a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1369 Komisja uruchomiła system europejskiego rejestru produktów do celów etykietowania energetycznego (EPREL) w celu utworzenia bazy danych o produktach. System EPREL składa się z dwóch części: publicznej systemu internetowego zapewniającego bezpłatny dostęp do publicznych informacji na temat modeli produktów wprowadzanych do obrotu w Unii oraz systemu dotyczącego zgodności z przepisami, który umożliwia dostawcom udostępnianie zarówno publicznych, jak i technicznych informacji na temat tych modeli produktów i do którego dostęp mają organy nadzoru rynku państw członkowskich.
(2) System EPREL zapewnia informacje na temat produktów związanych z energią objętych rozporządzeniami delegowanymi przyjętymi na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/1369 oraz na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE 2 , a także informacje na temat opon na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 3 .
(3) Aby zagwarantować, że informacje są autentyczne i pochodzą z wiarygodnych źródeł, należy wprowadzić system weryfikacji tożsamości i uprawnień do rejestracji modeli produktów w EPREL. Ponieważ tysiące dostawców w różnych państwach członkowskich rejestrują modele produktów w EPREL, weryfikacja ich tożsamości zgodnie z odpowiednimi przepisami UE i normami międzynarodowymi powinna odbywać się drogą elektroniczną. Jak określono w art. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1369, dostawcy muszą mieć siedzibę w Unii. Dowody na posiadanie przez dostawcę siedziby w Unii należy również dostarczyć drogą elektroniczną. Tylko dostawcy, którzy pomyślnie ukończyli proces weryfikacji w EPREL, tj. potwierdzili swoją tożsamość i kraj siedziby, powinni móc rejestrować nowe modele produktów, wprowadzać zmiany w istniejących wpisach lub wykonywać jakiekolwiek inne działania odnośnie do zarejestrowanych przez siebie modeli.
(4) Istnieją praktyki, normy i przepisy umożliwiające elektroniczną weryfikację tożsamości osób prawnych i osób fizycznych. Dowód posiadania przez dostawców siedziby w Unii powinien ponadto pochodzić z rejestru przedsiębiorstw lub rejestru handlowego państwa członkowskiego, zgodnie z art. 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 4 ("rejestr przedsiębiorstw"). Przedmiotowy dowód powinien również zostać zweryfikowany przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania za pomocą certyfikatu zgodnego z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 5 (eIDAS).
(5) Warunek, zgodnie z którym dostawca musi być osobą fizyczną albo prawną, należy rozumieć zgodnie z przepisami krajowymi. Dostawcy powinni przeprowadzić elektroniczny proces weryfikacji w celu dostarczenia dowodów potwierdzających ich tożsamość i siedzibę w Unii, aby zarejestrować odpowiednie modele przed wprowadzeniem jakiejkolwiek sztuki tych modeli produktów do obrotu w Unii.
(6) Osoby fizyczne należy uznawać za dostawców w systemie EPREL, tylko jeżeli przedstawią dowody prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której mogą wprowadzać produkty do obrotu w Unii, oraz jeżeli udowodnią, że mają siedzibę w Unii. W przypadku osób fizycznych działających jako dostawcy kwalifikowane podpisy elektroniczne zgodne z rozporządzeniem (UE) nr 910/2014 mogą być akceptowane jako sposób pomyślnego zakończenia procesu weryfikacji elektronicznej dostawcy. Ponieważ jednak kwalifikowane podpisy elektroniczne nie stanowią dowodu posiadania przez osobę fizyczną siedziby w państwie członkowskim, osoby fizyczne powinny w każdym razie przedstawić taki dowód posiadania siedziby w Unii w odniesieniu do swojej działalności zawodowej. Należy tego dokonać przez zarejestrowanie ich w rejestrze przedsiębiorstw lub rejestrze handlowym danego państwa członkowskiego lub w rejestrze stowarzyszeń zawodowych, na podstawie którego mogą wykonywać swój zawód i które może zostać potwierdzone przez właściwy organ lub kwalifikowanego dostawcę usług zaufania
(7) Kwalifikowany podpis elektroniczny złożony przez osobę fizyczną działającą jako przedstawiciel prawny osoby prawnej nie powinien być akceptowany do celów weryfikacji tej osoby prawnej jako dostawcy, ponieważ nie stanowi on dowodu posiadania przez nią siedziby w Unii. W normie EN 319 412-1 przedstawiono składnię i semantykę kwa lifikowanych pieczęci elektronicznych i podpisów kwalifikowanych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014.
