KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1768/95 2 ustanowiono przepisy wykonawcze w zakresie odstępstwa rolnego przewidzianego w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2100/94. W szczególności w art. 18 ust. 2 tego rozporządzenia wprowadzono odpowiedzialność za wynagrodzenie dalszych szkód na podstawie art. 94 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2100/94 w przypadku niewypełniania obowiązków w odniesieniu do jednej lub kilku odmian należących do tego samego posiadacza.
(2) W dniu 16 marca 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C-522/21 3 stwierdził nieważność art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1768/95. Trybunał stwierdził, że w zakresie, w jakim art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1768/95 ustala kwotę należnego odszkodowania przez odniesienie do opłaty licencyjnej, ustanawia niewzruszalne domniemanie co do minimalnego zakresu szkody poniesionej przez posiadacza i ogranicza swobodę oceny przysługującą sądowi rozpoznającemu sprawę, jest on sprzeczny z art. 94 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2100/94, zgodnie z jego wykładnią dokonaną przez Trybunał.
(3) W związku z tym przepis ten powinien zostać skreślony.
(4) Ponadto należy go zastąpić nowym przepisem w celu zapewnienia zgodności z art. 94 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2100/94 oraz ochrony uzasadnionych interesów hodowcy i rolnika.
(5) Jak wynika z doświadczenia, wszelkie szkody zgodnie z art. 94 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2100/94 zazwyczaj obejmują koszty badań przeprowadzonych przez posiadacza w celu zidentyfikowania i oceny zakresu danej niezgodności.
(6) Z tego powodu art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1768/95 powinien odzwierciedlać fakt, że takie koszty mogą stanowić istotny element przy obliczaniu dalszych szkód poniesionych przez posiadacza w wyniku umyślnego lub wynikającego z niedbalstwa naruszenia praw posiadacza na podstawie art. 14 ust. 3 tiret czwarte rozporządzenia (WE) nr 2100/94. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1768/95.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Systemu Ochrony Odmian Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.