a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania przenośnym encefalopatiom gąbczastym (TSE) oraz ich kontroli i zwalczania u bydła, owiec i kóz. Art. 15 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi między innymi, że wprowadzanie na rynek bądź, w razie konieczności, wywóz bydła, owiec lub kóz oraz ich nasienia, zarodków i komórek jajowych podlega wymogom ustalonym w załączniku VIII do tego rozporządzenia.
(2) W rozdziale A sekcja A załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 ustanowiono, między innymi, warunki wprowadzania do obrotu owiec i kóz oraz ich nasienia i zarodków. Pkt 2.1 wyżej wspomnianej sekcji stanowi, że jeżeli państwo członkowskie uzna, że na jego terytorium lub w części jego terytorium istnieje znikome ryzyko występowania trzęsawki klasycznej, przedkłada ono Komisji odpowiednią dokumentację potwierdzającą, że kryteria określone w tym punkcie zostały spełnione. Ponadto, pkt 2.2 tej sekcji stanowi, że Komisja może zatwierdzić status znikomego ryzyka występowania trzęsawki klasycznej w państwie członkowskim lub strefie państwa członkowskiego. W pkt 2.3 wspomnianej sekcji wymieniono państwa członkowskie, w przypadku których zatwierdzono status znikomego ryzyka występowania trzęsawki klasycznej.
(3) W dniu 22 maja 2022 r. Czechy przedłożyły Komisji wniosek o uznanie za państwo o statusie znikomego ryzyka występowania trzęsawki klasycznej. W dniu 25 stycznia 2023 r. Komisja zwróciła się o pomoc naukową i techniczną do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) na potrzeby dokonania oceny, czy to państwo wykazało w swoim wniosku zgodność z rozdziałem A sekcja A pkt 2.1 lit. c) i pkt 2.2 załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
(4) W dniu 24 października 2023 r. EFSA opublikowała sprawozdanie naukowe 2 w odpowiedzi na wniosek Komisji ("sprawozdanie EFSA"). W sprawozdaniu EFSA stwierdzono, że na podstawie czułości badań wynikającej z wcześniejszych ocen diagnostycznych badań przesiewowych dokonanych przez EFSA i Instytut Materiałów Referencyjnych i Pomiarów (IRMM) Wspólnego Centrum Badawczego Czechy wykazały zgodność z rozdziałem A sekcja A pkt 2.1 lit. c) załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do wszystkich siedmiu poprzednich lat.
(5) W sprawozdaniu EFSA stwierdzono również, że na podstawie czułości badań wynikającej z wcześniejszych ocen diagnostycznych badań przesiewowych dokonanych przez EFSA i IRMM Czechy zamierzają nadzorować występowanie trzęsawki klasycznej w przyszłości w sposób zgodny z rozdziałem A sekcja A pkt 2.2 załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
(6) Biorąc pod uwagę sprawozdanie EFSA i korzystny wynik oceny przez Komisję zgodności tego wniosku z pozostałymi kryteriami określonymi w rozdziale A sekcja A pkt 2.1 załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, Czechy należy ująć w wykazie państw o znikomym ryzyku występowania trzęsawki klasycznej.
(7) Należy zatem zmienić rozdział A sekcja A pkt 2.3 załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 w celu ujęcia Czech w wykazie państw członkowskich o statusie znikomego ryzyka występowania trzęsawki klasycznej.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2024 r.