Dyrektywa delegowana 2024/846 zmieniająca dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym

DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2024/846
z dnia 14 marca 2024 r.
zmieniająca dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/22/WE państwa członkowskie powinny wprowadzić system oceny ryzyka przedsiębiorstw oparty na względnej liczbie i wadze naruszeń rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 3  lub przepisów krajowych transponujących dyrektywę 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , popełnionych w poszczególnych przedsiębiorstwach.

(2) Zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy 2006/22/WE wykaz naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i ich wagi znajduje się w załączniku III do tej dyrektywy.

(3) W celu ustalenia lub aktualizacji wagi naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub (UE) nr 165/2014 Komisja jest uprawniona do przyjmowania, zgodnie z art. 15a dyrektywy 2006/22/WE, aktów delegowanych zmieniających załącznik III w celu uwzględnienia zmian regulacyjnych i względów bezpieczeństwa ruchu drogowego.

(4) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 5  wprowadzono nowe przepisy w odniesieniu do naruszeń prowadzących do ryzyka poważnych obrażeń ciała lub ofiar śmiertelnych bądź zakłócenia konkurencji na rynku transportu drogowego. Należy zmienić załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE w celu uwzględnienia tych nowych rodzajów naruszeń.

(5) Kategoria najpoważniejszych naruszeń powinna obejmować przypadki, w których nieprzestrzeganie odpowiednich przepisów rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 stwarza poważne ryzyko śmierci lub poważnych obrażeń ciała,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE zastępuje się tekstem zawartym w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Transpozycja

1. 
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 14 lutego 2025 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK III

1. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 (*) (czas prowadzenia pojazdu i czas odpoczynku)

Nr UNIJNA PODSTAWA PRAWNA RODZAJ NARUSZENIA POZIOM PRZEWINIENIA
NN BPN PN NMW
A Załoga
A1 Art. 5 ust. 1 Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów X
B Okresy prowadzenia pojazdu
B1 Art. 6 ust. 1 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godz., jeżeli jego przedłużenie do 10 godz. nie jest dozwolone 9h < ... < 10h X
B2 10h ≤ ... < 11h X
B3 11h ≤ ... X
B4 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 godz. o 50 % lub więcej 13h30 ≤ ... X
B5 Przekroczenie przedłużonego dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godz., jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone 10h < ... < 11h X
B6 11h ≤ ... < 12h X
B7 12h ≤ ... X
B8 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 10 godz. o 50 % lub więcej 15h ≤ ... X
B9 Art. 6 ust. 2 Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu 56h < ... < 60h X
B10 60h ≤ ... < 65h X
B11 65h ≤ ... < 70h X
B12 Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 25 % lub więcej 70h ≤ ... X
B13 Art. 6 ust. 3 Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni 90h < ... < 100h X
B14 100h ≤ ... < 105h X
B15 105h ≤ ... <112h30 X
B16 Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o 25 % lub więcej 112h30 ≤ ... X
C Przerwy
C1 Art. 7 Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godz. przed zrobieniem sobie przerwy 4h30 < ... < 5h X
C2 5h ≤ ... < 6h X
C3 6h ≤ ... X
D Okresy odpoczynku
D1 Art. 8 ust. 2 Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone 10h ≤ ... < 11h X
D2 8h30 ≤ ... < 10h X
D3 ... < 8h30 X
D4 Niespełnienie wymogu 9 godz. skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie jest dozwolone 8h ≤ ... < 9h X
D5 7h ≤ ... < 8h X
D6 ... < 7h X
D7 Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego okresu odpoczynku 3h + [8h ≤ ... < 9h] X
D8 3h + [7h ≤ ... < 8h] X
D9 3h + [. < 7h] X
D10 Art. 8 ust. 5 Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej 8h ≤ ... < 9h X
D11 7h ≤ ... < 8h X
D12 ... < 7h X
D13 Art. 8 ust. 6 Niespełnienie wymogu 24 godz. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku 22h ≤ ... < 24h X
D14 20h ≤ ... < 22h X
D15 ... < 20h X
D16 Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone 42h ≤ ... < 45h X
D17 36h ≤ ... < 42h X
D18 ... < 36h X
D19 Art. 8 ust. 6 Przekroczenie 6 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim tygodniowym okresie odpoczynku ... < 3h X
D20 3h ≤ ... < 12h X
D21 12h < ... X
D22 Art. 8 ust. 6b Brak rekompensującego okresu odpoczynku za dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku X
D23 Art. 8 ust. 8 Regularny tygodniowy okres odpoczynku lub dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany w pojeździe X
D24 Art. 8 ust. 8 Pracodawca nie pokrywa żadnych kosztów zakwaterowania poza pojazdem X
E Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych
E1 Art. 8 ust. 6a Przekroczenie 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku ... < 3h X
E2 3h ≤ ... < 12h X
E3 12h ≤ ... X
E4 Art. 8 ust. 6a lit. b) ppkt (ii) Tygodniowy okres odpoczynku po 12 kolejnych okresach dwudziestoczterogodzinnych 67h <.<69h X
E5 65h < ... ≤ 67h X
E6 ...≤ 65h X
E7 Art. 8 ust. 6a lit. d) Okres prowadzenia pojazdu w godzinach od 22.00 do 6.00 przekraczający 3 godziny przed przerwą, jeżeli pojazdu nie obsługuje kilku kierowców 3h < ... < 4,5 h X
E8 4,5 h ≤ ... X
F Organizacja pracy
F1 Art. 8 ust. 8a Przedsiębiorstwo transportowe nie organizuje pracy kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy lub powrót do miejsca zamieszkania kierowców X
F2 Art. 10 ust. 1 Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy X
F3 Art. 10 ust. 2 Brak organizacji pracy kierowcy lub nieprawidłowa organizacja, brak poleceń lub niewłaściwe polecenia dla kierowcy w celu przestrzegania przepisów prawa X
(*) Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.

2. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 (*) (tachograf)

Nr PODSTAWA PRAWNA RODZAJ NARUSZENIA POZIOM PRZEWINIENIA
NN BPN PN
G Instalacja tachografu
G1 Art. 3 ust. 1, 4 i 4a oraz art. 22 Instalacja i korzystanie z niehomologowanego tachografu X
H Użytkowanie tachografu, karty kierowcy lub wykresówki
H1 Art. 23 ust. 1 Użytkowanie tachografu, który nie został poddany przeglądowi przez zatwierdzony warsztat X
H2 Art. 27 Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej własnej karty kierowcy lub posługiwanie się nimi X
H3 Posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) X
H4 Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) X
H5 Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) X
H6 Art. 32 ust. 1 Niepoprawne działanie tachografu (np.: tachograf nie został właściwie skontrolowany, skalibro- wany lub zaplombowany) X
H7 Art. 32 ust. 1

i art. 33 ust. 1

Niewłaściwe użytkowanie tachografu (np.: niewłaściwe stosowanie w sposób świadomy, dobrowolny lub pod przymusem, brak instrukcji dotyczących właściwego użytkowania itd.) X
H8 Art. 32 ust. 3 Posiadanie w pojeździe lub korzystanie z nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy tachografu X
H9 Fałszowanie, ukrywanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykre- sówkach lub przechowywanych i wczytanych z tachografu lub karty kierowcy X
H10 Art. 33 ust. 2 Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych X
H11 Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej rok X
H12 Art. 34 ust. 1 Niepoprawne stosowanie wykresówek/karty kierowcy X
H13 Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych X
H14 Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych X
H15 Art. 34 ust. 2 Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub karty kierowcy z nieczytelnymi danymi X
H16 Art. 34 ust. 3 Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach X
H17 Art. 34 ust. 4 Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa) X
H18 Art. 34 ust. 5 Niepoprawne stosowanie przełączników X
I Przedstawianie informacji
I1 Art. 34 ust. 5 lit. b) ppkt (v) Nieprawidłowe stosowanie lub niestosowanie oznaczenia promu/pociągu X
I2 Art. 34 ust. 6 Wymagane informacje nie zostały naniesione na wykresówkę X
I3 Art. 34 ust. 7 Zapisy nie zawierają symboli państw, których granice przekroczył kierowca w ciągu dziennego okresu pracy X
I4 Art. 34 ust. 7 Zapisy nie zawierają symboli państw, w których rozpoczął się i zakończył dzienny okres pracy kierowcy X
I5 Art. 36 Odmowa poddania się kontroli X
I6 Art. 36 Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni (do dnia 30 grudnia 2024 r.)

Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 56 dni (na dzień 31 grudnia 2024 r.)

X
I7 Art. 36 Niemożność okazania karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę X
J Wadliwe działanie
J1 Art. 37 ust. 1

i art. 22 ust. 1

Niewykonanie naprawy tachografu przez zatwierdzonego instalatora lub zatwierdzony warsztat X
J2 Art. 37 ust. 2 Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli tachograf nie działa lub działa wadliwie X
(*) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1)."
1 Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35.
2 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
4 Dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz.U. L 80 z 23.3.2002, s. 35).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów (Dz.U. L 249 z 31.7.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.846

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa delegowana 2024/846 zmieniająca dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 31/05/2024
Data wejścia w życie: 20/06/2024