Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/885 z dnia 20 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2782 ustanawiające metody pobierania próbek i przeprowadzania analiz do celów kontroli poziomów mikotoksyn w żywności w odniesieniu do metody pobierania próbek suszonych ziół, herbatek ziołowych (produkt suszony), herbat (produkt suszony) i przypraw sproszkowanych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/885
z dnia 20 marca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2782 ustanawiające metody pobierania próbek i przeprowadzania analiz do celów kontroli poziomów mikotoksyn w żywności w odniesieniu do metody pobierania próbek suszonych ziół, herbatek ziołowych (produkt suszony), herbat (produkt suszony) i przypraw sproszkowanych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2782 2  ustanowiono metody pobierania próbek i przeprowadzania analiz na potrzeby przeprowadzania kontroli poziomów mikotoksyn w środkach spożywczych.

(2) Wyniki ostatnich badań przeprowadzonych przez grupę roboczą koordynowaną przez niemiecki Federalny Instytut Oceny Ryzyka (BfR) dostarczają dowodów na to, że metoda pobierania próbek do celów kontroli toksyn roślinnych (mająca również zastosowanie do kontroli mikotoksyn) w suszonych ziołach, herbatkach ziołowych (produkt suszony), herbatach (produkt suszony) i przyprawach sproszkowanych, określona w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/2782, nie gwarantuje uzyskania próbki reprezentatywnej dla partii, z której pobiera się próbki.

(3) Konieczna jest zatem zmiana metody pobierania próbek polegająca na zwiększeniu wymaganej masy próbek pierwotnych i próbek zbiorczych oraz doprecyzowaniu zasad mających zastosowanie do pobierania próbek suplementów diety zawierających suszone zioła luzem przed ich zapakowaniem w opakowania detaliczne/jednostkowe przeznaczone dla konsumenta końcowego, aby zapewnić reprezentatywność próbki dla partii, z której pobiera się próbki.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2782.

(5) Ze względu na to, że rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2782 stosuje się od dnia 1 kwietnia 2024 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu, aby uniknąć sytuacji, w której właściwe organy krajowe musiałyby stosować obecne przepisy tego rozporządzenia przez krótki okres.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2782 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W części II załącznika I do rozporządzenia (UE) 2023/2782 część M otrzymuje brzmienie:

"M. METODA POBIERANIA PRÓBEK SUSZONYCH ZIÓŁ, HERBATEK ZIOŁOWYCH (PRODUKTU SUSZONEGO), HERBAT (PRODUKTU SUSZONEGO) I PRZYPRAW SPROSZKOWANYCH

M.1. Masa próbki pierwotnej

Masa próbki pierwotnej wynosi około 80 g, chyba że określono inaczej w niniejszej części M.

W przypadku partii w opakowaniach detalicznych/jednostkowych masa próbki pierwotnej zależy od masy opakowania detalicznego/jednostkowego.

W przypadku opakowań detalicznych/jednostkowych o masie > 80 g prowadzi to do uzyskania próbek zbiorczych o masie większej niż wymagana masa wskazana w tabelach 1 i 2. Jeżeli masa pojedynczego opakowania detalicznego/jednostkowego wynosi >> 80 g, z każdego pojedynczego opakowania detalicznego/jednostkowego pobiera się 80 g jako próbkę pierwotną. Ta czynność może zostać wykonana w czasie pobierania próbek lub w laboratorium. Jednakże w przypadkach, w których zastosowanie takiej metody pobierania próbek doprowadziłoby do niedopuszczalnych konsekwencji handlowych w następstwie uszkodzenia partii (ze względu na formę opakowań, środek transportu itp.), możliwe jest zastosowanie alternatywnej metody pobierania próbek. Przykładowo, w przypadku gdy produkt o znacznej wartości jest oferowany w opakowaniach detalicznych/jed- nostkowych o masie 500 g lub 1 kg, próbkę zbiorczą można uzyskać poprzez połączenie określonej liczby próbek pierwotnych, która jest mniejsza niż liczba podana w tabelach 1 i 2, pod warunkiem że masa próbki zbiorczej odpowiada wymaganej masie próbki zbiorczej podanej w tabelach 1 i 2.

W przypadku gdy masa opakowań detalicznych/jednostkowych wynosi mniej niż 80 g i jeżeli różnica nie jest zbyt duża (tj. nie mniej niż połowa 80 g), jedno opakowanie detaliczne/jednostkowe uznaje się za jedną próbkę pierwotną, co daje próbkę zbiorczą o masie mniejszej niż wymagana masa wskazana w tabelach 1 i 2. W przypadku gdy masa opakowań detalicznych/jednostkowych wynosi znacznie mniej niż 80 g, jedna próbka pierwotna składa się z dwóch lub większej liczby takich opakowań, w wyniku czego masa tak pobranej próbki pierwotnej jest jak najbardziej zbliżona do 80 g.

M.2. Podział partii na podpartie do celów pobierania próbek suszonych ziół, herbatek ziołowych (produktu suszonego), herbat (produktu suszonego) i przypraw sproszkowanych

Tabela 1

Podział partii na podpartie w zależności od masy partii

Rodzaj produktu Masa partii (w tonach) Masa podpartii Liczba próbek pierwotnych Masa próbki zbiorczej (w kg)
suszone zioła, herbatki ziołowe (produkt suszony), herbaty (produkt suszony), przyprawy sproszkowane > 15 25 ton 50 4
< 15 - 3-50 (*) 0,2-4,0

(*) W zależności od masy partii - zob. tabela 2.

