Opłaty za badanie zwierząt rzeźnych i mięsa.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I REFORM ROLNYCH
z dnia 20 grudnia 1948 r.
w sprawie opłat za badanie zwierząt rzeźnych i mięsa, wydane w porozumieniu z Ministrami Administracji Publicznej, Ziem Odzyskanych oraz Przemysłu i Handlu. *

Na podstawie art. 19 rozp. Prezydenta R. P. z dnia 22 marca 1923 r. o badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa (Dz. U. R. P. Nr 60 z r. 1933, poz. 454) w brzmieniu ustawy z dnia 1 marca 1938 r. (Dz. U. R. P. Nr 18, poz. 132) zarządza się, co następuje:

A.

Normy opłat

Opłaty za urzędowe badanie zwierząt rzeźnych i mięsa należy pobierać według następujących norm:

I.

Za badanie przed ubojem i po uboju 1 sztuki:

1.
W rzeźniach prowadzonych przez samorząd terytorialny według zarządzenia Ministrów Administracji Publicznej, Ziem Odzyskanych oraz Rolnictwa i Reform Rolnych z dn. 20 grudnia 1948 r. w sprawie taryf opłat rzeźnianych dla rzeźni prowadzonych przez samorząd terytorialny oraz ich przeznaczenia (Monitor Polski Nr A-85, poz. 951).
2.
W rzeźniach nieprowadzonych przez samorząd terytorialny a stanowiących osobny obwód badania:

bydło rogate powyżej 150 kg żywej wagi 120 zł.

jałowizna od 75 do 150 " " " 80 "

cielę do 75 " " " 30 "

owca, koza 30 "

świnia 120 "

koń 160 "

3.
W rzeźniach i obwodach badania innych, aniżeli określone wyżej w punktach 1 i 2:

bydło rogate powyżej 75 kg żywej wagi od 400 zł

cielę do 75 " " " " 300 "

owca, koza 300 "

świnia 400 "

koń 500 "

Opłaty te obejmują również koszta przejazdu i winny być takie same bez względu na to, czy badanie wykonuje lekarz weterynaryjny czy oglądacz.

4.
Opłaty wymienione w p. 2 i 3 są pobierane w całości na rzecz tego związku samorządowego, który wyznaczył odnośny organ urzędowego badania.

II.

Za sprawdzanie i badanie mięsa przywozowego:

1.
Za sprawdzanie badania mięsa, sprowadzonego do miejscowości, w których istnieje obowiązek sprawdzania, w myśl rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Ref. Rol. z 3 listopada 1948 r. o obowiązku poddawania sprawdzaniu mięsa sprowadzonego do niektórych miejscowości (Dz. U. R. P. Nr 53, poz. 424), łącznie z kosztami korzystania z urządzeń stacji badania (sprawdzania) i robocizny - należy pobierać opłaty w następującej wysokości:

wołowina, bukacina i konina od 1 ćwiartki 40 zł

cielęcina, baranina i kozina od 1 ćwiartki 20 "

wieprzowina od połówki 80 "

od kompletu podrobów - w wysokości opłaty od ćwiartki, od słoniny, sadła, otok i mięsa w mniejszych częściach, niż ćwiartki. oraz wędlin i innych przetworów mięsnych od 1 kg 5 "

2.
Za ponowne badanie mięsa zbadanego przez oglądacza i sprowadzonego do miejscowości, posiadających rzeźnie publiczne, w których urzędowe badanie wykonują wyłącznie lekarze weterynaryjni, wraz z kosztami korzystania z urządzeń stacji badania i robocizny - należy pobierać opłaty o 100% wyższe, niż w dziale II-1.

Opłaty wymienione w p. 1 i 2 dotyczą mięsa, wędlin i innych przetworów mięsnych oznakowanych i dostarczanych na stacje sprawdzania (badania) przez posiadacza.

