(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1258)(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 5 marca 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 31 sierpnia 2023 r. Rumunia przedłożyła Komisji nowy wniosek o tymczasowe niestosowanie - w odniesieniu do 20 nowo wyprodukowanych lokomotyw LEMA 6 000 kW - pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 ("nowy wniosek"), który przewiduje wyposażanie niektórych nowych pojazdów w europejski sys tem sterowania pociągiem ("ETCS") zgodny ze wzorcem 3.
(2) Rumunia złożyła już pierwszy wniosek w tej sprawie dnia 6 stycznia 2022 r. Komisja przyjęła wniosek decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2022/1349 3 i zezwoliła na niestosowanie odpowiedniego punktu do dnia 31 grudnia 2023 r. Do tego dnia przedmiotowe pojazdy miały zostać zmodernizowane do ETCS zgodnego ze wzorcem 3.
(3) Po przedłożeniu nowego wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 4 . Zasadniczo wymóg instalacji ETCS (zgodnego ze wzorcem 3) określony w pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym wniosek należy uznać za wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.
(4) Pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 ma na celu ułatwienie interoperacyjności taboru w sieci europejskiej poprzez instalację w pojazdach ETCS. Jak już jednak stwierdzono w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, chociaż ważne było wyposażenie pojazdów szynowych w ETCS, w Rumunii i niektórych innych państwach członkowskich nadal występują znaczne opóźnienia we wdrażaniu ERTMS.
(5) Flota 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW, o których mowa we wniosku, jest przeznaczona do eksploatacji w rumuńskiej sieci, która obecnie jest wyposażona w przytorowy ETCS jedynie w 10 %. Nadal istnieje więc potrzeba, by w rumuń skiej sieci działał rumuński krajowy system klasy B PZB.
(6) Proces produkcji systemów sygnalizacji opóźnił się. Dostawca systemów sygnalizacji poinformował Rumunię, że jego prototyp ETCS zgodny ze wzorcem 3 - w przeciwieństwie do pierwotnych planów - nie będzie dostępny w roku 2023. Po udostępnieniu prototypu modernizacja lokomotyw wymaga produkcji wystarczającej liczby produktów, instalacji systemów sygnalizacji, aktualizacji i walidacji dokumentów technicznych oraz dalszych działań w pociągach. Po zakończeniu modernizacji należy zezwolić na wprowadzenie do obrotu nowego typu lokomotyw i poszczególnych lokomotyw. Każde z tych działań zajmie kilka miesięcy.
(7) Oznacza to, że pierwotnie oszacowany przez producenta harmonogram modernizacji pojazdów, który stanowił podstawę decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, nie jest już aktualny i że potrzebny jest obecnie dłuższy okres na modernizację i dopuszczenie do eksploatacji 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW. Przedłużający się czas dostawy wraz z opóźnieniami we wdrażaniu przytorowego ETCS w rumuńskiej sieci doprowadziły do złożenia nowego wniosku.
(8) Zgodnie z uzasadnieniem decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, które pozostaje aktualne w obecnych okolicznościach, instalacja ETCS zgodnego ze wzorcem 3 w 20 lokomotywach LEMA 6 000 kW na wczesnym etapie miałaby poważny wpływ na dostępność lokomotyw do eksploatacji w sieci, a zatem niosłaby bardzo negatywne skutki dla gospodarki, zagrażające rentowności projektu. Jak już stwierdzono w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, właś ciwe byłoby natomiast szybsze wdrożenie i późniejsza modernizacja floty z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3.
(9) Do czasu ich modernizacji i podczas wdrażania ERTMS w rumuńskiej sieci lokomotywy będą eksploatowane w tej sieci przy użyciu systemu klasy B, ponieważ jest to jedyny dostępny system sygnalizacyjny.
(10) Trzynaście spośród lokomotyw, o których mowa we wniosku, oznaczono już numerami 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0, 91530480070-8, 91530480072-4, 91530480073-2, 91530480074-0 oraz 91530480075-7. Władze rumuńskie powinny przedstawić numery identyfikacyjne pozostałych 7 lokomotyw na późniejszym etapie, w momencie ich rejestracji.
(11) Producent przedmiotowych pojazdów zobowiązał się do opracowania planu inżynieryjnego i instalacyjnego na potrzeby modernizacji pojazdów, których dotyczy wniosek, w ETCS zgodny ze wzorcem 3. Zgodnie z najnowszymi dostarczonymi harmonogramami oczekuje się, że modernizacja 20 lokomotyw do systemu ETCS zgodnego ze wzorcem 3 zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 2026 r.
(12) Zezwolenie dla lokomotyw, przed zainstalowaniem ETCS zgodnego ze wzorcem 3, będzie ważne jedynie w okresie ważności niniejszej decyzji w sprawie niestosowania.
(13) Chociaż uzasadnienie decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349 pozostaje aktualne, konieczne jest zapewnienie więcej czasu na modernizację i udzielenie zezwolenia dla przedmiotowych lokomotyw.
(14) W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 są nadal spełnione w odniesieniu do 20 pojazdów, których dotyczy ten nowy wniosek. Należy zatem przyjąć złożony przez Rumunię nowy wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do tych pojazdów do dnia 31 grudnia 2026 r.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2026 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2024 r.