Rozporządzenie wykonawcze 2024/994 ustanawiające szczegóły operacyjne dotyczące bazy danych o produktach utworzonej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/994
z dnia 2 kwietnia 2024 r.
ustanawiające szczegóły operacyjne dotyczące bazy danych o produktach utworzonej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1369 Komisja uruchomiła system europejskiego rejestru produktów do celów etykietowania energetycznego (EPREL) w celu utworzenia bazy danych o produktach. System EPREL składa się z dwóch części: publicznej systemu internetowego zapewniającego bezpłatny dostęp do publicznych informacji na temat modeli produktów wprowadzanych do obrotu w Unii oraz systemu dotyczącego zgodności z przepisami, który umożliwia dostawcom udostępnianie zarówno publicznych, jak i technicznych informacji na temat tych modeli produktów i do którego dostęp mają organy nadzoru rynku państw członkowskich.

(2) System EPREL zapewnia informacje na temat produktów związanych z energią objętych rozporządzeniami delegowanymi przyjętymi na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/1369 oraz na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE 2 , a także informacje na temat opon na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 3 .

(3) Aby zagwarantować, że informacje są autentyczne i pochodzą z wiarygodnych źródeł, należy wprowadzić system weryfikacji tożsamości i uprawnień do rejestracji modeli produktów w EPREL. Ponieważ tysiące dostawców w różnych państwach członkowskich rejestrują modele produktów w EPREL, weryfikacja ich tożsamości zgodnie z odpowiednimi przepisami UE i normami międzynarodowymi powinna odbywać się drogą elektroniczną. Jak określono w art. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1369, dostawcy muszą mieć siedzibę w Unii. Dowody na posiadanie przez dostawcę siedziby w Unii należy również dostarczyć drogą elektroniczną. Tylko dostawcy, którzy pomyślnie ukończyli proces weryfikacji w EPREL, tj. potwierdzili swoją tożsamość i kraj siedziby, powinni móc rejestrować nowe modele produktów, wprowadzać zmiany w istniejących wpisach lub wykonywać jakiekolwiek inne działania odnośnie do zarejestrowanych przez siebie modeli.

(4) Istnieją praktyki, normy i przepisy umożliwiające elektroniczną weryfikację tożsamości osób prawnych i osób fizycznych. Dowód posiadania przez dostawców siedziby w Unii powinien ponadto pochodzić z rejestru przedsiębiorstw lub rejestru handlowego państwa członkowskiego, zgodnie z art. 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 4  ("rejestr przedsiębiorstw"). Przedmiotowy dowód powinien również zostać zweryfikowany przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania za pomocą certyfikatu zgodnego z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 5  (eIDAS).

(5) Warunek, zgodnie z którym dostawca musi być osobą fizyczną albo prawną, należy rozumieć zgodnie z przepisami krajowymi. Dostawcy powinni przeprowadzić elektroniczny proces weryfikacji w celu dostarczenia dowodów potwierdzających ich tożsamość i siedzibę w Unii, aby zarejestrować odpowiednie modele przed wprowadzeniem jakiejkolwiek sztuki tych modeli produktów do obrotu w Unii.

(6) Osoby fizyczne należy uznawać za dostawców w systemie EPREL, tylko jeżeli przedstawią dowody prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której mogą wprowadzać produkty do obrotu w Unii, oraz jeżeli udowodnią, że mają siedzibę w Unii. W przypadku osób fizycznych działających jako dostawcy kwalifikowane podpisy elektroniczne zgodne z rozporządzeniem (UE) nr 910/2014 mogą być akceptowane jako sposób pomyślnego zakończenia procesu weryfikacji elektronicznej dostawcy. Ponieważ jednak kwalifikowane podpisy elektroniczne nie stanowią dowodu posiadania przez osobę fizyczną siedziby w państwie członkowskim, osoby fizyczne powinny w każdym razie przedstawić taki dowód posiadania siedziby w Unii w odniesieniu do swojej działalności zawodowej. Należy tego dokonać przez zarejestrowanie ich w rejestrze przedsiębiorstw lub rejestrze handlowym danego państwa członkowskiego lub w rejestrze stowarzyszeń zawodowych, na podstawie którego mogą wykonywać swój zawód i które może zostać potwierdzone przez właściwy organ lub kwalifikowanego dostawcę usług zaufania

(7) Kwalifikowany podpis elektroniczny złożony przez osobę fizyczną działającą jako przedstawiciel prawny osoby prawnej nie powinien być akceptowany do celów weryfikacji tej osoby prawnej jako dostawcy, ponieważ nie stanowi on dowodu posiadania przez nią siedziby w Unii. W normie EN 319 412-1 przedstawiono składnię i semantykę kwa lifikowanych pieczęci elektronicznych i podpisów kwalifikowanych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014.

(8) Należy zapewnić kwalifikowanym dostawcom usług zaufania odpowiedni czas, począwszy od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, na dostosowanie, w razie potrzeby, swoich procedur i oprogramowania na potrzeby generowania kwalifikowanych certyfikatów pieczęci elektronicznych, zawierających informacje niezbędne do celów weryfikacji zarówno tożsamości dostawców, jak i posiadania przez nich siedziby na terytorium UE. Po upływie tego okresu na potrzeby procesu weryfikacji w systemie EPREL powinny być akceptowane wyłącznie kwalifikowane certyfikaty pieczęci elektronicznych zawierające dowód posiadania siedziby w Unii. Jeżeli dana osoba prawna jest objęta zakresem dyrektywy (UE) 2017/1132, numer wpisu w rejestrze i identyfikator rejestru powinny odpowiadać niepowtarzalnemu identyfikatorowi europejskiemu (EUID) w kontekście systemu na rzecz integracji rejestrów przedsiębiorstw, o którym mowa w tej dyrektywie, zwanego również jako system integracji rejestrów przedsiębiorstw (BRIS) 6 .

(9) Należy wyznaczyć dodatkowy późniejszy termin, aby umożliwić osobom prawnym, które zakończyły już weryfikację, również dobrowolnie przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej niezawierającej numeru wpisu w krajowym rejestrze przedsiębiorstw, dostarczenie nowej kwalifikowanej pieczęci elektronicznej potwierdzonej kwalifikowanym certyfikatem pieczęci elektronicznej zawierającym ten numer. Po upływie tego dodatkowego terminu dostawcy, którzy nie dostarczyli dowodu posiadania siedziby w Unii, powinni się stać "niezweryfikowanymi dostawcami".

