Decyzja wykonawcza 2024/853 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/853
z dnia 14 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1571)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 18 marca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 10 stycznia 2023 r. Hiszpania przedłożyła Komisji zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  w odniesieniu do instalacji GSM-R (globalny system łączności ruchomej dla kolei) na linii 502 od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500, na łącznym odcinku liczącym 88 km linii o rozstawie iberyjskim (projekt). Do wniosku dołączono dokumentację zawierającą uzasadnienie wniosku i określającą alternatywne przepisy, które dane państwo członkowskie zamierza stosować. Dokumentację uzupełniono o dokumentację uzupełniającą przedłożoną na wniosek Komisji dnia 16 czerwca 2023 r.

(2) Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Zasadniczo wymóg instalacji GSM-R określony w pkt 7.3.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(3) Linia 502 między Cáceres a Valencia de Alcántara jest linią o niskim natężeniu ruchu, z częstotliwością jednego pociągu (tam i z powrotem) co dwa dni. Na dzień złożenia wniosku nie było wniosków o eksploatację większej liczby pociągów na tej linii. Linia ta jest częścią europejskiej sieci kompleksowej, a instalacja europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) nie jest przewidywana przed 2040 r.

(4) Wniosek dotyczy odnowienia urządzeń przytorowych, które są obecnie wyposażone w analogiczny system ASFA (system klasy B), blokadę telefoniczną i nie posiadają systemu łączności radiowej. Projekt obejmuje instalację automatycznego systemu blokowania, odnowienie nastawnic oraz instalację nowego systemu łączności opartego na systemach łączności satelitarnej i GSM (komercyjnego). Oczekuje się, że zostanie on uruchomiony do grudnia 2025 r.

(5) Wniosek zostaje złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie braku opłacalności ekonomicznej oddania do użytku urządzeń przytorowych do czerwca 2026 r., w tym systemu łączności z technologią GSM-R, jak określono w pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(6) Złożoności GSM-R i powiązanych kosztów instalacji nie można amortyzować na liniach o bardzo niskim zapotrzebowaniu na użytkowanie, jak ma to miejsce w przypadku linii 502. Z analizy kosztów projektu wynika, że instalacja rozwiązania GSM-R oznaczałaby 26-krotnie wyższy koszt niż rozwiązanie ostatecznie zaproponowane przez wnioskodawcę (ponad 4 mln EUR w porównaniu z 0,150 mln EUR). Koszt ten nie może być uzasadniony, biorąc pod uwagę niskie natężenie ruchu na tej linii. Koszty utrzymania planowanego rozwiązania wynoszą 2 % w porównaniu z instalacją GSM-R.

(7) Jako alternatywne rozwiązania władze hiszpańskie planują wykorzystanie systemu satelitarnego i GSM (komercyjnego), w tym jego późniejszych wersji, do celów łączności podczas eksploatacji. Rozwiązanie to jest zgodne ze studium wykonalności łączności satelitarnej dla komunikacji kolejowej, przeprowadzonym przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA) 4  w 2016 r. i rozważanym przez funkcjonalną grupę roboczą ds. FRMCS (przyszły kolejowy system łączności ruchomej) & grupę ds. architektury i technologii, luty 2020 r. - przypadek 6 (wykorzystanie łączności satelitarnej). Władze hiszpańskie przeanalizowały również wykorzystanie łączności satelitarnej w sieciach o niskim natężeniu ruchu, a wyniki testów łączności satelitarnej na odcinku Cáceres-Valencia de Alcántara dały zadowalające wyniki.

(8) Warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do linii 502 od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Hiszpanię wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695, przy jednoczesnym łagodzeniu niestosowania tego przepisu poprzez zainstalowanie systemu łączności satelitarnej i GSM (komercyjnego, w tym późniejszych wersji).

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Hiszpanii o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do odcinka linii 502 hiszpańskiej sieci kolejowej, znajdującego się w granicach geograficznych od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500, zostaje przyjęty.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja przestaje obowiązywać w dniu, w którym wdrożenie FRMCS lub innego równoważnego nowoczesnego systemu radiowego stanie się obowiązkowe w europejskiej kompleksowej sieci kolejowej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/ oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.853

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/853 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 18/03/2024