Wykonanie dekretu z dnia 2 listopada 1945 r. o Komunalnym Funduszu Pożyczkowo - Zapomogowym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
z dnia 5 czerwca 1946 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Ziem Odzyskanych w sprawie wykonania dekretu z dnia 2 listopada 1945 r. o Komunalnym Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowym.

Na podstawie art. 5 ust. 2, art. 6 i art. 7 dekretu z dnia 2 listopada 1945 r. o Komunalnym Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowym (Dz. U. R. P. Nr 50, poz. 290) w związku z art. 2 ust. 2 lit. e) dekretu z dnia 13 listopada 1945 r. o zarządzie Ziem Odzyskanych (Dz. U. R. P. Nr 51, poz. 295) zarządza się, co następuje:
Komisja Komunalnego Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowego, jej skład i regulamin.
§  1.
Do decydowania o rozdziale zapomóg między związki samorządu terytorialnego i udzielaniu im pożyczek z Komunalnego Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowego powołuje się Komisję Komunalnego Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowego.
§  2.
Komisja składa się z sześciu członków, a to trzech z ramienia Ministerstw: Administracji Publicznej, Ziem Odzyskanych i Skarbu, z każdego po jednym, oraz trzech spośród obywateli, obznajomionych z zagadnieniami i potrzebami samorządu.

Członków Komisji powołuje Minister Administracji Publicznej w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Ziem Odzyskanych.

Członek Komisji z ramienia Ministerstwa Administracji Publicznej jest przewodniczącym Komisji, a członek Komisji z ramienia Ministerstwa Skarbu jest zastępcą przewodniczącego Komisji.

§  3.
Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący. Posiedzenia są prawomocne przy obecności przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej dwóch członków. Uchwały zapadają większością głosów, w razie równości głosów przeważa głos przewodniczącego. W posiedzeniach Komisji bierze również udział przedstawiciel Banku Komunalnego (a do czasu uruchomienia tego Banku - Polskiego Banku Komunalnego) z głosem doradczym.
§  4.
Przy decydowaniu o rozdziale zapomóg i pożyczek z Komunalnego Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowego Komisja stosuje zasady rozdziału i warunki, ustalone w §§ 9-13 nin. zarządzenia.
§  5.
Komisja urzęduje przy Ministerstwie Administracji Publicznej, które prowadzi kancelarię Komisji i udziela pomocy referendarskiej. Kancelaria gromadzi wszystkie materiały i dokumenty, dotyczące zapomóg, pożyczek i stanu finansowego samorządów oraz protokółuje powzięte przez Komisję uchwały. Odpisy protokółów przesyłane są do Banku Komunalnego (Polskiego Banku Komunalnego).
§  6.
Skrypty dłużne na udzielane pożyczki wystawione są na Bank Komunalny (Polski Bank Komunalny), który załatwia wszelkie czynności, związane z techniczną obsługą bankową ulokowanego w Banku Funduszu, jak również z wypłatą przyznanych związkom samorządowym bezzwrotnych zapomóg i pożyczek oraz egzekwuje należne Funduszowi raty i procenty.
§  7.
Nadzór nad czynnościami Komisji sprawuje Minister Administracji Publicznej w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Ziem Odzyskanych. Komisja składa Ministrowi Administracji Publicznej, Ministrowi Skarbu i Ministrowi Ziem Odzyskanych w pierwszym miesiącu każdego kwartału sprawozdanie z czynności za kwartał ubiegły.
§  8.
Członkowie Komisji za udział w jej pracach otrzymują wynagrodzenie wyznaczone przez Ministra Administracji Publicznej w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Ziem Odzyskanych.

Zasady rozdziału i warunki udzielania zapomóg i pożyczek z Komunalnego Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowego.

§  9.
Fundusz przeznaczony jest głównie na zapomogi dla związków samorządowych, przewidziane w art. 3 ust. 1, dekretu z 2 listopada 1945 r. o Komunalnym Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowym (Dz. U. R. P. Nr 50, poz. 290). Poza tym z Funduszu mogą być również udzielane związkom samorządowym pożyczki bezprocentowe lub oprocentowane na cele, przewidziane w art. 3 ust. 2 tego dekretu. Zapomogi i pożyczki powinny być udzielane przede wszystkim mniejszym związkom samorządowym. Zapomogi mogą być również przyznawane w formie całkowitego lub częściowego umarzania poprzednio przyznanych pożyczek oraz na spłatę innych długów.
§  10.
Pożyczki bezprocentowe udzielane będą w przypadkach ciężkiej sytuacji gospodarczej związków samorządowych, kiedy jednak istnieją widoki na poprawę w przyszłości tej sytuacji, pozwalającą na spłacenie zaciągniętej pożyczki.
§  11.
Pożyczki krótkoterminowe udzielane będą na skrypty dłużne zasadniczo na okres czasu do 12 miesięcy, przy oprocentowaniu 3% w stosunku rocznym bez żadnych dodatkowych kosztów. Pierwszeństwo do otrzymania krótkoterminowych pożyczek mają te związki samorządowe, które znajdują się w ciężkiej sytuacji finansowej bądź z powodu zmniejszenia dochodów, bądź wskutek konieczności szybkiego pokrycia wydatków, które samorząd obowiązany jest ponieść, a których nie mógł przewidzieć w swym budżecie.