(8) Należy zapewnić kwalifikowanym dostawcom usług zaufania odpowiedni czas, począwszy od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, na dostosowanie, w razie potrzeby, swoich procedur i oprogramowania na potrzeby generowania kwalifikowanych certyfikatów pieczęci elektronicznych, zawierających informacje niezbędne do celów weryfikacji zarówno tożsamości dostawców, jak i posiadania przez nich siedziby na terytorium UE. Po upływie tego okresu na potrzeby procesu weryfikacji w systemie EPREL powinny być akceptowane wyłącznie kwalifikowane certyfikaty pieczęci elektronicznych zawierające dowód posiadania siedziby w Unii. Jeżeli dana osoba prawna jest objęta zakresem dyrektywy (UE) 2017/1132, numer wpisu w rejestrze i identyfikator rejestru powinny odpowiadać niepowtarzalnemu identyfikatorowi europejskiemu (EUID) w kontekście systemu na rzecz integracji rejestrów przedsiębiorstw, o którym mowa w tej dyrektywie, zwanego również jako system integracji rejestrów przedsiębiorstw (BRIS) 6 .
(9) Należy wyznaczyć dodatkowy późniejszy termin, aby umożliwić osobom prawnym, które zakończyły już weryfikację, również dobrowolnie przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej niezawierającej numeru wpisu w krajowym rejestrze przedsiębiorstw, dostarczenie nowej kwalifikowanej pieczęci elektronicznej potwierdzonej kwalifikowanym certyfikatem pieczęci elektronicznej zawierającym ten numer. Po upływie tego dodatkowego terminu dostawcy, którzy nie dostarczyli dowodu posiadania siedziby w Unii, powinni się stać "niezweryfikowanymi dostawcami".
(10) Ze względu na bezpieczeństwo i wiarygodność informacji udostępnianych przez EPREL, w wynikach wyszukiwania na publicznej stronie internetowej EPREL nie należy wymieniać żadnego modelu produktu zarejestrowanego przez osobę, która nie została jeszcze zweryfikowana po terminie przewidzianym w niniejszym rozporządzeniu lub która nie została zweryfikowana na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia. Podczas skanowania kodu QR na etykiecie związanej z takim modelem należy wyświetlić komunikat wskazujący tę sytuację. Model powinien pozostać widoczny w części dotyczącej zgodności, jeżeli status dostawcy jest również widoczny dla organów nadzoru rynku państw członkowskich.
(11) EPREL powinien przetwarzać ograniczoną ilość danych osobowych dostawców rejestrujących modele, stanowiącą absolutne minimum gwarantujące, że informacje o modelach wprowadzane do bazy danych przez osoby trzecie pochodzą z wiarygodnych źródeł (autentyczność) oraz że możliwe jest zidentyfikowanie podmiotu gospodarczego mającego siedzibę w Unii, wobec którego można zapewnić egzekwowanie przepisów. Wszelkie dane osobowe wprowadzane do bazy danych powinny być przetwarzane wyłącznie zgodnie z celem Komisji, jakim jest wykonywanie jej zadań związanych z utrzymywaniem bazy danych oraz udzielaniem wsparcia organom nadzoru rynku w wykonywaniu ich zadań. Dane osobowe wymagane w profilach użytkowników nie powinny powielać danych utworzonych lub przekazanych w celu uzyskania dostępu do jakichkolwiek elektronicznych zasobów danych Komisji.
(12) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie EPREL, może być konieczne, aby krajowe organy nadzoru rynku bezpośrednio kontaktowały się z dostawcami w celu zwrócenia się o dodatkowe informacje techniczne lub zaradzenia przypadkom niezgodności. Dostawcy powinni zatem zapewnić specjalny punkt kontaktowy w części EPREL dotyczącej zgodności z przepisami w odniesieniu do każdego modelu produktu.
(13) W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony użytkowników końcowych w Unii dostawcy powinni wskazać punkt kontaktowy dla ogółu społeczeństwa zapewniający wsparcie dla klientów. Można wyznaczyć różne punkty kontaktowe dla poszczególnych regionów, państw lub obszarów językowych.
