a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unia, w zakresie swoich kompetencji, zatwierdziła Protokół do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczący zagadnień właściwych dla taboru kolejowego (zwany dalej "protokołem luksemburskim"), przyjęty w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r., decyzją Rady 2014/888/UE 1 , oraz uzyskała status regionalnej organizacji integracji gospodarczej w ramach tego protokołu.
(2) Na swojej pierwszej sesji w dniu 8 marca 2024 r. Organ Nadzoru, ustanowiony na podstawie art. XII protokołu luksemburskiego (zwany dalej "Organem Nadzoru"), ma przyjąć między innymi swój statut i regulamin wewnętrzny, umowę między Organem Nadzoru a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) dotyczącą funkcji Sekretariatu Organu Nadzoru oraz inne akty dotyczące utworzenia i funkcjonowania międzynarodowego rejestru taboru kolejowego (zwanego dalej "międzynarodowym rejestrem") zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. d) Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym (zwanej dalej "konwencją kap- sztadzką"), w szczególności regulamin i procedury międzynarodowego rejestru oraz modelowe zasady dotyczące trwałej identyfikacji taboru kolejowego opracowane w ramach Komitetu Transportu Lądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (zwane dalej "modelowymi zasadami").
(3) Oczekuje się, że swojej na 12. sesji w dniu 7 marca 2024 r. Komisja Przygotowawcza ds. Ustanowienia Rejestru Międzynarodowego rozważy i zatwierdzi ostateczny projekt aktów, które mają zostać przyjęte na pierwszej sesji Organu Nadzoru.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na 12. Sesji Komisji Przygotowawczej oraz na pierwszej sesji Organu Nadzoru, ponieważ Unia jest Umawiającą się Stroną protokołu luksemburskiego, a decyzje, które mają zostać podjęte przez Organ Nadzoru, mogą prowadzić do przyjęcia aktów, które są wiążące na mocy prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na udział Unii w pracach tego organu oraz na treść prawa Unii, a mianowicie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 2 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 3 , decyzji Komisji 2012/757/UE 4 oraz decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1614 5 .
(5) Projekt statutu Organu Nadzoru określa, między innymi, jego osobowość prawną, zadania i ramy administracyjne, zgodnie z wymogami konwencji kapsztadzkiej i protokołu luksemburskiego. Przyjęcie projektu statutu jest warunkiem koniecznym do ustanowienia i funkcjonowania Organu Nadzoru i w związku z tym należy poprzeć jego przyjęcie. Należy zaproponować niewielką zmianę postanowienia określającego skład Organu Nadzoru w celu wyjaśnienia odniesienia do odpowiednich postanowień protokołu luksemburskiego, a mianowicie art. XII ust. 1.
(6) Projekt regulaminu wewnętrznego Organu Nadzoru określa zasady odbywania posiedzeń, zasady reprezentacji, wnioski i decyzje oraz procedury głosowania. Obecny projekt regulaminu wewnętrznego nie jest jednak zgodny z postanowieniami protokołu luksemburskiego, w którym uznaje się status regionalnej organizacji integracji gospodarczej za równoważny statusowi państwa-Strony, ponieważ w projekcie wprowadza się nieuzasadnione rozróżnienie między, z jednej strony, państwami-Stronami per se, uprawnionymi do reprezentacji i głosowania nad decyzjami podejmowanymi przez Organ Nadzoru, a z drugiej strony, regionalnymi organizacjami integracji gospodarczej, które nie są wyraźnie określone jako członkowie Organu Nadzoru. Dlatego konieczne jest zaproponowanie zmian do tego projektu regulaminu wewnętrznego w celu zapewnienia, aby członkostwo Unii i jej prawo głosu w Organie Nadzoru były skutecznie zapewnione zgodnie z postanowieniami protokołu luksemburskiego, uwzględniając zasady dotyczące głosowania w kwestiach wchodzących w zakres wyłącznych kompetencji Unii. Pozostałe postanowienia projektu regulaminu wewnętrznego należy jednak poprzeć.
(7) Zgodnie z art. XII ust. 6 protokołu luksemburskiego OTIF ma objąć funkcję Sekretariatu Organu Nadzoru po wejściu w życie protokołu. Planowana umowa między Organem Nadzoru a OTIF określa szczegółowe warunki wykonywania zadań Sekretariatu Organu Nadzoru. Zawarcie tej umowy jest konieczne do zapewnienia należytego zarządzania pracami Organu Nadzoru, i w związku z tym należy je poprzeć.
(8) Zgodnie z art. 17 konwencji kapsztadzkiej i art. XII protokołu luksemburskiego Organ Nadzoru ma zapewnić ustanowienie międzynarodowego rejestru. Ponadto ma on zapewnić skuteczne funkcjonowanie elektronicznego systemu rejestracji opartego na przekazywanych zawiadomieniach w celu realizacji celów konwencji kapsztadzkiej i protokołu luksemburskiego poprzez ustanowienie, przegląd oraz - w razie potrzeby - zmianę regulaminu i procedur dotyczących rejestru międzynarodowego. Zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. d) i e) konwencji kapsztadzkiej i art. XIV, XV, XVI i XVII protokołu luksemburskiego regulamin ten i procedury ustanawia Organ Nadzoru. Są one potrzebne do zapewnienia ram prawnych funkcjonowania rejestru międzynarodowego, w szczególności w odniesieniu do wnoszenia o przydzielenie i przydziału identyfikatora z systemu jednoznacznej identyfikacji pojazdów kolejowych (URVIS). W Unii rejestracja i identyfikacja taboru kolejowego są również regulowane przez dyrektywę (UE) 2016/797 oraz decyzję wykonawczą (UE) 2018/1614, które przewidują między innymi specyfikacje dla europejskiego numeru pojazdu (EVN) oraz dla europejskiego rejestru pojazdów (EVR). Chociaż systemy w ramach prawa Unii i protokołu luksemburskiego dotyczą tego samego zagadnieniem identyfikacji i rejestracji taboru kolejowego, mają one różne cele i założenia, a mianowicie operacyjne (techniczne) w przypadku pierwszego i finansowe w przypadku drugiego. W rezultacie obecnie przepisy nie są ze sobą sprzeczne i oba systemy mogą współistnieć. Unia powinna zatem być w stanie dążyć do trwałej komplementarności między tymi rejestrami i systemami identyfikacji. Ponieważ przyjęcie tego regulaminu i procedur jest konieczne do zapewnienia funkcjonowania rejestru międzynarodowego, i ponieważ są one zgodne z odpowiednim ramami prawnymi Unii, należy poprzeć ich przyjęcie przez Organ Nadzoru.
