Decyzja wykonawcza 2024/761 w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do dwudziestu pojazdów LEMA

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/761
z dnia 1 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do dwudziestu pojazdów LEMA

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1258)

(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 5 marca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 31 sierpnia 2023 r. Rumunia przedłożyła Komisji nowy wniosek o tymczasowe niestosowanie - w odniesieniu do 20 nowo wyprodukowanych lokomotyw LEMA 6 000 kW - pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  ("nowy wniosek"), który przewiduje wyposażanie niektórych nowych pojazdów w europejski sys tem sterowania pociągiem ("ETCS") zgodny ze wzorcem 3.

(2) Rumunia złożyła już pierwszy wniosek w tej sprawie dnia 6 stycznia 2022 r. Komisja przyjęła wniosek decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2022/1349 3  i zezwoliła na niestosowanie odpowiedniego punktu do dnia 31 grudnia 2023 r. Do tego dnia przedmiotowe pojazdy miały zostać zmodernizowane do ETCS zgodnego ze wzorcem 3.

(3) Po przedłożeniu nowego wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 4 . Zasadniczo wymóg instalacji ETCS (zgodnego ze wzorcem 3) określony w pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym wniosek należy uznać za wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(4) Pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 ma na celu ułatwienie interoperacyjności taboru w sieci europejskiej poprzez instalację w pojazdach ETCS. Jak już jednak stwierdzono w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, chociaż ważne było wyposażenie pojazdów szynowych w ETCS, w Rumunii i niektórych innych państwach członkowskich nadal występują znaczne opóźnienia we wdrażaniu ERTMS.

(5) Flota 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW, o których mowa we wniosku, jest przeznaczona do eksploatacji w rumuńskiej sieci, która obecnie jest wyposażona w przytorowy ETCS jedynie w 10 %. Nadal istnieje więc potrzeba, by w rumuń skiej sieci działał rumuński krajowy system klasy B PZB.

(6) Proces produkcji systemów sygnalizacji opóźnił się. Dostawca systemów sygnalizacji poinformował Rumunię, że jego prototyp ETCS zgodny ze wzorcem 3 - w przeciwieństwie do pierwotnych planów - nie będzie dostępny w roku 2023. Po udostępnieniu prototypu modernizacja lokomotyw wymaga produkcji wystarczającej liczby produktów, instalacji systemów sygnalizacji, aktualizacji i walidacji dokumentów technicznych oraz dalszych działań w pociągach. Po zakończeniu modernizacji należy zezwolić na wprowadzenie do obrotu nowego typu lokomotyw i poszczególnych lokomotyw. Każde z tych działań zajmie kilka miesięcy.

(7) Oznacza to, że pierwotnie oszacowany przez producenta harmonogram modernizacji pojazdów, który stanowił podstawę decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, nie jest już aktualny i że potrzebny jest obecnie dłuższy okres na modernizację i dopuszczenie do eksploatacji 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW. Przedłużający się czas dostawy wraz z opóźnieniami we wdrażaniu przytorowego ETCS w rumuńskiej sieci doprowadziły do złożenia nowego wniosku.

(8) Zgodnie z uzasadnieniem decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, które pozostaje aktualne w obecnych okolicznościach, instalacja ETCS zgodnego ze wzorcem 3 w 20 lokomotywach LEMA 6 000 kW na wczesnym etapie miałaby poważny wpływ na dostępność lokomotyw do eksploatacji w sieci, a zatem niosłaby bardzo negatywne skutki dla gospodarki, zagrażające rentowności projektu. Jak już stwierdzono w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349, właś ciwe byłoby natomiast szybsze wdrożenie i późniejsza modernizacja floty z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(9) Do czasu ich modernizacji i podczas wdrażania ERTMS w rumuńskiej sieci lokomotywy będą eksploatowane w tej sieci przy użyciu systemu klasy B, ponieważ jest to jedyny dostępny system sygnalizacyjny.

(10) Trzynaście spośród lokomotyw, o których mowa we wniosku, oznaczono już numerami 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0, 91530480070-8, 91530480072-4, 91530480073-2, 91530480074-0 oraz 91530480075-7. Władze rumuńskie powinny przedstawić numery identyfikacyjne pozostałych 7 lokomotyw na późniejszym etapie, w momencie ich rejestracji.

(11) Producent przedmiotowych pojazdów zobowiązał się do opracowania planu inżynieryjnego i instalacyjnego na potrzeby modernizacji pojazdów, których dotyczy wniosek, w ETCS zgodny ze wzorcem 3. Zgodnie z najnowszymi dostarczonymi harmonogramami oczekuje się, że modernizacja 20 lokomotyw do systemu ETCS zgodnego ze wzorcem 3 zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 2026 r.

(12) Zezwolenie dla lokomotyw, przed zainstalowaniem ETCS zgodnego ze wzorcem 3, będzie ważne jedynie w okresie ważności niniejszej decyzji w sprawie niestosowania.

(13) Chociaż uzasadnienie decyzji wykonawczej (UE) 2022/1349 pozostaje aktualne, konieczne jest zapewnienie więcej czasu na modernizację i udzielenie zezwolenia dla przedmiotowych lokomotyw.

(14) W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 są nadal spełnione w odniesieniu do 20 pojazdów, których dotyczy ten nowy wniosek. Należy zatem przyjąć złożony przez Rumunię nowy wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do tych pojazdów do dnia 31 grudnia 2026 r.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek przedłożony Komisji przez Rumunię dnia 31 sierpnia 2023 r. o niestosowanie, do dnia 31 grudnia 2026 r., pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW zostaje przyjęty.

Pierwszych 13 lokomotyw, o których mowa we wniosku, oznaczono numerami 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0, 91530480070-8, 91530480072-4, 91530480073-2, 91530480074-0 oraz 91530480075-7.

Władze rumuńskie poinformują Komisję o numerach identyfikacyjnych pozostałych 7 lokomotyw LEMA 6 000 kW po ich zarejestrowaniu w europejskim rejestrze pojazdów dla obszaru użytkowania Rumunii.

Artykuł  2

W przypadku gdy przepisy niniejszej decyzji mają zastosowanie do zezwolenia dla pojazdu którejkolwiek z 20 lokomotyw LEMA 6 000 kW, o których mowa w art. 1, zezwolenie to jest ważne do dnia 31 grudnia 2026 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2026 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/ oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/1349 z dnia 26 lipca 2022 r. w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku dotyczącego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dwudziestu pojazdów LEMA (Dz.U. L 202 z 2.8.2022, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/ 1349/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.761

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/761 w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do dwudziestu pojazdów LEMA
Data aktu: 01/03/2024
Data ogłoszenia: 05/03/2024