Decyzja 2024/851 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 12. sesji komisji przygotowawczej ds. ustanowienia międzynarodowego rejestru taboru kolejowego oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na podstawie protokołu luksemburskiego do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego

DECYZJA RADY (UE) 2024/851
z dnia 4 marca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 12. sesji komisji przygotowawczej ds. ustanowienia międzynarodowego rejestru taboru kolejowego oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na podstawie protokołu luksemburskiego do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia, w zakresie swoich kompetencji, zatwierdziła Protokół do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczący zagadnień właściwych dla taboru kolejowego (zwany dalej "protokołem luksemburskim"), przyjęty w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r., decyzją Rady 2014/888/UE 1 , oraz uzyskała status regionalnej organizacji integracji gospodarczej w ramach tego protokołu.

(2) Na swojej pierwszej sesji w dniu 8 marca 2024 r. Organ Nadzoru, ustanowiony na podstawie art. XII protokołu luksemburskiego (zwany dalej "Organem Nadzoru"), ma przyjąć między innymi swój statut i regulamin wewnętrzny, umowę między Organem Nadzoru a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) dotyczącą funkcji Sekretariatu Organu Nadzoru oraz inne akty dotyczące utworzenia i funkcjonowania międzynarodowego rejestru taboru kolejowego (zwanego dalej "międzynarodowym rejestrem") zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. d) Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym (zwanej dalej "konwencją kap- sztadzką"), w szczególności regulamin i procedury międzynarodowego rejestru oraz modelowe zasady dotyczące trwałej identyfikacji taboru kolejowego opracowane w ramach Komitetu Transportu Lądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (zwane dalej "modelowymi zasadami").

(3) Oczekuje się, że swojej na 12. sesji w dniu 7 marca 2024 r. Komisja Przygotowawcza ds. Ustanowienia Rejestru Międzynarodowego rozważy i zatwierdzi ostateczny projekt aktów, które mają zostać przyjęte na pierwszej sesji Organu Nadzoru.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na 12. Sesji Komisji Przygotowawczej oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru, ponieważ Unia jest Umawiającą się Stroną protokołu luksemburskiego, a decyzje, które mają zostać podjęte przez Organ Nadzoru, mogą prowadzić do przyjęcia aktów, które są wiążące na mocy prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na udział Unii w pracach tego organu oraz na treść prawa Unii, a mianowicie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 2 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 3 , decyzji Komisji 2012/757/UE 4  oraz decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1614 5 .

(5) Projekt statutu Organu Nadzoru określa, między innymi, jego osobowość prawną, zadania i ramy administracyjne, zgodnie z wymogami konwencji kapsztadzkiej i protokołu luksemburskiego. Przyjęcie projektu statutu jest warunkiem koniecznym do ustanowienia i funkcjonowania Organu Nadzoru i w związku z tym należy poprzeć jego przyjęcie. Należy zaproponować niewielką zmianę postanowienia określającego skład Organu Nadzoru w celu wyjaśnienia odniesienia do odpowiednich postanowień protokołu luksemburskiego, a mianowicie art. XII ust. 1.

(6) Projekt regulaminu wewnętrznego Organu Nadzoru określa zasady odbywania posiedzeń, zasady reprezentacji, wnioski i decyzje oraz procedury głosowania. Obecny projekt regulaminu wewnętrznego nie jest jednak zgodny z postanowieniami protokołu luksemburskiego, w którym uznaje się status regionalnej organizacji integracji gospodarczej za równoważny statusowi państwa-Strony, ponieważ w projekcie wprowadza się nieuzasadnione rozróżnienie między, z jednej strony, państwami-Stronami per se, uprawnionymi do reprezentacji i głosowania nad decyzjami podejmowanymi przez Organ Nadzoru, a z drugiej strony, regionalnymi organizacjami integracji gospodarczej, które nie są wyraźnie określone jako członkowie Organu Nadzoru. Dlatego konieczne jest zaproponowanie zmian do tego projektu regulaminu wewnętrznego w celu zapewnienia, aby członkostwo Unii i jej prawo głosu w Organie Nadzoru były skutecznie zapewnione zgodnie z postanowieniami protokołu luksemburskiego, uwzględniając zasady dotyczące głosowania w kwestiach wchodzących w zakres wyłącznych kompetencji Unii. Pozostałe postanowienia projektu regulaminu wewnętrznego należy jednak poprzeć.

