KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii 1 , w szczególności jego art. 23a formuła wprowadzająca i lit. m),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 ustanowiono zasady dotyczące zapobiegania pasażowalnym encefalopatiom gąbczastym (TSE) u zwierząt, a także ich kontroli i zwalczania. Rozporządzenie to ma zastosowanie do produkcji oraz wprowadzania na rynek żywych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego, a w pewnych określonych przypadkach - do ich wywozu.
(2) W art. 7 rozporządzenia (WE) nr 999/2001 ustanowiono zakazy dotyczące karmienia zwierząt, w odniesieniu do których w załączniku IV do tego rozporządzenia określono przepisy szczegółowe. Rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/1372 2 zmieniono załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 w celu zezwolenia na stosowanie przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od owadów, drobiu i świń oraz mieszanek paszowych zawierających takie przetworzone białko zwierzęce do karmienia świń i drobiu. Wydaje się jednak, że w rozdziale III sekcja B pkt 1 załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 lit. d), e) i f) zostały dodane przez pomyłkę. Pkt 1 powinien był pozostać poświęcony warunkom produkcji mieszanek paszowych zawierających materiały paszowe dopuszczone do karmienia zwierząt gospodarskich innych niż przeżuwacze, biorąc pod uwagę, że szczególne warunki w przypadku stosowania innych materiałów paszowych są określone w odpowiednich sekcjach rozdziału IV tego załącznika. W sposób niezamierzony doprowadziło to również do powielenia niektórych określonych w rozdziale V obowiązków państw członkowskich dotyczących wykazów. Należy zatem wprowadzić różne odpowiednie sprostowania w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, a mianowicie w rozdziale III sekcja B, rozdziale IV sekcja H i rozdziale V sekcja A tego załącznika. Należy zatem odpowiednio sprostować załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
(3) Ponadto rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 3 , zmienionym rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/1605 4 , wprowadzono szczegółowe wymogi dotyczące kontroli urzędowych w zakładach produkcji nawozów w celu określenia punktów końcowych dla niektórych nawozów i polepszaczy gleby, po których produkty te mogą być wprowadzane do obrotu bez dalszych kontroli zdrowia zwierząt. Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w warunkach dotyczących wywozu nawozów organicznych i polepszaczy gleby zawierających przetworzone białko zwierzęce pochodzące od przeżuwaczy, określonych w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 999/2001. Należy zatem odpowiednio zmienić rozdział V sekcja E tego załącznika.
(4) Ponadto w załącznikach VIII i IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 określono szczegółowe wymogi dotyczące wprowadzania na rynek i przywozu do Unii między innymi owiec i kóz oraz produktów pochodzących od tych gatunków.
(5) W rozporządzeniu (WE) nr 999/2001, zmienionym rozporządzeniem Komisji (UE) nr 630/2013 5 , ustanowiono warunki przejściowe w rozdziale A sekcja A pkt 1.2 i 1.3 załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, które miały zapewnić płynne przejście na nowe przepisy w okresie siedmiu lat, od 1 stycznia 2014 r. do 1 stycznia 2021 r. Należy obecnie skreślić te warunki przejściowe.
(6) Ponadto w rozdziale A sekcja A pkt 1.2, 1.3 i 4.1 w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 znajdują się odesłania do dyrektywy Rady 92/65/EWG 6 . Ponieważ dyrektywa 92/65/EWG została uchylona z dniem 21 kwietnia 2021 r. rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 7 , odesłania te należy zaktualizować.
(7) Załączniki I, VII i VIII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 zostały zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/772 8 w celu uwzględnienia zaleceń zawartych w opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie odporności genetycznej na pasażowalne encefalopatie gąbczaste (TSE) u kóz 9 , aby zaznaczyć, że kozy mogą być również genetycznie odporne na szczepy trzęsawki klasycznej, o których wiadomo, że występują naturalnie w populacji kóz w Unii, jeżeli kozy te posiadają allele K222, D146 lub S146. Zmiany wprowadzone do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 rozporządzeniem (UE) 2020/772 nie dostosowały jednak w pełni warunków mających zastosowanie do kóz odpornych genetycznie do warunków mających zastosowanie do owiec odpornych genetycznie, w szczególności w odniesieniu do przepisów dotyczących uznania gospodarstwa za gospodarstwo o znikomym ryzyku lub kontrolowanym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej oraz wymogów dotyczących wewnątrzunijnego handlu nasieniem i zarodkami kóz określonych w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, a także wymogów dotyczących przywozu do Unii mleka i produktów mlecznych pochodzenia koziego, kóz przeznaczonych do celów hodowlanych, a także nasienia i zarodków kóz, określonych w załączniku IX do tego rozporządzenia. Należy dokonać pełnego dostosowania w celu jak najlepszego wykorzystania zwierząt odpornych genetycznie i ich materiału biologicznego do zwalczania trzęsawki klasycznej.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować załączniki IV, VIII i IX do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żyw
ności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2024 r.