3.
Za sprawdzanie względnie ponowne badanie mięsa oznakowanego wprawdzie, lecz wprowadzonego do obrotu z pominięciem obowiązku sprawdzania lub ponownego badania w miejscowościach, w których ten obowiązek istnieje, należy pobierać opłaty o 100% wyższe, niż podane w dziale II - 1 i 2.
4.
Opłaty wymienione w p. 1, 2 i 3:
a)
w rzeźniach prowadzonych przez zarządy gminne uprawnione do wyznaczania organów urzędowego badania, są pobierane w całości na rzecz danej rzeźni;
b)
w rzeźniach prowadzonych przez gminy nie uprawnione do wyznaczania organów urzędowego badania, 20% pobranej opłaty przypada na rzecz tego związku samorządowego, który wyznaczył organ urzędowego badania;
c)
w innych przypadkach całość opłat przypada na rzecz tego związku samorządowego, który wyznaczył organ urzędowego badania.

IV.

Za badanie mięsa z uboju nielegalnego:

1.
Za badanie mięsa nieoznakowanego (pochodzącego z uboju nielegalnego) należy pobierać następujące opłaty:

wołowina, bukacina i konina od 1 ćwiartki 800 zł.

cielęcina, baranina i kozina " 1 " 400 "

wieprzowina od połówki 1600 "

od kompletu podrobów - w wysokości opłaty od ćwiartki, od słoniny, sadła, otok, mięsa ciętego, wędlin i innych przetworów mięsnych od 1 kg 100 "

2.
Opłaty powyższe:
a)
w rzeźniach prowadzonych przez zarządy gminne, uprawnione do wyznaczania organów urzędowego badania, są pobierane w całości na rzecz danej rzeźni;
b)
w rzeźniach, prowadzonych przez gminy, nie uprawnione do wyznaczania organów urzędowego badania, 50% pobranej opłaty przypada na rzecz tego związku samorządowego, który wyznaczył organ urzędowego badania;
c)
w innych przypadkach całość opłat przypada na rzecz tego związku samorządowego, który wyznaczył organ urzędowego badania.

IV.

Za badanie przy odwołaniach:

1.
W przypadkach odwołania się posiadacza zwierzęcia lub mięsa od oceny badania należy pobierać następujące opłaty:
a)
przy odwołaniu się od oceny oglądacza do lekarza weterynaryjnego - 200 zł. od sztuki,
b)
przy odwołaniu się od oceny lekarza weterynaryjnego do państwowego lekarza weterynarii - 450 zł. od sztuki.

Ponadto w obu przypadkach należy pobierać kwoty na pokrycie kosztów podróży, przysługujących w myśl przepisów o należnościach za podróże służbowe.

Opłaty powyższe należy pobierać tylko w przypadkach, gdy sprawdzanie lub ponowne badanie potwierdziły zakwestionowaną ocenę.

2.
Normy podane w pkt. 1 stosuje się również w rzeźniach prowadzonych przez samorząd terytorialny, za czynności wyszczególnione w dz. II, III i IV.

V.

Za badanie w godzinach poza urzędowych:

W dnie świąteczne, a w rzeźniach określonych w dziale I p. 2 także i w godzinach poza urzędowych, należy pobierać opłaty:

1. za pierwsze dwie godziny o 50% wyższe,

2. za dalsze godziny o 100% wyższe.

B.

Przeznaczenie opłat

Z opłat za badanie zwierząt rzeźnych i mięsa winny być pokrywane: I. Wydatki osobowe:
1.
Wynagrodzenie organów urzędowego badania ze wszystkimi świadczeniami socjalnymi, jakie w zależności od charakteru stosunku służbowego danego organu ciążą na pracodawcy.

Należą tu również ewent. uposażenia emerytalne i inne zobowiązania, wynikające z tytułu istniejącego w swoim czasie stosunku służbowego z osobami, które były zatrudnione jako organa urzędowego badania.

Wynagrodzenie to rozumie się za wszystkie czynności, związane z obowiązkami służbowymi organów urzędowego badania. Wynagrodzenie za inne czynności należące do zakresu administracji rzeźni należy wypłacać z wpływów za użycie rzeźni.