M.3. Metoda pobierania próbek suszonych ziół, herbatek ziołowych (produktu suszonego), herbat (produktu suszonego) i przypraw sproszkowanych (partie > 15 ton)

O ile fizyczne wyodrębnienie poszczególnych podpartii jest możliwe, każdą partię dzieli się na podpartie zgodnie z tabelą 1. Biorąc pod uwagę, że masa partii nie zawsze jest dokładną wielokrotnością masy podpartii, masa podpartii może być większa niż wymieniona masa o nie więcej niż 20 %.

Próbki pobierane są z każdej podpartii oddzielnie.

Liczba próbek pierwotnych wynosi 50. Masa próbki zbiorczej wynosi 4,0 kg.

Jeżeli zastosowanie opisanej powyżej metody pobierania próbek nie jest możliwe ze względu na niedopuszczalne konsekwencje handlowe w następstwie uszkodzenia partii (ze względu na formę opakowań, środki transportu i inne powody), można zastosować alternatywną metodę pobierania próbek, pod warunkiem że jest ona w jak największym stopniu reprezentatywna, szczegółowo opisana i udokumentowana.

M.4. Metoda pobierania próbek suszonych ziół, herbatek ziołowych (produktu suszonego), herbat (produktu suszonego) i przypraw sproszkowanych (partie < 15 ton)

W przypadku partii suszonych ziół, herbatek ziołowych (produktu suszonego), herbat (produktu suszonego) i przypraw sproszkowanych o masie mniejszej niż 15 ton plan pobierania próbek przewiduje pobranie 3-50 próbek pierwotnych, w zależności od masy partii, co daje próbkę zbiorczą o masie od 0,2 do 4,0 kg.

Do ustalenia liczby próbek pierwotnych, które należy pobrać, można wykorzystać wartości podane poniżej w tabeli 2.

Tabela 2

Minimalna liczba próbek pierwotnych, które należy pobrać, w zależności od masy partii suszonych ziół, herbatek ziołowych (produktu suszonego), herbat (produktu suszonego) i przypraw sproszkowanych

Masa partii (w tonach) Minimalna liczba próbek pierwotnych Minimalna masa próbki zbiorczej (w kg)
< 0,1 3 0,2
> 0,1-< 0,5 10 0,8
> 0,5-< 5,0 25 2,0
> 5,0-< 10,0 35 2,8
> 10,0-< 15,0 50 4,0

M.5. Pobieranie próbek na etapie obrotu detalicznego

Na etapie obrotu detalicznego próbki środków spożywczych pobiera się w miarę możliwości zgodnie z przepisami dotyczącymi pobierania próbek określonymi w niniejszej części M.

W przypadku gdy nie jest to możliwe, można zastosować alternatywną metodę pobierania próbek na etapie obrotu detalicznego, pod warunkiem że metoda ta gwarantuje, że próbka zbiorcza jest dostatecznie reprezentatywna dla partii, z której pobierane są próbki, oraz jest w pełni opisana i udokumentowana. W każdym przypadku masa próbki zbiorczej wynosi co najmniej 0,2 kg.

M.6. Pobieranie próbek suplementów diety zawierających suszone zioła luzem przed ich zapakowaniem w opakowania detaliczne/jednostkowe przeznaczone dla konsumenta końcowego.

W odniesieniu do pobierania próbek suplementów diety zawierających suszone zioła luzem przed ich zapakowaniem w opakowania detaliczne/jednostkowe stosuje się przepisy dotyczące pobierania próbek przewidziane w niniejszej części M; przepisy te stosuje się w oparciu o masę suszonych ziół w suplementach diety luzem.

M.7. Przyjęcie partii lub podpartii

Przyjęcie: jeżeli próbka laboratoryjna nie przekracza najwyższego dopuszczalnego poziomu, przy uwzględnieniu poprawki na odzysk i niepewność pomiaru.

Odrzucenie: jeżeli próbka laboratoryjna przekracza ponad wszelką wątpliwość najwyższy dopuszczalny poziom, przy uwzględnieniu poprawki na odzysk i niepewność pomiaru. Ma to miejsce, gdy wynik analizy (skorygowany o odzysk w stosownych przypadkach) pomniejszony o niepewność rozszerzoną pomiaru wynikającą z analizy przekracza najwyższy dopuszczalny poziom.".

1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1. ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/625/oj
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2782 z dnia 14 grudnia 2023 r. ustanawiające metody pobierania próbek i przeprowadzania analiz do celów kontroli poziomów mikotoksyn w żywności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 401/2006 (Dz.U. L, 2023/ 2782, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2782/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.885

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/885 z dnia 20 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2782 ustanawiające metody pobierania próbek i przeprowadzania analiz do celów kontroli poziomów mikotoksyn w żywności w odniesieniu do metody pobierania próbek suszonych ziół, herbatek ziołowych (produkt suszony), herbat (produkt suszony) i przypraw sproszkowanych
Data aktu: 21/03/2024
Data ogłoszenia: 21/03/2024
Data wejścia w życie: 24/03/2024