W uzasadnionych przypadkach Komisja może przedłużyć termin spłaty pożyczki najwyżej do 3 lat, względnie może skonwertować na ten lub krótszy okres czasu kilka krótkoterminowych pożyczek. Oprocentowanie takich kredytów ustala się na 2% w stosunku rocznym bez żadnych dodatkowych kosztów. Odsetki od pożyczek wpływają do Funduszu.

§  12.
Zapomogi i pożyczki udzielane będą gminom miejskim oraz powiatowym i wojewódzkim związkom samorządowym; w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach gminy wiejskie mogą być obejmowane wnioskami powiatowych związków samorządowych, które ze swej strony obowiązane są do świadczenia pomocy tym gminom w trybie, wskazanym w przepisach dekretu o finansach komunalnych.
§  13.
Podania o zapomogi i pożyczki powinny być kierowane do Komisji za pośrednictwem urzędów wojewódzkich. Do podania należy dołączyć:
1)
uchwałę terenowej rady narodowej, zatwierdzoną przez prezydium rady wyższego stopnia,
2)
zamknięcie rachunkowe za okres ubiegły,
3)
preliminarz budżetowy, na okres bieżący,
4)
wykaz majątku związku samorządowego,
5)
wykaz zobowiązań długo i krótkoterminowych z podaniem sum zadłużenia, terminu płatności i oprocentowania wg stanu na ostatni dzień ubiegłego miesiąca z wyszczególnieniem zadłużenia wekslowego i na rachunkach przedsiębiorstw i dostawców,
6)
bilans brutto księgi głównej na ostatni dzień ubiegłego miesiąca,
7)
zaświadczenie właściwej terytorialnie izby skarbowej względnie urzędu skarbowego o stanie rozrachunków pomiędzy związkiem samorządowym a urzędem skarbowym, względnie izbą skarbową.

O ile w ciągu tego samego okresu budżetowego związek samorządowy występuje ponownie o przyznanie zapomogi względnie pożyczki, wówczas przy ponownym wzgl. następnych wystąpieniach nie potrzeba dołączać załączników, wymienionych wyżej w pp. 2, 3, 4 a jedynie wykazy, obrazujące zaszłe zmiany w stanie zadłużenia samorządu oraz załącznik wymieniony wyżej w p. 7.

Sposób i warunki lokaty i administrowania Komunalnym Funduszem Pożyczkowo-Zapomogowym.

§  14.
Komunalny Fundusz Pożyczkowo-Zapomogowy lokuje się w Banku Komunalnym (a do czasu uruchomienia tegoż - w Polskim Banku Komunalnym S. A. Sumy wpłacone na rachunek Funduszu pozostają do każdorazowej dyspozycji Komisji Komunalnego Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowego. Od sum wpłaconych do Banku Komunalnego (Polskiego Banku Komunalnego) na rachunek Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowego Bank nie płaci żadnych odsetek.
§  15.
Bank załatwia wszelkie czynności, związane i techniczną obsługą ulokowanego w Banku Funduszu, jak również z wypłatą przyznanych związkom samorządowym zapomóg i pożyczek oraz ze spłatą pożyczek.
§  16.
Nadzór nad czynnościami Banku Komunalnego (Polskiego Banku Komunalnego) związanymi z ulokowaniem w nim Funduszu, sprawuje Minister Administracji Publicznej w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Ziem Odzyskanych za pośrednictwem Komisji Komunalnego Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowego.
§  17.
Za czynności, przewidziane w § 15 niniejszego zarządzenia, Bank Komunalny (Polski Bank Komunalny) otrzymuje wynagrodzenie z kwot, przewidzianych w § 18 niniejszego zarządzenia w wysokości 1/4% p.a. od sum udzielonych dotacyj i pożyczek.

Potrącenia kwot z wpływów Komunalnego Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowego i sposób ich zużytkowania.

§  18.
Na pokrycie kosztów, związanych z administrowaniem Komunalnym Funduszem Pożyczkowo-Zapomogowym potrącać będzie Bank Komunalny (Polski Bank Komunalny) 1/2% z wpływów Funduszu i potrącone kwoty prowadzić na osobnym koncie.

Z potrąceń tych płatne są należności Banku wymienione w § 17, oraz wynagrodzenia członków Komisji wymienione w § 8. Pozostałą sumą dysponuje Komisja Komunalnego Funduszu Pożyczkowo-Zapomogowego i pokrywa z niej wydatki osobowe i rzeczowe, związane z wykonaniem czynności, o których mowa w § 5.

§  19.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024