ustalania etatów samochodowych dla urzędów i instytucji państwowych (Monitor Polski Nr A-70, poz. 887) zarządzam, co następuje:
Zgodnie z punktem II uchwały Rady Ministrów z dnia 9 września 1949 r. - właściwi ministrowie dokonają na podstawie preliminarza budżetowego na rok 1950, zatwierdzonego uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1949 r., szczegółowego przydziału etatów pojazdów mechanicznych na rok 1950 dla podległych im jednostek organizacyjnych.

Przydziału etatów pojazdów mechanicznych dla władz zespolonych dokona Minister Administracji Publicznej globalnie dla poszczególnych urzędów wojewódzkich i starostw.

Ewentualne zmiany w ogólnej sumie etatów pojazdów mechanicznych, jakie wprowadzi ustawa skarbowa na rok 1950, uwzględnione zostaną w trybie niniejszego okólnika.

Pojazdy mechaniczne osobowe, które - stosownie do przydziałów etatów dokonanych przez właściwego ministra - znajdą się poza etatem jednostek organizacyjnych, wchodzących do budżetu państwowego (A. Administracja), przechodzą do dyspozycji Prezydium Rady Ministrów.

Ustala się następujący tryb postępowania przy przekazywaniu nadetatowych pojazdów mechanicznych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi administracji państwowej, wchodzącymi do budżetu państwowego (A. Administracja) w stosunku do ustaleń budżetu na rok 1950.

§  1.
Wszystkie nadetatowe pojazdy mechaniczne, tak typowe, jak i nietypowe, osobowe i ciężarowe, należy w terminie do dni 14-tu od chwili otrzymania powiadomienia o przyznaniu etatów zgłosić do właściwego urzędu wojewódzkiego (Wydział Komunikacyjny), a w Warszawie i Łodzi - do Zarządu Miejskiego z podaniem marki, typu, nośności, numeru rejestracyjnego i stanu technicznego.

Stan techniczny należy określić wg kategorii podanych w zarządzeniu Ministrów: Przemysłu i Handlu, Komunikacji oraz Skarbu z dnia 18.XI.1948 r., ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Przemysłu i Handlu Nr 28, poz. 343 § 3 z dnia 10.XII.1948 r., a mianowicie:

kat. I - pojazd mechaniczny użytkowy, tj. zdolny do pracy bez potrzeby dokonywania remontu,

kat. II - pojazd mechaniczny zdolny do pracy po dokonaniu remontu,

kat. III - pojazd mechaniczny nie nadający się do remontu lub którego remont nie opłaca się ze względu na wysokość kosztów lub brak części zapasowych,

kat. IV - wrak nie nadający się do remontu. Za wrak uważa się pojazd mechaniczny, z którego wymontowano wszystkie użyteczne zespoły i części zamienne.

Powyższe określenie stanu technicznego uważa się za orientacyjne.

§  2.
Urzędy wojewódzkie (Wydział Komunikacyjny) i Zarządy Miejskie w Warszawie i Łudzi - sporządzą w terminie do dnia 1.II.1950 r. zestawienia wszystkich nadetatowych pojazdów mechanicznych. Zestawienia te należy rozbić na grupy pojazdów (typowe i nietypowe), a te na kategorie. Jeden egzemplarz zestawienia przekaże Urząd Wojewódzki (Zarząd Miejski) najbliższej Ekspozyturze Rejonowej C.H.P.M. "Motozbyt", drugi egzemplarz prześle Dyrekcji Naczelnej C.H.P.M. "Motozbyt", Warszawa, Mazowiecka 13, a trzeci egzemplarz pozostawi u siebie.
§  3.
Wszystkie nadetatowe pojazdy mechaniczne bezzwłocznie należy wyrejestrować.
§  4.
Nadetatowe pojazdy mechaniczne typowe (osobowe i ciężarowe), bez względu na ich kategorię techniczną, należy natychmiast po ich wyrejestrowaniu przekazać wraz z pełnym wyposażeniem i ogumieniem do najbliższej Ekspozytury Rejonowej C.H.P.M. "Motozbyt".

Dotyczy to również pojazdów mechanicznych nietypowych I kategorii.

§  5.
1.
Nadetatowe pojazdy mechaniczne nietypowe zaliczone przez użytkownika orientacyjnie do II i III kategorii należy zdeponować u siebie, zabezpieczając przed zniszczeniem.
2.
Komisja Kwalifikacyjno-Szacunkowa w składzie ustalonym w cytowanym zarządzaniu Ministrów: Przemysłu i Handlu, Komunikacji oraz Skarbu z dnia 18.XI.1948 r., a mianowicie:
a)
przedstawiciel kierownictwa jednostki organizacyjnej,
b)
kierownik komórki transportowej jednostki organizacyjnej,
c)
przedstawiciel właściwego oddziału przedsiębiorstwa państwowego "Centrala Handlowa Przemysłu Motoryzacyjnego "Motozbyt",
d)
przedstawiciel właściwego miejscowo urzędu wojewódzkiego (Wydziału Komunikacyjnego), a w m.st. Warszawie i w m. Łodzi - Zarządu Miejskiego - z głosem doradczym

– określi, czy pojazdy wymienione w ust. 1 niniejszego paragrafu należy zakwalifikować do remontu, czy też po montowaniu użytecznych zespołów - sprzedać do Centrali Złomu.