(9) Aby osiągnąć ten cel, protokół luksemburski musi polegać na jasnym systemie identyfikacji i oznakowania taboru kolejowego opartym na normach międzynarodowych. Planowane modelowe zasady stanowią ramy do przydzielania identyfikatora URVIS i jego umieszczania na taborze kolejowym. Zgodnie z zasadami modelowymi oznaczenie identyfikatorem URVIS stanowi uzupełnienie każdego innego istniejącego systemu oznaczania, takiego jak system określony w decyzji 2012/757/UE. Zasady modelowe nie są sprzeczne z ramami prawnymi Unii. Właściwe jest zatem poparcie ich przyjęcia przez Organ Nadzoru,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2024 r.
Pierwsza sesja Organu Nadzoru Protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. ("protokół luksemburski") odbędzie się w dniu 8 marca 2024 r., od razu po zakończeniu 12. i ostatniej sesji komisji przygotowawczej, która odbędzie się w dniu 7 marca 2024 r.
Unia Europejska jest umawiającą się stroną protokołu luksemburskiego. Unia Europejska ma wyłączne kompetencje w odniesieniu do punktów porządku obrad tego posiedzenia, w przypadku których Organ Nadzoru ma przyjąć akty mające skutki prawne w rozumieniu art. 218 ust. 9 TFUE, a mianowicie punktów 3 (w zakresie, w jakim punkt ten dotyczy zatwierdzenia statutu i regulaminu wewnętrznego Organu Nadzorczego), 4, 8 i 9 porządku obrad.
Pkt 3 porządku obrad - Ustanowienie Organu Nadzoru (do rozpatrzenia w ramach punktu 5 porządku obrad 12. sesji komisji przygotowawczej):
Zatwierdzenie statutu Organu Nadzoru
Dokument(-y): |
Wykonywanie prawa głosu: |
Unia Europejska |
Stanowisko: |
Za zatwierdzeniem i przyjęciem projektu statutu, z zastrzeżeniem następującej zmiany: - w art. 2 (Skład) następująco zmienić ust. 2: "Skład członkowski ustala się zgodnie z art. XII ust. 1 lit. a), b) i c) protokołu". |
Ustanowienie regulaminu wewnętrznego Organu Nadzoru
Dokument(-y): |
Wykonywanie prawa głosu: |
Unia Europejska |
Stanowisko: |
Za zatwierdzeniem i przyjęciem projektu regulaminu wewnętrznego, z zastrzeżeniem następujących zmian: - W art. 1 (Definicje) następująco zmienić definicję "większości kwalifikowanej": "przez pierwsze dwa lata po wejściu w życie protokołu zwykłą większością głosów zarówno a) przedstawicieli państw-stron, jak i b) członków, a następnie większością dwóch trzecich głosów członków"; oraz definicję "państwa-strony": "państwo lub organizacja regionalna, które ratyfikowały zarówno konwencję, jak i protokół lub przystąpiły do nich";
- W art. 4 (Reprezentacja członków) następująco zmienić ust. 3: "Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 osoba wyznaczona do reprezentowania organizacji regionalnej może na każdym posiedzeniu Organu Nadzoru dysponować liczbą głosów równą liczbie jej państw członkowskich, które są uprawnione do uczestnictwa w takich posiedzeniach i głosowania na nich. Ilekroć organizacja regionalna korzysta ze swojego prawa głosu, jej państwa członkowskie nie wykonują swoich praw i odwrotnie.".
|
Pkt 4 porządku obrad - Zatwierdzenie porozumienia między Organem Nadzoru a OTIF dotyczącego funkcji Sekretariatu (do rozpatrzenia w ramach punktu 5 porządku obrad 12. sesji komisji przygotowawczej):
Dokument(-y): |
Wykonywanie prawa głosu: |
Unia Europejska |
Stanowisko: |
Za zatwierdzeniem porozumienia |
Pkt 8 porządku obrad - Zatwierdzenie regulaminu i procedur międzynarodowego rejestru taboru kolejowego oraz ich publikacja (do rozpatrzenia w ramach punktu 6 porządku obrad 12. sesji komisji przygotowawczej):
Dokument(-y): |
|
Wykonywanie prawa głosu: |
Unia Europejska |
Stanowisko: |
Za zatwierdzeniem regulaminu i procedur oraz ich publikacją |
Pkt 9 porządku obrad - Zatwierdzenie modelowych zasad zmienionych dnia 15 listopada 2023 r. do celów regulaminu międzynarodowego rejestru taboru kolejowego
Dokument(-y): |
Wykonywanie prawa głosu: |
Unia Europejska |
Stanowisko: |
Za przyjęciem modelowych zasad dotyczących trwałej identyfikacji taboru kolejowego |