Dyrektywa delegowana 2024/846 zmieniająca dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym

DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2024/846
z dnia 14 marca 2024 r.
zmieniająca dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/22/WE państwa członkowskie powinny wprowadzić system oceny ryzyka przedsiębiorstw oparty na względnej liczbie i wadze naruszeń rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 3  lub przepisów krajowych transponujących dyrektywę 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , popełnionych w poszczególnych przedsiębiorstwach.

(2) Zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy 2006/22/WE wykaz naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i ich wagi znajduje się w załączniku III do tej dyrektywy.

(3) W celu ustalenia lub aktualizacji wagi naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub (UE) nr 165/2014 Komisja jest uprawniona do przyjmowania, zgodnie z art. 15a dyrektywy 2006/22/WE, aktów delegowanych zmieniających załącznik III w celu uwzględnienia zmian regulacyjnych i względów bezpieczeństwa ruchu drogowego.

(4) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 5  wprowadzono nowe przepisy w odniesieniu do naruszeń prowadzących do ryzyka poważnych obrażeń ciała lub ofiar śmiertelnych bądź zakłócenia konkurencji na rynku transportu drogowego. Należy zmienić załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE w celu uwzględnienia tych nowych rodzajów naruszeń.

(5) Kategoria najpoważniejszych naruszeń powinna obejmować przypadki, w których nieprzestrzeganie odpowiednich przepisów rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 stwarza poważne ryzyko śmierci lub poważnych obrażeń ciała,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE zastępuje się tekstem zawartym w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Transpozycja

1. 
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 14 lutego 2025 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK III

1. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 (*) (czas prowadzenia pojazdu i czas odpoczynku)

Nr UNIJNA PODSTAWA PRAWNA RODZAJ NARUSZENIA POZIOM PRZEWINIENIA
NN BPN PN NMW
A Załoga
A1 Art. 5 ust. 1 Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów X
B Okresy prowadzenia pojazdu
B1 Art. 6 ust. 1 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godz., jeżeli jego przedłużenie do 10 godz. nie jest dozwolone 9h < ... < 10h X
B2 10h ≤ ... < 11h X
B3 11h ≤ ... X
B4 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 godz. o 50 % lub więcej 13h30 ≤ ... X
B5 Przekroczenie przedłużonego dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godz., jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone 10h < ... < 11h X
B6 11h ≤ ... < 12h X
B7 12h ≤ ... X
B8 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 10 godz. o 50 % lub więcej 15h ≤ ... X
B9 Art. 6 ust. 2 Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu 56h < ... < 60h X
B10 60h ≤ ... < 65h X
B11 65h ≤ ... < 70h X
B12 Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 25 % lub więcej 70h ≤ ... X
B13 Art. 6 ust. 3 Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni 90h < ... < 100h X
B14 100h ≤ ... < 105h X
B15 105h ≤ ... <112h30 X
B16 Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o 25 % lub więcej 112h30 ≤ ... X
C Przerwy
C1 Art. 7 Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godz. przed zrobieniem sobie przerwy 4h30 < ... < 5h X
C2 5h ≤ ... < 6h X
C3 6h ≤ ... X
D Okresy odpoczynku
D1 Art. 8 ust. 2 Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone 10h ≤ ... < 11h X
D2 8h30 ≤ ... < 10h X
D3 ... < 8h30 X
D4 Niespełnienie wymogu 9 godz. skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie jest dozwolone 8h ≤ ... < 9h X
D5 7h ≤ ... < 8h X
D6 ... < 7h X
D7 Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego okresu odpoczynku 3h + [8h ≤ ... < 9h] X
D8 3h + [7h ≤ ... < 8h] X
D9 3h + [. < 7h] X
D10 Art. 8 ust. 5 Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej 8h ≤ ... < 9h X
D11 7h ≤ ... < 8h X
D12 ... < 7h X
D13 Art. 8 ust. 6 Niespełnienie wymogu 24 godz. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku 22h ≤ ... < 24h X
D14 20h ≤ ... < 22h X
D15 ... < 20h X
D16 Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone 42h ≤ ... < 45h X
D17 36h ≤ ... < 42h X
D18 ... < 36h X
D19 Art. 8 ust. 6 Przekroczenie 6 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim tygodniowym okresie odpoczynku ... < 3h X
D20 3h ≤ ... < 12h X
D21 12h < ... X
D22 Art. 8 ust. 6b Brak rekompensującego okresu odpoczynku za dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku X
D23 Art. 8 ust. 8 Regularny tygodniowy okres odpoczynku lub dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany w pojeździe X
D24 Art. 8 ust. 8 Pracodawca nie pokrywa żadnych kosztów zakwaterowania poza pojazdem X
E Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych
E1 Art. 8 ust. 6a Przekroczenie 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku ... < 3h X
E2 3h ≤ ... < 12h X
E3 12h ≤ ... X
E4 Art. 8 ust. 6a lit. b) ppkt (ii) Tygodniowy okres odpoczynku po 12 kolejnych okresach dwudziestoczterogodzinnych 67h <.<69h X
E5 65h < ... ≤ 67h X
E6 ...≤ 65h X
E7 Art. 8 ust. 6a lit. d) Okres prowadzenia pojazdu w godzinach od 22.00 do 6.00 przekraczający 3 godziny przed przerwą, jeżeli pojazdu nie obsługuje kilku kierowców 3h < ... < 4,5 h X
E8 4,5 h ≤ ... X
F Organizacja pracy
F1 Art. 8 ust. 8a Przedsiębiorstwo transportowe nie organizuje pracy kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy lub powrót do miejsca zamieszkania kierowców X
F2 Art. 10 ust. 1 Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy X
F3 Art. 10 ust. 2 Brak organizacji pracy kierowcy lub nieprawidłowa organizacja, brak poleceń lub niewłaściwe polecenia dla kierowcy w celu przestrzegania przepisów prawa X
(*) Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.

2. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 (*) (tachograf)

Nr PODSTAWA PRAWNA RODZAJ NARUSZENIA POZIOM PRZEWINIENIA
NN BPN PN
G Instalacja tachografu
G1 Art. 3 ust. 1, 4 i 4a oraz art. 22 Instalacja i korzystanie z niehomologowanego tachografu X
H Użytkowanie tachografu, karty kierowcy lub wykresówki
H1 Art. 23 ust. 1 Użytkowanie tachografu, który nie został poddany przeglądowi przez zatwierdzony warsztat X
H2 Art. 27 Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej własnej karty kierowcy lub posługiwanie się nimi X
H3 Posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) X
H4 Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) X
H5 Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) X
H6 Art. 32 ust. 1 Niepoprawne działanie tachografu (np.: tachograf nie został właściwie skontrolowany, skalibro- wany lub zaplombowany) X
H7 Art. 32 ust. 1

i art. 33 ust. 1

Niewłaściwe użytkowanie tachografu (np.: niewłaściwe stosowanie w sposób świadomy, dobrowolny lub pod przymusem, brak instrukcji dotyczących właściwego użytkowania itd.) X
H8 Art. 32 ust. 3 Posiadanie w pojeździe lub korzystanie z nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy tachografu X
H9 Fałszowanie, ukrywanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykre- sówkach lub przechowywanych i wczytanych z tachografu lub karty kierowcy X
H10 Art. 33 ust. 2 Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych X
H11 Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej rok X
H12 Art. 34 ust. 1 Niepoprawne stosowanie wykresówek/karty kierowcy X
H13 Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych X
H14 Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych X
H15 Art. 34 ust. 2 Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub karty kierowcy z nieczytelnymi danymi X
H16 Art. 34 ust. 3 Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach X
H17 Art. 34 ust. 4 Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa) X
H18 Art. 34 ust. 5 Niepoprawne stosowanie przełączników X
I Przedstawianie informacji
I1 Art. 34 ust. 5 lit. b) ppkt (v) Nieprawidłowe stosowanie lub niestosowanie oznaczenia promu/pociągu X
I2 Art. 34 ust. 6 Wymagane informacje nie zostały naniesione na wykresówkę X
I3 Art. 34 ust. 7 Zapisy nie zawierają symboli państw, których granice przekroczył kierowca w ciągu dziennego okresu pracy X
I4 Art. 34 ust. 7 Zapisy nie zawierają symboli państw, w których rozpoczął się i zakończył dzienny okres pracy kierowcy X
I5 Art. 36 Odmowa poddania się kontroli X
I6 Art. 36 Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni (do dnia 30 grudnia 2024 r.)

Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 56 dni (na dzień 31 grudnia 2024 r.)

X
I7 Art. 36 Niemożność okazania karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę X
J Wadliwe działanie
J1 Art. 37 ust. 1

i art. 22 ust. 1

Niewykonanie naprawy tachografu przez zatwierdzonego instalatora lub zatwierdzony warsztat X
J2 Art. 37 ust. 2 Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli tachograf nie działa lub działa wadliwie X
(*) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1)."
1 Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35.
2 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
4 Dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz.U. L 80 z 23.3.2002, s. 35).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów (Dz.U. L 249 z 31.7.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.846

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa delegowana 2024/846 zmieniająca dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 31/05/2024
Data wejścia w życie: 20/06/2024