3.
Pojazdy osobowe zakwalifikowane przez Komisję Kwalifikacyjno-Szacunkowa do remontu dostarczy użytkownik na miejsce i w terminie wskazanym przez C.H.P.M. "Motozbyt".
4.
Określone przez Komisję zespoły użytkownik wymontuje i niezwłocznie zda do najbliższej Ekspozytury Rejonowej C.H.P.M. "Motozbyt", która wyceni je i zakupi, wpłacając odpowiednie kwoty na § 4 dochodów jednostki organizacyjnej.
§  6.
Działalność Komisji Kwalifikacyjno-Szacunkowej rozpocznie się niezwłocznie z chwilą ukończenia sporządzania i rozesłania zestawień, o których mowa w § 2. Kwalifikacje Komisji są decydujące.
§  7.
C.H.P.M. "Motozbyt" samochody ciężarowe typowe wyceni wg obowiązującego cennika i zakupi, wpłacając należność na § 4 dochodów jednostki zdającej.

Samochody ciężarowe nietypowe I kat. C.H.P.M. "Motozbyt" weźmie do sprzedaży komisowej zgodnie z § 6 cytowanego zarządzenia Ministrów: Przemysłu i Handlu, Komunikacji oraz Skarbu z dnia 18.XI.1948 r.

Z samochodami ciężarowymi nietypowymi II kat. jednostka organizacyjna postąpi w myśl obowiązujących przepisów.

Samochody ciężarowe IV kat. sprzeda jednostka organizacyjna niezwłocznie do Centrali Złomu.

§  8.
C.H.P.M. "Motozbyt" samochody osobowe:

TYPOWE

kat. I - zgłosi natychmiast do dyspozycji Prezydium Rady Ministrów,

kat. pozostałych - przekaże do Zakładów Sprzętu Transportowego, które zgodnie z orzeczeniem Komisji Technicznej zakwalifikują je bądź do remontu indywidualnego, bądź do rozbiórki. Wyremontowane samochody osobowe typowe "Motozbyt" zgłosi do Prezydium Rady Ministrów;

NIETYPOWE

kat. I - zgłosi natychmiast do dyspozycji Prezydium Rady Ministrów,

Kat. II - odda do remontu, a po wyremontowaniu zgłosi do dyspozycji Prezydium Rady Ministrów,

kat. IV - pozostawi jednostce organizacyjnej celem sprzedaży do Centrali Złomu.

§  9.
Oddanie pojazdu do C.H.P.M. "Motozbyt" w trybie niniejszego okólnika winno być stwierdzone aktem zdawczo-odbiorczym, sporządzonym w 6 egzemplarzach, z których 4 zatrzymuje C.H.P.M. "Motozbyt", zaś 2 jednostka organizacyjna oddająca pojazd. Jednostka organizacyjna prześle niezwłocznie jeden egzemplarz protokołu bezpośrednio właściwemu ministrowi (urzędowi centralnemu).

Organa kontroli wewnętrznej ministerstwa (urzędu centralnego) w terminie do dnia 1 marca 1950 r. przeprowadzą kontrolę wykonania akcji przekazywania pojazdów nadetatowych przez porównanie protokołów z odpowiednimi materiałami posiadanymi przez C.H.P.M. "Motozbyt". Sprawozdanie z kontroli organa te przedstawią właściwemu ministrowi, odpis zaś prześlą do Komisji do Spraw Etatów Samochodowych przy Prezesie Rady Ministrów.

§  10.
Nadzór nad akcją kwalifikacyjną i zgłaszaniem pojazdów nadetatowych sprawować będzie Minister Komunikacji.
§  11.
Przekazywanie osobowych pojazdów mechanicznych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi następować będzie nieodpłatnie w trybie ustalonym uchwałą Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 27 maja 1949 r w sprawie zasad wzajemnego przekazywania maszyn, urządzeń technicznych, środków transportowych i innych przedmiotów majątku trwałego przez urzędy, instytucie i przedsiębiorstwa państwowe (Monitor Polski Nr A-59, poz. 800).

Opłaty za remonty, przeglądy oraz obowiązujące narzuty przyznane C.H.P.M. "Motozbyt" ponosi jednostka organizacyjna, której pojazd będzie przydzielony.

§  12.
W razie braku pojazdów mechanicznych do liczby ustalonej etatem należy zgłosić w terminie do dnia 1 lutego 1950 r. zapotrzebowanie do właściwego urzędu wojewódzkiego (Wydział Komunikacyjny) z wyszczególnieniem rodzaju i nośności wozu.

Zgłoszone przez jednostki organizacyjne zapotrzebowania na pojazdy mechaniczne urzędy wojewódzkie przekażą w terminie do dnia 1 lutego 1950 r. do Prezydium Rady Ministrów.

§  13.
Dopóki przyznany etat nie zostanie rzeczywiście zrealizowany przez przydzielenie pojazdu mechanicznego, występowanie o otwieranie kredytu eksploatacyjnego na ten etat jest niedozwolone.

Jedynie w przypadku przydzielenia pojazdu, za który ma być spłacony remont, niewykorzystane na dany etat kredyty eksploatacyjne mogą być na ten cel wydatkowane.

§  14.
Z dniem 1 stycznia 1950 r. każde Ministerstwo (urząd centralny) prowadzić będzie kartotekę ewidencyjną etatów i pojazdów mechanicznych przydzielonych do obsługi podległych jednostek organizacyjnych wg wzoru zatwierdzonego przez Ministra Komunikacji.
§  15.
Postanowienia niniejszego okólnika, jako regulujące przekazywanie pojazdów mechanicznych między jednostkami organizacyjnymi administracji publicznej, nie naruszają w niczym przepisów zarządzenia Ministrów: Przemysłu i Handlu, Komunikacji oraz Skarbu z dnia 18.XI.1948 r. (Dz. Urz. Min. Przem. i Handlu Nr 28, poz. 343).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024