uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 5 akapit pierwszy,
(1) W marcu 2021 r. wszystkie właściwe organy otrzymujące wnioski o odnowienie zatwierdzenia produktów biobój- czych działających jako rodentycydy antykoagulacyjne ("rodentycydy antykoagulacyjne") przedłożyły Komisji szereg pytań do rozpatrzenia na poziomie Unii w kontekście oceny porównawczej, którą należy przeprowadzić w odniesieniu do tych produktów biobójczych.
(2) Wszystkie właściwe organy otrzymujące przedłożyły następujące pytania:
(a) Czy różnorodność chemiczna substancji czynnych w dozwolonych rodentycydach w Unii jest wystarczająca, by ograniczyć do minimum możliwość wystąpienia odporności u zwalczanych organizmów szkodliwych?
(b) Czy dla poszczególnych zamierzonych zastosowań wymienionych we wnioskach o odnowienie zatwierdzenia produktu 2 dostępne są alternatywne dozwolone produkty biobójcze lub niechemiczne środki zwalczania i metody zapobiegania?
(c) Czy dostępne niechemiczne środki zwalczania i metody zapobiegania są wystarczająco skuteczne?
(d) Czy z alternatywnymi dozwolonymi produktami biobójczymi lub niechemicznymi rozwiązaniami alternatywnymi nie wiążą się inne istotne niedogodności ekonomiczne lub praktyczne?
(e) Czy alternatywne dozwolone produkty biobójcze lub niechemiczne rozwiązania alternatywne stwarzają znacznie niższe ogólne ryzyko dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt i środowiska?
(f) Czy niektóre antykoagulacyjne substancje czynne zawarte w rodentycydach wiązałyby się z mniejszym ogólnym ryzykiem dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt i środowiska niż inne?
(3) Na podstawie art. 75 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 Komisja zwróciła się do Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") o opinię dotyczącą tych pytań.
(4) W dniu 23 listopada 2022 r. Komitet ds. Produktów Biobójczych Agencji ("BPC") przyjął opinię w sprawie pytań a), b), c), d) i e), o których mowa w motywie 2, dotyczących oceny porównawczej rodentycydów antykoagulacyjnych.
(5) Na pytanie f), o którym mowa w motywie 2, dotyczące porównania profili ryzyka substancji zawartych w rodentycydach antykoagulacyjnych BPC odpowiedział po złożeniu wniosków o drugie odnowienie zatwierdzenia tych substancji. W dniu 7 czerwca 2023 r. BPC przyjął zmienioną opinię w sprawie wszystkich pytań 3 ("opinia BPC").
(6) Dla chemicznych rozwiązań alternatywnych znaczenie mają pytania a), b), d), e) i f), a dla niechemicznych rozwiązań alternatywnych jedynie pytania b), c), d) i e).
(7) W dniach 28 czerwca i 27 września 2023 r. Komisja zwróciła się do przedstawicieli państw członkowskich w Stałym Komitecie ds. Produktów Biobójczych o wyrażenie opinii na temat wniosków zawartych w opinii BPC. Kilku przedstawicieli państw członkowskich wyraziło obawy co do wniosku, że pułapki mechaniczne można by uznać za odpowiednią alternatywę dla rodentycydów antykoagulacyjnych do zwalczania myszy w pomieszczeniach, ponieważ według tych organów wniosek oparto tylko na jednym badaniu terenowym, którego nie można uznać za istotne dla różnych rodzajów inwazji myszy. Kilku przedstawicieli państw członkowskich poparło natomiast wnioski BPC, mówiące że takie pułapki byłyby skuteczną alternatywą. Część zainteresowanych stron skontaktowała się również z Komisją, aby wyrazić obawy dotyczące ustaleń zawartych w opinii, a część z nich poparła zawarte w niej wnioski. Komisja wzięła pod uwagę różne stanowiska zaprezentowane podczas konsultacji.
(8) Właściwe organy otrzymujące wszystkich państw członkowskich powinny wziąć pod uwagę informacje zawarte w załączniku w celu ustalenia, czy spełnione są kryteria określone w art. 23 ust. 3 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, a co za tym idzie, czy powinny zakazać udostępniania na rynku lub stosowania na swoim terytorium produktów biobójczych działających jako rodentycydy antykoagulacyjne lub je ograniczyć.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.816 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/816 w sprawie pytań dotyczących drugiej oceny porównawczej produktów biobójczych działających jako rodentycydy antykoagulacyjne zgodnie z art. 23 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 |
| Data aktu: | 05/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 07/03/2024 |
| Data wejścia w życie: | 27/03/2024 |