(7) Zgodnie z art. XII ust. 6 protokołu luksemburskiego OTIF ma objąć funkcję Sekretariatu Organu Nadzoru po wejściu w życie protokołu. Planowana umowa między Organem Nadzoru a OTIF określa szczegółowe warunki wykonywania zadań Sekretariatu Organu Nadzoru. Zawarcie tej umowy jest konieczne do zapewnienia należytego zarządzania pracami Organu Nadzoru, i w związku z tym należy je poprzeć.

(8) Zgodnie z art. 17 konwencji kapsztadzkiej i art. XII protokołu luksemburskiego Organ Nadzoru ma zapewnić ustanowienie międzynarodowego rejestru. Ponadto ma on zapewnić skuteczne funkcjonowanie elektronicznego systemu rejestracji opartego na przekazywanych zawiadomieniach w celu realizacji celów konwencji kapsztadzkiej i protokołu luksemburskiego poprzez ustanowienie, przegląd oraz - w razie potrzeby - zmianę regulaminu i procedur dotyczących rejestru międzynarodowego. Zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. d) i e) konwencji kapsztadzkiej i art. XIV, XV, XVI i XVII protokołu luksemburskiego regulamin ten i procedury ustanawia Organ Nadzoru. Są one potrzebne do zapewnienia ram prawnych funkcjonowania rejestru międzynarodowego, w szczególności w odniesieniu do wnoszenia o przydzielenie i przydziału identyfikatora z systemu jednoznacznej identyfikacji pojazdów kolejowych (URVIS). W Unii rejestracja i identyfikacja taboru kolejowego są również regulowane przez dyrektywę (UE) 2016/797 oraz decyzję wykonawczą (UE) 2018/1614, które przewidują między innymi specyfikacje dla europejskiego numeru pojazdu (EVN) oraz dla europejskiego rejestru pojazdów (EVR). Chociaż systemy w ramach prawa Unii i protokołu luksemburskiego dotyczą tego samego zagadnieniem identyfikacji i rejestracji taboru kolejowego, mają one różne cele i założenia, a mianowicie operacyjne (techniczne) w przypadku pierwszego i finansowe w przypadku drugiego. W rezultacie obecnie przepisy nie są ze sobą sprzeczne i oba systemy mogą współistnieć. Unia powinna zatem być w stanie dążyć do trwałej komplementarności między tymi rejestrami i systemami identyfikacji. Ponieważ przyjęcie tego regulaminu i procedur jest konieczne do zapewnienia funkcjonowania rejestru międzynarodowego, i ponieważ są one zgodne z odpowiednim ramami prawnymi Unii, należy poprzeć ich przyjęcie przez Organ Nadzoru.

(9) Aby osiągnąć ten cel, protokół luksemburski musi polegać na jasnym systemie identyfikacji i oznakowania taboru kolejowego opartym na normach międzynarodowych. Planowane modelowe zasady stanowią ramy do przydzielania identyfikatora URVIS i jego umieszczania na taborze kolejowym. Zgodnie z zasadami modelowymi oznaczenie identyfikatorem URVIS stanowi uzupełnienie każdego innego istniejącego systemu oznaczania, takiego jak system określony w decyzji 2012/757/UE. Zasady modelowe nie są sprzeczne z ramami prawnymi Unii. Właściwe jest zatem poparcie ich przyjęcia przez Organ Nadzoru,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 12. sesji Komisji Przygotowawczej ds. Ustanowienia Rejestru Międzynarodowego oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na podstawie Protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, określone jest w załączniku do niniejszej decyzji.

Niewielkie zmiany dotyczące stanowiska wyrażonego w załączniku mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramch Komisji Przygotowawczej ds. Ustanowienia Rejestru Międzynarodowego bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2024 r.
1.
Wprowadzenie

Pierwsza sesja Organu Nadzoru Protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. ("protokół luksemburski") odbędzie się w dniu 8 marca 2024 r., od razu po zakończeniu 12. i ostatniej sesji komisji przygotowawczej, która odbędzie się w dniu 7 marca 2024 r.