(10) Ze względu na bezpieczeństwo i wiarygodność informacji udostępnianych przez EPREL, w wynikach wyszukiwania na publicznej stronie internetowej EPREL nie należy wymieniać żadnego modelu produktu zarejestrowanego przez osobę, która nie została jeszcze zweryfikowana po terminie przewidzianym w niniejszym rozporządzeniu lub która nie została zweryfikowana na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia. Podczas skanowania kodu QR na etykiecie związanej z takim modelem należy wyświetlić komunikat wskazujący tę sytuację. Model powinien pozostać widoczny w części dotyczącej zgodności, jeżeli status dostawcy jest również widoczny dla organów nadzoru rynku państw członkowskich.

(11) EPREL powinien przetwarzać ograniczoną ilość danych osobowych dostawców rejestrujących modele, stanowiącą absolutne minimum gwarantujące, że informacje o modelach wprowadzane do bazy danych przez osoby trzecie pochodzą z wiarygodnych źródeł (autentyczność) oraz że możliwe jest zidentyfikowanie podmiotu gospodarczego mającego siedzibę w Unii, wobec którego można zapewnić egzekwowanie przepisów. Wszelkie dane osobowe wprowadzane do bazy danych powinny być przetwarzane wyłącznie zgodnie z celem Komisji, jakim jest wykonywanie jej zadań związanych z utrzymywaniem bazy danych oraz udzielaniem wsparcia organom nadzoru rynku w wykonywaniu ich zadań. Dane osobowe wymagane w profilach użytkowników nie powinny powielać danych utworzonych lub przekazanych w celu uzyskania dostępu do jakichkolwiek elektronicznych zasobów danych Komisji.

(12) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie EPREL, może być konieczne, aby krajowe organy nadzoru rynku bezpośrednio kontaktowały się z dostawcami w celu zwrócenia się o dodatkowe informacje techniczne lub zaradzenia przypadkom niezgodności. Dostawcy powinni zatem zapewnić specjalny punkt kontaktowy w części EPREL dotyczącej zgodności z przepisami w odniesieniu do każdego modelu produktu.

(13) W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony użytkowników końcowych w Unii dostawcy powinni wskazać punkt kontaktowy dla ogółu społeczeństwa zapewniający wsparcie dla klientów. Można wyznaczyć różne punkty kontaktowe dla poszczególnych regionów, państw lub obszarów językowych.

(14) Udostępnianie przez dostawców punktów kontaktowych nie powinno wiązać się z dostarczaniem danych osobowych, ponieważ osoba wykonująca to konkretne zadanie na rzecz dostawcy może z czasem zostać zastąpiona. Należy podać ogólne dane kontaktowe, takie jak funkcyjna skrzynka pocztowa i służbowy numer telefonu, aby zapewnić ciągłość działania w czasie punktów kontaktowych w EPREL oraz ograniczyć przetwarzanie danych osobowych.

(15) Ze względu na potencjalną wrażliwość niepublicznych danych i dokumentacji związanej z zarejestrowanymi modelami konta użytkowników organów nadzoru rynku powinny umożliwiać identyfikację osoby administrującej tymi kontami. Po tym, jak dana osoba przestanie wykonywać to zadanie zawodowe, należy usunąć wszelkie dane osobowe, z wyjątkiem przypadków, gdy ich przechowywanie jest niezbędne do zapewnienia identyfikowalności zgodnie z art. 12 ust. 8 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/1369. Analogicznie, dane osobowe związane z kontami użytkowników będących dostawcami powinny zostać usunięte przez dostawcę lub przez Komisję najpóźniej rok po zablokowaniu konta, pod warunkiem że nadal możliwa jest zgodna z prawem identyfikacja dostawcy, a użytkownik nie wykonał czynności, które należy zarejestrować.

(16) Podmioty, które nie przeszły weryfikacji przed upływem terminu przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, powinny mieć możliwość przeniesienia swoich zarejestrowanych modeli produktów na zweryfikowanego dostawcę, który ma przejąć obowiązki związane z tymi modelami. Takie przeniesienie może być również możliwe w przypadku każdego zweryfikowanego dostawcy w związku ze zmianami organizacyjnymi, takimi jak połączenie, podział lub sprzedaż całości lub części przedsiębiorstwa dostawcy, zaprzestanie działalności lub inne okoliczności.

(17) Informacje techniczne mogą ewentualnie zawierać dane poufne, a ich treść może być objęta prawami własności intelektualnej. Organy krajowe powinny zatem ograniczyć dostęp do tych informacji zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu.

(18) Osoba fizyczna działająca w imieniu dostawcy, na rzecz którego pracuje, powinna się zarejestrować jako "dostawca w EPREL" i zarządzać pełnym procesem weryfikacji, zanim będzie można zarejestrować dany model. W przypadku osób prawnych ta sama osoba powinna mieć również możliwość zarządzania procesem tworzenia profilu użytkownika i prawami dostępu dla dodatkowych osób związanych z tym samym dostawcą.

(19) Komisja powinna być uprawniona do przeglądu sytuacji dostawców, w szczególności pod kątem zmian związanych z ich rejestracją w krajowych rejestrach publicznych oraz do żądania wprowadzenia wszelkich istotnych zmian, jeśli nie zostały one automatycznie zgłoszone za pomocą odnowionego certyfikatu.

(20) Nieodpowiadających dostawców, którzy prawdopodobnie zamknęli swoją działalność lub ogłosili upadłość, lub są w podobnej sytuacji, należy określić jako niezweryfikowanych. Data zakończenia wprowadzania do obrotu ich wszystkich zarejestrowanych modeli powinna być określona przez system EPREL i oznaczona jako ustalona przez system.

(21) Należy ułatwić konsumentom wybór przez zapewnienie prawidłowej identyfikacji i zróżnicowania produktów w EPREL, w tym w kontekście zamówień publicznych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 7 . Należy tego dokonać, oferując dostawcom możliwość dobrowolnego wprowadzania wartości istotnych parametrów nieuwzględnionych w karcie informacyjnej produktu, takich jak globalny numer jednostki handlowej, państwo(-a) członkowskie, w którym(-ych) wprowadzają oni do obrotu egzemplarze danego modelu produktu lub informacje związane z gotowością do obsługi inteligentnych rozwiązań. W należycie uzasadnionych przypadkach można dodać parametry niezbędne do rozróżnienia modeli o różnym zamierzonym zastosowaniu. Te dodatkowe parametry należy uwzględnić w EPREL po konsultacji z odpowiednimi zainteresowanymi stronami. Parametry te nie powinny zwiększać obciążenia dla dostawcy i dla działań w zakresie nadzoru rynku, a także nie powinny stanowić części oceny i weryfikacji zgodności.

(22) Przy rejestracji danego modelu dostawca nie musi od razu określać daty końcowej wprowadzenia go do obrotu. Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1369 dostawcy powinni jednak wskazać w bazie danych, kiedy nie wprowadzają już do obrotu egzemplarzy danego modelu. Należy zatem zaktualizować wpis dotyczący tego modelu w celu uwzględnienia tych informacji w rozsądnym terminie po podjęciu przez dostawcę decyzji o niewprowadzaniu już do obrotu egzemplarzy tego modelu. Data zakończenia wprowadzania ich do obrotu jest również możliwym odniesieniem do obowiązków dotyczących dostępności części zamiennych, oprogramowania, aktualizacji oprogramowania układowego oraz wszelkich podobnych obowiązków określonych w rozporządzeniu dla tej grupy produktów przyjętym na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 8 . Daty wprowadzenia do obrotu i zakończenia wprowadzania do obrotu powinny być publicznie dostępne w EPREL.

(23) W art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369 zobowiązano sprzedawców do widocznego umieszczania etykiety dostawcy, również w przypadku sprzedaży na odległość przez internet, oraz do udostępniania klientom kart informacyjnych produktu. Szczegółowe wymogi dotyczące informacji, które należy podawać w reklamach wizualnych, technicznych materiałach promocyjnych, w przypadku sprzedaży na odległość i telemarketingu, w tym sprzedaży na odległość przez internet, są również określone dla poszczególnych grup produktów. Aby ułatwić wypełnianie tych obowiązków, dostawcy powinni przekazywać sprzedawcom lub dystrybutorom numer wpisu w EPREL niezbędny do elektronicznego pobrania prawidłowej etykiety i karty informacyjnej produktu, która jest dostępna we wszystkich językach urzędowych w EPREL.

(24) W przypadku gdy sprzedawcy wyświetlają etykietę dostawcy, w szczególności jeżeli nie wyświetlają etykiety znajdującej się w opakowaniu, ale jej kopię, powinni zapewnić, aby kod QR, o ile występuje, był widoczny i czytelny, tak aby konsumenci mogli uzyskać odpowiednie informacje w EPREL i korzystać z aplikacji mobilnych do przeprowadzania porównań.

(25) Dostawcy mogą korzystać ze zautomatyzowanych systemów zbiorowego przesyłania wielu rejestracji modeli za pomocą specjalnej struktury i semantyki danych, zwanej "modelem wymiany danych", zapewnionym przez Komisję. Zmiana modelu wymiany danych dokonana przez Komisję może się wiązać z opracowaniem i testowaniem oprogramowania przez dostawcę lub jego usługodawcę, o czym należy zawiadomić z odpowiednim wyprzedzeniem.

(26) Należy zapewnić dostawcom i organom nadzoru rynku wsparcie techniczne w zakresie korzystania z EPREL. Dlatego też oprócz wytycznych i instrukcji udostępnianych za pomocą portalu internetowego, usługa pomocy technicznej powinna być dostępna w dni robocze Komisji, co najmniej w godzinach od 9.00 do 17.00 czasu środkowoeuropejskiego (CET) lub czasu środkowoeuropejskiego letniego (CEST), stosownie do przypadku. Dostawcy powinni otrzymać jasne i dokładne informacje na temat tego, w jakie dni jest dostępna usługa pomocy technicznej.

(27) Informacje istotne dla użytkowników końcowych i sprzedawców powinny być publicznie dostępne w publicznej części EPREL w formie otwartych danych, aby ułatwić użytkownikom końcowym korzystanie z narzędzi do porównywania. Należy zapewnić łatwy bezpośredni dostęp do publicznej części EPREL za pomocą narzędzi umożliwiających komponentom oprogramowania komunikowanie się ze sobą przy użyciu zestawu definicji i protokołów, takich jak interfejsy programowania aplikacji (API).

(28) Komisja powinna mieć możliwość podjęcia niezbędnych działań w przypadku wykrycia nadużyć w EPREL, które mogą obejmować niewłaściwe pobieranie informacji.

(29) Zgodnie z art. 42 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 14 grudnia 2023 r.

(30) Przeprowadzono konsultacje z forum konsultacyjnym ustanowionym na podstawie art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1369.

(31) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 rozporządzenia (UE) 2017/1369,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
W niniejszym rozporządzeniu określa się szczegóły operacyjne dotyczące funkcjonowania bazy danych o produktach ustanowionej zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1369 oraz szczegółowe przepisy mające zastosowanie do dostawców wprowadzających do obrotu w Unii:
a)
produkty związane z energią wchodzące w zakres aktów delegowanych uzupełniających rozporządzenie (UE) 2017/1369 i dyrektywę 2010/30/UE;
b)
opony wchodzące w zakres rozporządzenia (UE) 2020/740 lub aktów delegowanych uzupełniających to rozporządzenie.
2. 
Te szczegóły operacyjne i przepisy dotyczą:
a)
procesu weryfikacji, na podstawie którego osoby fizyczne i prawne mogą stać się zweryfikowanymi dostawcami i który ma na celu zapewnienie poufności, integralności i autentyczności zarejestrowanych przez nich informacji;
b)
informacji wymaganych w celu zarejestrowania modeli produktów;
c)
modeli wymiany danych i zarządzania wersjami oprogramowania;
d)
dostępności systemu i danych.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w art. 3 pkt 5) "uwierzytelnianie", pkt 12) "kwalifikowany podpis elektroniczny", pkt 19) "dostawca usług zaufania", pkt 20) "kwalifikowany dostawca usług zaufania", pkt 27) "kwalifikowana pieczęć elektroniczna" oraz pkt 30) "kwalifikowany certyfikat pieczęci elektronicznej" rozporządzenia (UE) nr 910/2014 i w art. 3 pkt 16 "dystrybutor" rozporządzenia (UE) 2020/740.

Stosuje się również następujące definicje:

1)
"EPREL" lub "europejski rejestr produktów do celów etykietowania energetycznego" lub "EPREL" oznacza bazę danych o produktach utworzoną i prowadzoną przez Komisję zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1369;
2)
"proces weryfikacji" oznacza proces, w ramach którego osoba fizyczna lub prawna dostarcza dowód potwierdzający tożsamość i posiadanie siedziby w Unii, uprawniający ją do rejestracji produktów w EPREL;
3)
"identyfikator rejestru przedsiębiorstw" lub "identyfikator rejestru" oznacza alfanumeryczny kod przypisany przez organ państwa członkowskiego lub osobę działającą w jego imieniu do konkretnej sekcji lub jednostki rejestru przedsiębiorstw nadającej publiczny numer wpisu w rejestrze przedsiębiorstw osobom fizycznym lub prawnym wykonującym działalność zawodową, taką jak produkcja przemysłowa lub handel. Jeżeli osoba prawna jest objęta zakresem dyrektywy (UE) 2017/1132, numerem ten jest częścią niepowtarzalnego identyfikatora (EUID), o którym mowa w art. 16 ust. 1 tej dyrektywy i w pkt 9 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1042 10 ;
4)
"numer wpisu w rejestrze przedsiębiorstw" oznacza kod alfanumeryczny przypisany przez rejestr przedsiębiorstw na szczeblu krajowym osobie prawnej lub osobie fizycznej prowadzącej działalność zawodową i stanowiący dowód jej tożsamości i posiadania przez nią siedziby w państwie członkowskim, które prowadzi dany rejestr. Jeżeli osoba jest objęta zakresem dyrektywy (UE) 2017/1132, numerem ten jest częścią niepowtarzalnego identyfikatora (EUID), o którym mowa w art. 16 ust. 1 tej dyrektywy i w pkt 9 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1042;
5)
"zweryfikowany dostawca" oznacza dostawcę w EPREL, który pomyślnie przeszedł proces weryfikacji dostawcy w systemie EPREL dotyczącym zgodności zgodnie z art. 4, 5 i 6;
6)
"niezweryfikowany dostawca" oznacza dostawcę w EPREL, który nie przeszedł jeszcze pomyślnie procesu weryfikacji dostawcy w systemie EPREL dotyczącym zgodności, w tym dostawcę, który nie odnowił kwalifikowanej pieczęci elektronicznej w wymaganym terminie;
7)
"dostawca w EPREL" oznacza osobę fizyczną lub prawną działającą w charakterze dostawcy na potrzeby rejestracji modeli produktów w bazie danych o produktach;
8)
"model wymiany danych" oznacza model XML używany do definiowania struktury danych i semantyki danych o produkcie za pomocą języka znaczników XML, który umożliwia import danych dotyczących wartości parametrów modelu produktu z bazy danych dostawcy do bazy danych o produktach;
9)
"system EPREL dotyczący zgodności" oznacza bazę danych i oprogramowanie do zarządzania jej zawartością, dostępne za pośrednictwem strony internetowej EPREL dotyczącej zgodności podlegającej uwierzytelnieniu użytkownika, umożliwiające dostawcom rejestrację zarówno danych publicznych, jak i danych dotyczących zgodności w bazie danych o produktach, a także umożliwiające organom nadzoru rynku państwa członkowskiego wykonywanie ich działań;
10)
"strona internetowa EPREL dotycząca zgodności" oznacza stronę internetową zapewniającą dostęp do bazy danych o produktach na potrzeby weryfikacji zgodności, wymagającą rejestracji i uwierzytelniania użytkowników, na której to stronie internetowej dostęp do wszelkich informacji publicznych i technicznych dotyczących zarejestrowanych modeli produktów oraz do informacji o dostawcach w EPREL mają wyłącznie organy nadzoru rynku państwa członkowskiego i pracownicy Komisji;
11)
"publiczny system EPREL" oznacza bazę danych i oprogramowanie zapewniające dostęp do jej treści - nieodpłatnie za pośrednictwem publicznej strony internetowej EPREL - i umożliwiające odwiedzającym zapoznanie się z publicznie dostępnymi danymi dotyczącymi dowolnego zarejestrowanego modelu produktu od daty jego wprowadzenia do obrotu.
12)
"publiczna strona internetowa EPREL" oznacza ogólnie dostępną stronę internetową umożliwiającą odwiedzającym zapoznanie się z publicznie dostępnymi danymi dotyczącymi dowolnego zarejestrowanego modelu produktu od daty jego wprowadzenia do obrotu;
13)
"API" lub "interfejs programowania aplikacji" oznacza zbiór definicji i protokołów na potrzeby tworzenia i integracji oprogramowania użytkowego do celów udostępniania danych;
14)
"rejestr przedsiębiorstw" lub "rejestr handlowy" oznacza organ sektora publicznego państwa członkowskiego przypisujący numery wpisu w rejestrze przedsiębiorców osobom fizycznym lub osobom prawnym prowadzącym działalność zawodową, taką jak działalność gospodarcza lub handlowa i stanowiące dowód posiadania przez nie siedziby w państwie członkowskim w którym ma siedzibę krajowy organ sektora publicznego;
15)
"GTIN" lub "globalny numer jednostki handlowej" oznacza niepowtarzalny i uznany na poziomie międzynarodowym identyfikator przypisywany zazwyczaj przez organizację międzynarodową GS1, używany do identyfikacji przedmiotów handlu w celu ułatwiania precyzyjnej identyfikacji. GTIN mogą być zakodowane w postaci znaczników z kodem kreskowym przymocowanych do produktów lub ich opakowań bądź identyfikatorów identyfikacji radiowej (RFID);
16)
"data wprowadzenia do obrotu" oznacza dzień wprowadzenia do obrotu pierwszego egzemplarza modelu produktu;
17)
"data zakończenia wprowadzania do obrotu" oznacza dzień wprowadzenia do obrotu ostatniego egzemplarza modelu produktu;
18)
"zarejestrowany model" lub "zarejestrowany model produktu" oznacza model produkt, którego wartości parametrów zostały wprowadzone do EPREL. Zarejestrowany model nie musi być publicznie dostępny;
19)
"system produkcji w zakresie zgodności EPREL" oznacza kopię systemu zgodności, w którym Komisja instaluje najnowsze wersje oprogramowania i w którym dostawcy rejestrują rzeczywiste modele produktu przed wprowadzeniem ich do obrotu;
20)
"system zatwierdzania zgodności EPREL" oznacza system, w którym Komisja instaluje najnowsze wersje systemu produkcji zgodności i w którym dostawcy mogą zarejestrować fikcyjnego dostawcę i fikcyjne modele produktów do celów testowania. Każda nowa wersja oprogramowania jest początkowo udostępniana w tym systemie i udostępniana w systemie produkcji w zakresie zgodności EPREL dopiero po upływie odpowiedniego okresu testów i zatwierdzania;
21)
"protokół przesyłania" oznacza protokół do komunikacji elektronicznej przez internet w celu bezpiecznej wymiany informacji między systemami komputerowymi dostawcy i Komisji;
22)
"portal internetowy" oznacza stronę internetową zapewniającą dostęp do publicznej części EPREL i części EPREL dotyczącej zgodności, zawierającą informacje określone w pkt 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2017/1369 i inne istotne informacje dotyczące efektywności energetycznej produktów 11 ;
23)
"NTR" oznacza skrót odnoszący się do identyfikacji opartej na identyfikatorze z krajowego rejestru handlowego, zgodnie z pkt 5.1.4 normy EN 319 412-1.
Artykuł  3

Wymóg weryfikacji dostawców

1. 
Dostawcy produktów określonych w art. 1 ust. 1 lit. a) i b) muszą być zweryfikowanymi dostawcami.
2. 
Wyłącznie zweryfikowani dostawcy mogą rejestrować modele produktów w EPREL i dokonywać wszelkich zmian dotyczących istniejących modeli. Dotyczy to zarówno osób prawnych, jak i osób fizycznych.
Artykuł  4

Weryfikacja osób prawnych

1. 
Dostawcy będący osobami prawnymi przedstawiają dowód swojej tożsamości i posiadania siedziby w Unii za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej potwierdzonej kwalifikowanym certyfikatem pieczęci elektronicznej wydanym przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 910/2014. Podpis elektroniczny upoważnionego przedstawiciela dostawcy będącego osobą prawną nie może być akceptowany, ponieważ nie zapewnia dowodu posiadania siedziby w Unii przez tę osobę prawną.
2. 
Kwalifikowany certyfikat pieczęci elektronicznej potwierdzający kwalifikowaną pieczęć elektroniczną musi zawierać dokładną nazwę danej osoby prawnej zarejestrowaną w rejestrze przedsiębiorstw państwa członkowskiego, z uwzględnieniem spacji, znaków interpunkcyjnych lub innych znaków specjalnych. Certyfikat musi być zgodny z normami EN 319 412-1 i EN 319 412-3.
3. 
Pole "Podmiot" w kwalifikowanym certyfikacie pieczęci elektronicznej musi mieć atrybut "Identyfikator organizacji", który zawiera informacje zgodne z następującą strukturą i kolejnością:
a)
trzyznakowe odniesienie do typu tożsamości osoby prawnej ma wartość "NTR";
b)
dwuznakowy kod państwa według ISO 3166 12 , wskazujący państwo siedziby;
c)
znak "-" (minus) (U+002D);
d)
identyfikator zgodny z odniesieniem do typu tożsamości dla "NTR" o następującej strukturze i kolejności, określony w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/1042 jako niepowtarzalny identyfikator europejski (EUID):
(i)
identyfikator rejestru przedsiębiorstw w przypadku konkretnej sekcji lub jednostki rejestru publicznego, która nadała danej osobie prawnej numer wpisu w rejestrze przedsiębiorstw;
(ii)
znak kropki "." (U+002E);
(iii)
numer wpisu w rejestrze przedsiębiorstw, nadany danej osobie prawnej przez krajowy rejestr przedsiębiorstw w pkt (i) powyżej.

Kod kraju, będący częścią EUID i poprzedzający wyżej wymienione trzy pola, a także cyfra weryfikacyjna, są opcjonalne.

4. 
Osoby fizyczne, które rejestrują modele dostawców będących osobami prawnymi, nie mogą podejmować procesu weryfikacji elektronicznej zamiast danych osób prawnych.
Artykuł  5

Weryfikacja osób fizycznych

1. 
Dostawcy będący osobami fizycznymi przedstawiają dowód swojej tożsamości za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
2. 
Kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego potwierdzający kwalifikowany podpis elektroniczny musi zawierać imię i nazwisko danej osoby fizycznej zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorstw lub rejestrze handlowym państwa członkowskiego, z uwzględnieniem spacji, znaków interpunkcyjnych lub innych znaków specjalnych. Certyfikat musi być zgodny z normami EN 319 412-1 i EN 319 412-2.
3. 
Dostawca będący osobą fizyczną przedstawia również dowody na to, że ma siedzibę w Unii, a w stosownych przypadkach, że otrzymał pisemne pełnomocnictwo jako upoważniony przedstawiciel producenta niemającego siedziby w Unii do działania w jego imieniu w celu dokonania rejestracji w EPREL modeli produktów tego producenta, podając następujące dodatkowe informacje:
a)
identyfikator rejestru przedsiębiorstw w przypadku konkretnej sekcji lub jednostki krajowego rejestru publicznego, który nadał danej osobie fizycznej numer wpisu w rejestrze przedsiębiorstw lub rejestrze handlowym na poziomie krajowym;
b)
numer wpisu w rejestrze przedsiębiorstw nadany danej osobie fizycznej na poziomie krajowym;
c) 13
 pisemne pełnomocnictwo od producenta z wyszczególnieniem wszystkich marek/znaków towarowych, do których ma ono zastosowanie.

Informacje wymienione w lit. a) i b) przekazuje się w formie dokumentu:

(i)
opatrzonego podpisem cyfrowym danej osoby fizycznej;
(ii)
opatrzonego pieczęcią cyfrową lub podpisem cyfrowym właściwego organu odpowiedzialnego na szczeblu krajowym za prowadzenie rejestru przedsiębiorstw lub rejestru handlowego lub, w przypadku braku takiej możliwości, opatrzonego pieczęcią cyfrową potwierdzoną przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania.

Informacje wymienione w lit. c) przekazuje się w formie dokumentu:

(i)
opatrzonego pieczęcią cyfrową każdego producenta niemającego siedziby w UE; lub
(ii)
podpisanego cyfrowo przez przedstawiciela prawnego takich producentów niemających siedziby w UE.
Artykuł  6

Środki przejściowe umożliwiające osobom prawnym przejście weryfikacji elektronicznej

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 3 lit. a) i d) i do dnia 22 kwietnia 2025 r. dostawcy będący osobami prawnymi mogą składać kwalifikowaną pieczęć elektroniczną, w której trzyznakowe odniesienie do typu tożsamości osoby prawnej może mieć jedną z następujących wartości:
a)
"VAT" w przypadku identyfikacji na podstawie krajowego numeru identyfikacyjnego podatku od wartości dodanej;
b)
"PSD" w przypadku identyfikacji na podstawie krajowego numeru zezwolenia dostawcy usług płatniczych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 14  (dyrektywa w sprawie usług płatniczych);
c)
"LEI" w przypadku globalnego identyfikatora osoby prawnej, jak określono w normie ISO 17442 15 . Dwuznakowy kod państwa według ISO 3166-1 ma wartość "XG";
d)
dwa znaki zgodnie z lokalną definicją obowiązującą w danym kraju i organie rejestracji nazw, określające system krajowy uznawany za odpowiedni do stosowania na poziomie krajowym i europejskim, po których następuje znak ":" (dwukropek).

Identyfikator (zgodny z odniesieniem do państwa i typu tożsamości) musi być spójny z używanym trzyznakowym odniesieniem do typu tożsamości danej osoby prawnej.

2. 
Do dnia 22 kwietnia 2027 r. dostawcy, którzy zostali zweryfikowani za pomocą pieczęci elektronicznej zgodnie z formatem określonym w ust. 1, ponownie przechodzą weryfikację i w tym celu dostarczają kwalifikowaną pieczęć elektroniczną określoną w art. 4.
Artykuł  7

Modele produktów zarejestrowane przez niezweryfikowanych dostawców

1. 
Modele zarejestrowane w EPREL przez niezweryfikowane podmioty nie mogą występować w wynikach wyszukiwania na ogólnodostępnej stronie internetowej EPREL. W przypadku pobierania z EPREL informacji o takim modelu przez zeskanowanie kodu QR lub w inny sposób tekst wskazuje, że dany model został zarejestrowany przez niezweryfikowanego dostawcę.
2. 
Informacje dotyczące modeli zarejestrowanych przez niezweryfikowanych dostawców nie mogą być eksportowane za pomocą interfejsów programowania aplikacji lub innych funkcji służących eksportowi.
3. 
Informacje i ich dostępność w części dotyczącej zgodności pozostają niezmienione.
Artykuł  8

Publiczne punkty kontaktowe dostawców i punkty kontaktowe dostawców w zakresie zgodności z przepisami

1. 
Dostawcy podają w publicznej części EPREL jako publicznym punkcie kontaktowym, dane kontaktowe departamentu lub sektora, które zapewniają komunikację ze społeczeństwem w odniesieniu do użytkowania produktu i wsparcia, w tym ogólny adres email niezawierający danych osobowych. Dodatkowe punkty kontaktowe mogą być dostępne na stronie internetowej dostawcy dla różnych obszarów geograficznych lub językowych, lub państw.
2. 
Dostawcy podają również w części EPREL dotyczącej zgodności z przepisami, jako punkcie kontaktowym w zakresie zgodności z przepisami, dane kontaktowe departamentu lub sektora zapewniającego współpracę z organami nadzoru rynku, w tym numer telefonu, adres fizyczny w UE i ogólny adres email niezawierający danych osobowych.
3. 
Dla każdego modelu produktu oraz części publicznej i części dotyczącej zgodności z przepisami można zapewnić różne punkty kontaktowe.
4. 
Dostawca jest odpowiedzialny za poprawność i aktualizuje dane szczegółowe dotyczące podanych punktów kontaktowych.
Artykuł  9

Przenoszenie zarejestrowanych modeli między dostawcami

Zarejestrowane modele produktów mogą zostać przeniesione na zweryfikowanego dostawcę, który przejmuje zobowiązania poprzedniego dostawcy w odniesieniu do tych modeli produktów od daty wskazanej dla ich przeniesienia.

Artykuł  10

Dostęp organów nadzoru rynku do EPREL

1. 
Organy nadzoru rynku państw członkowskich mają dostęp do części EPREL dotyczącej zgodności za pośrednictwem jednego krajowego administratora, który jest jedyną oficjalną osobą kontaktową dla Komisji.
2. 
Organy nadzoru rynku państw członkowskich przekazują Komisji nazwę i dane kontaktowe jednego krajowego administratora oraz wszelkie zmiany w tym zakresie. Mogą one następnie przekazywać prawa dostępu na własną pełną odpowiedzialność z uwzględnieniem bezpieczeństwa, integralności i poufności danych.
3. 
Danymi osobowymi zawartymi w profilach użytkowników organu nadzoru rynku zarządza Komisja zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725 o ochronie danych i usuwane po usunięciu odpowiedniego konta EPREL, chyba że użytkownik przeprowadził operacje, które należy zarejestrować do celów identyfikowalności dostępu do dokumentacji technicznej dostawców.
Artykuł  11

Zarządzanie profilami użytkownika dostawców i weryfikacja

1. 
Każdy dostawca jest odpowiedzialny za zarządzanie prawami dostępu do własnych danych przez członków jego własnego dostawcy w EPREL. Co najmniej jeden użytkownik musi zostać wyznaczony jako odpowiedzialny za danego dostawcę i za zarządzanie tworzeniem profili innych użytkowników oraz ich prawami dostępu.
2. 
Wszelkie dane osobowe wprowadzane w ramach profilu użytkownika dostawcy będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725 o ochronie danych.
3. 
Dane osobowe użytkowników muszą być usuwane jednocześnie z usunięciem ich konta, chyba że:
a)
dane te są niezbędne do identyfikacji dostawcy zgodnie z przepisami;
b)
są one niezbędne do śledzenia dostępu do informacji technicznych dotyczących modelu.
4. 
Profil użytkownika dostawcy w EPREL, który jest nieaktywny przez ponad rok, po dwukrotnym wysłaniu powiadomienia pocztą email, jest blokowany, chyba że profil dotyczy użytkownika, który jest jedynym użytkownikiem odpowiedzialnym za danego dostawcę. Dane osobowe użytkownika muszą być automatycznie usuwane po upływie roku od dnia zablokowania konta, chyba że:
a)
zachowanie tych danych jest niezbędne do identyfikacji dostawcy zgodnie z przepisami;
b)
użytkownik wykonał operacje, które należy zarejestrować zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
5. 
Dostawca jest odpowiedzialny za zarządzanie procesem weryfikacji elektronicznej.
6. 
Dostawca jest odpowiedzialny za zapewnienie aktualizacji danych dostawcy w EPREL w przypadku wszelkich istotnych zmian, w tym wszelkie zmiany przedstawiciela prawnego.
7. 
Komisja może w regularnych odstępach czasu dokonywać przeglądu informacji związanych z procesem weryfikacji. Jeżeli informacje nie odpowiadają już danym zarejestrowanym w EPREL, Komisja zwraca się do dostawcy o ponowne przeprowadzenie procesu weryfikacji w terminie trzech miesięcy.
8. 
Uprzednio zweryfikowany dostawca traci status "zweryfikowany", jeżeli wydaje się, że jest nieaktywny na podstawie rejestrów aktywności przez ponad rok i nie reaguje po dwukrotnym powiadomieniu e-mailowym. W takim przypadku zastosowanie ma art. 7.
9. 
W przypadku gdy dostawca utracił status zweryfikowanego dostawcy zgodnie z ust. 8 powyżej, datę zakończenia wprowadzania do obrotu jego wszystkich zarejestrowanych modeli ustala się w systemie EPREL i oznacza zgodnie z ustawieniami systemu.
Artykuł  12

Parametry niezbędne do identyfikacji lub rozróżnienia modeli produktów

1. 
W przypadku każdego zarejestrowanego modelu produktu Komisja może zapewnić dostawcom możliwość dobrowolnego zapewnienia wartości dotyczących następujących parametrów, o ile nie zostały one jeszcze uwzględnione w konkretnym rozporządzeniu delegowanym dotyczącym grupy produktów na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/1369 lub w rozporządzeniu (UE) 2020/740:
a)
w stosownych przypadkach GTIN;
b)
państwa członkowskie, w których wprowadzają swoje produkty do obrotu;
c)
w należycie uzasadnionych przypadkach i po konsultacji z zainteresowanymi stronami - inne parametry, które nie są częścią oceny zgodności z przepisami przeprowadzanej przez dostawcę i weryfikacji zgodności z przepisami przez organy nadzoru rynku, które są niezbędne, zgodnie z przepisami art. 12 ust. 11 rozporządzenia (UE) 2017/1369;
d)
informacje rodzaju, o którym mowa w art. 16 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2017/1369.
2. 
Parametry wymienione w ust. 1 powyżej mogą być udostępniane na publicznej stronie internetowej EPREL jako informacje uzupełniające kartę informacyjną produktu.
Artykuł  13

Wprowadzanie do obrotu modeli produktów i zakończenie ich wprowadzania do obrotu

1. 
Rejestrację modelu produktu w EPREL przez dostawcę uznaje się za zakończoną dopiero po wprowadzeniu wszystkich następujących wartości parametrów i przesłaniu odpowiednich dokumentów do EPREL dla każdego modelu:
a)
wszystkich wartości związanych z parametrami i dokumentami wymaganymi na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/1369, rozporządzenia (UE) 2020/740 lub wszelkich aktów delegowanych przyjętych na podstawie tych rozporządzeń mających zastosowanie do danego produktu;
b)
datę wprowadzenia do obrotu pierwszego egzemplarza danego modelu.
2. 
System EPREL dotyczący zgodności potwierdza kompletność wartości parametrów wprowadzonych w ramach rejestracji danego modelu.
3. 
Datę i godzinę wprowadzenia do obrotu ustala się odpowiednio według czasu środkowoeuropejskiego (CET) lub czasu letniego środkowoeuropejskiego (CEST).
4. 
Począwszy od daty, o której mowa w ust. 3 powyżej, informacje wprowadzone przez dostawcę stają się dostępne dla organów nadzoru rynku, a część publiczna staje się ogólnodostępna.
5. 
Data zakończenia wprowadzania do obrotu każdego modelu produktu może zostać wpisana jako data przyszła lub musi zostać wprowadzona do EPREL w ciągu 90 dni od jego wystąpienia i może zostać zmieniona lub usunięta przez dostawcę, jeżeli model będzie nadal wprowadzany do obrotu.
Artykuł  14

Ułatwienie dostępu do rejestracji modeli w EPREL

1. 
W celu ułatwienia wyświetlania etykiet lub ich klasy i zakresu, w tym w przypadku sprzedaży na odległość przez internet, w reklamach wizualnych, w technicznych materiałach promocyjnych i w internecie, dostawcy przekazują sprzedawcom lub dystrybutorom, odpowiednio do przypadku, numer wpisu danego modelu w EPREL.
2. 
Aby umożliwić zapoznanie się z rejestracją modelu w EPREL, sprzedawca lub dystrybutor zapewnia czytelność kodu QR przy eksponowaniu modelu produktu lub opony do celów sprzedaży.
Artykuł  15