2.
Należności lekarzy weterynaryjnych za badanie w przypadkach przekraczających zakres działania oglądaczy, oraz za sprawdzanie i ponowne badanie w przypadkach odwołania się posiadacza zwierzęcia.
3.
Koszta podróży organów urzędowego badania oraz organów odwoławczych.
4.
Wynagrodzenie i koszta podróży osób zatrudnionych w akcji zwalczania nielegalnego uboju oraz obrotu mięsem i przetworami mięsnymi.
5.
Inne wydatki osobowe, na które zezwoli wojewoda za zgodą Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych.

II.

Wydatki rzeczowe:

1.
Koszta nabycia, naprawy i utrzymania wszystkich narzędzi, przyrządów i innych przedmiotów potrzebnych do wykonywania badania (noże z pochwami i pasem, mikroskopy, sterylizatory do odkażania noży, trychinoskopy (aparaty projekcyjne), przyrządy do pobierania próbek, nożyczki, ściskacze (kompresoria), pincetki, szpikulce, zakraplacze, kwas octowy, ług potasowy, puszki numerowane do wkładania próbek do badania na włośnie i t. p.).
2.
Koszta nabycia ubrań roboczych dla organów badania pracujących w rzeźniach (buty nieprzemakalne, kombinezony, czapki, ciepłe okrycia do pracy w zimie i w chłodniach).
3.
Koszta nabycia, naprawy i utrzymania w czystości ubrań ochronnych (płaszczy z materiału nadającego się do prania, fartuchy nieprzemakalne, gumowe, ceratowe lub impregnowane).
4.
Koszta związane ze znakowaniem mięsa (pieczęcie, tusz).
5.
Koszta nabycia dzienników badania i wszelkich druków potrzebnych do rejestrowania, zestawiania wyników badania, sporządzania wykazów uboju dla władz, oraz koszta nabycia świadectw na wywóz mięsa.
6.
Koszta bakteriologicznego (laboratoryjnego) badania mięsa, łącznie z opakowaniem, przesyłką, korespondencją i t. p.
7.
Koszta postępowania z mięsem warunkowo zdatnym, mniej wartościowym i niezdatnym a w szczególności:
a)
koszta urządzeń do unieszkodliwiania mięsa warunkowo zdatnego (sterylizatory, kotły o inne aparaty do gotowania mięsa i wytapiania tłuszczu);
b)
koszta budowy, urządzenia, utrzymania i prowadzenia taniej jatki;
c)
koszta ewent. przewozu mięsa mniej wartościowego do sprzedaży w taniej jatce innej gminy lub w innym odpowiednim miejscu;
d)
koszta związane z zajęciem i zamknięciem mniejszych części mięsa niezdatnego (zbiorniki, konfiskatory);
e)
koszta związane z nieszkodliwym usuwaniem mięsa niezdatnego poza zakładami utylizacyjnymi (aparaty do zupełnego rozgotowywania mięsa w wodzie lub parze, urządzenia do spowodowania środkami chemicznymi zupełnego rozkładu mięsa i do spalania, place do zagrzebywania w ziemi (grzebowiska) itp.).
8.
Inne koszta rzeczowe, na które zezwoli wojewoda za zgodą Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych.

III.

Przepisy części B. nie dotyczą rzeźni, prowadzonych przez gminy, które same wyznaczają organa urzędowego badania.

Rzeźnie te pokrywają wydatki wymienione w niniejszej części z całości wpływów z tytułu opłat rzeźnianych.

C.

Księgowanie

Samorząd terytorialny, posiadający wpływy z opłat za badanie poza rzeźniami, utrzymywanymi przez siebie, winien wpływy te oraz wydatki z nich dokonywane księgować na oddzielnym koncie.

D.

Przepisy końcowe

Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1949 r.
* Z dniem 23 marca 1955 r. tracą moc ust. 1-5 i ust. 7 cz. II rozdz. B nin. zarządzenia w stosunku do jednostek wymienionych w § 1 zarządzenia Ministrów Rolnictwa oraz Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego z dnia 23 marca 1955 r. w sprawie niektórych obowiązków organów resortu rolnictwa oraz przemysłu mięsnego i mleczarskiego w rzeźniach i eksportowych przetwórniach mięsnych (M.P.55.36.355), zgodnie z § 4 ww. zarządzenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024