Decyzja 2024/874 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 231. Sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do zmiany w załączniku 13 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

DECYZJA RADY (UE) 2024/874
z dnia 11 marca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 231. Sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do zmiany w załączniku 13 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "konwencją chicagowską") regulująca międzynarodowy transport lotniczy weszła w życie w dniu 4 kwietnia 1947 r. Na jej podstawie ustanowiono Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

(2) Wszystkie państwa członkowskie są umawiającymi się państwami konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO. W Radzie ICAO reprezentowanych jest sześć państw członkowskich.

(3) Zgodnie z art. 54 konwencji chicagowskiej Rada ICAO może przyjmować międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania (SARP) i oznaczać je jako załączniki do konwencji chicagowskiej.

(4) Rada ICAO zamierza przyjąć podczas swojej 231. sesji zmianę nr 19 w załączniku 13 - Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych - do konwencji chicagowskiej (zwana dalej "zmianą 19").

(5) Głównym celem zmiany 19 jest poprawa bezpieczeństwa lotnictwa poprzez zapewnienie wysokiego poziomu skuteczności, staranności i jakości badania zdarzeń dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

(6) Proponowane zmiany mają na celu osiągnięcie tych celów poprzez wspieranie organów ds. badania zdarzeń lotniczych umawiających się państw w dochodzeniach dotyczących zdalnie sterowanych statków powietrznych oraz niezwłoczne udostępnianie informacji i danych z rejestratorów zainstalowanych w statkach powietrznych. W zmianie 19 uwzględniono również oczekiwania społeczeństwa i mediów w zakresie informowania, zawierając w niej przepisy dotyczące terminowego dostarczania informacji faktycznych podczas badania zdarzeń lotniczych. Zmiana 19 odzwierciedla podnato fakt, że wykorzystanie nowoczesnych technologii umożliwia skrócenie okresu konsultacji, co przyspiesza publikację sprawozdań końcowych. Zmiana 19 wprowadza preferencję przesyłania sprawozdań końcowych w formie elektronicznej, tak aby można było ładować je do centralnej bazy danych ICAO.

(7) W opracowaniu wniosku dotyczącego zmiany 19 uczestniczyła Europejska sieć organów ds. badania zdarzeń w lotnictwie cywilnym (ENCASIA), ustanowiona na podstawie art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 1 , która odpowiada, między innymi, za doradzanie instytucjom Unii we wszystkich aspektach opracowywania i wdrażania polityki i przepisów Unii dotyczących badania zdarzeń lotniczych oraz zapobiegania wypadkom i incydentom.

(8) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno być zajęte w imieniu Unii w ramach Rady ICAO, ponieważ zmiana 19 będzie wiążąca na mocy prawa międzynarodowego zgodnie z art. 90 lit. a) konwencji chicagowskiej i może mieć decydujący wpływ na prawo Unii, w szczególności na rozporządzenie (UE) nr 996/2010.

(9) Stanowisko Unii na 231. sesji Rady ICAO lub na którejkolwiek kolejnej sesji w kwestii przyjęcia zmiany 19, powinno polegać na poparciu przyjęcia tej zmiany w całości. Stanowisko to powinny wyrazić państwa członkowskie, które są członkami Rady ICAO.

(10) Zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej każde umawiające się państwo, które uważa za niemożliwe w praktyce zastosowanie się pod każdym względem do międzynarodowych norm lub zasad postępowania albo całkowite dostosowanie wprowadzonych przez siebie przepisów lub metod postępowania do międzynarodowych norm i zasad postępowania, albo które uważa za konieczne wprowadzenie przepisów lub metod postępowania różniących się pod jakimkolwiek względem od przepisów i metod postępowania ustalonych zgodnie z normami międzynarodowymi, powinno niezwłocznie zgłosić ICAO różnice między jego własną praktyką a praktyką ustaloną przez normy międzynarodowe.

(11) Zgodnie z art. 90 konwencji chicagowskiej załącznik, o którym mowa w art. 54 lit. l) tej konwencji, lub zmiana załącznika stają się skuteczne w terminie trzech miesięcy po ich przedłożeniu umawiającym się państwom ICAO albo po upływie dłuższego okresu określonego przez Radę ICAO, chyba że w międzyczasie większość umawiających się państw ICAO złoży swój sprzeciw.

(12) Stanowisko Unii po przyjęciu przez Radę ICAO zmiany 19, co ma zostać ogłoszone przez Sekretarza Generalnego ICAO w drodze procedury pisma ICAO skierowanego do państw, powinno polegać na niezgłaszaniu jakiegokolwiek sprzeciwu wobec tej zmiany i zastosowaniu się do niej. W przypadku gdy przepisy unijne odbiegałyby od nowo przyjętych SARP po przewidywanym dniu rozpoczęcia ich stosowania, należy zgłosić ICAO różnice w stosunku do konkretnych SARP. Stanowisko Unii w odniesieniu do takich różnic powinno opierać się na pisemnym dokumencie przedłożonym przez Komisję Radzie do dyskusji i zatwierdzenia.

(13) Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii wszystkie państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 231. sesji Rady ICAO lub na którejkolwiek kolejnej sesji, polega na poparciu w całości proponowanej zmiany w załączniku 13 - Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych - do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwanej dalej "konwencją chicagowską").
2. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, o ile Rada ICAO przyjmie bez wprowadzania jakichkolwiek istotnych poprawek zmianę, o której mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, jest niezgłaszanie jakiegokolwiek sprzeciwu oraz zgłoszenie zastosowania się do przyjętego środka w odpowiedzi na odpowiednie pismo ICAO skierowane do państw.

W przypadku gdy przepisy Unii odbiegają od zmienionych przez ICAO norm określonych w załączniku 13 do konwencji chicagowskiej, po przewidywanym dniu rozpoczęcia stosowania tych norm co powoduje konieczność powiadomienia ICAO o różnicy w stosunku do tych konkretnych norm, zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej, Komisja, w odpowiednim czasie i co najmniej dwa miesiące przed terminem zgłaszania różnic wyznaczonym przez ICAO, przedkłada Radzie do dyskusji i zatwierdzenia dokument przygotowawczy ustalający stanowisko Unii w odniesieniu do konkretnych różnic, które państwa członkowskie mają zgłosić ICAO w imieniu Unii.

Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1 ust. 1, wyrażają działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami Rady ICAO.

Stanowisko, o którym mowa w art. 1 ust. 2, wyrażają działające wspólnie w interesie Unii wszystkie państwa członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.874

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/874 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 231. Sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do zmiany w załączniku 13 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
Data aktu: 11/03/2024
Data ogłoszenia: 19/03/2024