KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 7 i art. 10 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/535 2 zawiera przepisy dotyczące jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz niektórych układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa. W tym kontekście rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/535 wprowadzono wymóg techniczny dotyczący miejsca na drugą tylną tablicę rejestracyjną dla przyczep. Producenci potrzebują jednak więcej czasu, aby dostosować się do nowych wymogów w odniesieniu do miejsca do montażu i mocowania drugiej tablicy rejestracyjnej dla pojazdów kategorii O3 i O4. W związku z tym należy zmienić przepisy przejściowe rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 w celu zapewnienia, aby te wymogi miały najpierw zastosowanie do nowych typów pojazdów. Ponadto pojazdy kategorii O2 powinny być zwolnione z tego wymogu ze względu na ograniczenia konstrukcyjne i brak miejsca.
(2) Należy zapewnić przepisy dotyczące oznakowania numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) na pojeździe oraz zapewnienia identyfikowalności pojazdu za pomocą numeru VIN.
(3) Należy również przewidzieć pewną elastyczność w zakresie umiejscowienia przedniej tablicy rejestracyjnej w celu uwzględnienia ewentualnych ograniczeń technicznych i konstrukcyjnych w odniesieniu do czujników, radarów i kamer, które mają być instalowane na przodzie pojazdów na potrzeby systemów bezpieczeństwa przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144.
(4) Konieczne jest uzupełnienie wymagań technicznych dotyczących spryskiwaczy szyby przedniej, aby uwzględnić przypadki, w których takie systemy posiadają funkcję ograniczania nadmiernego ciśnienia w przypadku zatkania dysz.
(5) Jest to również odpowiednie, aby zoptymalizować procedury badania odszraniających i odmgławiających instalacji szyby przedniej poprzez zapewnienie skuteczniejszej sekwencji czynności w komorze pomiarowej i elastyczności w zakresie wyboru środka odtłuszczającego przy jednoczesnym zapewnieniu lepszych warunków zdrowotnych i warunków pracy osobom przeprowadzającym badania.
(6) Konieczne jest ustanowienie przepisów dotyczących zdolności holowania pojazdów silnikowych, które uległy awarii w celu zapewnienia możliwości ich bezpiecznego usunięcia, w przypadku gdy stanowią one utrudnienie ruchu drogowego. Należy ponadto ustanowić przepisy przejściowe w celu zapewnienia, aby nowe wymogi dotyczące zdolności holowania miały najpierw zastosowanie do nowych typów pojazdów.
(7) Dodatkowa masa określonych układów magazynowania energii stosowanych w pojazdach bezemisyjnych może spowodować, że masa odniesienia takich pojazdów będzie wyższa niż masa analogicznych pojazdów konwencjonalnych. Należy uwzględnić nadwyżkę masy odniesienia, aby umożliwić ujęcie pojazdów bezemisyjnych kategorii N, które w przeciwnym razie nie byłyby objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 3 , w obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji pojazdów kategorii N1 dla zainteresowanych producentów od dnia 1 stycznia 2025 r. W związku z tym należy ustanowić wymóg włączenia formalnego zapisu masy układu magazynowania energii do świadectwa zgodności, który ma być udostępniany w ramach danych z monitorowania emisji CO2.
(8) Po dacie rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 wykryto w nim pewne błędy w postaci nieprawidłowych odniesień.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535.
(10) Aby umożliwić producentom i organom udzielającym homologacji w państwach członkowskich dokonanie niezbędnych dostosowań i przygotowanie się do stosowania wymogów dotyczących masy układów magazynowania energii pojazdów bezemisyjnych, datę rozpoczęcia stosowania odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia należy odroczyć i dostosować do daty określonej w rozporządzeniu (UE) 2019/631.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2024 r.
1 Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/535 z dnia 31 marca 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnych cech konstrukcyjnych i bezpieczeństwa (Dz.U. L 117 z 6.4.2021, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13).
* W przypadku pojazdów hybrydowych z ogniwami paliwowymi lub pojazdów silnikowych zasilanych wyłącznie energią elektryczną należy podać dodatkową wartość masy. Wartość ta wynika z całkowitej masy zestawu(-ów) baterii wysokiego napięcia pomniejszonej o masę referencyjnego zbiornika paliwa (wypełnionego w 90 %). Wartość tę zaokrągla się do pełnych kilogramów bez miejsc po przecinku. W przypadku pojazdów silnikowych, w których możliwa jest wymiana baterii, należy podać masę w momencie produkcji pojazdu silnikowego. Jeżeli w produkcji nie ma referencyjnego pojazdu z silnikiem spalinowym, pole to nie ma zastosowania.«";
* W przypadku pojazdów hybrydowych z ogniwami paliwowymi lub pojazdów silnikowych zasilanych wyłącznie energią elektryczną należy podać dodatkową masę. Wartość ta wynika z całkowitej masy zestawu(-ów) baterii wysokiego napięcia pomniejszonej o masę referencyjnego zbiornika paliwa (wypełnionego w 90 %). Wartość tę zaokrągla się do pełnych kilogramów bez miejsc po przecinku. W przypadku pojazdów silnikowych, w których możliwa jest wymiana baterii, należy podać masę w momencie produkcji pojazdu silnikowego. Jeżeli w produkcji nie ma referencyjnego pojazdu z silnikiem spalinowym, pole to nie ma zastosowania.«".