Decyzja wykonawcza 2024/761 w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do dwudziestu pojazdów LEMA

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/761
z dnia 1 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do dwudziestu pojazdów LEMA

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1258)

(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 5 marca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 31 sierpnia 2023 r. Rumunia przedłożyła Komisji nowy wniosek o tymczasowe niestosowanie - w odniesieniu do 20 nowo wyprodukowanych lokomotyw LEMA 6 000 kW - pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  ("nowy wniosek"), który przewiduje wyposażanie niektórych nowych pojazdów w europejski sys tem sterowania pociągiem ("ETCS") zgodny ze wzorcem 3.

(2) Rumunia złożyła już pierwszy wniosek w tej sprawie dnia 6 stycznia 2022 r. Komisja przyjęła wniosek decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2022/1349 3  i zezwoliła na niestosowanie odpowiedniego punktu do dnia 31 grudnia 2023 r. Do tego dnia przedmiotowe pojazdy miały zostać zmodernizowane do ETCS zgodnego ze wzorcem 3.

(3) Po przedłożeniu nowego wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 4 . Zasadniczo wymóg instalacji ETCS (zgodnego ze wzorcem 3) określony w pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym wniosek należy uznać za wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(4) Pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 ma na celu ułatwienie interoperacyjności taboru w sieci europejskiej poprzez instalację w pojazdach ETCS. Jak już jednak stwierdzono w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, chociaż ważne było wyposażenie pojazdów szynowych w ETCS, w Rumunii i niektórych innych państwach członkowskich nadal występują znaczne opóźnienia we wdrażaniu ERTMS.

(5) Flota 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW, o których mowa we wniosku, jest przeznaczona do eksploatacji w rumuńskiej sieci, która obecnie jest wyposażona w przytorowy ETCS jedynie w 10 %. Nadal istnieje więc potrzeba, by w rumuń skiej sieci działał rumuński krajowy system klasy B PZB.

(6) Proces produkcji systemów sygnalizacji opóźnił się. Dostawca systemów sygnalizacji poinformował Rumunię, że jego prototyp ETCS zgodny ze wzorcem 3 - w przeciwieństwie do pierwotnych planów - nie będzie dostępny w roku 2023. Po udostępnieniu prototypu modernizacja lokomotyw wymaga produkcji wystarczającej liczby produktów, instalacji systemów sygnalizacji, aktualizacji i walidacji dokumentów technicznych oraz dalszych działań w pociągach. Po zakończeniu modernizacji należy zezwolić na wprowadzenie do obrotu nowego typu lokomotyw i poszczególnych lokomotyw. Każde z tych działań zajmie kilka miesięcy.

(7) Oznacza to, że pierwotnie oszacowany przez producenta harmonogram modernizacji pojazdów, który stanowił podstawę decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, nie jest już aktualny i że potrzebny jest obecnie dłuższy okres na modernizację i dopuszczenie do eksploatacji 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW. Przedłużający się czas dostawy wraz z opóźnieniami we wdrażaniu przytorowego ETCS w rumuńskiej sieci doprowadziły do złożenia nowego wniosku.

(8) Zgodnie z uzasadnieniem decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, które pozostaje aktualne w obecnych okolicznościach, instalacja ETCS zgodnego ze wzorcem 3 w 20 lokomotywach LEMA 6 000 kW na wczesnym etapie miałaby poważny wpływ na dostępność lokomotyw do eksploatacji w sieci, a zatem niosłaby bardzo negatywne skutki dla gospodarki, zagrażające rentowności projektu. Jak już stwierdzono w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, właś ciwe byłoby natomiast szybsze wdrożenie i późniejsza modernizacja floty z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(9) Do czasu ich modernizacji i podczas wdrażania ERTMS w rumuńskiej sieci lokomotywy będą eksploatowane w tej sieci przy użyciu systemu klasy B, ponieważ jest to jedyny dostępny system sygnalizacyjny.

(10) Trzynaście spośród lokomotyw, o których mowa we wniosku, oznaczono już numerami 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0, 91530480070-8, 91530480072-4, 91530480073-2, 91530480074-0 oraz 91530480075-7. Władze rumuńskie powinny przedstawić numery identyfikacyjne pozostałych 7 lokomotyw na późniejszym etapie, w momencie ich rejestracji.

(11) Producent przedmiotowych pojazdów zobowiązał się do opracowania planu inżynieryjnego i instalacyjnego na potrzeby modernizacji pojazdów, których dotyczy wniosek, w ETCS zgodny ze wzorcem 3. Zgodnie z najnowszymi dostarczonymi harmonogramami oczekuje się, że modernizacja 20 lokomotyw do systemu ETCS zgodnego ze wzorcem 3 zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 2026 r.

(12) Zezwolenie dla lokomotyw, przed zainstalowaniem ETCS zgodnego ze wzorcem 3, będzie ważne jedynie w okresie ważności niniejszej decyzji w sprawie niestosowania.

(13) Chociaż uzasadnienie decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349 pozostaje aktualne, konieczne jest zapewnienie więcej czasu na modernizację i udzielenie zezwolenia dla przedmiotowych lokomotyw.

(14) W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 są nadal spełnione w odniesieniu do 20 pojazdów, których dotyczy ten nowy wniosek. Należy zatem przyjąć złożony przez Rumunię nowy wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do tych pojazdów do dnia 31 grudnia 2026 r.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek przedłożony Komisji przez Rumunię dnia 31 sierpnia 2023 r. o niestosowanie, do dnia 31 grudnia 2026 r., pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW zostaje przyjęty.

Pierwszych 13 lokomotyw, o których mowa we wniosku, oznaczono numerami 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0, 91530480070-8, 91530480072-4, 91530480073-2, 91530480074-0 oraz 91530480075-7.

Władze rumuńskie poinformują Komisję o numerach identyfikacyjnych pozostałych 7 lokomotyw LEMA 6 000 kW po ich zarejestrowaniu w europejskim rejestrze pojazdów dla obszaru użytkowania Rumunii.

Artykuł  2

W przypadku gdy przepisy niniejszej decyzji mają zastosowanie do zezwolenia dla pojazdu którejkolwiek z 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW, o których mowa w art. 1, zezwolenie to jest ważne do dnia 31 grudnia 2026 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2026 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/ oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/1349 z dnia 26 lipca 2022 r. w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku dotyczącego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dwudziestu pojazdów LEMA (Dz.U. L 202 z 2.8.2022, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/ 1349/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.761

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/761 w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do dwudziestu pojazdów LEMA
Data aktu: 01/03/2024
Data ogłoszenia: 05/03/2024