2.
Kompetencje UE

Unia Europejska jest umawiającą się stroną protokołu luksemburskiego. Unia Europejska ma wyłączne kompetencje w odniesieniu do punktów porządku obrad tego posiedzenia, w przypadku których Organ Nadzoru ma przyjąć akty mające skutki prawne w rozumieniu art. 218 ust. 9 TFUE, a mianowicie punktów 3 (w zakresie, w jakim punkt ten dotyczy zatwierdzenia statutu i regulaminu wewnętrznego Organu Nadzorczego), 4, 8 i 9 porządku obrad.

3.
Uwagi do punktów porządku obrad 1. Sesji Organu Nadzoru

Pkt 3 porządku obrad - Ustanowienie Organu Nadzoru (do rozpatrzenia w ramach punktu 5 porządku obrad 12. sesji komisji przygotowawczej):

Zatwierdzenie statutu Organu Nadzoru

Dokument(-y):
Wykonywanie prawa głosu: Unia Europejska
Stanowisko: Za zatwierdzeniem i przyjęciem projektu statutu, z zastrzeżeniem następującej zmiany: - w art. 2 (Skład) następująco zmienić ust. 2: "Skład członkowski ustala się zgodnie z art. XII ust. 1 lit. a), b) i c) protokołu".

Ustanowienie regulaminu wewnętrznego Organu Nadzoru

Dokument(-y):
Wykonywanie prawa głosu: Unia Europejska
Stanowisko: Za zatwierdzeniem i przyjęciem projektu regulaminu wewnętrznego, z zastrzeżeniem następujących zmian:

- W art. 1 (Definicje) następująco zmienić definicję "większości kwalifikowanej": "przez pierwsze dwa lata po wejściu w życie protokołu zwykłą większością głosów zarówno a) przedstawicieli państw-stron, jak i b) członków, a następnie większością dwóch trzecich głosów członków"; oraz definicję "państwa-strony": "państwo lub organizacja regionalna, które ratyfikowały zarówno konwencję, jak i protokół lub przystąpiły do nich";

- W art. 4 (Reprezentacja członków) następująco zmienić ust. 3: "Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 osoba wyznaczona do reprezentowania organizacji regionalnej może na każdym posiedzeniu Organu Nadzoru dysponować liczbą głosów równą liczbie jej państw członkowskich, które są uprawnione do uczestnictwa w takich posiedzeniach i głosowania na nich. Ilekroć organizacja regionalna korzysta ze swojego prawa głosu, jej państwa członkowskie nie wykonują swoich praw i odwrotnie.".

Pkt 4 porządku obrad - Zatwierdzenie porozumienia między Organem Nadzoru a OTIF dotyczącego funkcji Sekretariatu (do rozpatrzenia w ramach punktu 5 porządku obrad 12. sesji komisji przygotowawczej):

Dokument(-y):
Wykonywanie prawa głosu: Unia Europejska
Stanowisko: Za zatwierdzeniem porozumienia

Pkt 8 porządku obrad - Zatwierdzenie regulaminu i procedur międzynarodowego rejestru taboru kolejowego oraz ich publikacja (do rozpatrzenia w ramach punktu 6 porządku obrad 12. sesji komisji przygotowawczej):

Dokument(-y):
Wykonywanie prawa głosu: Unia Europejska
Stanowisko: Za zatwierdzeniem regulaminu i procedur oraz ich publikacją

Pkt 9 porządku obrad - Zatwierdzenie modelowych zasad zmienionych dnia 15 listopada 2023 r. do celów regulaminu międzynarodowego rejestru taboru kolejowego

Dokument(-y):
Wykonywanie prawa głosu: Unia Europejska
Stanowisko: Za przyjęciem modelowych zasad dotyczących trwałej identyfikacji taboru kolejowego
1 Decyzja Rady 2014/888/UE z dnia 4 grudnia 2014 r. w sprawie zatwierdzenia, w imieniu Unii Europejskiej, protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. (Dz.U. L 353 z 10.12.2014, s. 9).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (przekształcenie) (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2012/757/UE z dnia 14 listopada 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu »Ruch kolejowy« systemu kolei w Unii Europejskiej i zmieniająca decyzję 2007/756/WE (Dz.U. L 345 z 15.12.2012, s. 1).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.851

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/851 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 12. sesji komisji przygotowawczej ds. ustanowienia międzynarodowego rejestru taboru kolejowego oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na podstawie protokołu luksemburskiego do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego
Data aktu: 04/03/2024
Data ogłoszenia: 11/03/2024