(14) Udostępnianie przez dostawców punktów kontaktowych nie powinno wiązać się z dostarczaniem danych osobowych, ponieważ osoba wykonująca to konkretne zadanie na rzecz dostawcy może z czasem zostać zastąpiona. Należy podać ogólne dane kontaktowe, takie jak funkcyjna skrzynka pocztowa i służbowy numer telefonu, aby zapewnić ciągłość działania w czasie punktów kontaktowych w EPREL oraz ograniczyć przetwarzanie danych osobowych.
(15) Ze względu na potencjalną wrażliwość niepublicznych danych i dokumentacji związanej z zarejestrowanymi modelami konta użytkowników organów nadzoru rynku powinny umożliwiać identyfikację osoby administrującej tymi kontami. Po tym, jak dana osoba przestanie wykonywać to zadanie zawodowe, należy usunąć wszelkie dane osobowe, z wyjątkiem przypadków, gdy ich przechowywanie jest niezbędne do zapewnienia identyfikowalności zgodnie z art. 12 ust. 8 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/1369. Analogicznie, dane osobowe związane z kontami użytkowników będących dostawcami powinny zostać usunięte przez dostawcę lub przez Komisję najpóźniej rok po zablokowaniu konta, pod warunkiem że nadal możliwa jest zgodna z prawem identyfikacja dostawcy, a użytkownik nie wykonał czynności, które należy zarejestrować.
(16) Podmioty, które nie przeszły weryfikacji przed upływem terminu przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, powinny mieć możliwość przeniesienia swoich zarejestrowanych modeli produktów na zweryfikowanego dostawcę, który ma przejąć obowiązki związane z tymi modelami. Takie przeniesienie może być również możliwe w przypadku każdego zweryfikowanego dostawcy w związku ze zmianami organizacyjnymi, takimi jak połączenie, podział lub sprzedaż całości lub części przedsiębiorstwa dostawcy, zaprzestanie działalności lub inne okoliczności.
(17) Informacje techniczne mogą ewentualnie zawierać dane poufne, a ich treść może być objęta prawami własności intelektualnej. Organy krajowe powinny zatem ograniczyć dostęp do tych informacji zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu.
(18) Osoba fizyczna działająca w imieniu dostawcy, na rzecz którego pracuje, powinna się zarejestrować jako "dostawca w EPREL" i zarządzać pełnym procesem weryfikacji, zanim będzie można zarejestrować dany model. W przypadku osób prawnych ta sama osoba powinna mieć również możliwość zarządzania procesem tworzenia profilu użytkownika i prawami dostępu dla dodatkowych osób związanych z tym samym dostawcą.
(19) Komisja powinna być uprawniona do przeglądu sytuacji dostawców, w szczególności pod kątem zmian związanych z ich rejestracją w krajowych rejestrach publicznych oraz do żądania wprowadzenia wszelkich istotnych zmian, jeśli nie zostały one automatycznie zgłoszone za pomocą odnowionego certyfikatu.
(20) Nieodpowiadających dostawców, którzy prawdopodobnie zamknęli swoją działalność lub ogłosili upadłość, lub są w podobnej sytuacji, należy określić jako niezweryfikowanych. Data zakończenia wprowadzania do obrotu ich wszystkich zarejestrowanych modeli powinna być określona przez system EPREL i oznaczona jako ustalona przez system.
(21) Należy ułatwić konsumentom wybór przez zapewnienie prawidłowej identyfikacji i zróżnicowania produktów w EPREL, w tym w kontekście zamówień publicznych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 7 . Należy tego dokonać, oferując dostawcom możliwość dobrowolnego wprowadzania wartości istotnych parametrów nieuwzględnionych w karcie informacyjnej produktu, takich jak globalny numer jednostki handlowej, państwo(-a) członkowskie, w którym(-ych) wprowadzają oni do obrotu egzemplarze danego modelu produktu lub informacje związane z gotowością do obsługi inteligentnych rozwiązań. W należycie uzasadnionych przypadkach można dodać parametry niezbędne do rozróżnienia modeli o różnym zamierzonym zastosowaniu. Te dodatkowe parametry należy uwzględnić w EPREL po konsultacji z odpowiednimi zainteresowanymi stronami. Parametry te nie powinny zwiększać obciążenia dla dostawcy i dla działań w zakresie nadzoru rynku, a także nie powinny stanowić części oceny i weryfikacji zgodności.
