Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Stocznie Rybackie".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 14 września 1949 r.
o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Stocznie Rybackie".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) zarządza się w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu, co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Stocznie Rybackie", utworzonemu zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 30 listopada 1948 r., wydanym w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania (Monitor Polski z 1949 r. Nr A-14, poz. 196) nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Stocznie Rybackie".

Rozdział  I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Stocznie Rybackie" - Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione, zwane dalej "przedsiębiorstwo", utworzone zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 30 listopada 1948 r., wydanym w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania (Monitor Polski z 1949 r. Nr A-14, poz. 196) działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42), oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. Prowadzone jest w ramach narodowego planu gospodarczego, według zasad rozrachunku gospodarczego na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Gdyni.
§  4.
Przedmiotem działania przedsiębiorstwa jest budowa i naprawa wszelkich statków rybackich.
§  4a. 1
Przedsiębiorstwo podlega nadzorowi Centralnego Zarządu Przemysłu Okrętowego, którego zarządzenia i wytyczne są dla przedsiębiorstwa wiążące.

Rozdział  II.

Władze przedsiębiorstwa

§  5. 2
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Żeglugi, który sprawuje nad nim zwierzchni nadzór i kontrolę.
§  5a. 3
Bezpośrednie koordynowanie, nadzorowanie, stałe kontrolowanie działalności przedsiębiorstwa oraz ogólne kierownictwo nim należy do Centralnego Zarządu Przemysłu Okrętowego. Przedsiębiorstwo obowiązane jest stosować się do zarządzeń i wytycznych Centralnego Zarządu Przemysłu Okrętowego, wydanych w zakresie jego właściwości, ustalonej jego statutem jak również statutem niniejszym.
§  6.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Żeglugi, składająca się z Dyrektora Naczelnego, reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległych Dyrektorowi Naczelnemu 2 dyrektorów.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest współdziałanie:
a)
dwóch członków Dyrekcji łącznie, albo
b)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
c)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy powyższe nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków, dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny one być podpisywane przez dwie osoby, wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 8.
§  8.
Minister żeglugi powierzy jednemu z dyrektorów lub pełnomocników handlowych kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników, bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do wykonywania określonych czynności, wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  9.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności Dyrektora Naczelnego kierownik finansowy odpowiedzialny jest za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, a w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2. 4
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w przypadku nieuwzględnienia tej opinii - Ministrowi Żeglugi oraz Centralnemu Zarządowi Przemysłu Okrętowego i bankowi finansującemu.
3. 5
W przypadkach zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 7 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia Dyrektora Naczelnego, jednocześnie przesyłając swoją opinię Ministrowi Żeglugi oraz Centralnemu Zarządowi Przemysłu Okrętowego i bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza Dyrektorem Naczelnym oraz sposób postępowania, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród osób wymienionych w § 8.
§  10.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa. Dyrekcja przedsiębiorstwa pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie spraw przedsiębiorstwa.
§  11.
Zatwierdzenia Ministra Żeglugi wymagają sprawy dotyczące:
a)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa i podziału czynności,
b)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy oraz ich zwijania,
c)
ustanawiania pełnomocników handlowych, podlegających wpisaniu do rejestru handlowego,
d)
warunków i zakresu działania projektowanych układów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa.
§  12.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określają obowiązujące przepisy.

Rozdział  III.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  13.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  13a. 6
Przedsiębiorstwo dokonuje wpłat na rzecz Centralnego Zarządu Przemysłu Okrętowego według norm, określonych przez Ministra Żeglugi.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokólarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przeznaczony dla przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokólarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje się przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy, tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak, jak gdyby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  15.
1. 7
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Centralnemu Zarządowi Przemysłu Okrętowego bilans, sprawozdanie z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat, plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania, jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych, oraz sposobu ich użycia i deponowania, ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  15a. 8
Centralnemu Zarządowi Przemysłu Okrętowego służy prawo zawieszania w czynnościach członków Dyrekcji.
§  16.
1. 9
Niezależnie od stałej kontroli wykonywanej przez Centralny Zarząd Przemysłu Okrętowego, przeprowadzana będzie kontrola przedsiębiorstwa przez Ministra Żeglugi jako władzę nadzorczą. Kontrola ta dotyczyć będzie w szczególności:
a)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,
b)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
c)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  IV.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa,

§  17.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Żeglugi, wydanego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu.
1 Załącznik Nr 1 § 4a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 lutego 1950 r. (M.P.50.A-24.260) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 marca 1950 r.
2 Załącznik Nr 1 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 20 lutego 1950 r. (M.P.50.A-24.260) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 marca 1950 r.
3 Załącznik Nr 1 § 5a dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1950 r. (M.P.50.A-24.260) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 marca 1950 r.
4 Załącznik Nr 1 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 20 lutego 1950 r. (M.P.50.A-24.260) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 marca 1950 r.
5 Załącznik Nr 1 § 9 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 20 lutego 1950 r. (M.P.50.A-24.260) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 marca 1950 r.
6 Załącznik Nr 1 § 13a dodany przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 20 lutego 1950 r. (M.P.50.A-24.260) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 marca 1950 r.
7 Załącznik Nr 1 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 20 lutego 1950 r. (M.P.50.A-24.260) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 marca 1950 r.
8 Załącznik Nr 1 § 15a dodany przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 20 lutego 1950 r. (M.P.50.A-24.260) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 marca 1950 r.
9 Załącznik Nr 1 § 16 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 20 lutego 1950 r. (M.P.50.A-24.260) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 marca 1950 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024