Model wymiany danych i zarządzania wersjami oprogramowania

1. 
Dostawcy rejestrują modele produktów za pośrednictwem interaktywnej strony internetowej EPREL dotyczącej zgodności albo przez przesłanie danych modelu przy użyciu najnowszej dostępnej wersji modelu wymiany danych. Dotyczy to w szczególności informacji zawartych w tabelach w karcie informacyjnej produktu oraz informacji technicznych zawartych w odpowiednim akcie delegowanym.
2. 
Wszelkie zmiany w modelu wymiany danych wymagające modyfikacji oprogramowania używanego przez dostawców są ogłaszane przez Komisję i udostępniane na potrzeby testów wstępnych w systemie zatwierdzania zgodności EPREL co najmniej dwa miesiące przed ich wdrożeniem w systemie produkcji w zakresie zgodności EPREL.
3. 
Wcześniejsze powiadomienie jest wymagane tylko wtedy, gdy zmiana wiąże się z awarią lub błędem po stronie dostawcy, lub nieprawidłowym przesłaniem danych do systemu EPREL dotyczącego zgodności.
4. 
Obowiązek przesyłania danych dotyczących modeli produktów przy użyciu nowego modelu wymiany danych ma zastosowanie wyłącznie do rejestracji nowych modeli.
5. 
Wszelkie zmiany w protokole przesyłania wymagające modyfikacji oprogramowania używanego przez dostawców są ogłaszane przez Komisję i właściwie udokumentowane udostępniane w systemie zatwierdzania zgodności EPREL co najmniej cztery miesiące przed ich wdrożeniem w systemie produkcji w zakresie zgodności EPREL.
Artykuł  16

Utrzymanie, dostępność systemu i dostępność danych

1. 
Komisja udostępnia za pośrednictwem portalu internetowego wytyczne i instrukcje dotyczące sposobu rejestracji modeli w systemie EPREL dotyczącym zgodności i zarządzania nimi.
2. 
Komisja zapewnia usługę pomocy technicznej w celu zapewnienia dostawcom i organom nadzoru rynku wsparcia technicznego. Usługa pomocy technicznej jest dostępna w dni robocze i w normalnych godzinach urzędowania Komisji, określonych corocznie w decyzji Komisji w sprawie dni ustawowo wolnych od pracy dla pracowników instytucji europejskich zatrudnionych w Brukseli i Luksemburgu. Przedmiotowe dni robocze publikuje się na portalu internetowym. W okresie od dnia 27 do dnia 31 grudnia zapewnia się jednak wsparcie techniczne na wypadek pilnych zgłoszeń.
3. 
Pisemna wymiana informacji między dostawcami a działem pomocy technicznej jest przechowywana przez sześć miesięcy po zamknięciu sprawy i udostępniana organom nadzoru rynku na żądanie.
4. 
Komisja może zawiesić dostępność systemu zgodności lub publicznego systemu EPREL, bez wcześniejszego powiadomienia, w wyniku wystąpienia awarii lub cyberataku lub zastosowania jakichkolwiek pilnych środków bezpieczeństwa i uniemożliwić dostęp do systemów do czasu przywrócenia bezpiecznej sytuacji.
5. 
W przypadku gdy rejestracja jest niemożliwa z powodu tymczasowej niedostępności lub nieprawidłowego działania systemu EPREL dotyczącego zgodności, Komisja rejestruje dane i czas niedostępności oraz przechowuje informacje na temat niedostępności i udostępnia je organom nadzoru rynku i dostawcom na ich wniosek przez okres nie krótszy niż pięć lat.
6. 
Zarówno publiczny system EPREL dotyczący zgodności, jak i publiczny system EPREL muszą być dostępne przez cały czas, z wyjątkiem niezbędnych i wcześniej zapowiedzianych okresów prac konserwacyjnych, np. wdrażania nowych wersji oprogramowania. Komisja wydaje z wyprzedzeniem zawiadomienie o niedostępności, odpowiednio, na stronie internetowej dotyczącej zgodności lub na publicznej stronie internetowej.
7. 
Ani Komisja, ani dostawcy nie ponoszą odpowiedzialności za utratę danych wprowadzonych do EPREL wynikającą z przyczyn niezależnych od ich woli.
Artykuł  17

Dostępność danych publicznych

Komisja udostępnia publiczne wartości parametrów, etykietę i kartę informacyjną produktu zarejestrowanych modeli za pomocą interfejsów programowania aplikacji (API), pod warunkiem akceptacji warunków użytkowania.

Artykuł  18

Niewłaściwe lub oszukańcze stosowanie EPREL

W przypadku wykrycia przez Komisję niewłaściwych lub oszukańczych działań, w tym związanych z masowym pobieraniem danych, wprowadza ona niezbędne środki w celu przeciwdziałania nadużyciom związanym z EPREL.

Artykuł  19

Dane osobowe

1. 
Następujące dane osobowe są przechowywane w EPREL, aby zapewnić weryfikację tożsamości dostawców:
a)
imię i nazwisko osoby prawnie upoważnionej do występowania w charakterze przedstawiciela prawnego dostawcy;
b)
służbowy adres e-mail.
2. 
Użytkownicy kont EPREL dla dostawców i organów nadzoru rynku podają następujące informacje:
a)
imię i nazwisko;
b)
służbowy adres e-mail.
3. 
Dane osobowe zgromadzone na mocy niniejszego rozporządzenia są przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, stosownie do przypadku.
Artykuł  20

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Stosuje się je od tego samego dnia. Art. 3, 4, 5, 7, 11 i 15 stosuje się od dnia 22 października 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (Dz.U. L 153 z 18.6.2010, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 z dnia 25 maja 2020 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów, zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1369 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1222/2009 (Dz.U. L 177 z 5.6.2020, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (tekst jednolity) (Dz.U. L 169 z 30.6.2017, s. 46).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią (Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
10 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1042 z dnia 18 czerwca 2021 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 w odniesieniu do specyfikacji technicznych i procedur dotyczących systemu integracji rejestrów oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2244 (Dz.U. L 225 z 25.6.2021, s. 7).
12 ISO 3166-1: "Kody nazw krajów i ich jednostek administracyjnych - Część 1: kod państwa".
13 Art. 5 ust. 3 lit. c) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90603) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 22 kwietnia 2024 r.
14 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35).
15 ISO 17442: "Usługi finansowe - identyfikator podmiotu prawnego (LEI)".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.994

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/994 ustanawiające szczegóły operacyjne dotyczące bazy danych o produktach utworzonej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369
Data aktu: 02/04/2024
Data ogłoszenia: 02/04/2024
Data wejścia w życie: 22/10/2024, 22/04/2024