(22) Przy rejestracji danego modelu dostawca nie musi od razu określać daty końcowej wprowadzenia go do obrotu. Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1369 dostawcy powinni jednak wskazać w bazie danych, kiedy nie wprowadzają już do obrotu egzemplarzy danego modelu. Należy zatem zaktualizować wpis dotyczący tego modelu w celu uwzględnienia tych informacji w rozsądnym terminie po podjęciu przez dostawcę decyzji o niewprowadzaniu już do obrotu egzemplarzy tego modelu. Data zakończenia wprowadzania ich do obrotu jest również możliwym odniesieniem do obowiązków dotyczących dostępności części zamiennych, oprogramowania, aktualizacji oprogramowania układowego oraz wszelkich podobnych obowiązków określonych w rozporządzeniu dla tej grupy produktów przyjętym na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 8 . Daty wprowadzenia do obrotu i zakończenia wprowadzania do obrotu powinny być publicznie dostępne w EPREL.
(23) W art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369 zobowiązano sprzedawców do widocznego umieszczania etykiety dostawcy, również w przypadku sprzedaży na odległość przez internet, oraz do udostępniania klientom kart informacyjnych produktu. Szczegółowe wymogi dotyczące informacji, które należy podawać w reklamach wizualnych, technicznych materiałach promocyjnych, w przypadku sprzedaży na odległość i telemarketingu, w tym sprzedaży na odległość przez internet, są również określone dla poszczególnych grup produktów. Aby ułatwić wypełnianie tych obowiązków, dostawcy powinni przekazywać sprzedawcom lub dystrybutorom numer wpisu w EPREL niezbędny do elektronicznego pobrania prawidłowej etykiety i karty informacyjnej produktu, która jest dostępna we wszystkich językach urzędowych w EPREL.
(24) W przypadku gdy sprzedawcy wyświetlają etykietę dostawcy, w szczególności jeżeli nie wyświetlają etykiety znajdującej się w opakowaniu, ale jej kopię, powinni zapewnić, aby kod QR, o ile występuje, był widoczny i czytelny, tak aby konsumenci mogli uzyskać odpowiednie informacje w EPREL i korzystać z aplikacji mobilnych do przeprowadzania porównań.
(25) Dostawcy mogą korzystać ze zautomatyzowanych systemów zbiorowego przesyłania wielu rejestracji modeli za pomocą specjalnej struktury i semantyki danych, zwanej "modelem wymiany danych", zapewnionym przez Komisję. Zmiana modelu wymiany danych dokonana przez Komisję może się wiązać z opracowaniem i testowaniem oprogramowania przez dostawcę lub jego usługodawcę, o czym należy zawiadomić z odpowiednim wyprzedzeniem.
(26) Należy zapewnić dostawcom i organom nadzoru rynku wsparcie techniczne w zakresie korzystania z EPREL. Dlatego też oprócz wytycznych i instrukcji udostępnianych za pomocą portalu internetowego, usługa pomocy technicznej powinna być dostępna w dni robocze Komisji, co najmniej w godzinach od 9.00 do 17.00 czasu środkowoeuropejskiego (CET) lub czasu środkowoeuropejskiego letniego (CEST), stosownie do przypadku. Dostawcy powinni otrzymać jasne i dokładne informacje na temat tego, w jakie dni jest dostępna usługa pomocy technicznej.
(27) Informacje istotne dla użytkowników końcowych i sprzedawców powinny być publicznie dostępne w publicznej części EPREL w formie otwartych danych, aby ułatwić użytkownikom końcowym korzystanie z narzędzi do porównywania. Należy zapewnić łatwy bezpośredni dostęp do publicznej części EPREL za pomocą narzędzi umożliwiających komponentom oprogramowania komunikowanie się ze sobą przy użyciu zestawu definicji i protokołów, takich jak interfejsy programowania aplikacji (API).
(28) Komisja powinna mieć możliwość podjęcia niezbędnych działań w przypadku wykrycia nadużyć w EPREL, które mogą obejmować niewłaściwe pobieranie informacji.
(29) Zgodnie z art. 42 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 14 grudnia 2023 r.
(30) Przeprowadzono konsultacje z forum konsultacyjnym ustanowionym na podstawie art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(31) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 rozporządzenia (UE) 2017/1369,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: