a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zalecenia dotyczące ochrony i egzekwowania Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) były ostatnio wdrażane do prawa Unii rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 3 , (UE) 2023/2053 4 i (UE) 2023/2833 5 . Od czasu przyjęcia rozporządzenia (UE) 2017/2107 ICCAT przyjęła na swoich dorocznych posiedzeniach w latach 2017, 2018, 2019, 2021 i 2022 szereg prawnie wią- żących środków na rzecz ochrony zasobów ryb podlegających jej kompetencji. Środki te dotyczą kwestii objętych, między innymi, rozporządzeniami (UE) 2017/2107 i (UE) 2023/2053.
(2) Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) 2017/2107 w celu wdrożenia do prawa Unii środków ICCAT dotyczących tuńczyków tropikalnych, tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym, tuńczyka białego w północnym i południowym Atlantyku, włócznika w północnym i południowym Atlantyku, rekinów ostronosych w północnym i południowym Atlantyku, marlina błękitnego, marlina białego, ryb z gatunku Tetrapturus georgii, a także przepisów dotyczących zbierania danych dotyczących żaglic, zbierania danych i sprawozdawczości w odniesieniu do żaglicowa- tych, marlina błękitnego, marlina białego i ryb z gatunku Tetrapturus georgii, przyłowu żółwi, systemu monitorowania statków, obserwatorów regionalnych ICCAT, obowiązków obserwatorów naukowych oraz nielegalnych, niera- portowanych i nieuregulowanych (NNN) połowów, a także zaktualizowanego wykazu gatunków ICCAT, zaktualizowanych praktyk dotyczących bezpiecznego obchodzenia się z żółwiami morskimi i ich uwalniania, wprowadzenia minimalnych norm dotyczących procedur bezpiecznego obchodzenia się z rekinami ostronosymi w północnym i południowym Atlantyku i ich uwalniania oraz wytycznych dotyczących ograniczania ekologicznego wpływu urządzeń do sztucznej koncentracji ryb (FAD).
(3) Należy zmienić rozporządzenie (UE) 2023/2053 w celu wdrożenia do prawa Unii środków ICCAT dotyczących zarządzania tuńczykiem błękitnopłetwym wraz z przepisami dotyczącymi definicji, transferów kwot, zakazu zatrzymywania, połowów rekreacyjnych, wykazów statków, wykazów tonarów i miejsc hodowli lub tuczu, rejestru ICCAT dotyczącego miejsc hodowli lub tuczu, raportowania, transferów, zezwoleń na transfer, identyfikatorów umieszczania w sadzach, upoważnień do umieszczania w sadzach, operacji umieszczania w sadzach i ich monitorowania wideo, kontroli umieszczania w sadzach, operacji odławiania, działań kontrolnych dotyczących odławiania w miejscach hodowli lub tuczu po umieszczeniu w sadzach oraz egzekwowania przepisów, a także krajowych programów obecności obserwatorów i programu obecności obserwatorów regionalnych ICCAT, przepisów dotyczących postępowania z martwymi lub utraconymi rybami, procedury operacji plombowania sadzów wykorzystywanych w transporcie oraz wzoru deklaracji przetwarzania i deklaracji odławiania.
(4) Akty prawne Unii powinny jedynie służyć do wdrożenia zaleceń ICCAT do prawa Unii w celu zrównania pozycji rybaków unijnych i rybaków z państw trzecich oraz zapewnienia, aby zasady mogły zostać zaakceptowane przez wszystkich.
(5) Akty delegowane przewidziane w niniejszym rozporządzeniu pozostają bez uszczerbku dla wdrażania przyszłych zaleceń ICCAT do prawa Unii w drodze zwykłej procedury ustawodawczej.
(6) Niektóre przepisy zaleceń ICCAT prawdopodobnie zostaną zmienione na kolejnych dorocznych posiedzeniach ICCAT ze względu na wprowadzenie nowych środków technicznych i zarządzania w odniesieniu do połowów regulowanych konwencją ICCAT. W celu szybkiego wdrożenia do prawa Unii przyszłych zmian w zaleceniach ICCAT przed rozpoczęciem okresu połowu, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do następujących aspektów:
- ograniczenia zdolności połowowej dotyczącej tuńczyka tropikalnego związane z raportowaniem rocznego planu połowowego i planu zarządzania zdolnością, liczba statków pomocniczych prowadzących połowy tuńczyka tropikalnego, roczne przeniesienia w odniesieniu do opastuna, tuńczyka białego w północnym i południowym Atlantyku oraz włócznika w północnym i południowym Atlantyku, wymogi dotyczące urządzeń do sztucznej koncentracji ryb (FAD), ograniczenia dotyczące liczby unijnych statków łowczych poławiających tuńczyka białego w północnym Atlantyku, wymogi dotyczące maksymalizacji przeżywalności żółwi morskich, pomiar procentowy obecności obserwatorów naukowych, a także odniesienia do zaleceń ICCAT,
- w odniesieniu do zarządzania tuńczykiem błękitnopłetwym: roczne przeniesienia, zgłaszanie ograniczeń czasowych, daty okresów połowowych, treść deklaracji dotyczących przenoszenia i przepisów dotyczących umieszczania w sadzach, odstępstwa dotyczące wyznaczania obszarów połowowych, statków rybackich i narzędzi połowowych oraz odstępstwo dotyczące połowów tuńczyka błękitnopłetwego do celów hodowlanych, a także warunki delegowania obserwatorów regionalnych do miejsc hodowli i tuczu, oraz
- wykaz gatunków ICCAT, bezpieczne obchodzenie się z żółwiami morskimi i ich uwalnianie, minimalne normy dotyczące procedur bezpiecznego obchodzenia się z rekinami ostronosymi w północnym i południowym Atlantyku i ich uwalniania, wytyczne dotyczące ograniczania wpływu FAD na środowisko, programy obecności obserwatorów, wymogi dotyczące postępowania z rybami martwymi lub utraconymi, procedura plombowania sadzów wykorzystywanych w transporcie, deklaracja przetwarzania i deklaracja odławiania.
Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 6 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(7) Zgodnie z zaleceniem ICCAT 22-01 liczba statków pomocniczych, odnotowana w czerwcu 2023 r., nie powinna wzrosnąć. Takie zastosowanie z mocą wsteczną nie ma wpływu na zasadę pewności prawa ani zasadę ochrony uzasadnionych oczekiwań.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2017/2107 oraz (UE) 2023/2053,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 13 marca 2024 r.